FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای راهزنی که شبی با شنیدن آیه‌ای از قرآن متحول شد و توبه کرد


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 15 اسفند 1403 - 10:52
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی گفت:آن حقیقتی که می‌تواند برای ما خیرخواهی کند همین قرآن است، قرآن خیرخواهی‌ست که خیانت نمی‌ورزد.
قرآن،خيرخواهي،آيات،شنيدن،تدبر،آيه،خداوند،گام،ماه،فرمود،پيامب ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر گفت: یکی از دلایل عظمت بی‌نظیر ماه رمضان این است که ظرف نزول قرآن است.
چیزی که این کتاب را جاودانه می‌کند، تجلّی حضرت حق است.
اساساً هر صفتی را که خداوند داراست در تجلیات او نیز ظهور دارد.
در قرآن کریم آمده جناب نوح به قوم خود فرمود: رسالت‌های پروردگارم را به شما ابلاغ می‌کنم؛ و من خیرخواهی امین برای شما هستم.
وی افزود: آن حقیقتی که می‌تواند برای ما خیرخواهی کند همین قرآن است.
قرآن خیرخواهی‌ست که خیانت نمی‌ورزد.
ممکن است افرادی که خیرخواهی قرآن را دوست ندارند نتوانند با قرآن ارتباط برقرار کرده و انس بگیرند.
حضرت صالح به قوم خود فرمود: من پیام پروردگارم را به شما رساندم و در حق شما خیرخواهی کردم.
اما شما خیرخواهان را دوست نمی‌دارید.
اینکه جامعۀ ما با قرآن پیوند برقرار نمی‌کند به این دلیل است که خیرخواهی قرآن را نمی‌پسندد.
نمی‎‌شود که کسی آیات ربا در قرآن را بخواند و به ربا نزدیک شود.
اگر این مساله عادی شده چون جامعۀ ما خیرخواهی قرآن را دوست ندارد.
قرآن، هم راه‌بَری را بلد است و هم خیانت نمی‌کند.
علوی تهرانی با اشاره به آیات سوره بقره عنوان کرد: قرآن می‌فرماید: فتنه از قتل هم بدتر است.
فتنه یعنی ایجاد یک فضای غبار آلود که حق و باطل در آن تنیده شوند، به گونه‌ای که تشخیص حق از باطل به سختی ممکن باشد.
خداوند به پیامبر هشدار داد که به زودی در امت تو فتنه ایجاد می‌شود و راه خروج از آن هم کتاب خداست.
قرآن نور است و کسی‌که با این کتاب نورانی مأنوس شود به بی‌راهه نمی‌رود.
کار «نور» کاشفیت از ظلمت است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اولین گام در انس با قرآن و اهل بیت با آن، تلاوت است گفت: گام دوم «شنیدن» قرآن است.
پیامبر به عبدالله بن مسعود فرمودند: برایم قرآن بخوان!
من دوست دارم قرآن را از غیرخود بشنوم.
در شنیدن اثری هست که در خواندن نیست.
فضیل عیاض راهزن بود اما شبی با شنیدن قرائت آیه‌ای از قرآن متحول شد و توبه کرد.
وی افزود: حضرت امیر فرمودند: ارزش شنیدن یک آیه از قرآن از ارزش کوهی از طلا بالاتر است.وقتی شما آیه خودتان را پیدا کردید تحول پیدا می‌کنید.
به همین دلیل است که فرمود: هنگامی که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید مشمول رحمت خدا شوید.
مورد رحمت خدا قرار گرفتن، همان هدایت شدن به آیه اختصاصی شخص است.
این معجزۀ قرآن است.
پس در شنیدن قرآن اعجاز وجود دارد.
علوی تهرانی با بیان اینکه راه تدبر در قرآن استفاده از روایت است گفت: گام سوم در اهلیت پیدا کردن با قرآن «تدبر» در آیات است.
خداوند به پیامبر فرمود: قرآن کتابی پر برکت است که بر تو نازل کرده‌ایم تا در آیات آن تدبّر کنند.
راه تدبر در قرآن هم در آیه ۴۴ سوره نحل بیان شده است: بر تو این قرآن را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آن‌ها فرستاده شده بیان کنی.
یعنی برای مردم حدیث بگویی.
پس راه تدبر در قرآن و فهم آیات این است که باید در کنار آیات، روایات قرار داده شود.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: چهارمین گام هم «عمل به قرآن» است.
این چهار گام به زیبایی در کنار هم چیده شده‌اند.
با قرائت و شنیدن بستر فراهم می‌شود؛ و با تدبر هم آمادگی ایجاد می‌شود؛ تا برسد به عمل.
مشکل افراد در رابطه با قرآن با خواندن تفسیر حل نمی‌شود؛ بلکه باید در ۴ سطحی که گفته شد با قرآن ارتباط برقرار کرد و مأنوس شد.
هر کدام از سه مرحلۀ قبل از عمل را حذف کنید عمل به قرآن حاصل نمی‌شود!
یکی دیگر از اموری که سبب شده ماه رمضان دارای آن فضیلت بی‌نظیر شود بحث لیلة القدر است.
لیلة القدری که خداوند به پیامبر که علم محض است می‌فرماید: و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟
شب قدر از هزار ماه برتر است.
امام باقر در ذیل این آیه فرمودند: انجام عملی شایسته از قبیل نماز و زکات و کارهای خیر دیگر در شب قدر از انجام همین اعمال در هزار ماه دیگر که شب قدر نداشته باشد بهتر است؛ و اگر خداوند ثواب مؤمنان را چند برابر نمی‌کرد هرگز به آن نمی‌رسیدند!


 
 

 

 

پنجشنبه، 16 اسفند 1403 - 01:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0