FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازاری با درهای بسته به روی کتاب‌خوانی


 

مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 14 اسفند 1403 - 08:52
نماینده مردم رشت در مجلس: مادامی‌که گزارش‌ها حکایت از افزایش ۳۴ درصدی قیمت کتاب دارد، یعنی به همان میزان استقبال کاهش پیدا خواهد کرد و این روند بر آموزش جامعه اثر منفی خواهد گذاشت.
كتاب،قيمت،افزايش،عنوان،كاهش،ناشران،آموزش،جامعه،فضاي،رونق،منت ...

به گزارش مشرق، بنا به آمارها و گزارشات رسمی، بهمن‌ماه سال جاری ۱۱ هزار و ۳۳ عنوان کتاب منتشرشده است که در قیاس با بازه زمانی مشابه سال گذشته،‌ ۸۴۴ نسخه کاهش‌یافته است.
از میان عناوین منتشرشده در بهمن‌ماه ۸ هزار و ۳۵۲ عنوان تألیفی و ۲ هزار و ۹۸۰ عنوان ترجمه بوده است.
ناشران تهرانی ۷ هزار و ۶۴۶ عنوان و ناشران شهرستانی ۳ هزار و ۶۸۷ عنوان بوده است،‌
شمار کتاب‌های چاپ اول‌، ۷ هزار و ۱۸۱ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴ هزار و ۱۵۲ عنوان بوده است.
شمارگان کتاب‌های منتشرشده در بهمن‌ماه نیز، ۱۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۵۵۴ نسخه و میانگین شمارگان نیز یک‌هزار و ۶۸ نسخه بوده است.
میانگین شمارگان نسبت به بازه زمانی مشابه ۱۶۵ نسخه افزایش‌یافته است.
ارزش ریالی کتاب‌های منتشرشده در بهمن‌ماه ۲۰ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۴۱۰ هزار و هشت ریال بوده است.
میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۶۶ هزار تومان رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است.
میان رده‌های دیویی،‌ کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۳۱۹ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس‌ازآن ادبیات با یک‌هزار و ۸۴۰ عنوان،‌ علوم اجتماعی با یک‌هزار و ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.
در حقیقت گزارشات موجود به‌صراحت مبرهن می‌سازد که در سال‌های اخیر، بازار کتاب با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است که تأثیرات مستقیم آن بر فرهنگ کتاب‌خوانی و دسترسی عموم مردم به منابع اطلاعاتی و علمی غیرقابل‌انکار است و بی‌شک یکی از این چالش‌ها، افزایش قیمت کتاب‌هاست که در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد ۳۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
این افزایش قیمت که به‌طور عمده به دلیل تورم عمومی، افزایش هزینه‌های تولید، کاغذ، حمل‌ونقل و نوسانات ارز ایجادشده است، فشار زیادی به ناشران، نویسندگان و همچنین خریداران کتاب وارد کرده است.
افزون براین افزایش قیمت، به‌ویژه برای قشر متوسط جامعه که توان مالی محدودتری دارند، موجب کاهش توانایی خرید کتاب و دسترسی به منابع علمی و فرهنگی شده است.
برای بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها، خرید کتاب‌های درسی و غیردرسی به چالشی بزرگ تبدیل‌شده است و بدیهی است که کاهش سطح دسترسی به کتاب می‌تواند تأثیرات منفی بر فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه داشته باشد و موجب کاهش میزان مطالعه، به‌ویژه در میان نسل جوان، شود.
گفتنی است که این امر نه‌تنها می‌تواند باعث افت سطح دانش عمومی در جامعه شود، بلکه در بلندمدت بر رشد فرهنگی و اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.
درعین‌حال می‌بایست توجه بداریم، ناشران و نویسندگان نیز تحت‌فشارهای شدید اقتصادی قرار دارند.
افزایش هزینه‌های تولید و چاپ کتاب باعث شده تا آن‌ها برای پوشش هزینه‌ها مجبور به افزایش قیمت کتاب‌ها شوند.
این وضعیت برای بسیاری از ناشران کوچک و مستقل که ظرفیت‌های محدودی برای تأمین هزینه‌ها دارند، بسیار نگران‌کننده است.
از طرف دیگر، چنانچه قیمت کتاب‌ها به‌طور نامتناسب افزایش یابد، ممکن است موجب رکود در صنعت نشر و کاهش تعداد آثار منتشرشده شود.
در این شرایط، تعدیل قیمت کتاب‌ها به‌گونه‌ای که هم ناشران و نویسندگان از فشار اقتصادی رها شوند و هم مردم بتوانند به‌راحتی به کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند، به یک نیاز اساسی تبدیل‌شده است.
برای دستیابی به این تعادل، دولت باید نقش فعالی ایفا کند.
حمایت از صنعت نشر و ارائه تسهیلات به ناشران، به‌ویژه ناشران کوچک و مستقل، می‌تواند به حفظ کیفیت و کمیت تولیدات کتاب کمک کند.
همچنین، تسهیلات مالی برای خرید کتاب از سوی عموم مردم، مانند تخفیف‌های فصلی، طرح‌های حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان برای تهیه کتاب‌های درسی و غیردرسی، و تشویق به ایجاد شبکه‌های توزیع کتاب ارزان‌تر، می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی افزایش قیمت کتاب کمک کند.
علاوه بر این، دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های جانبی مانند مالیات بر تولید و نشر کتاب، به ناشران و نویسندگان این امکان را بدهد تا قیمت کتاب‌ها را در سطحی معقول نگه‌دارند و درعین‌حال کیفیت آثار خود را حفظ کنند.
این گزارش، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و راهکارهای مناسب برای تعدیل قیمت کتاب و حفظ رونق کتاب‌خوانی طی گفت‌وگو با محمدرضا احمدی سنگری، دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید.
محمدرضا احمدی سنگری، دبیر کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: ضرورت کاهش قیمت کتاب و رونق فضای آموزشی
محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۳۴ درصدی قیمت کتاب در سال جاری پرداخت و با اشاره به اثرات این روند در بازار نشر و کتاب‌خوانی بیان داشت: بدیهی است که افزایش قیمت کتاب بر استقبال مردم از کتاب‌ و کتاب‌خوانی اثر مستقیم خواهد داشت.
بدین معنا که هرچه قیمت کتاب افزایش یابد، به همان میزان استقبال مردم از کتاب‌خوانی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و تورم موجود در جامعه و از طرفی دیگر با توجه به فراگیری فضای مجازی‌، موبایل‌ها و تبلت‌ها افراد به‌ویژه جوانان تمایل کمتری به کتاب‌خوانی دارند و در این راستا ضرورت دارد تا بستر تسهیلگری را در این حوزه رقم بزنیم و فضای کتاب‌خوانی را تقویت سازیم.
احمدی سنگری تصریح کرد: ضرورت دارد تا تمهیداتی را فراهم‌سازیم که به‌موجب آن کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نشر پیدا کند.
مادامی‌که فضای کتاب‌خوانی در جامعه تقویت گردد، توجه افراد به‌ویژه جوانان به مسائل مختلف اعم از موضوعات تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و … افزایش پیدا خواهد کرد و این مصداق رونق آموزش در کشور خواهد بود.
‌دبیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چنانچه توسعه فضای کتاب‌خوانی در دستور کار کارگیرد، رونق فضای آموزشی نیز مطرح خواهد شد.
روشن است که آموزش صحیح می‌تواند اثرات بسیار مثبتی را در سراسر زندگی‌مان رقم بزند و مادامی‌که آموزش صحیح و ناکافی باشد، شاهد تبعات منفی خواهیم بود و جمعیت جوان جامعه و افزایش اطلاعات و معلومات را از دست خواهیم داد.
نماینده مردم رشت در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: مادامی‌که گزارش‌ها حکایت از افزایش ۳۴ درصدی قیمت کتاب دارد، یعنی به همان میزان استقبال کاهش پیدا خواهد کرد و این روند بر آموزش جامعه اثر منفی خواهد گذاشت.
او متذکر شد: همواره در گفت‌وگو با مسئولان بر توسعه آموزش تأکید می‌داریم و توصیه می‌کنیم که متولیان فرهنگی کشور به هرطریق ممکن درصدد رونق فضای آموزشی و کتاب‌خوانی باشند.
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: معتقدیم که فضای کتاب‌خوانی می‌بایست رونق پیدا کند و قیمت کتاب در سطح جامعه کاهش پیدا کند تا استقبال مردم افزایشی گردد و تمایل به خرید کتاب و کتاب‌خوانی بیش‌تر شود.
*روزنامه رسالت


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 14 اسفند 1403 - 23:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0