FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


"پیشگیری از وقوع جرم" از منظر آیات و روایات


  1. مالکیّت فردی محترم است و تصرف در اموال دیگران جز از راه معاملات صحیح و براساس رضایت، حرام است. (مفاد آیه 29 سوره مبارکه نساء)
  2. ** مداخله درخصوص اموال کودک یتیم، بایستی صرفاً به مصلحت او و تبدیل به احسن باشد. (مفاد آیه 34 سوره مبارکه اسراء)
  3. ** انسان در تصرف اموال خود بطور کامل آزاد نیست. (مفاد آیه 180سوره مبارکه آل عمران)
  4. ** تصرف در اموال غیر به باطل، مستوجب عقاب است. تصرف فقط در مال خود جایز است. (مفاد آیه 34 سوره مبارکه توبه)
  5. ** مالکیّت بر چیزی، دلیل جواز بر هر نوع مصرف کردن آن نیست. (مفاد آیه 87 سوره مبارکه هود)
  6. ** بهره گیری و کامیابی (از زندگی و دنیا) صرفاً در چارچوب مقررات الهی جایز است. کامیابی های حیوان گونه مورد انتقاد است. (مفاد آیه 12 سوره مبارکه محمّد)
  7. ** توسعه رزق و روزی دست خداست؛ پس حق خویشاوندان تنگدست و در راه مانده را بدون اینکه بر آن ها منّت بگذارید، ادا کنید. (مفاد آیه 38 سوره مبارکه روم)
  8. ** طریقه­ ی حصول مالکیّت باید صحیح باشد مثل حیازت (مانند: ماهیگیری، شکار و...) تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه و امثال آن؛ ولی تصرف از طریق باطل، ایجاد مالکیّت نمی کند. (مفاد آیه 188 سوره مبارکه بقره)
  9. ** "رباخوار" مالک بهره نمی شود و اسلام سود ربوی را به رسمیت نمی شناسد. (مفاد آیه 278 سوره مبارکه بقره)
  10. ** رباخواری، اعلان جنگ با خدا و رسولش می باشد مگر توبه کند. (مفاد آیه 279 سوره مبارکه بقره)
  11. ** قرآن کریم بر "لزوم وفای به عهد" تأکید نموده است. (مفاد آیه 8 سوره مبارکه مؤمنون – آیه 32 سوره مبارکه معارج – آیه 177 سوره مبارکه بقره)
  12. ** ای کسانی که ایمان آورده اید، به عقود و پیمان ها وفا کنید. ( آیه یک سوره مبارکه مائده)
  13. ** عدم وفای به عهد، نشانه ای از بی تقوایی است. (آیه 56 سوره مبارکه انفال)
  14. ** به معاهدات تا زمانی که بیم توطئه نباشد، وفادار باشید. (مفاد آیات 58 و 59 سوره مبارکه انفال)
  15. ** احترام به پیمان ها و قراردادهای اجتماعی، از ویژگی های انسان مؤمنِ عاقل است. (مفاد آیه 20 سوره مبارکه رعد)
  16. ** باید به سوگندها و تعهدات خود پایبند بود. (مفاد آیه 94 سوره مبارکه نحل)
  17. ** باید به پیمان ها – هر چه و با هر که باشد- وفادار بود. (مفاد آیه 34 سوره مبارکه اسراء)
  18. ** انعقاد عقد برای فرد ایجاد مسؤولیت می کند و نقض آن هم موجب ایجاد مسؤولیت قراردادی می شود. (آیه 34 سوره مبارکه اسراء)
  19. ** وفای به عهد، از صفات ارزشمند انسانی است. (آیه 54 سوره مبارکه مریم)
  20. ** حتی اگر به دشمن هم وعده ای داده شود، باید به آن وفادار بود. (آیه 54 سوره مبارکه مریم)
  21. ** در صورت نقض تعهد، مسؤولیت ایجاد می گردد و فرد باید تبعات آن را بپذیرد. (آیه 80 سوره مبارکه یوسف)
  22. ** رضایت فرد از حق خودش و گذشت از آن موجب اسقاط حق است. (آیه 80 سوره مبارکه یوسف)
  23. ** حق فسخ (بر هم زدن) عقد، یکی از ضمانت اجراهای نقض عهد (طرف مقابل) است. (مفاد آیات 12 و 13 سوره مبارکه توبه)
  24. ** پایبندی به تعهدات تا زمانی است که طرف مقابل نیز به تعهد خود پایبند باشد. (ایجاد حق فسخ در صورت نقض عهد) (آیه 13 سوره مبارکه توبه)
  25. ** مؤمن، متعهد است و وفای به تعهد لازم است. خلف وعده، نشانه­ ی ضعف ایمان است. (آیه 8 سوره مبارکه مؤمنون – آیه 32 سوره مبارکه معارج)
  26. ** ای کسانی که ایمان آورده اید، به عقد و پیمان ها (عقود معین و غیرمعین) وفا کنید. (آیه یک سوره مبارکه مائده)
  27. ** ملاک در گفته ها و کردارها؛ قصد و نیت است. (آیه 89 سوره مبارکه مائده)
  28. ** وجود رضایت طرفین در معاملات لازم است و معامله ای که از روی اکراه صورت گرفته باشد، صحیح نیست (بعضاً غیرنافذ است.) (آیه 29 سوره مبارکه نساء)
  29. ** کم فروشی، تقلب در معامله، کم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است. حُسن نیت در انجام معاملات لازم است. (آیه 85 سوره مبارکه اعراف)
  30. ** کم فروشی در معاملات حرام و از مصادیق فساد است. (آیه 85 سوره مبارکه هود)
  31. ** بی عدالتی و کم فروشی حتی در زمان بحران و قحطی نیز ممنوع است. (آیه 59 سوره مبارکه یوسف)
  32. ** بازار مسلمانان باید از تقلب و کم فروشی دور باشد و فروشنده­ ی آن باید امین، دقیق و درستکار باشد. (آیات 34 و 35 سوره مبارکه اسراء)
  33. ** ترازو و وسایل سنجش محاسبات تجاری، باید سالم و دقیق باشد. (آیات 34 و 35 سوره مبارکه اسراء)
  34. ** کم فروشی در هر چیزی ممنوع است و مخصوص پیمانه و ترازو نیست. (آیه 183 سوره مبارکه شعرا)
  35. ** کم فروشی نوعی فساد است و کسانی که به جامعه ضربه­ ی اقتصادی می زنند، مفسد فی­ الارض هستند زیرا نابسامانی های اقتصادی، سرچشمه­ ی از هم پاشیدگی نظام اجتماعی است. (مفاد آیه 183 سوره مبارکه شعرا)
  36. ** ادای امانت واجب است. (آیه 283 سوره مبارکه بقره)
  37. ** بازگرداندن امانت به صاحب آن واجب است. (آیه 58 سوره مبارکه نساء)
  38. ** تأکید بر رعایت امانت و بازگرداندن آن به صاحب امانت (آیه 32 سوره مبارکه معارج)
  39. ** پیمان های سخت و قراردادهای محکم، راه سوء استفاده را می بندد. (آیه 80 سوره مبارکه یوسف)
  40. ** عوض صلح، لازم نیست مالی بوده باشد، بلکه می تواند "اسقاط حقی" عوض صلح واقع شود. (آیه 128 سوره مبارکه نساء)
  41. ** ضامن گرفتن برای جلب اطمینان، سابقه تاریخی دارد. ضامن باید فرد معین، مشخص و معتبری باشد. (مفاد آیات 71 و 72 سوره مبارکه یوسف)
  42. ** وکیل باید در حدود اذن موکل عمل کند و باید مصلحت موکل را به درستی رعایت کند. (مفاد آیه 19 سوره مبارکه کهف)
  43. ** مشارکت در سرمایه و کار، عقدی قانونی و در ادیان قبل نیز بوده است. (مفاد آیه 79 سوره مبارکه کهف)
  44. ** "دلالی" – هر کس وساطت نیکو کند، او هم سهمی از پاداش دارد. (آیه 85 سوره مبارکه نساء)
  45. ** اگر کسی از شما دیگری را امین دانست، آن که امین شمرده شده، امانت را باز پس دهد. (آیه 283 سوره مبارکه بقره)

** ماده 607 قانون مدنی : ودیعه، عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می­سپارد برای آن که آن را مجاناً نگاه دارد.

** مودع : ودیعه گذار

** مستودع : ودیعه گیر

  1. اگر بدهکار تنگدست بود، او را هنگام توانایی مهلت دهید (در صورتی که واقعاً توان پرداخت را ندارد) اگر ببخشید برای شما بهتر است اگر نتایج آن را بدانید.

تفسیر آیه 280 سوره مبارکه بقره:

  • * اجبار مدیونی که توانایی پرداخت دارد، منعی ندارد.
  • * اصل در زمان بندی برای بازپرداخت، توان مدیون است.

در صورت اعسار مدیون، اصل دین زایل نمی شود و فقط مهلت داده می شود. *

  1. آیه 282 سوره مبارکه بقره:

ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که بدهی مدت داری (بر اثر وام یا معاملات و ...) به یکدیگر پیدا می کنید، آن را بنویسید و باید نویسنده ای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری کند؛ همانطوری که خدا به او تعلیم داده است پس باید او بنویسد و آن کس که حق بر ذمّه او (بدهکار) است، املا کند و از خدایی که پروردگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید.

نویسنده : روابط عمومی و امور فرهنگی دادگاه های عمومی و انقلاب تهران
https://mahakem-th.eadl.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/articleType/ArticleView/articleId/58520
 

سه شنبه، 14 اسفند 1403 - 23:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0