FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نه ماه رمضان را به فرصت خودسازی تبدیل کنیم؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 10 اسفند 1403 - 15:13
روزه علاوه بر رشد معنوی، آثار اخلاقی و اجتماعی عمیقی دارد. از نظر اخلاقی، موجب تقویت تقوا، صبر، خودکنترلی و شکرگزاری می شود. از نظر اجتماعی نیز همبستگی، حمایت از مستضعفان، کاهش ناهنجاری ها و افزایش آرامش و معنویت در جامعه را به دنبال دارد.
روزه،ماه،رمضان،فرمودند،قرآن،آثار،اجتماعي،اكرم،پيامبر،امام،مِنَ ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خربگزاری تسنیم، ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن و فرصتی برای خودسازی و تقرب به خداوند، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اسلامی دارد.
برای درک این منظور، با استفاده از آیات قرآن و احادیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع)، اهمیت این ماه، فلسفه روزه، آثار فردی و اجتماعی آن و راه‌های بهره‌برداری معنوی از این فرصت الهی بررسی می‌شود.
ماه رمضان در قرآن کریم به عنوان «ماه نزول قرآن» معرفی شده است.
چنانکه خدای متعال در آیه 135 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ؛ ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل.»
این ماه، فرصتی است برای خودسازی و تهذیب نفس، که در احادیث نبوی و روایات اهل بیت (ع) نیز به اهمیت آن تأکید شده است.
فلسفه روزه در قرآن و روایات
روزه به عنوان عبادتی که زمینه‌ساز تقوا است، در آیه 183 سوره بقره آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای اهل ایمان!
روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.»
طبق این آیه، روزه نه تنها برای امت اسلام، بلکه برای امت‌های گذشته هم تشریع شده است و فلسفه آن دستیابی به تقوا معرفی شده است.
آثار معنوی روزه‌داری
یکی از مهمترین آثار معنوی و ابدی روزه گرفتن، تقرب به خداوند معرفی شده است.
آن طور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ؛ روزه سپری در برابر آتش جهنم است.»
همچنین پاکی روح و صفای باطن اثر مهم دیگر در روزه‌داری است.
آن گونه که امام علی (ع) فرمودند: «الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ؛ روزه یعنی دوری از محرمات، همان‌گونه که از غذا و نوشیدنی پرهیز می‌شود.» (نهج البلاغه، حکمت 224)
از سوی دیگر، تقویت تقوا و خودکنترلی در نتیجه روزه گرفتن به دست می‌آید و قرآن کریم هدف اصلی روزه را تقوا معرفی کرده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (سوره بقره؛ آیه 183) روزه‌دار با کنترل گرسنگی، تشنگی و امیال نفسانی، نیروی مهار نفس را در خود تقویت می‌کند.
امام علی (ع) فرمودند: «الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ.» (نهج‌البلاغه، حکمت 224) به این معنا که روزه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه اجتناب از محرمات و کنترل هواهای نفسانی نیز بخشی از آن است.
در عین حال روزه، انسان را در برابر مشکلات و سختی‌ها مقاوم‌تر می‌کند.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «الصَّبْرُ نِصْفُ الْإِیمَانِ وَالصَّوْمُ نِصْفُ الصَّبْرِ.» (کافی، ج2، ص91) یعنی روزه نیمی از صبر است و صبر نیمی از ایمان را تشکیل می‌دهد.
رهایی از سلطه شهوت و هوای نفس هم اثر دیگر در روزه گرفتن کامل است.
روزه‌داری به انسان می‌آموزد که بر شهوات و امیال خود تسلط داشته باشد.
پیامبر اکرم (ص) به جوانان توصیه فرمودند: «یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ الْبَاءَةَ فَلْیَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَعَلَیْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.» (روضة الواعظین، ج 2، ص 258) یعنی اگر کسی توانایی ازدواج ندارد، با روزه گرفتن می‌تواند امیال خود را کنترل کند.
رشد حس شکرگزاری هم در نتیجه روزه گرفتن به دست می‌آید.
روزه‌دار با تجربه گرسنگی و تشنگی، قدر نعمت‌های الهی را بیشتر درک می‌کند.
امام صادق (ع) فرمودند: «إِنَّمَا فُرِضَ الصِّیَامُ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ.» (من لایحضره الفقیه، ج2، ص43) یعنی روزه برای آن واجب شد که ثروتمندان و فقرا درک یکسانی از گرسنگی پیدا کنند و نعمت‌های الهی را بهتر بشناسند.
آثار اخلاقی و اجتماعی روزه‌داری
تقویت همدلی و کمک به فقرا یکی از مهمترین آثار روزه گرفتن در ماه رمضان به حساب می‌آید.
روزه سبب می‌شود که افراد ثروتمند، درد گرسنگان را حس کنند و انگیزه‌ای قوی برای کمک به مستضعفان داشته باشند.
این همدلی اجتماعی به کاهش فقر و نابرابری‌ها کمک می‌کند.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ» یعنی کسی که روزه‌داری را افطار دهد، پاداشی مانند او خواهد داشت.
همچنین افزایش وحدت و انسجام اجتماعی اثر اجتماعی روزه گرفتن مردم است.
در ماه رمضان، مسلمانان سراسر جهان به‌صورت همزمان روزه می‌گیرند و این عمل جمعی، موجب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود.
نماز جماعت، سفره‌های افطار و مراسم شب‌های قدر، نمونه‌هایی از این همبستگی هستند.
امام باقر (ع) فرمودند: «إِنَّمَا جُعِلَ الإِفْطَارُ عَلَى الطَّعَامِ لِیَشْتَرِکَ الْفَقِیرُ وَ الْغَنِیُّ.» (الکافی، ج4، ص168) یعنی افطار بر غذا مقرر شد تا فقیر و غنی در یک سفره کنار هم باشند.
کاهش جرائم و انحرافات اخلاقی یکی از آثار مهم روزه گرفتن و آغاز ماه رمضان است که بارها در جامعه آن را تجربه کرده‌ایم.
با افزایش معنویت و کنترل نفس در ماه رمضان، آمار جرایم کم می‌شود.
بسیاری از کشورها گزارش داده‌اند که در این ماه، میزان خشونت، سرقت و سایر انحرافات اجتماعی کاهش می‌یابد، زیرا روزه‌داران در این ماه بیشتر به رفتارهای اخلاقی و دینی پایبند می‌شوند.
افزایش صلح و آرامش در جامعه ره‌آورد دیگر در این ماه مبارک است.
روزه حس بردباری و آرامش را در انسان تقویت می‌کند.
امام صادق (ع) فرمودند: «الصِّیَامُ یُذْهِبُ بِوَحَرِ الصَّدْرِ.» (الکافی، ج4، ص64) یعنی روزه کینه‌ها و ناآرامی‌های درونی را از بین می‌برد.
درواقع روزه موجب ترویج سبک زندگی سالم شده و منجر به کاهش مصرف‌گرایی و اصلاح الگوی تغذیه می‌شود.
تحقیقات علمی نیز نشان داده‌اند که روزه‌داری باعث کاهش بیماری‌های مرتبط با چاقی، دیابت و مشکلات قلبی می‌شود.
وظایف مؤمن در ماه رمضان
تلاوت و تدبر در قرآن در ماه رمضان، دارای چنان برکات و آثار عظیمی است که پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند: «مَنْ قَرَأَ فِی رَمَضَانَ آیَةً مِنَ القُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ القُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ؛ هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌هاى دیگر، تمام قرآن را بخواند.» (بحارالانوار، ج93، ص345)
عمل مهم دیگر برای همه روزها و شب‌های ماه رمضان توصیه شده، استغفار و طلب مغفرت از خداوند است.
امام سجاد (ع) در دعای وداع ماه رمضان فرمودند: «السَّلامُ عَلَیکَ یَا شَهْرَ اللهِ الأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ» (صحیفه سجادیه، دعای 45)
به این ترتیب، ماه رمضان، فرصتی الهی برای خودسازی و رشد معنوی است.
روزه، وسیله‌ای برای تقویت تقوا، همدلی با مستضعفان، و تقرب به خداوند است.
شب‌های قدر، لحظاتی سرنوشت‌ساز برای تعیین مقدرات انسان است.
به همین دلیل مؤمنان باید از این ماه با تلاوت قرآن، دعا، استغفار و اعمال نیک، نهایت بهره را ببرند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 11 اسفند 1403 - 01:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0