FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کسی که می‌خواهد نوگرایی کند نیازمند فهم شعر بیدل است


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 08 اسفند 1403 - 09:46
محمدامین اکبری در اولین جلسه «انجمن دیدار» گفت: بیدل نوپرداز کلاسیک‌ها است و اگر کسی می‌خواهد نوگرایی و نوسرایی کند، نیاز به فهم شعر بیدل دارد.
بيدل،شعر،انجمن،شاعران،هندي،سبك،اكبري،ادبي،ديدار،فهم،خواندن،ش ...

به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه «انجمن دیدار» با محوریت خوانش و تحلیل شعر بیدل دیروز سه‌شنبه ۷ اسفند برگزار شد.
انجمن دیدار با دبیری محمدامین اکبری و حسن اصفهانی‌ها از این پس سه‌شنبه‌های هرهفته از ساعت ۱۸ در «پلتفرم حادث» برگزار می‌شود و تمرکز آن شعر بیدل خواهد بود.
محمدامین اکبری شاعر و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راه‌اندازی «انجمن دیدار» گفت: محوریت انجمن ادبی دیدار بر خواندن و درست خواندن شعر بیدل است.
اگر مخاطب با شعر بیدل آشنا باشد، می‌داند که خواندن شعر بیدل خود به تنهایی یک کار مشکل است.
وی افزود: بنابراین اینکه بتوانیم شعر او را درست بخوانیم، قسمتی از راه فهم شعر بیدل را طی کرده‌ایم و درک بسیاری از پیچیدگی‌های شعر او بر ما آسان می‌شود.
البته ما در این انجمن ادعای بیدل‌شناسی نداریم، چون بیدل‌شناسی ادعای بسیار بزرگی است و کمتر کسی است که می‌توانیم او را بیدل‌شناس بنامیم.
ما در این انجمن می‌خواهیم با دنیای بیدل آشنا شویم و شعرش را بخوانیم و از بعضی بیت‌های او که می‌فهمیم بهره ببریم و در انس با شعر او جلوتر برویم و بیشتر و بیشتر شعر او را بفهمیم.
هدف ما در این انجمن این است.
در حق سبک هندی اجحاف شده است
اکبری در پاسخ به این سوال که چرا از بین شاعران بزرگ زبان فارسی سراغ بیدل رفته‌اید، گفت: بیدل را انتخاب کرده‌ایم، چون در انجمن‌ها و محافل ادبی ما در حق شعر سبک هندی اجحاف شده و اگر هم کسی به آن توجه کرده، متعصبانه از آن طرفداری کرده و تحلیل دقیقی از این سبکِ شعری پر افتخار در ادبیات فارسی صورت نگرفته است.
از بین تمام شاعران سبک هندی بیدل را انتخاب کردیم، چون جامع ویژگی‌های سبک هندی است.
یعنی اگر ما بیدل را بفهمیم، فهم صائب، کلیم و دیگر شاعران سبک هندی هم برای ما آسان‌تر می‌شود.
این شاعر افزود: من بیش از یک دهه است که خودم را به شعر بیدل نزدیک کرده‌ام و سعی کرده‌ام که آن را بفهمم و درست بخوانم.
در این سال‌ها اساتید زیادی در این زمینه داشته‌ام که البته بیشتر به واسطه کتاب‌هایشان شاگرد آنها بوده‌ام.
از کتاب‌های تأثیرگذاری که در این زمینه خوانده‌ام یکی «شاعر آیینه‌ها» از دکتر شفیعی کدکنی بود که توجه من را به بیدل جذب کرد.
دومین کتاب که کتاب بسیار خوبی بود و بهره بسیاری از آن بردم، کتاب «بیدل، سهراب سپهری و سبک هندی» ‌از مرحوم سیدحسن حسینی بود.
بعدتر کتاب دیگری از ایشان بیرون آمد که شرح درس‌گفتارهای سیدحسن درباره بیدل بود و نشر سوره مهر منتشر کرده بود.
بعد از آن کسی که بیشترین تأثیر را در فهم بیدل ‌شناسی و بیدل‌خوانی بر من داشته، استاد محمدکاظم کاظمی است.
کتاب‌های متعددی از ایشان درباره بیدل در دسترس است ولی متأسفانه از جمله کتاب‌هایی است که یا در بازار موجود نیستند یا دسترسی به آنها آسان نیست.
شاعران نوپرداز می‌توانند از شعر بیدل بیاموزند
اکبری پرداختن به شعر بیدل را برای شاعران جوان مهم و ضروری دانست و گفت: یکی دیگر از دلایلی که می‌توانیم در ضرورت از پرداختن به بیدل نام ببریم،‌ این است که بیدل به نوعی نوپرداز کلاسیک‌ها است.
درباره هولدرلین شاعر آلمانی می‌گویند نوپرداز، نوگرا یا سوررئالیسم قدما در شعر غربی است؛ بیدل به واقع اینطور است.
به همین دلیل کسی که می‌خواهد نوگرایی و نوسرایی کند، نیاز دارد که بیدل را بفهمد.
به قول بیدل «هر طرز نویی که می‌تراشی کهن است».
شاعران زمانه ما باید شعر بیدل را بفهمند و اول در شگفت شوند که چطور کسی قریب به سیصد سال پیش این‌قدر از زمانه خودش جلوتر بوده و در مرحله بعد بتوانند بعضی از این فنون و تکنیک‌ها را در شعر خودشان پیاده کنند.
پس خواندن شعر بیدل و تحلیل و مداقه در آن یک کار واپس‌گرایانه ادبی نیست، بلکه عملی رو به جلو و بسیار پیشرو است.
وی افزود: ما می‌خواهیم در این محفل بسیار کوچک که امید داریم بزرگ و بزرگ‌تر شود و دوستان دیگری به ما اضافه شوند و ما از آنها بیاموزیم، تلاش کنیم شعر بیدل را بخوانیم و درباره او صحبت کنیم.
این انجمن متکلم وحده ندارد؛ بلکه همه می‌توانند صحبت کنند.
همه باید صحبت کنند و فهم‌شان از بیدل را با دیگران به اشتراک بگذارند.
این منتقد ادبی گفتگوی جمعی درباره شعر بیدل را اتفاقی نیکو دانست و گفت: من در جلسه اول انجمن دیدار مثالی زدم که بعد دیدم مثال مناسبی درباره شعر بیدل است؛ به نظر من بیدل همان فیلی در تاریکی است که مولانا تعریف می‌کند.
«تاریکی» را می‌توانیم پیچیدگی و سختی در شعر بیدل بگیریم و آن «فیل» را بزرگی و عظمت و گستردگی شعر بیدل.
اکبری در پایان گفت: همانطور که در مثل مولوی فیلی در تاریکی است و هرکسی به زعم خود او را چیزی تصور می‌کند، شعر بیدل را هم یک نفر نمی‌تواند بفهمد و تصویر کند و تحلیل کند؛ بلکه باید چند نفر از زاویه نگاه‌های مختلف با او مواجه شوند و تلقی خودشان را با هم به اشتراک بگذارند تا به یک فهم جمعی از شعر بیدل، یکی از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌زبان، برسیم.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 09 اسفند 1403 - 00:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0