FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ابعاد گسترده عدل در قرآن ، عدالت در اسلام


 
عدل در قرآن، آن‏جا که به توحید یا معاد مربوط می‏شود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص می‏‌دهد و به عبارت دیگر، نوعی «جهان‏بینی» است؛ آن‏جا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‏شود یک «مقیاس و معیار» قانون‏شناسی است و به عبارت دیگر، جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید.
 

فصل دوّم: جایگاه و اهمیت عدالت | ۲


گستره‌ی دامنه عدالت


از قانون‏گذاری و تنظیم روابط حقوقی گرفته تا سیاست، اقتصاد، روابط اجتماعی و حتی روابط افراد درون یک خانواده، مجال گسترده‏ای برای کاربست عدالت است. لذا قوانین و هنجارهای یک جامعه باید عادلانه باشد؛ چنان‏که قانون‏گذار و نیز مجری قانون باید عادل باشند.
در یک نظام اجتماعی عادلانه، انتظار می‏رود که نه تنها نهادهای رسمی جامعه، یعنی دولت و قانون عادلانه باشند، بلکه مناصب اجتماعی و سیاسی نیز عادلانه توزیع شوند. از سوی دیگر، بار مسئولیت‏ها، وظایف و دشواری‏های زندگی اجتماعی باید منصفانه و عادلانه میان افراد توزیع شده باشد.
در حوزه قضاء و دادرسی نیز مبحث عدالت، جایگاه رفیعی دارد؛ چنان‏که در حوزه فرهنگ و آموزش و بهداشت نیز سخن از سهم‏بری عادلانه افراد از این عرصه‏‌ها در میان است.
از حریم عمومی و ظرف اجتماع که فارغ شویم، در حوزه خصوصی نیز مبحث عدالت به طور جدی مطرح است. فیلسوفان و عالمان اخلاق، همواره از فضیلت عدالت به منزله برترین یا یکی از برجسته‏ترین فضایل اخلاقی بحث کرده‏اند.[١]


ابعاد گسترده عدل در قرآن


استاد شهید مرتضی مطهری می‏نویسد:
... در قرآن، از توحید گرفته تا معاد و از نبوت گرفته، حتی تا امامت و زعامت و از آرمان‏های فردی گرفته تا هدف‏های اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل در قرآن، هم‏دوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است.
عدل در قرآن، آن‏جا که به توحید یا معاد مربوط می‏شود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص می‏‌دهد و به عبارت دیگر، نوعی «جهان‏بینی» است؛ آن‏جا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‏شود یک «مقیاس و معیار» قانون‏شناسی است و به عبارت دیگر، جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید. آن‏جا که به امامت و رهبری مربوط می‏شود، یک «شایستگی» است، آن‏جا که پای اخلاق به میان می‏‌آید، آرمانی انسانی است و آن‏جا که به اجتماع کشیده می‏شود یک «مسئولیت» است... .[٢]
در تشریع و قانون‏گذاری، شهید مطهری می‏‌گوید:
«عدل تشریعی» یعنی این‏که در نظام جعل و وضع و تشریع قوانین، همواره اصل عدل، رعایت شده و می‏شود، نیز صریحاً مورد توجه قرار گرفته است.
در قرآن کریم تصریح شده که حکمت بعثت و ارسال رسل این است که عدل و قسط بر نظام زندگانی بشر حاکم باشد:
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛[٣]

«همانا فرستادگان خویش را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب و مقیاس (قانون) فرستادیم تا مردم بدین وسیله عدل بپادارند.
بدیهی است که برقراری اصل عدل در نظامات اجتماعی، موقوف به این است که اولاً: نظام تشریعی و قانونی، نظامی عادلانه باشد و ثانیاً: عملاً به مرحله اجرا در آید. علاوه بر این اصل کلی که قرآن در مورد همه پیامبران بیان کرده است، در مورد نظام تشریعی اسلامی می‏‌گوید:
«قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ»[٤] یا در مورد برخی دستورها می‏‌فرماید: «ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللهِ».[٥]


فاصله ما تا عدالت


در انقلاب اسلامی و از زبان مسئولان جمهوری اسلامی، عدالت، ارزش مطلق است، چنان‏که آیة الله خامنه‏‌ای می‏‌گوید:
«در انقلاب اسلامی ما ـ که یک حرکت دینی بود ـ به طور طبیعی عدالت جایگاه ممتازی داشت و دارد در شعارهای مردمی، در قانون اساسی، در بیانات امام راحل، در گفتمان‏های موضعی و در زمان‏های مختلف و به مناسبت‏های مختلف که جمهوری اسلامی مطرح کرده، این جایگاه ممتاز دیده می‏شود. فرض کنید در دوران دفاع مقدس که هی می‌‏آمدند فشار می‌‏آوردند و شعار صلح را مطرح می‏کردند برای این‏که جمهوری اسلامی را از میدان خارج کنند، آن‏جا جمهوری اسلامی شعار «صلح عادلانه» را مطرح کرد. خب صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جایی صلح خوب است، یک جایی صلح بد است، جنگ خوب است.
اما عدالت این‌جور نیست، عدالت یک ارش مطلق است؛ هیچ‏جا نداریم که عدالت بد باشد. خب، در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود داشته، [عدالت] سرلوحه دغدغه‏‌های نظام، از اول انقلاب بوده؛ در بخش اجرای عدالت، انصافاً کارهای زیادی هم انجام گرفته؛ لیکن راضی‏کننده نیست... آن چیزی که ما نیاز داریم، آن چیزی که ما دنبالش هستیم، عدالت حداکثری است؛ نه صرفاً در یک حد قابل قبول؛ نه، ما دنبال عدالت حداکثری هستیم، ما می‏خواهیم ظلم در جامعه نباشد. تا این مرحله خیلی فاصله داریم. بنابراین، برای این باید تلاش کرد».[٦]


عدالت نیاز دیروز و امروز و فردا


در سخنان مقام معظم رهبری ـ‏ مدظله العالی ـ آمده است:
«... احساس می‏کنم در کشور ظرفیت انسانی گسترده‏ای برای پیگیری و به‌سرانجام‌رساندن این بحث مهم ـ ‏یعنی بحث عدالت ـ وجود دارد. صاحب‏نظرانی هم که در این جلسه حضور ندارند، از نظر ما شرکای این بحث‏اند. حتماً در سرتاسر کشور، در دانشگاه‏‌ها‏، در حوزه‏‌ها در پژوهشگاه‏‌های گسترده‏ای که خوشبختانه در کشور وجود دارد، هستند کسانی از صاحب‌نظران که در این مقوله در این بحث یا تحقیقاتی دارند یا آماده هستند که تحقیقاتی را انجام دهند. ما آن‏ها را در این بحث شریک می‏دانیم... .
بحث عدالت بایستی به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شود. باید این مسئله را دنبال کنیم و پیگیری این بحث را رها نکنیم؛ چون زمینه‌‏ها خیلی زیاد است، نیاز خیلی شدید است... امروز که ما به بحث عدالت می‏‌پرزدازیم... به این دلیل است که می‏خواهیم گفتمان عدالت، یک گفتمان زنده و همواره حاضر در صحنه باشد. در میان نخبگان، در میان مسئولان در میان مردم به‏خصوص در بین نسل‏های تازه، باید عنوان عدالت و مسئله عدالت، به عنوان یک مسئله اصلی به طور دائم مطرح باشد.[٧]


شمول عدالت


اسلام در تعمیم و شمول عدالت، آن‏قدر تأکید دارد که دستور می‏‌دهد باید اجرا شود در هر جا، در هر حال، بر هر کس و در هر لحظه.
مثلاً قرآن کریم می‏‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید برای خدا قیام کنید و به عدل گواهی دهید و دشمنی با یک‏دیگر شما را وادار نکند که عدالت نورزید. عدالت ورزید که آن به تقوا نزدیک‏تر است و از خدا بترسید، همانا خدا به هرکاری که می‏کنید آگاه است».[٨]
امام علی(ع) به فرزندش امام حسین(ع) چنین وصیت می‏فرماید: «تو را سفارش می‏کنم به تقوا داشتن از خدا در روزگار توانگری و تهیدستی... و به رعایت عدالت با دوست و دشمن».[٩]


عدالت، فراتر از انسان


اجرای عدالت به‌قدری مهم است که بر اساس پاره‌ای از نصوص دینی معتقدیم، حیوانات نیز اگر ظلم کنند، مورد تقاص و بازخواست قرار می‏گیرند، ابوذر غفاری می‏‌گوید: روزی در محضر رسول خدا(ص) بودم که دو بُز به هم‏دیگر شاخ زدند، حضرت فرمود: آیا می‌دانید چرا این دو بز به هم شاخ زدند؟ اصحاب گفتند: نمی‏دانیم. حضرت فرمود: «اگر شما نمی‏دانید ولی خدای تعالی می‏داند و در آخرت، میان این‏ها داوری خواهد کرد».[١٠]
در حدیث دیگر آمده: «خداوند تمام این جنبندگان را در قیامت بر می‏انگیزاند و قصاص بعضی را از بعضی دیگر می‏گیرد حتی از حیوان شاخ‌داری که بی‌جهت به حیوان بی‌شاخ، زده است».[١١]
در شرح آیه شریفه «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»[١٢] بسیاری از مفسران گفته‏اند: منظور آن است که در قیامت حیوانات وحشی را محشور کنند برای اجرای عدالت.[١٣]


حتی با یهودی‏ها


پیامبر خدا(ص) فرمود: «پروردگارم، مرا از ستم‌کردن بازداشته است؛ چه در حق هم پیمان و اهل ذمه و چه در حق هر کس دیگر».[١٤]
مردی یهوی به نام «جریجره» که چند دیناری از پیامبر خدا(ص) طلبکار بود از ایشان تقاضای پرداخت آن را کرد.
پیامبر(ص) به او فرمود: «ای یهودی، اکنون چیزی ندارم به تو بدهم».
یهودی گفت: ای محمد از تو جدا نمی‏شوم تا بپردازی.
فرمود: «پس با تو می‌‏نشینم».
حضرت نشست و در همان‌جا نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا و نماز صبح روز بعد را خواند و یاران پیامبر(ص) یهودی را تهدید می‏کردند و می‌‏ترساندند. پیامبر(ص) وقتی متوجه شد، فرمود: «با او چه کار دارید؟»
گفتند: یا رسول الله یک یهودی شما را حبس کرده است.؟!
پیامبر خدا(ص) فرمود: «پروردگارم مرا از ظلم بازداشته چه در حق معاهَد و چه دیگری».
هنگامی که آن روز به پایان رسید، یهودی بسیار تحت تأثیر قرار گرفت، شهادتین بر زبان جاری کرد و ایمان آورد و گفت: نیمی از دارایی‏‌ام در راه خدا باشد به خدا سوگند من این کار را با تو نکردم جز برای آن‏که بدانم ویژگی‏های بیان شده در تورات را داری یا نه. که آن ویژگی‌‏ها چنین‌‏اند: محمد بن‏ عبدالله که در مکه مبعوث می شود و به مدینه هجرت می‏‌کند و فرمانروایی‏اش تا شام پیش می‏‌رود نه تند و خشن است نه در کوچه و بازار فریاد می‏‌زند و نه دشنام و ناسزا می‏‌گوید.
به این دلیل، مسلمان شدم و شهادتین می‏دهم به یکتایی خدا و رسالت تو، این دارایی من است پس به هرگونه که خدا می‏خواهد خرج کن. (آن یهودی هم مرد ثروتمندی بود).[١٥]
عدالت، اخلاقی است فرااسلامی، یعنی از اخلاق انسانیت فرد موحد قلمداد می‏‌شود نظیر صله رحم، یا ردِّ امانت که فراتر از جامعه مسلمانان است از طرفی مبنای عدالت، برابری اولیه همه آدمیان است پیامبر(ص) می‏‌فرماید: «النّاسُ سِوَاءٌ کَأسنانِ المِشْطِ» همه مردم برابرند، به‏سان دندانه‏‌های شانه».[١٦]
کسانی که از عدالت دم می‏زنند ولی به‌گونه دیگر رفتار می‏کنند در قرآن کریم با عنوان «الغاوون» معرفی شده‌اند، و عذابشان بسی دشوار است و به رو در جنهم می‏افتند: «و جهنم را در نظر کافرانِ اغواگر آشکار کنند».[١٧] و در چند آیه بعد می‏‌فرماید: «آن‏ها و کافران را سرنگون در جهنم اندازند».[١٨]
حضرت امام باقر(ع) در تفسیر آیه می‏‌فرماید: «این افرادِ مورد عذاب، قومی هستند که با زبانشان، عدلی را توصیف می‏کردند ولی در عمل، سراغ آن کار دیگر می‌‏رفتند».[١٩]


خودآزمایی


١- یک نظام اجتماعی عادلانه چگونه است؟
٢- «الغاوون» چه کسانی هستند؟

 

پی نوشت ها


[١]. احمد واعظی، نقد و بررسی نظریه‏‌های عدالت، ص٢٣ ـ ٢٤.
[٢]. عدل الهی، مرتضی مطهری، ص٣٧.
[٣]. حدید، آیه٢٥.
[٤]. اعراف، آیه٢٩.
[٥]. بقره، آیه٢٨٢.
[٦]. بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست اندیشه‏‌های راهبردی ٢٧/٢/١٣٩٠، گفتارهایی در عدالت اجتماعی، ج١، ص٢٧.
[٧]. گفتارهایی در عدالت اجتماعی، ج‏١، عادل پیغامی و همکاران، دانشگاه امام صادق(ع)، عبارت پشت جلد کتاب.
[٨]. مائده، آیه٨: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ».
[٩]. حرانی، تحف‏العقول، ص٨٨: «أوصیكَ بِتَقَوَی اللهِ فِی الغِنَی وَ الفَقرِ... وَ بِالعَدلِ عَلَی الصِّدیقِ وَ العَدُوِّ».
[١٠]. طبرسی، مجمع‏البیان، ج٤، ص٤٦١ و عروسی‏حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج١، ص٧١٥: «... لکن الله یدری و سیقضی بینهما».
[١١]. همان: «إن الله یحشر هذه الأمم و یقص من بعضها لبعض حتی یتقص للجماء من القرناء».
[١٢]. تکویر، آیه٥.

[١٣]. ر.ک: شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج٤، ص١٢٩ و ج١٠، ص٢٨١؛ طبرسی، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج٤، ص٤٦١؛ سبزواری، إرشاد الأذهان الی تفسیر القرآن، ص٥٩١؛ طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج٧، ص٧٣ ـ ٧٦، ذیل آیه شریفه ٥ در سوره تکویر؛ بحارالانوار، ج٦١، ص٨١ و طبرسی، جوامع‌‏المجامع، ج٦، ص٥٦٩.
[١٤]. حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج٢، ص٦٧٨، ح٤٢٤٢؛ محمدی ری‌شهری، دانشنامه امام حسین(ع)، ج١٤، ص١٥٦، ح٣٩٤٩: «مَنَعَنِی رَبِّی أن أظلِمَ مُعاهِداً وَ لَا غَیرِه».
[١٥]. حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج٢، ص٦٧٨، ح٤٢٤٢؛ ابن‏عساکر، تاریخ دمشق، ج١، ص٢٨٤ و متقی‏هندی، کنزالعمال، ج١٢، ص٤٠٧، ح٣٥٤٤٣.
[١٦]. نهج‌‏الفصاحه، ص٦٣٥، ح٣١٤٩ و تاریخ یعقوبی، ج٢، ص١٠٠: «الناس سواء کأسنان المشط».
[١٧]. شعراء، آیه٩١: «وَبُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِلْغَاوِینَ».
[١٨]. همان، آیه٩٤: «فَکُبْکِبُوا فِیهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ».
[١٩]. کلینی، الکافی، ج١، ص٤٧، ح٤؛ و ر.ک: بحرانی، تفسیر‌البرهان، ذیل آیات مذکور.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی
 
 
برچسب ها: عدل عدالت آیت الله ابراهیم امینی
اشتراک گذاری
 
 
 
مطالب مرتبط
عدالت با حیوانات
مهربانی؛ فراتر از عدالت | از دیدگاه امام رضا، حاکم باید چگونه باشد؟
عدالت؛ سبب حیات و زندگی
سیاست عادلانه چگونه است؟ | رابطه اعتدال و عدالت
ابهام در تفسیر عدالت؛ علت ستمگری‏‌ها
سخنان متفکران اسلامی درباره عدالت
عدالت در زبان شارع | انواع عدالت

عدل

زمینه‏‌های مشترک بین دولت و ملت برای اجرای عدالت
عدالت در اسلام | ۱۸

زمینه‏‌های مشترک بین دولت و ملت برای اجرای عدالت

تحقق عدالت اجتماعی به جز از طریق ایجاد عدالت درونی در مدیران، ممکن نیست، زیرا شخص ضعیف‏النفس و بی‏اراده‏ای که از ایجاد اعتدال بین قوای نفسانی خود عاجز و از قدرت کنترل رفتار و تسلط بر خود، محروم است در گام‏نهادن در راه دشوار و پرفراز و نشیب عدالت اجتماعی نیز ناتوان است.
 
عدالت با حیوانات
عدالت در اسلام | ۱۷

عدالت با حیوانات

اسلام برای صیانت از هر حقی، فقه و قانون دارد، ولی اصرار دارد که با اخلاق و گذشت و بزرگواری در روابط و برخوردهای اجتماعی، زندگی را روان و شیرین سازید، اگر بین زن و شوهر و سایر فامیل، فداکاری، گذشت و رفتاری اخلاقی باشد نیازی به دادگاه و اعمال قانون پیدا نمی ‏شود و هم‏چنین روابط سایر اقشار مردم با یک‏دیگر.
 
مهربانی؛ فراتر از عدالت | از دیدگاه امام رضا، حاکم باید چگونه باشد؟
عدالت در اسلام | ۱۶

مهربانی؛ فراتر از عدالت | از دیدگاه امام رضا، حاکم باید چگونه باشد؟

در آن هنگام شخص دیگری که امام را می‏شناخت، وارد حمام شد. وقتی صحنه را مشاهده کرد بر سر آن نظامی فریاد زد: خودت را نابود کردی! آیا فرزند پیامبر خدا(ص) را به خدمت می‏گیری؟ مرد نظامی ـ ‏که به شدت ترسیده بود ـ خود را به روی پاهای امام انداخت، می‏بوسید و با تضرع و پشیمانی عرض می‏کرد: ای زاده پیامبر! چرا آن وقتی که من آمرانه با شما سخن گفتم، شما از دستور سرپیچی نکردید تا چنین نشود؟
 
تفاوت‌های عدل و انصاف | عدالت درباره دشمن
عدالت در اسلام | ۱۵

تفاوت‌های عدل و انصاف | عدالت درباره دشمن

اگر حضرت برای خود امتیازی قائل شده بود بی‏عدالتی و ستمی نبود، ولی سیره و مکتب آنان می‏آموزاند که این پنج معیار دنیوی، سبب بالا و یا پایین‌بودن مردم نمی‏شود و اگر هم کسی مقرب عندالله یا روسیاه است، به اعمال افراد مربوط است، نه به امتیازهای دنیوی. به‏علاوه اگر کسی در وادی معنویت قدمی برداشته مثلاً جبهه رفته یا عالم دینی شده باید مزدش را از خدا بخواهد، نه این‏که از مردم توقع احترام داشته باشد.
 
اهمیت عدالت
عدالت در اسلام | ۱۴

اهمیت عدالت

عدالت آن‏‌قدر ارجمند است که خداوند عادل می‏‌فرماید: «و خداوند هیچ‏گاه هیچ ستمی را بر جهانیان نمی‏‌خواهد» و نه تنها هرگونه ستمی را مردود می‏‌شمارد، بلکه به پیامبرش دستور می‏‌دهد که کم‏ترین میل و اعتمادی به ستمگران نداشته باشد...
 
تأثیر متقابل معنویت و عدالت
عدالت در اسلام | ۱۳

تأثیر متقابل معنویت و عدالت

آیا انتظار اجرای عدالت از چنین تفکری، صحیح است؟ قطعاً جوانان متدین و خودساخته نیز کم نیستند، ولی قبله قلب بیش‏تر جوانان و مدیران کنونی، پول بیش‏تر و رفاه و التذاذ افزون‏تر شده است آن هم به هر قیمتی که فراهم آید، زیرا امروزه تنها ارج و ارزش عالی در جامعه ما همانا پول است و سایر ارزش‏ها، یا در رتبه‏‌های بعدی‏اند و یا باید قربانی همین بت گردند!
 
شرایط اجرای عدالت | عوامل ضمانت اجرای قانون
عدالت در اسلام | ۱۲

شرایط اجرای عدالت | عوامل ضمانت اجرای قانون

سخن در این نیست که مردم، عدالت را نمی‌‏پسندند، نه هیچ‏کس حتی دزدان و یا سران ستم که استعمارگران باشند نیز هنگام تقسیم غنائم در میان خودشان، به عدالت توصیه می‏‌کنند. پس همگان عدالت را دوست می‏‌دارند، ولی اکنون در روابط اجتماعی ما سازوکاری حاکم است که نتیجه‌‏اش همین حال و روزی است که مشاهده می‏‌شود.
 
انتظار مردم از دین اجتماعی
عدالت در اسلام | ۱۱

انتظار مردم از دین اجتماعی

حکومت آن است که حضرت امیر به ابن ‏عباس می‏گوید که «به قدر این کفشِ بی‏‌قیمت هم پیش من نیست»[١٢] آن‏که هست؛ اقامه عدل است، آن چیزی که حضرت امیر ـ ‏سلام الله علیه ـ و اولاد او می‏‌توانستند درصورتی‏که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن‏طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، این‏ها هستند، لکن فرصت نیافتند.
 
هدف از تأسیس حکومت
عدالت در اسلام | ۱۰

هدف از تأسیس حکومت

نظام اسلامی وقتی می‏تواند بر سر پا بایستد که از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... مستقل باشد. بنابراین، داشتن اقتصادی پویا و خودکفا شرط استقلال کشور است و چنین زمینه‏‌ای فراهم نمی‏گردد، مگر با روش عادلانه و دل‏سوزانه‌ی فرد فردِ جامعه، تنها خودسازی و عدالت است که می‏تواند مانع سودجویی‏ها و منفعت‏طلبی افراد به‏ویژه سردمداران جامعه باشد.
 
پیامبر(ص) و تشکیل حکومت
عدالت در اسلام | ۹

پیامبر(ص) و تشکیل حکومت

به ‏ناچار برای مردم حاکم و امیری، خوب یا حتی بد، ضروری و لازم است که در سایه حکومتش، مؤمن به عمل صالح بپردازد و کافر از منافع زندگی‏اش بهره‌‏مند گردد و مردم تا دم مرگ در آسایش باشند و فیء و بیت‌المال به وسیله او جمع‌‏آوری و با دشمن جنگ شود و راه‏‌ها امن گردد و به کمک او ضعیف از قوی، حقش را بگیرد و نیکوکاران در راحت و رفاه باشند و از شر بدکاران آسایش داشته باشند.
 
ابعاد گسترده عدل در قرآن
عدالت در اسلام | ۸

ابعاد گسترده عدل در قرآن

عدل در قرآن، آن‏جا که به توحید یا معاد مربوط می‏شود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص می‏‌دهد و به عبارت دیگر، نوعی «جهان‏بینی» است؛ آن‏جا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‏شود یک «مقیاس و معیار» قانون‏شناسی است و به عبارت دیگر، جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید.
 
عدالت؛ سبب حیات و زندگی
عدالت در اسلام | ۷

عدالت؛ سبب حیات و زندگی

باید همه فکر این معنا را بکنیم که رژیممان را رژیم اسلامی بکنیم. رژیم اسلامی به این است که این افرادی که در کار هستند، این افرادی که در این رژیم سر کار هستند، فرض کنید مشغول به خدمت‏گزاری هستند کارمندهای دولتی همه‌‏شان، هر کدام آن‏جا که کار می‏‌کنند، کارشان کار اسلامی باشد. این فکر نباشد که حالا که این اداره، آن‏جایش خراب است، خوب، بگذار این‏جایش هم خراب باشد! حالا که آن آدم آن‏جا خلاف می‏کند، خوب، بگذار این‏جا هم خلاف بکند. همه مکلفیم، همه ما.
 
سیاست عادلانه چگونه است؟ | رابطه اعتدال و عدالت
عدالت در اسلام | ۶

سیاست عادلانه چگونه است؟ | رابطه اعتدال و عدالت

دو نامه از حضرت علی(ع) موجود است که حضرت، ضمن راهنمایی‏ها و سفارش‏ها می‏فرماید: «در مواردی با صلابت و قاطعیت و شدت رفتار کن و در مواردی با نرمش؛ بدیهی است اگر حاکم همه‏جا و همیشه با نرمش رفتار کند، مردم به اوامر او، گوش نمی‏دهند و اگر همیشه با شدت و خشونت رفتار کند، ملت آزرده می‏گردد.
 
مقبولیت تبعیض‌‏ها
عدالت در اسلام | ۵

مقبولیت تبعیض‌‏ها

بسیاری، عدل را به مساوات معنا کرده‏‌اند. این معنا از روایات هم استفاده می‏شود، ولی نه همه جا، بلکه در موارد خاصی رعایت عدالت به رعایت مساوات است؛ مثلاً در تقسیم بیت‏‌المال که کار زمامداران است و یا قضاوت بین متخاصمین که کار قاضیان است و سایر داوری‏ها، ولی در مواردی رفتار یکسان، ظلم و غیرمعقول است
 
مصادیق و حیطه‌های عدالت اجتماعی
عدالت در اسلام | ۴

مصادیق و حیطه‌های عدالت اجتماعی

گاهی نظر روایات به تبیین عدالت فقهی است که در «شاهد» یا «امام جماعت» لازم است و آن ملکه‌ای است که مانع ارتکاب کبیره و اصرار بر صغیره می‏گردد. عدالت به این معنا صفت و خصلت نیکویی است مثل تقوا، اخلاص، ورع و عفت و گاهی نظر روایات به عدالت اجتماعی یا حکومتی است که همین قسم، محل بحث ماست.
 
ابهام در تفسیر عدالت؛ علت ستمگری‏‌ها
عدالت در اسلام | ۳

ابهام در تفسیر عدالت؛ علت ستمگری‏‌ها

به نظر ما عدالت یک مفهوم عقلانی است و با عقل می‏توان به بررسی و ارزیابی آن پرداخت. قرآن، تعریفی از این اصطلاح ارائه نمی‏دهد و با این کار و در واقع، عدالت را یک مفهوم انسانی تلقی می‏کند که برای قوه عقلانی بشر قابل وصول است و در هیچ جای قرآن نیامده که عدل چیست، ولی در موارد متعدد دستور رفتار عادلانه را به بشر صادر نموده و این دلیل آن است که بشر با عقل خویش قوه تمیز عدالت از ظلم را دارد.
 
سخنان متفکران اسلامی درباره عدالت
عدالت در اسلام | ۲

سخنان متفکران اسلامی درباره عدالت

عادل کسی است که به راستی و درستی به وظایف قانونی خود عمل کند و از افراط و تفریط بپرهیزد تا ضمن تمتع از حقوق حقه خود، کسی در اثر اعمال خودسرانه او از حقوق قانونی خویش محروم نشود.
 
عدالت در زبان شارع | انواع عدالت
عدالت در اسلام | ۱

عدالت در زبان شارع | انواع عدالت

یکی از صفات حق‌تعالی، عدل است که هم در دنیا و هم در مقام پاداش و جزا در آخرت، با آفریدگان به عدالت رفتار می‏کند و احکامش هم عادلانه است. هم‏چنین در پیامبر و امام و جانشینان‏شان عدالت را شرط می‏دانیم و عدل را جزء اصول مذهب می‏ شماریم.
 
  • ۱
 
 
  • تاریخچه
  • |
  • اهداف
  • |
  • تماس با ما
  • |
  • درباره ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • جستجو
  • |
  • عضویت برای دریافت مطالب
  • |
  • RSS
 

نشانی: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، مسجد هدایت، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی | شماره تلفن: ٠٢١٣٣٩٥٩٨١٧ - ٠٢١٣٣٩٠٧٠٢٤ - ۰۹۳۵۱۳۰۹۴۹۳

 

نشانی سایت: hedayatgar.ir, hedayatgar.com, hedayatgar.org

نشانی ایمیل سایت: info@hedayatgar.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به هدایتگر است و استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع بلامانع است.https://hedayatgar.ir/fa/services/15/298
https://hedayatgar.ir/fa/news/6475/%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

دوشنبه، 06 اسفند 1403 - 22:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0