FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انتظار از دانشگاه‌ها برای ایجاد فضای امن و محیطی آرام - تسنیم


 

تسنیم | سیاسی | شنبه، 04 اسفند 1403 - 14:12
مشاور وزیر علوم گفت: از دانشگاه توقع می رود فضایی امن و محیطی آرام و آسوده برای ذینفعان خود فراهم کند. دانشگاه محل علم، دانش و اندیشه ورزی است و اندیشه ورزی در سایه ترس و نگرانی ممکن نمی شود.
دانشگاه،جامعه،علوم،علمي،كنوني،شرايط،خضري،خوداتكايي،تأكيد،وزا ...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سیداحمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم هرسیچ رئیس سابق و معارفه رکنی زاده سرپرست فعلی دانشگاه اصفهان، درگذشت حضرت آیت الله مستجابی و همچنین قتل ناجوانمردانه امیر محمد خالقی، دانشجوی دانشگاه تهران را تسلیت گفت.
وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان دارای حدود 730 عضو هیئت علمی و 17 هزار دانشجو است، آن را یک دانشگاه جامع توصیف کرد و افزود: دانشگاه اصفهان دارای چرخه کامل دانشجویی و دانش‌پروری است و در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی ایران و جهانی، جایگاه مطلوب و برجسته‌ای دارد و شعار این دانشگاه که «جامعه محوری و تمدن سازی» است در توسعه علمی و فرهنگی کشور اهمیت دارد.
مشاور وزیر علوم در خصوص نقش دانشگاه‌ها در جامعه و تمدن‌سازی اظهار کرد: در واقع دو مأموریت مهم و دو مسئولیت اثرگذار در شرایط کنونی کشور ما جامعه محوری و تمدن‌سازی است.
وی افزود: از جامعه محوری همین بس که نام و واژه دانشگاه پیوندی عمیق با جامعه دارد، چون دانشگاه محل اجتماع عصاره افراد جامعه و محل تشکیل کانون‌های علمی به نمایندگی از جامعه است.
این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی بیان داشت: عدالت آموزشی مفهومی فراگیر است که در همه زمینه‌ها قابل طرح است؛ از پذیرش دانشجو گرفته تا توزیع دانشگاه‌ها و امکانات دانشگاهی.
ایشان با طرح این پرسش که «اگر در جایی مثل دانشگاه عدالت برقرار نشود، کجا می‌خواهد برقرار شود؟» بر نقش محوری دانشگاه‌ها در ترویج عدالت تأکید کرد.
انتظار از دانشگاه ها برای ایجاد فضای امن و محیطی آرام
خضری در ادامه بر اهمیت ایجاد محیطی امن برای فعالیت‌های علمی تأکید کرد و افزود: از دانشگاه توقع می‌رود فضایی امن و محیطی آرام و آسوده برای ذینفعان خود فراهم کند.
دانشگاه محل علم، دانش و اندیشه‌ورزی است و اندیشه‌ورزی در سایه ترس و نگرانی ممکن نمی‌شود.
وی بر ضرورت آزادی اندیشه در محیط دانشگاهی تأکید کرد و گفت: برای شکوفایی اندیشه‌ها و بهره‌مندی جامعه از نتایج آن، باید فکر و اندیشه دانشگاهیان را آزاد گذاشت تا درست و آزادانه بیندیشند و دیدگاه‌های علمی خود را بیان کنند.
دانشگاه جایی برای فعالیت‌های غیرعلمی نیست
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه جایی برای فعالیت‌های غیرعلمی نیست.
نخبگان دانشگاهی - چه دانشجویان، چه استادان و چه پژوهشگران - از این حقیقت آگاهند.
بنابراین، باید فضا برای اندیشیدن آزاد باشد تا اثرات علمی، دانشی و بینشی آن به جامعه برسد.
خضری در خصوص نقش دانشگاه در شرایط کنونی کشور، خاطرنشان کرد: از دانشگاه انتظار می‌رود گفتمان همدلی، همراهی و همگرایی را ترویج کند.
در شرایط فعلی که کشور زیر فشار دشمنان قرار دارد، نیاز به همدلی و وفاق بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وی در ادامه بر ضرورت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تأکید کرد و گفت: در دوره کنونی بیش از گذشته، دانشگاه برای اثرگذاری بیشتر و انتقال دستاوردهای علمی خود به جامعه، باید پیوندی نزدیک‌تر با جامعه و صنعت برقرار کند.
مشاور وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم خوداتکایی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: لازم آست دانشگاه ‌ها به سمت خوداتکایی حرکت کنند.
ممکن است در آینده نتوانیم دانشگاه‌ها را صرفاً از طریق بودجه‌های دولتی اداره کنیم، چرا که هم‌اکنون نیز با تنگناهای شدید مالی روبرو هستیم.
وی با اشاره به چالش‌های موجود افزود: کشور با مشکلات متعددی مواجه است که همه از آن آگاهند؛ از مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی گرفته تا مسائل مربوط به آب، بیکاری و ناترازی‌های انرژی.
بنابراین ممکن است روزی برسد که تأمین هزینه‌های دانشگاه‌ها دشوار شود.
گرچه دولت با تمام توان تلاش می‌کند، اما دانشگاه باید برای شرایط احتمالی آماده باشد و توانایی خوداتکایی را کسب کند.
راهکارهای خوداتکایی دانشگاه‌ها
خضری راهکارهای خوداتکایی دانشگاه‌ها را این‌گونه تشریح کرد: دانشگاه باید ایده‌ها و محصولات علمی خود را به ثروت تبدیل کند و از این طریق درآمد کسب نماید.
مهم‌تر از آن، دانشگاه باید ارتباط نزدیک و قوی با دانش‌آموختگان خود برقرار کند.
برای مثال، دانشگاه اصفهان هزاران دانش‌آموخته دارد که بسیاری از آنها امروز در جایگاه‌های اقتصادی مهمی قرار دارند.
این دانش‌آموختگان، دوستداران دانشگاه هستند و می‌توان از طریق جلب مشارکت آنها، منابع درآمدی پایدار برای دانشگاه ایجاد کرد.
سیاست وزارت علوم هرگز مبنی بر تغییر شتاب‌زده مدیران دوره پیشین نبوده است
مشاور وزیر علوم در خصوص سیاست‌های مدیریتی وزارت علوم بیان داشت: سیاست وزارت علوم هرگز مبنی بر تغییر شتاب‌زده مدیران دوره پیشین نبوده است.
تغییرات مدیریتی تنها در صورت وجود ضرورت، شرایط مناسب، خواست عمومی و یا عدم تمایل خود مدیر به ادامه مسئولیت صورت می‌پذیرد.
این تغییرات طی فرایندی مبتنی بر بررسی‌های دقیق، مشورت با ذینفعان و گفتگو با پیشکسوتان و مسئولان شهرستان‌ و استان انجام می‌شود و تمامی انتخاب‌ها بر پایه تعقل، خردورزی و آینده‌نگری استوار است.
رضایتمندی عمومی از عملکرد کنونی وزارت علوم
وی با اشاره به رضایتمندی عمومی از عملکرد کنونی، تصریح کرد: این موفقیت حاصل تأمل و دقت در تصمیم‌گیری‌ها بوده و نه نتیجه شتاب‌زدگی.
خضری در ادامه، ضمن قدردانی از زحمات دکتر هرسیج و تیم همراه او، از پذیرش مسئولیت توسط دکتر رکنی‌زاده در شرایط کنونی تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام/


شنبه، 04 اسفند 1403 - 22:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0