FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تقویت هوش های چندگانه کودکان با کتاب‌خوانی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 11:53
مطالعه نه تنها باعث افزایش سواد و دانش عمومی کودکان می شود، بلکه در تقویت انواع هوش های آن ها نیز نقش مهمی دارد. با برنامه ریزی مناسب، می توان از کتاب خوانی به عنوان ابزاری قوی برای رشد شناختی، هیجانی، و اجتماعی کودکان بهره برد.
مطالعه،هوش،كودكان،تقويت،درك،شناختي،منطقي،علمي،اجتماعي،تصويري ...

خبرگزاری تسنیم،‌محمدمهدی سیدناصری پژوهشگر حقوق بین‌الملل کودکان؛
مطالعه یکی از مهم‌ترین ابزارهای شناختی برای رشد ذهنی کودکان است.
رشد شناختی کودکان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها میزان و نحوه مواجهه با اطلاعات است.
کتاب‌خوانی، برخلاف سایر اشکال مصرف رسانه‌ای، تجربه‌ای عمیق، تعاملی و تحلیلی برای مغز فراهم می‌کند که می‌تواند موجب تقویت انواع هوش شود.
تأثیر کتاب‌خوانی بر هوش‌های چندگانه
1 ـ هوش زبانی ـ کلامی و مطالعههوش زبانی یکی از مهم‌ترین هوش‌هایی است که به‌واسطه مطالعه رشد می‌کند.
کتاب‌خوانی باعث افزایش دایره لغات، تقویت توانایی‌های گفتاری و نوشتاری، و درک بهتر ساختار زبان می‌شود.
کودکانی که در سنین پایین به مطالعه عادت می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری در بزرگسالی خواهند داشت.
2 ـ هوش هیجانی و کتاب‌خوانیکتاب‌ها، به‌ویژه داستان‌های ادبی، به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات شخصیت‌ها را درک کنند و همدلی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.
خواندن درباره تجربیات و چالش‌های دیگران باعث رشد خودآگاهی و مهارت‌های تنظیم هیجان می‌شود.
3ـ هوش اجتماعی و مطالعه مطالعه داستان‌ها و روایت‌های اجتماعی به کودکان کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری مناسب را بیاموزند.
همچنین، حضور در باشگاه‌های کتاب‌خوانی و فعالیت‌های گروهی مطالعه می‌تواند مهارت‌های ارتباطی آن‌ها را تقویت کند.
4 ـ هوش منطقی ـ ریاضی و کتاب‌خوانی مطالعه کتاب‌های علمی و منطقی، تفکر تحلیلی و حل مسئله را در کودکان تقویت می‌کند.
داستان‌های معمایی، کتاب‌های علمی، و روایت‌هایی که چالش‌های منطقی مطرح می‌کنند، باعث تقویت توانایی تحلیل و استدلال می‌شوند.
5 ـ هوش فضایی ـ تصویری و نقش کتاب‌ها کتاب‌های تصویری و داستان‌هایی که شامل توصیفات دقیق از فضاها و محیط‌ها هستند، مهارت‌های تجسمی و فضایی کودکان را توسعه می‌دهند.
همچنین، خواندن داستان‌هایی که شامل نقشه‌ها، نمودارها و اشکال تصویری است، می‌تواند قدرت تحلیل فضایی کودکان را بهبود بخشد.
6 ـ هوش بدنی ـ جنبشی و مطالعه گرچه مطالعه فعالیتی ذهنی است، اما می‌توان آن را با بازی‌های حرکتی مرتبط کرد.
نمایش داستان‌ها از طریق بازی‌های نمایشی، نقش‌آفرینی و استفاده از ابزارهای فیزیکی می‌تواند هوش بدنی ـ جنبشی را نیز تقویت کند.
7 ـ هوش موسیقایی و کتاب‌خوانی خواندن شعر، ترانه‌های کودکانه، و کتاب‌هایی با ریتم و موسیقی، باعث بهبود توانایی درک الگوهای صوتی و تقویت مهارت‌های شنیداری می‌شود.
8 ـ هوش طبیعت‌گرا و نقش مطالعه مطالعه کتاب‌های علمی درباره طبیعت، حیوانات و محیط‌زیست باعث افزایش درک کودکان از دنیای پیرامون و رشد حس احترام به طبیعت می‌شود.
9 ـ هوش درون‌فردی و کتاب‌ها کتاب‌های فلسفی و داستان‌هایی که به خودشناسی کمک می‌کنند، می‌توانند موجب رشد هوش درون‌فردی شوند.
کودکانی که با مفاهیم فلسفی و روان‌شناختی از طریق مطالعه آشنا می‌شوند، درک بهتری از خود خواهند داشت.
10 ـ هوش بین‌فردی و تعامل با کتاب‌ها مطالعه گروهی، بحث درباره کتاب‌ها، و انجام فعالیت‌های مشارکتی در حوزه‌ مطالعه، منجر به رشد هوش بین‌فردی و تقویت مهارت‌های همکاری و تعامل اجتماعی می‌شود.
راهکارهای پیشنهادی جهت تقویت هوش‌های چندگانه از طریق کتاب‌خوانی:
1 ـ انتخاب کتاب‌های متناسب با نوع هوش موردنظر: والدین و مربیان باید کتاب‌هایی را انتخاب کنند که متناسب با نقاط قوت و ضعف شناختی کودک باشند.
2 ـ ایجاد محیط‌های تعاملی برای مطالعه: باشگاه‌های کتاب‌خوانی، جلسات داستان‌خوانی، و فعالیت‌های مشارکتی می‌توانند باعث رشد هم‌زمان چندین نوع هوش شوند.
3 ـ ترکیب مطالعه با فعالیت‌های عملی: تلفیق مطالعه با بازی‌های فکری، نقاشی، نمایش، و آزمایش‌های علمی می‌تواند یادگیری را مؤثرتر کند.
4 ـ تشویق به تفکر انتقادی درباره مطالب خوانده‌شده: بحث درباره مفاهیم کتاب‌ها می‌تواند تفکر انتقادی و استدلال منطقی کودکان را بهبود بخشد.
مطالعه نه‌تنها باعث افزایش سواد و دانش عمومی کودکان می‌شود، بلکه در تقویت انواع هوش‌های آن‌ها نیز نقش مهمی دارد.
با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان از کتاب‌خوانی به‌عنوان ابزاری قوی برای رشد شناختی، هیجانی، و اجتماعی کودکان بهره برد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 30 بهمن 1403 - 00:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0