FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


موفقیت برنامه‌های معلی و محفل به دلیل درک نیازهای مخاطبان است


 

مهر | فرهنگی و هنری، فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 10:40
یک استاد علوم ارتباطات می‌گوید یکی از دلایل موفقیت برنامه‌های محفل و معلی این بوده که نیازهای مخاطبان در آن‌ها به‌خوبی درک و به آن‌ها پاسخ داده شده است.
پيام،مخاطب،ارتباطات،درك،فرهنگ،عاشورا،ارتباط،پيامي،مخاطبان،ني ...

امیدعلی مسعودی استاد ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های محفل و معلی از نگاه رسانه‌ای گفت: در فرآیند ارتباطات، حداقل سه عامل اصلی وجود دارد که فرستنده پیام، خود پیام و گیرنده پیام هستند.
هر زمان این عوامل بتوانند یکدیگر را بهتر درک کنند، ارتباط موثرتر و کامل‌تری شکل می‌گیرد.
وی افزود: پیام‌هایی که ما از طریق رسانه‌ها منتقل می‌کنیم، به نوعی رمزگذاری‌شده هستند.
مثلاً اگر کسی با من به زبان انگلیسی صحبت کند و من آن زبان را بلد نباشم، نمی‌توانم با او ارتباط بگیرم، چون قادر به رمزگشایی پیام او نیستم.
برخی زبان‌های محلی نیز نمونه‌ای از این موضوع هستند.
به همین دلیل، هر پیامی که رمزگشایی ساده‌تری داشته باشد و مخاطب آن رمزها را بهتر بشناسد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و مخاطب نیز به آن علاقه‌مندتر خواهد شد.
این استاد ارتباطات در ادامه گفت: برای نمونه، برنامه‌هایی که درباره فرهنگ عاشورا ساخته می‌شوند، بسیار جذاب هستند و افراد زیادی به تماشای آن‌ها علاقه دارند.
این جذابیت نه‌تنها برای مسلمانان، بلکه حتی برای مسیحیانی که در ایران زندگی می‌کنند نیز قابل درک است.
علت این امر درک مشترک از مفاهیم انسانی و ارزش‌هایی است که در چنین برنامه‌ها مطرح می‌شوند.
فرهنگ مقاومت را می‌توان فرهنگی حماسی دانست، چرا که در ادبیات ما نمونه‌های زیادی از حماسه وجود دارد که می‌توان به عبور سیاوش از آتش گرفته تا داستان رستم و سهراب یا حتی روایت‌هایی مانند تن‌تن اشاره کرد.
با این حال چرا ما ایرانیان وقتی به دهه اول محرم می‌رسیم، به‌طور خاص توجه‌مان معطوف به فرهنگ عاشورا می‌شود و تلاش می‌کنیم بفهمیم عاشورا چه پیامی برای ما دارد؟
این تأمل نشان می‌دهد که این فرهنگ توانسته ارتباط عمیقی با ذهن و دل مخاطبانش برقرار کند.
مسعودی گفت: یکی از دلایل موفقیت برنامه‌هایی مثل معلی یا امکان موفقیت برنامه‌هایی مانند محفل در همین ارتباط نهفته است.
این برنامه‌ها سعی کرده‌اند نیازهای مخاطب را به‌خوبی درک کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.
اگر رسانه تنها بر اهداف خودش تمرکز کند و به نیازهای واقعی مخاطب بی‌توجهی نشان دهد، مخاطبان به‌سادگی از آن فاصله می‌گیرند و علاقه خود را از دست خواهند داد.
تفاوت میان یک سریال موفق و ناموفق دقیقاً در همین نکته است که می توان به شناخت درست نیازهای اجتماعی و فردی مخاطب اشاره کرد.
اگر پیامی که از طریق رسانه منتقل می‌شود بتواند این نیازها را پاسخ دهد، بدون شک مورد استقبال قرار خواهد گرفت و آن برنامه یا محتوا مخاطبان گسترده‌ای خواهد یافت.
از منظر ارتباطی، شناخت دقیق فرستنده از مخاطب خود و پیام مناسب نقش کلیدی ایفا می‌کند.
برنامه‌هایی که بدون توجه به این شناخت تهیه شوند، احتمالاً نمی‌توانند جایگاه قابل قبولی در میان مردم پیدا کنند.
وی در پایان با تأکید بر مؤلفه‌های یک برنامه موفق در صداوسیما از دیدگاه رسانه‌ای گفت: فرآیند ارتباطات به‌خودی‌خود اهمیت دارد، اما این ارتباطات باید در یک بستر و زمینه اجتماعی مناسب شکل بگیرد.
برای مثال اگر شما در فرهنگی فعالیت می‌کنید که با مفهوم عاشورا آشنایی ندارد، ابتدا باید این مفهوم را معرفی کنید تا آن فرهنگ بتواند پیام شما را درک کند.
برنامه‌هایی که صداوسیما تولید می‌کند باید همواره بررسی کنند که جامعه در حال حاضر چه نیازها و چالش‌هایی دارد یا مردم به چه مسائلی فکر می‌کنند.
بنابراین، توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است تا پیام بتواند در ذهن و قلب مخاطبان جای بگیرد، آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد، و در نهایت برنامه‌ای پربیننده شکل بگیرد.


 
 

 

 

 


سه شنبه، 30 بهمن 1403 - 00:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0