FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فروش پانزده میلیارد تومانی کتابفروشی‌ها در طرح فجرانه


 

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 28 بهمن 1403 - 16:29
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: با فروش نزدیک به ۱۵ میلیارد تومانی کتابفروشی‌های طرح فجرانه، سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یارانه میان خریداران کتاب در سراسر کشور توزیع شد.
فروش،طرح،كتاب،مجازي،كتابفروشان،حضوري،درصد،كتابفروشي،يارانه،ت ...

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با اتمام طرح فروش حضوری و مجازی کتابفروشی‌هذ ویژه ایام الله دهه فجر گفت: با توجه به تأکید ریاست محترم دولت چهاردهم بر عدالت در توزیع یارانه‌ها و بهره‌مند شدن همه مردم در همه کشور، به‌ویژه مناطق دوردست و کمتربرخوردار، از حمایت‌ها و فرصت‌هایی که دولت ارائه می‌کند، در طرح فروش حضوری و مجازی کتابفروشی‌ها ویژه ایام‌الله دهه فجر کوشیدیم چتر یارانه‌ها را در سراسر ایران و با تأکید بر استان‌های دورتر از مرکز و کم‌برخوردارتر بگسترانیم.
قرار گرفتن کتابفروشان استان کردستان در جمع استان‌های پرفروش طرح مؤید این رویکرد است.
وی افزود: در اجرای این طرح بر دو موضوع از کلان برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، یعنی توزیع عادلانه یارانه‌ها و گسترش فضای مجازی، تمرکز ویژه صورت گرفت که حاصل آن از یک سو فراهم شدن فرصت برابر خرید برای همه هموطنان از حدود ۳۰۰ هزار عنوان کتاب‌های بیش از ۴۰۰ کتابفروشی با استفاده از یارانه ۲۵ درصدی کتاب و دریافت رایگان در هر نقطه کشور بود.
تأکید و اصرار بر مشارکت کتابفروشان در بخش فروش مجازی سامانه «بازار کتاب» با همین رویکرد و به همین دلیل بود.
در خصوص فضای مجازی هم سامانه «بازار کتاب» به عنوان یک سامانه ملی و بومی که حاصل هوش و تلاش و خلاقیت جوانان کشورمان است خود مصداق یک دستاورد مهم در حوزه گسترش فضای مجازی و فناوری‌های الکترونیک به شمار می‌رود، ضمن اینکه این سامانه در این طرح ابزار و شرایط مناسبی را در جهت هدفمندی مصرف یارانه‌ها و نظارت بر حسن اجرای طرح در اختیار ما قرار داد.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره رویکرد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کتابفروشی‌ها ادامه داد: با توجه به نقش مهم کتابفروشان به عنوان یکی از حقله‌های اصلی چرخه نشر و همچنین اهمیت کالبدی آنها به عنوان کانون‌های فرهنگی و فرهیختگی شهرها، حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و البته همه کتابفروشان نه صرفاً گروهی از آنها، از سیاست‌های راهبردی معاونت امور فرهنگی است.
انشاالله درنظر داریم طرح‌های مشابه طرح دهه فجر را با شکلی که اجرا شد و رویکردی که عرض کردم در طول سال تا چند نوبت اجرا کنیم.
حیدری در ادامه به تفاوت اساسی و ماهوی میان دو شکل مجازی و حضوری طرح‌های حمایتی فروش کتابفروشان اشاره کرد و گفت: انتظارات از هر نوع فروش باید متفاوت باشد چراکه در فروش حضوری، واحدهای کتابفروشی در هر نقطه کشور ملاک آمار و ارزیابی قرار می‌گیرند.
وقتی سخن از فروش حضوری به میان می‌آید منظور فروشگاه کتاب با خریدارانش است.
در اینجا تمرکز و هدف روی افزونی هرچه بیشتر تعداد کتابفروشان است، زیرا در این صورت تعداد بیشتری از کتابفروشان در سراسر کشور از طرح بهره‌مند می‌شوند.
اما در فروش مجازی، ملاک و معیار رونق نمی‌تواند تعداد کتابفروشی‌ها باشد، بلکه هدف کتاب‌های موجود در قفسه‌های آنهاست که اتفاقاً بسیار بیشتر و متنوع‌تر از یک فروشگاه است.
وی افزود: در واقع در فروش مجازی باید از تعداد کتاب‌های عرضه شده یا فروخته شده و تعداد خریداران و پراکندگی جغرافیایی خریداران سخن به میان آورد نه تعداد کتابفروشان فعال در طرح.
به عنوان مثال اگر در «بازار کتاب» ۵۰ کتابفروشی متوسط یا حتی ۲۰ کتابفروشی بزرگ با مجموع ۳۰۰ هزار عنوان کتاب از آثار روز فعالیت کنند، بزرگ‌ترین کتابفروشی برای خریداران کتاب شکل می‌گیرد؛ درنتیجه لزوماً تعداد کتابفروشی‌های حاضر در فروش مجازی اهمیتی ندارد.
به دلیل همین تصور اشتباه برخی از کتابفروشی‌ها وارد این طرح نشدند، درحالی که در طرح دهه فجر تلاش شد شرایط سهل‌تری نسبت به گذشته برای فروش حضوری فراهم شود، به همین دلیل، فروش حضوری ۹۳ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد.
در طرح اخیر کامل‌ترین نوع فروش حضوری و مجازی همزمان را تاکنون در کنار یکدیگر داشتیم.
فروش حضوری ۸۹ درصد کتاب‌ها
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با ارائه آماری تفکیکی از میزان فروش طرح گفت: در طرح فجرانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یارانه میان خریداران کتاب در سراسر کشور توزیع شد.
۹۳ درصد یارانه به فروش حضوری اختصاص داشت و تنها ۷ درصد آن در بخش مجازی صرف شد.
همچنین تجربه خوبی در زمینه تخصیص کم نقص یارانه در فروش حضوری به دست آمد، تجربه‌ای که اشکالات طرح‌های پیشین از جمله طرح‌های فروش فصلی را بسیار کمتر داشت.
حیدری این طرح یکی از کم‌خطاترین و هدفمندترین طرح‌های حمایتی کتابفروشان در شکل حضوری و مجازی بود که تاکنون برگزار شده است، چرا که با تخصیص متناسب اعتبار کتابفروشان براساس پارامترهای مختلف، رصد لحظه‌ای جریان فروش، کنترل مداوم فروشگاه‌ها از راه‌هایی چون تماس با خریداران و کنترل فاکتورهای فروش و نظارت بر مصرف یارانه، هشدار و تذکر از طریق تماس تلفنی و پیام سیستمی به فروشندگان و کنترل‌هایی از این دست، هم مصرف یارانه تاحد بسیار زیادی کنترل شد و هم توزیع یارانه به کتابفروشان براساس فروش واقعی صورت گرفت و به دقیق‌ترین شکل ممکن توزیع شد.
فروش به ازای هر کد ملی با صحت‌سنجی از طریق تلفن همراه به نام شخص خریدار تا حد زیادی دقت فروش را افزایش و مصرف یارانه را هدفمند کرد.
بیش از ۶۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های شخصی مردم رسید
وی، داده‌های اصلی طرح فروش حضوری و مجازی کتاب را به این شرح معرفی کرد: در این طرح ۴۰۸ فروشگاه کتاب از سراسر کشور ثبت نام کردند که ۷۷ کتابفروشی صرفاً به صورت حضوری و ۵۴ کتابفروشی نیز فقط به صورت مجازی کتاب‌های خود را عرضه می‌کردند.
۲۷۷ کتابفروشی دیگر اما در هر دو شکل به فعالیت پرداختند.
مبلغ کل یارانه توزیع شده ۳۳,۳۱۳,۷۱۴,۷۲۶ ریال بود که ۳۱,۱۰۸,۱۱۴,۲۹۰ ریال آن یعنی ۹۳ درصد از مبلغ کل از طریق فروش حضوری و ۲,۲۰۵,۶۰۰,۴۳۶ ریال آن یعنی هفت درصد از مبلغ کل نیز از طریق فروش مجازی تخصیص پیدا کرد.
مضاف بر این ارسال کتاب‌های بخش مجازی برای خریداران رایگان بود و براساس توافقی که با شرکت پست صورت گرفت هزینه ارسال نیز توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پرداخت شد.
در مجموع در این طرح بیست و سه هزار و ۵۰۵ خریدار تعداد شصت و دو هزار و ۱۲۰ نسخه کتاب خریدند که ۵۵,۱۲۲ نسخه آن یعنی ۸۹ درصد از طریق فروش حضوری و ۶,۹۹۸ نسخه یعنی یازده درصد، نیز از طریق فروش مجازی بود.
کتابفروشی‌های صدرنشین
وی به کتابفروشی‌های صدرنشین فروش در این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح ۵۱ فروشگاه کتاب فروش بالای صد میلیون تومان را تجربه کردند که از میان آنها صرفاً پنج فروشگاه تهرانی بودند.
همین آمار تحقق رویکرد دولت چهاردم در توزیع عادلانه یارنه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.
فروش کل این ۵۱ فروشگاه بیش از هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود؛ یعنی ۵۵ درصد از فروش کل.
بنابراین شاید برای دیگر کتابفروشی‌ها و اصحاب رسانه تجربه‌های تبلیغی این کتابفروشی‌ها جذاب باشد.
اما ماجرا زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم یکی از این کتابفروشی‌ها فروش بیش از ۴۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و دو کتابفروشی نیز فروشی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان داشتند.
۶ فروشگاه نیز فروششان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود و ۴۲ کتابفروشی پرفروش دیگر نیز فروشی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه کردند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از ۵۱ کتابفروشی پرفروش، یازده کتابفروشی در استان قم قرار دارند و به طور کل در زمینه فروش استانی قم پیشتاز است و پس از آن اصفهان، خراسان رضوی، تهران و کردستان قرار دارند.
قرار گرفتن کتابفروشان استان کردستان در جمع پرفروشان نیز مصداق دیگری از تحقق سیاست‌های عدالت‌ورزی دولت است.
از نظر پراکندگی استانی کتابفروشان، تهران با ۷۹ فروشگاه بیشترین کتابفروشی‌های فعال در طرح را تشکیل می‌داد.
پس از آن قم با ۷۸ کتابفروشی، خراسان رضوی با ۴۹ کتابفروشی، اصفهان با ۳۹ کتابفروشی، فارس با ۲۱ کتابفروشی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
حیدری در ادامه به مجموع فروش پنج استان اول در این طرح اشاره کرد و ادامه داد: مجموع فروش این پنج استان اول روی‌هم‌رفته عدد ۹ میلیارد و سیصد میلیون تومان است که ۶۲ درصد کل فروش را شامل می‌شود.
از هرکدام از پرفروش‌ترین ناشران در این طرح یعنی چشمه، افق، قدیانی، پرتقال و نگاه بین هزار تا دو هزار نسخه از کتاب‌هایشان به دست مخاطبان رسیده است.
یارانه به عدالت توزیع شد
وی درباره توزیع استانی یارانه کتابفروشی‌ها گفت: تخصیص یارانه بر اساس میزان فعالیت کتابفروشان صورت گرفت و طبیعتاً در هر استانی که کتابفروشانش فعال‌تر بودند، یارانه بیشتری توزیع شد.
بدین ترتیب استان‌های قم ۱۹ درصد، اصفهان ۱۵ درصد، خراسان رضوی ۱۴ درصد، تهران ۱۰ درصد و کردستان ۸ درصد، از مجموع یارانه توزیعی را به خود اختصاص دادند.
بیشترین کتاب‌های خریداری شده مربوط به دو موضوع رمان خارجی و داستان کودک و نوجوان با مجموع ۱۱,۲۱۷ نسخه و ۲۰ درصد کل فروش بوده است.
سه موضوع بعدی پرطرفدار به ترتیب داستان و رمان فارسی، ادبیات خارجی شامل شعر، طنز، نمایشنامه و… و شعر فارسی است.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: با وجود اینکه ادبیات ترجمه شده عمده موضوعات پرفروش را به خود اختصاص داده، اما بین چهل کتاب اول پرفروش در این طرح آثار ایرانی زیادی به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توانم به این عناوین اشاره کنم: «سمفونی مردگان»، «کهکشان نیستی: داستانی بر اساس زندگی آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی (ره)»، «پاییز آمد: خاطرات فخرالسادات موسوی همسر شهید احمد یوسفی»، «چشم‌هایش»، «من اطلاعاتی بودم: خاطرات افسر اطلاعاتی، علی مهدوی: از تعقیب و مراقبت سپاه و کشف کودتاها تا ورود به وزارت اطلاعات» و «ایستگاه خیابان روزولت: روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران».
یکی از پدیده‌های موفق فروشگاهی کتاب، گسترش کتابفروشی‌های مجموعه‌ای و زنجیره‌ای است که در این طرح نیز حضوری پرفروش داشتند از جمله شهرکتاب‌ها، پاتوق کتاب‌ها، به‌نشرها، کتابشهرها، بوکتاب دنیای ماه پیشونی، کتاب اردیبهشت و کتاب سرو و امیرکبیر و موارد دیگر که می‌توان حدس زد در حدود ۳۵ درصد فروش از طریق آنها صورت گرفته است.
حیدری در پایان گفت: در راستای شفاف سازی، آماده سازی و انتشار عمومی داده های طرح فجرانه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد و به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.
همانطور که در نشست وبیناری با کتابفروشان گفتم بنا داریم تسویه حساب با کتابفروشان را در سریعترین زمان ممکن انجام دهیم؛ با مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار طرح تأمین شده و عملیات حسابداری در حال انجام است و امیدوارم ظرف یک هفته به حساب کتابفروشان واریز شود.


سه شنبه، 30 بهمن 1403 - 00:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0