FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«راه رشد» دوباره در کتابفروشی‌ها


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 14:30
هفتمین چاپ از کتاب «راه رشد»، نگاهی به مسائل تربیتی کودک و نوجوان از زبان آیت الله حائری شیرازی از سوی نشر معارف در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
انسان،؟!،معماي،تربيت،كتاب،بابايش،حائري،نقش،زندگي،كلت،شيرازي، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتمین چاپ از کتاب «راه رشد»، نوشته آیت‌الله حائری شیرازی، از سوی نشر معارف منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
این اثر که یکی از آثار خواندنی در زمینه تربیت دینی کودک و نوجوان است، به بررسی راه‌های رسیدن به کمال انسانی و رشد معنوی می‌پردازد و به خوانندگان کمک می‌کند تا با اصول و مبانی صحیح رشد و تعالی و نحوه تربیت کودکان بر اساس روش صحیح دینی آشنا شوند.
آیت‌الله حائری شیرازی در این اثر، به تحلیل نیازهای روحی و روانی انسان می‌پردازد و تأکید می‌کند که رشد حقیقی تنها در سایه ارتباط با خداوند و عمل به تعالیم اسلامی امکان‌پذیر است.
او به مسائلی نظیر خودشناسی، تقویت ایمان، و ایجاد ارتباطات مثبت با دیگران اشاره می‌کند و راهکارهایی برای دستیابی به یک زندگی معنادار ارائه می‌دهد.
کتاب «راه رشد» با نثر ساده و قابل فهم نگاشته شده است و می‌تواند به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای افرادی که به دنبال رشد شخصی و معنوی خود هستند تا به واسطه آن یک مربی خوب برای فرزندان خود باشند مورد استفاده قرار گیرد.
در معرفی این اثر آمده است: تربیت یکی از مهمترین و بلکه پر اهمیت‌ترین امور زندگی بشر است.
تربیت محصول و ثمره زندگی دنیایی و هدف از خلقت ماست که به معنای عام آن، نقش و وظیفه‌ای همگانی است‌.
انسان در دوره‌های مختلف زندگی، هم در نقش مربی قرار دارد و هم در نقش متربی.
به این معنی که انسان، نه صرفاً در مقام رفتار با فرزندش، بلکه در مقام رفتار با اطرافیان، دوستان، جامعه و حتی در مقام رفتار با (خودش) دائماً مشغول کار تربیتی است!
هر بازخورد و کنشی از انسان در برابر محیط و انسان‌های پیرامونش، نوعی اثر تربیتی برای خود و آنها در پی دارد.
بدین جهت مقوله تربیت را می‌توان یک مقوله و نقش همگانی برای بشر به حساب آورد.
عالم متفکر و حکیم حضرت آیت الله حائری شیرازی (رحمةالله‌علیه) از معدود عالمانی بودند که با بهره‌گیری از تفکر عمیق در آیات و روایات ورودی تخصصی و اجتهادی در حوزه تربیت داشته‌ و مباحث گرانبهایی را از منابع اسلامی عرضه کرده‌اند.
از جمله ویژگی‌های کتاب حاضر، نثر ساده و بیان خاطراتی از سوی آیت‌الله حائری است که به مناسبت‌های مختلف در کتاب ذکر شده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«شرق و غرب در حل معمای روابط بین اشیاء، کار کرده‌اند و نتیجه‌اش رشدشان در علوم تجربی است؛ اما در حل معمای انسان کار نکرده‌اند و انسان برایشان بزرگ‌ترین معماست، انسان را نشناخته‌اند، کمترین مسئله انسان را نمی‌توانند حل کنند.
الآن اینها نمی‌توانند مسئله تصادم شرق و غرب را حل کنند؛ یعنی عاجزند از اینکه کاری کنند که این دو تا به جان هم نیفتند.
دو نیروی اتمی را روز به روز تقویت کرده‌اند و چاشنی‌اش این است که اینها به جان هم بیفتند و این در هر ساعتی امکان‌پذیر است؛ چون نتوانسته‌اند مسألهٔ انسان را حل کنند و انسان برایشان بزرگ‌ترین معماست.
باید معمای انسان حل شود تا حل معماهای دیگر نافع باشد.
اگر قبل از اینکه معمای انسان را حل کنی، معمای نیروی اتمی را حل کردی، کشفش کردی، مهارش کردی و از آن بمب درست کردی و این بمب در دست خودت منفجر شد، چه می‌شود؟!
اگر تو در سر او زدی و او در سر تو زد، چه می‌شود؟!
فرض کنید بچه‌ای فهمید که بابایش کلتش را کجا می‌گذارد و کلت مسلح است و ضامنش هم کشیده نشده و فشنگ‌گذاری هم شده و همه چیز آمادهٔ آماده است.
اگر این بچه هم جای کلت را کشف کرد و هم نحوه آتش کردنش را، این خوب است یا بد است؟!
اگر نحوه آتش کردنش را کشف کرد و آن را برداشت، شما می‌گویید: بهتر است؟!
اگر همه این کارها را کرد و دستش را روی ماشه گذاشت و مقابل بابایش ایستاد، این چطور است؟!
یا اگر گرفت روی خودش، این چطور است؟!
اگر همه اینها را یاد گرفت و نشانه‌گیری را هم خوب یاد گرفت و توانست از دویست متری خال را بزند، این بهتر است؟!
کنترل اسلحه را خوب بلد است؛ اما کنترل خودش را ندارد.
معمای اسلحه برایش حل شده؛ اما معمای خودش حل نشده است.
اگر قبلاً پدرش به او می‌گفت: چرا این کار را کردی، این بچه از ضعفش فرار می‌کرد؛ اما حالا که دیگر ضعیف نیست و کلت در دست دارد، اگر او را جلوی بابایش بیاورند، چه کار می‌کند؟!
بابایش خوشحال می‌شود؟!
چقدر ناراحت می‌شود!»
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 23:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0