FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فصل جدید «پهلوانان» عید نوروز پخش می‌شود


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 17:30
فصل جدید پویانمایی باسابقه «پهلوانان» که هویت ملی ایرانی در آن جلوه دارد، عید نوروز امسال پخش می شود.
پويانمايي،مخاطب،قصه،فصل،پهلوانان،توليد،ملي،نوجوان،هويت،پوريا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «پهلوانان» پویانمایی‌ ایرانی به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی و تهیه‌کنندگی علیرضا گلپایگانی است.
فصل اول این مجموعه به سفارش مرکز پویانمایی صبا تولید شد و در 20 اسفند سال 1386 از شبکه دو به نمایش درآمد.
اقبال مخاطبان از این پویانمایی تا اندازه‌ای بود که تولید آن در شش فصل ادامه یافت و فصل ششم «پهلوانان» در نوروز 1402 از شبکه یک پخش شد.
پویانمایی «پهلوانان» درباره شخصی به نام «پوریای ولی» است که در قرن هشتم هجری قمری شاگردانش را در زورخانه‌ای در شهر خوارزم (از شهرهای خراسان قدیم) تعلیم می‌دهد.
«اسکندر» که داروغه شهر است میانه خوبی با پهلوان پوریا ندارد و دائم به فکر سرکوب اوست.
این روزها فصل هفتم این پویانمایی محبوب در حال تولید است و قرار است تا بار دیگر علاقه‌مندان به این قصه در نوروز تماشاگر آن باشند.
سیاوش زرین‌آبادی، یکی از تهیه‌کنندگان فصل جدید «پهلوانان» در توضیح ایده شکل‌گیری یک قهرمان با نام پوریای ولی در قالب یک پویانمایی گفته است: دوران نوجوانی هم‌زمان بود با رونق فیلم‌های رزمی و کاراته‌ای شرق آسیا مانند هنگ‌کنگ چین و از سوی دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی غربی چون بت‌من و سوپرمن و مرد عنکبوتی.
آن زمان اینها را می‌دیدم و تحت تأثیرشان بودم و به‌عنوان نوجوان شاهد بودم که این آثار چقدر در مخاطبشان اشتیاق و شور ایجاد می‌کنند.
به همین دلیل سال‌ها بعد و زمانی که می‌خواستم طرحی برای مجموعه پویانمایی بنویسم و به مرکز صبا ارائه کنم به‌سمت محتوای قهرمانی هم‌طراز با ویژگی‌های فرهنگ ملی خودمان رفتم.
وی ادامه داد: با مطالعاتی که داشتم ایده جوانمردان و عیاران و طبقه‌ای از مردم عادی صاحب حرفه در شهرها که دارای مرام و عقاید ساده‌ای بودند، اما درعین‌حال سعی می‌کردند که به مردم مظلوم کمک کنند در ذهنم شکل گرفت.
نمونه شاخص و الگوی برجسته چنین قهرمانی به‌ویژه در جوامع شیعی، پوریای ولی بود.
این تهیه کننده خاطرنشان کرد: زمانی که بیشتر تحقیق کردم متوجه شدم که چقدر این شخصیت جای کار دارد تا ما او را مظهر این طبقه از قهرمانان در نظر بگیریم و حول‌وحوش آن فضایی داستانی و ماجراجویانه به وجود بیاوریم و بر این اساس قصه‌هایی با حال‌وهوای ایرانی و ملی خودمان خلق کنیم که هم برای مخاطب نوجوان جذاب باشد و هم تا حدودی محتوای ارزشی و آموزشی دربرداشته باشد و این‌گونه شد که این پویانمایی ساخته شد.
زرین‌آبادی در پاسخ به اینکه این پویانمایی چرا تا به این اندازه محبوب شده، تصریح کرد: احتمالاً به دلیل هماهنگی، سازگاری و آشنایی‌ای که روح و محتوا و درون‌مایه این مجموعه با روح و شخصیت ما ایرانیان دارد؛ گویی که همه ایرانیان در همه دوران‌ها با این مفاهیم، درون‌مایه‌ها، شخصیت‌ها و قهرمانان احساس نزدیکی می‌کنند.
درنتیجه ذاتاً این شخصیت‌ها را دوست داریم و این علاقه چیزی است که در طول تاریخ شکل گرفته؛ چراکه این شخصیت‌ها ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارند.
او با اشاره به شگردهای استفاده شده در ساخت این اثر، اظهار کرد: دو فصل اول (26 اپیزود) را با شیوه دوبعدی دستی و با استفاده از رایانه کار کردیم؛ یعنی طراحی‌ها کاملاً دستی بود و با لایت‌باکس روی میز نور و درنهایت مرحله اسکن و رنگ و برهم‌گذاری لایه‌ها در رایانه انجام می‌شد.
این روش متناسب با فن‌آوری آن روزها و سال‌ها بود؛ اما در فصل سه و چهار با توجه به پیشرفتی که در نرم‌افزارهای پویانمایی رخ داده بود و روش پویانمایی دوبعدی بدون کاغذ رواج یافت ما هم به این سمت رفتیم.
یعنی مدل‌ها و کاراکترها به‌صورت دوبعدی پرداخته شد و قابلیت انیمیت مناسب پیدا کرد و به‌این‌ترتیب یک مرحله کار ما بهتر شد و تا امروز جزء مختصری اصلاحات در روش، اتفاق جدی دیگری نیفتاده است.
زرین‌آبادی تأکید کرد: مخاطب ویژه این سریال رده سنی نوجوان (یعنی 10 تا 18 سال) است؛ ولی خوشبختانه می‌بینم که رده‌های سنی بالاتر و پایین‌تر هم مخاطب این مجموعه‌اند؛ این موضوع مسرت‌بخش است؛ چراکه نشان می‌دهد این اثر موفق شده است تا با سایر رده‌های سنی هم ارتباط برقرار کند و موردتوجه و پسند عامه مردم قرار گیرد.
این تهیه‌کننده در ادامه یادآور شد: در تولید پویانمایی «پهلوانان» تلاش کردیم علاوه‌ بر سرگرم کردن مخاطب و درگیرکردن او با یک قصه جذاب و پرماجرا پیام‌های عمدتاً اخلاقی را هم در لایه‌های زیرین قصه منتقل کنیم؛ پیام‌های اخلاقی و اندرزهای مناسب رده سنی مخاطب مانند عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم، نیکی کردن و مهر ورزیدن و ادای امانت و مفاهیمی از این‌ دست را تا جایی که ادایی و شعار نشده و مخاطب را پس نزند منتقل کردیم.
وی افزود: کار موفق آن است که در وهله اول بتواند مخاطب را با یک قصه جذاب و شخصیت‌های دوست‌داشتنی همراه کرده و در مرحله بعد پیام خود را به‌شکل غیرمستقیم منتقل کند.
زرین‌آبادی درباره اینکه چقدر مقتضیات روز و روحیات مخاطب در تولید این اثر موردتوجه قرار گرفته است، گفت: به‌رغم اینکه این قصه و شخصیت‌هایش تاریخی و مرتبط به گذشته‌اند، اما از همان ابتدا سعی خود من، گروه نویسندگان و مجریان این طرح این بود که زبان و ادبیات و رفتار شخصیت‌ها آن‌چنان باشد که مخاطب نوجوان امروزی آن را بپذیرد و تعمد داشتم که از گفتار و ادبیات و کلامی‌برای شخصیت‌ها استفاده شود که امروزی و روزمره باشد و تا جایی که جا داشت کوشش شد که در رفتار و کلام شاگردان پوریای ولی مسائل و معضلات و امور روزمره نوجوانان را انعکاس دهیم که نوجوان خودش را در آن ببیند، اما اینکه تا چه به این هدف رسیدیم را مخاطب باید بگوید.
وی با اشاره به ‌به‌کارگیری عناصر سند تحول سازمان صداوسیما در تولید پویانمایی «پهلوانان» بیان کرد: پرورش هویت ملی کودکان و توجه به همه قومیت‌ها در ساختار این مجموعه و بافت داستانی و فضای قصه مشخص است، چراکه دوست داشتیم هویت ملی ایرانی در کار بروز و جلوه و برجستگی داشته باشد و بخشی از اینکه مخاطب با این کار ارتباط گرفته است به این واقعیت بازمی‌گردد که این هویت ملی که برای همه ما عزیز است را در کار دیده است.
زرین‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کردیم که این هویت ملی را ازطریق برجسته کردن نمادهای فرهنگی ازجمله لباس، معماری، اشیا و فضاها و نوع روابط مشخص کنیم تا مخاطب علاقه‌مند شود.
کودکان و نوجوانان بسیاری از اقوام به اقتضای داستان در قصه گنجانده شده و بر این اساس تلاش کردیم که هویت قومی‌برجسته شود.
اگرچه این هدف اصلی ما نبود، اما به اقتضای قصه در برخی قسمت‌ها آن را قرار داده‌ایم.
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 22:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0