FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بازگشت «رستاخیز» فرج‌الله سلحشور به کتابفروشی‌ها


تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 24 بهمن 1403 - 15:35
بازگردانی داستان «رستاخیز»، فیلمنامه ای از زنده یاد فرج الله سلحشور از سوی نشر معارف منتشر شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
عزير،داستان،زنده،منزل،خواب،تورات،يهود،داستاني،خدا،مرگ،تاريخي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازگردانی داستان «رستاخیز»، فیلمنامه‌ای از زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، به قلم نرگس روزبهانی از سوی نشر معارف منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات قرآنی قرار گرفت.
روزبهانی این فیلمنامه را به متن داستانی تبدیل کرده و ماجرای زنده شدن عزیر پیامبر را با بن‌مایه‌های تاریخی از سرزمین فلسطین و اورشلیم بیان می‌کند.
آغاز داستان زمانی است که که عزیر از خواب یکصد ساله بیدار شده و شهر خراب و ویرانی که در ورودی دروازه‌اش به خواب رفته بود آبا و ساخته شده است.
عزیر با تعجب از این که چه اتفاقی افتاده وارد شهر می‌شود و می‌بیند که سرزمین آبا و اجدادی به تصرف رومی‌ها درآمده است و قوم یهود چگونه فرقه‌فرقه و منحرف شده‌اند.
گروه اندک یکتا پرستان یهود هم یا زندانی‌اند و یا در خفا و ترس و وحشت از دستگیری زندگی می‌کنند.
رشوه و رباخواری و مال اندوزی یهودیان را بلعیده و همه بندگان شیطان شده‌اند در چنین وضعی عزیر به دنبال خانواده خود می‌گردد بلکه نوه‌ای نواده‌ای یا فرزندی از او باقی مانده باشد.
زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور در این اثر صرفاً به خواب و رؤیای عزیر نپرداخته که داستانی بسیار شنیده شده است و امکان آشنایی‌زدایی آن محدود.
او در این اثر به تاریخ مکانی که عزیر در آن به خواب رفته پرداخته و توانسته داستانی از تقابل دو تاریخ زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن ایجاد کند که نقطه قوت این اثر به شمار می‌آید.
همچنین او توانسته با شخصیت‌پردازی خانواده و خاندان عزیر داستان به وادی عاطفه بکشاند و با این اهرم همذات‌پنداری اثر را بیفزاید.
با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها می‌توان گفت که هرچند «رستاخیز» نامی تکرار شده و به گوش آشنا را در ذهن تداعی می‌کند اما داستانی متفاوت پربار و خواندنی را در دل خود دارد.
این اثر از چند حیث خواندنی است، نخست آنکه در پاسخ‌دادن به شبهات نقش مهمی ایفا می‌کند.
از سوی دیگر، برای انسان‌هایی که مرگ اندیش و عاقبت‌اندیش نیستند، می‌تواند تلنگر خوبی باشد.
همچنین به نوعی می‌توان این داستان واقعی قرآنی را پدر تجربه دینی و نزدیک به مرگ دانست.
انسانی که لحظاتی از عالم بالا را درک کرده و در این کتاب به گونه‌ای سورئال به داستان ورود کرده است.
اطلاعات تاریخی و بعضاً قرآنی که از حکومت رومف، تمدن بین‌النهرین و شمه‌هایی از سرگذشت یهود که در داستان آمده، خواندنی و شنیدنی است و برای مخاطب خالی از لطف نیست.
از سوی دیگر، همین‌طور نگاه چندجانبه نویسنده اصلی به یک داستان بسیار شنیده شده توانسته آن را به متنی قابل اعتنا تبدیل کند از سمت و سوی دیگر روایت نویسنده‌ی بازگردان لحن تمپو و شیوایی متمایز خود را دارد.
در مجموع می‌توان گفت داستان از سه منظر تاریخی، دینی و ماورائی (تجربه نزدیک به مرگ) پرداخت و جذابیت دارد.
عزیر پیامبر که بود؟
بر اساس قرآن و برخی منابع تاریخی عزیر در سن جوانی به امر خدا روح از بدنش جدا شد و پس از 100 سال زنده شد.
زندگی او در این مرحله سی سال طول کشید.
البته بر اساس روایتی از علی(ع) او در آن هنگام مردی پنجاه ساله بوده است.
این مسئله در جریان عبور عزیر از روستایی که ساکنان آن از دنیا رفته بودند اتفاق افتاد.
عزیر با دیدن استخوان انسان‌های مرده با خود درباره چگونگی زنده‌شدن مردگان پرسید.
به امر خدا او و مرکبش از دنیا رفتند و پس از صد سال زنده شدند.
پس از زنده شدن عزیر از وی درباره مدت زمانی که بر او گذشت سؤال شد.
عزیر تصور می‌کرد یک روز یا کمتر خوابیده است.
او در میانه روز مرده بود و پیش از غروب خورشید زنده شده بود.
به او گفته شد صد سال از جان دادنش گذشته است اما غذا و خوراکی که همراهش بود هنوز فاسد نشده است.
سپس از سوی خدا به وی گفته شد به استخوان‌های مرکبش که همزمان با عزیر از دنیا رفته بود نگاه کند تا از چگونگی زنده‌شدن مردگان و معاد آگاه شود.
او پس از این واقعه به توانا بودن خدا اقرار کرد.
این ماجرا در آیه 259 سوره بقره ذکر شده است.
مراغی از مفسران اهل‌سنت معتقد است عزیر قبض روح نشده بود بلکه در این مدت در حالتی شبیه بیهوشی به سر می‌برده است.
زندگی عزیر پس از مرگ صدساله
عزیر زمانی که بیدار شد روانه شهر خود گشت.
به سبب تغییراتی که در شهر به وجود آمده بود به دنبال منزل خود می‌گشت.
پس از رسیدن به منزل خویش، برای اطمینان، از زنی سالخورده و نابینا منزل خود را جویا شد.
زن سالخورده که مدت زیادی بود کسی از او منزل عزیر را جویا نشده بود، با شنیدن نام عزیر گریه کرد و گفت این نخستین بار است که کسی منزل عزیر را جویا می‌شود.
وی همانجایی را که عزیر احتمال می‌داد خانه عزیر معرفی کرد.
عزیر و اثبات هویت خود برای بنی‌اسرائیل
پس از گذشت صد سال عزیر را کسی نمی‌شناخت؛ او برای آنکه هویت خود را برای بنی‌اسرائیل ثابت کند به درخواست‌های بنی‌اسرائیل برای اثبات ادعای زنده شدنش عمل کرد؛ برای مثال او به دنبال درخواست زنی نابینا که از وی طلب سلامتی کرده بود، برای او دعا کرد و چشمانش بینا شد.
همچنین عزیر برای جلب اعتماد فرزندان سالخورد‌ه‌اش، به درخواست آنان نشانه‌ای را که روی کتفش بود به آنان نشان داد.
بنی‌اسرائیل که هنوز باور نمی‌کردند این فرد همان عزیر است از وی خواستند تورات را که پس از سوزاندن بختنصر به فراموشی سپرده شده بود برای قوم بنی‌اسرائیل بخواند.
عزیر نیز تورات را از حفظ برای آنان قرائت کرد.
زمخشری در کشاف می‌گوید ظاهراً پیش از عزیر هیچ کس تورات را تلاوت نکرده بود برای همین او آیه و نشانه‌ای برای مردمان شد (وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ: تو را برای مردم نشانه قرار دادیم).
به همین دلیل در یهود، او را احیاکننده تورات می‌خوانند.
انتهای پیام/


 
 

 

عزير،داستان،زنده،منزل،خواب،تورات،يهود،داستاني،خدا،مرگ،تاريخي ... عزير،داستان،زنده،منزل،خواب،تورات،يهود،داستاني،خدا،مرگ،تاريخي ...

چهارشنبه، 24 بهمن 1403 - 17:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0