FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یادداشت | مشکل ایده مذاکره‌ با آمریکا


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 21 بهمن 1403 - 11:13
مساله مهم این است که چرا مبتکران ایده مذاکره با آمریکا علیرغم تجربه های بی حاصل آن در قبل و بعد انقلاب اسلامی همچنان اصرار بر این ایده دارند و خواستار تکرار مجدد آن هستند؟!
سياسي،ايده،تخيل،حافظه،تاريخي،آمريكا،تجربه،تكرار،بديل،ابداع،ق ...

به گزارش گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان، محقق حوزه فقه و علوم سیاسی و رییس سازمان سمت در یادداشتی به بررسی مشکل ایده مذاکره با آمریکا پرداخته است.
متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته بدین شرح است:
"جمعه گذشته، ولی‌فقیه در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی با صراحتی بیشتر از گذشته ایده مذاکره‌ با آمریکا را که همواره از سوی جریان سیاسی خاصی بر سرنوشت ملت تحمیل شده است، به چالش کشیدند و بر عبث بودن آن تاکید مجددی فرمودند.
ایشان در استدلال بر بیهوده بودن مذاکره با آمریکا به تجربه مذاکرات بی‌حاصل گذشته استناد کردند.
آخرین تجربه بی‌حاصل، مذاکرات برجام در دهه نود است که به عقیده ایشان هیچ مشکلی را حل نکرد: « این‌جور به ما وانمود نکنند که اگر نشستیم پشت میز مذاکره با آن دولت، فلان مشکل یا فلان مشکل حل می‌شود؛ نخیر، از مذاکره‌ی با آمریکا هیچ مشکلی حل نمی‌شود.
دلیل: تجربه» ( بیانات ولی‌فقیه: ١٩/ 1403/11)
اینکه ولی‌فقیه می‌فرماید « این‌جور به ما وانمود نکنند» اشاره به آن دارد که ایده مذاکره‌ با آمریکا هربار به یک شکلی طرح شده است تا همچنان این ایده به مثابه طرحی نو قلمداد شود.
ذهنیت عمومی هم به مثل گذشته از این ایده بی‌حاصل تکراری استقبال نمی‌کند و خواهان ارائه ایده بدیل کارآمد است.
به همین خاطر، مساله مهم این است که چرا مبتکران ایده مذاکره‌ با آمریکا علیرغم تجربه‌های بی‌حاصل آن در قبل و بعد انقلاب اسلامی همچنان اصرار بر این ایده دارند و خواستار تکرار مجدد آن هستند؟!
چرا آنان از طرح ایده بدیل خودداری می‌کنند؟!
این پرسش مطالبه عمومی است.
مردم از خود می‌پرسند چرا برخی از سیاسیون برای حل مساله چالش میان ایران و آمریکا فقط همین یک ایده را علیرغم تجربه‌های ناموفق روی میز ایران می‌گذارند؟
علت یا دلیل این امر چیست؟
در این گفتار به چهار پاسخ محتمل اشاره می‌شود.
١.
تخیل سیاسی
اصلی‌ترین منبع معرفتی تولید ایده، تخیل است.
قوه تخیل برای حل مسائل پیرامونی انسان و جامعه ضروری است و بدون آن هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
اهمیت این قوه بویژه در امر حکمرانی که هزاران مساله خرد و کلان دارد، دو صد چندان است.
تخیل سیاسی با تولید ایده‌ها گشاینده انسداد سیاسی است.
کنشگران سیاسی‌ای موفق و پیروزند که از قوه تخیل سیاسی بالایی برخوردار باشند.
قوت تخیل سیاسی به این است که بدیل‌های دیگری را نیز ارائه کند تا امر حکمرانی متوقف نشود.
بر این اساس، تکرار یک ایده سیاسی علیرغم نافرجامی‌های مکرر آن نشانه ضعف قوه تخیل سیاسی است.
٢.
حافظه تاریخی
حافظه تاریخی در کمک به ابداع مفاهیم و ایده‌های سیاسی نقش زیادی دارد.
حافظه تاریخی به نظریه‌پرداز و عامل سیاسی این امکان را می‌دهد که ایده‌های ابداعی را اصلاح و ترمیم ساخته یا بدیلی برای آنها ابداع کند.
حال، اگر این حافظه تاریخی ترکیبی از حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت باشد، قدرت ابداعات سیاسی هم بیشتر خواهد بود.
کتاب شهریار ماکیاولی نمونه از کاربست حافظه تاریخی است.
خواننده این کتاب با مثال‌های تاریخی زیادی از دوره تجربه سیاسی نویسنده و تاریخ سیاسی روم باستان مواجه می‌شود.
به همین دلیل، ابداعات مفهومی و ایده‌پردازی‌های ماکیاولی زیاد است.
بنابر این، ضعف حافظه تاریخی کنش‌گر سیاسی موجب تکرار تجربه‌های ناموفق از سوی او می‌شود.
٣.
جزم‌اندیشی متصلبانه
حوزه سیاست تا جایی که تهدیدی برای اصول و قوانین اساسی نباشد، میدان آزمون و خطا است.
از آنجا که ابداعات بشری مصون از خطا نیستند به عرصه‌ای برای آزمون آنها نیاز است تا خطای ایده ابداعی با ابداع ایده‌های بدیل، چاره‌اندیشی شود.
از این‌رو، میدان سیاست بهترین عرصه برای آزمون ایده‌های ابداعی است.
ایده‌های سیاسی به چالش‌های عملی نیاز دارند تا سرمشقی برای کنش‌گری سیاسی تلقی شوند.
لکن این امر با جزم‌اندیشی متصلبانه اتفاق نمی‌افتد.
جزم‌اندیشی میدان سیاست را برای آزمون ایده‌های سیاسی مسدود می‌کند.
در نتیجه میدان سیاست به عرصه‌ای برای تکرار عبث و بیهوده ایده سیاسی ناکارآمد تبدیل می‌شود.
4.
غیرزدگی
غیرزدگی مانع بزرگی برای ارزیابی دقیق ایده‌های سیاسی است.
زیرا در غیرزدگی منافع و مصالح ملی در نظر گرفته نمی‌شود.
ایده سیاسی در حالت غیرزدگی در راستای سودمندی و رضایت‌مندی مردم ابداع نمی‌شود.
باید ایده سیاسی تامین کننده بالاصاله عزت، مصلحت و منفعت ملی باشد.
اصرار بر ایده سیاسی ناکارآمد حکایت از گرفتاری کنش‌گر سیاسی در دام غیرزدگی دارد.
جمع‌بندی
چرا ایده سیاسی مذاکره با آمریکا علیرغم تجربه بی‌شمار ناکارآمدی آن در قبل و بعد انقلاب اسلامی از سوی برخی از سیاسیون به عنوان تنها گزینه مطرح می‌شود و حاضر به ابداع یا طرح ایده‌های بدیل نیستند؟
دلایل معرفتی و روانشناختی و سیاسی متعددی برای این مساله وجود دارد.ضعف قوه تخیل سیاسی و حافظه تاریخی و جزم‌اندیشی متصلبانه و غیرزدگی از جمله عوامل تکرار ایده سیاسی ناموفق است.
همه این عوامل موجب می‌شود که روی گزینه‌های بدیل، اندیشه نشود و بر تکرار عبث تجربه‌های نافرجام اصرار بورزند.
بدیهی است که چنین کنش‌گری‌ هیچ تضمینی برای ایده ابداعی خود به ملت نمی‌دهد.
از این افق و منظر، باید ایده سیاسی ناموفق را مستمراً تجربه کرد تا به نتیجه رسید حتی اگر با آن ایده تجربه شده هیچ مشکلی حل نشود.
طبیعی است که چنین رویکردی به ایده‌های ناکارآمد، هوشمندانه و خردمندانه و شرافتمندانه نیست.
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 22 بهمن 1403 - 21:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0