FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«موسی کلیم‌الله»؛ تلفیق هنر، فناوری و روایت قرآنی


 

مشرق | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 22 بهمن 1403 - 16:06
«موسی کلیم‌الله» با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، بازی‌های درخشان و اقتباسی دقیق از متون قرآنی، روایتی حماسی و پرشکوه از زندگی حضرت موسی (ع) ارائه و مرزهای سینمای دینی ایران را گسترش داده است.
فيلم،موسي،سينمايي،سينماي،تاريخي،ايران،روايت،بصري،دقيق،وحياني ...

به گزارش مشرق، سجاد دانی روزنامه‌نگار و منتقد سینما در خبرگزاری ایرنا نوشت: «موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا (که کمتر سابقه ساخت فیلم‌های تاریخی دارد) و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی، گامی بلند در مسیر سینمای تاریخی ایران محسوب می‌شود.
این اثر با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، اقتباسی دقیق از متون مقدس، طراحی هنری چشم‌نواز و بازی‌های درخشان، به استانداردهای جدیدی در سینمای ایران دست یافته است.
روایت استوار و وفادار به تاریخ، از جمله روایات مستند شیعی، جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز، در کنار انتقال مفاهیم وحیانی در قالبی سینمایی، این فیلم را به اثری شاخص در میان تولیدات سینمایی ایران بدل کرده است.
حاتمی‌کیا با ظرافت خاص خود، مضامین مدنظر را نه‌تنها در دیالوگ‌ها، بلکه در ساختار بصری، میزانسن‌ها و فضاسازی فیلم نیز به کار گرفته و دقت و وسواس همیشگی‌اش در اثر به‌وضوح قابل مشاهده است.
یکی از نقاط قوت همیشگی حاتمی‌کیا، انتخاب بازیگران توانمند و هدایت آن‌ها در راستای روایت فیلم است.
مریلا زارعی، در یکی از ماندگارترین اجراهای خود، نقشی پرقدرت و تأثیرگذار ارائه داده و با درک عمیق از نقش مادر موسی، احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد.
فرهاد آئیش نیز در نقش خواب‌گذار فرعون، اجرایی برجسته دارد که چهره‌پردازی دقیق و بی‌نقص او، بر تأثیرگذاری این کاراکتر افزوده است.
هماهنگی و انسجام میان بازیگران، نشان از هدایت دقیق و حرفه‌ای کارگردان دارد که شخصیت‌ها را در جای درست خود و در خدمت روایت قرار داده است.
یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های فیلم موسی کلیم‌الله، بهره‌گیری از فناوری ویدئو وال (LED WALL) در طراحی صحنه است که برای نخستین‌بار در سینمای ایران به کار گرفته شده و توانسته تصاویر عظیم و باورپذیر تاریخی را با کیفیتی بالا بازآفرینی کند.
این فناوری تولید مجازی (Virtual Production) که در سینمای جهان برای خلق محیط‌های زنده و پویا استفاده می‌شود، در این فیلم نیز به‌خوبی به کار رفته و جلوه‌های بصری آن را فراتر از استانداردهای رایج سینمای ایران برده است.
سکانس‌های دربار فرعون و سرکوب بنی‌اسرائیل، نمونه‌هایی از این بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری هستند.
دیگر نقطه قوت فیلم، موسیقی دل‌انگیز کارن همایونفر است که به‌خوبی لحن حماسی و روحانی فیلم را تکمیل کرده است.
موسیقی در این فیلم نه‌تنها همراه روایت است، بلکه در برخی لحظات، به عنصری مستقل تبدیل شده که احساسات شخصیت‌ها و مفاهیم فیلم را عمیق‌تر می‌کند.
مدیریت فیلم‌برداری، نورپردازی و قاب‌بندی‌های سینمایی از دیگر نقاط برجسته فیلم محسوب می‌شوند.
استفاده از ترکیب سایه و نور برای ایجاد حس وحیانی و معنوی و بکارگیری حرکات نرم دوربین در کنار میزانسن‌های عظیم، جلوه‌ای بصری بی‌نظیر به فیلم بخشیده است.
حاتمی‌کیا، بدون گرفتار شدن در کلیشه‌های رایج، تصویری واقعی و بی‌پیرایه از بنی‌اسرائیل ارائه کرده است.
این نگاه به‌ویژه در سکانس‌هایی که بنی‌اسرائیل در برابر عمران و بزرگ قوم، دچار تزلزل و سستی می‌شوند، به‌خوبی نمایان است.
در یک کلام، همه چیز در فیلم در خدمت حضرت موسی (ع) قرار دارد.
یکی از سکانس‌های تأثیرگذار فیلم، نخستین معجزه موسی در بدو تولد است؛ جایی که دستان کوچک او، قابله بی‌رحم فرعون را تحت تأثیر قرار داده و زنی که خود سرآمد نابودی نوزادان بنی‌اسرائیل است، به منجی موسی بدل می‌شود.
این صحنه، علاوه بر بار دراماتیک، تفسیری سینمایی از تجلی قدرت الهی در تاریخ پیامبران است.
سکانس افکنده شدن حضرت موسی (ع) در نیل، یکی از نقاط اوج فیلم است که با تلفیق جلوه‌های ویژه پیشرفته، نورپردازی هنرمندانه و فضاسازی عمیق احساسی، تأثیری عمیق بر مخاطب می‌گذارد.
کارگردان موفق شده است با قاب‌بندی‌های دقیق، موسیقی تأثیرگذار و ترکیب عناصر سینمایی، شکوه این لحظه تاریخی را همراه با عمق معنایی آن به تصویر بکشد.
یکی دیگر از سکانس‌های تحسین‌برانگیز فیلم، کلام وحیانی حضرت حق با مادر موسی است؛ صحنه‌ای که به معجزه پیامبر خاتم، در سوره مبارکه قصص اشاره دارد:
"وَأَوْحَیْنَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ" (قصص: ۷).
این لحظه بی‌بدیل، تجلی ایمان و تسلیم را به تصویر می‌کشد و نه‌تنها بازگویی یک واقعه تاریخی، بلکه تجسمی از امید و توکل در دل بحران است.
این سکانس، نقطه عطفی در فیلم است که مخاطب را به تفکر در مفهوم ایمان و قدرت اراده الهی دعوت می‌کند.
بی‌تردید، تفاوت‌هایی میان موسی مرحوم فرج‌الله سلحشور و موسی کلیم‌الله حاتمی‌کیا در شیوه روایت و پرداخت مضامین وجود دارد، اما آخرین ساخته حاتمی‌کیا نه‌تنها از لحاظ سینمایی، بلکه از منظر تاریخی نیز تجربه‌ای کم‌نظیر در سینمای ایران به شمار می‌رود.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 22 بهمن 1403 - 21:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0