FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نشانه های ظهور و حضور


 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 19 بهمن 1403 - 23:18
 
انسان،وَ،دنيا،ظهور،الهي،مهيا،امام،قرار،مِنْ،رحماني،شكوفايي،غزه، ...

خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان- محمد باقر بابایی طلاتپه ، استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع): شکوفای ایده های انسانی از یک طرف مرهون استعدادهایی است که خداوند متعال در نهاد و فطرت او قرار داده است ( شمس: 12 و روم: 30 ) و از طرف دیگر مرهون شرایط بیرونی است که برای او مهیا می گردد یعنی شکوفایی انسان و تکامل او به دو عامل درونی و بیرونی برمی گردد مانند دیگر نباتات و حیوانات که برای رشد خود نیازمند این دو عامل می باشد یکی نهاده هایی است که خداوند در نهاد یک گندم یا گردو یا اسپرم حیوانات از جمله انسان قرار داده است دومی شرایطی که با تجمیع آب، خاک، نور و هوا ایجاد می شود که میزان رشد و سلامتی آنها نیز به همین عوامل بر می گردد.
در مورد انسان و حیوانات نیز همین منطق حاکم است.
چنانکه یک تخم گیاهی یا دانه گردویی توسط بادی یا کلاغی در خاکی پنهان شود و یا اسپرمی به صورت مشروع یا نامشروع یا آگاهانه یا ناآگاهانه در رحم زنی انتقال یابد و شرایط رشد مهیا باشد هر دو شروع به رشد می کنند.
از این جهت نقش پدر و مادر در رشد و تکامل بچه غیر قابل انکار است، عامل تولد نوزاد های معلول، وابسته به نوع جمع و خوراک آنهاست همچنین میزان هوشمندی و رکود ذهنی کودک ها به پدر و مادر بر می گردد؛ تشبیه زنان در قرآن به زمین کشتزار « نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ » (البقرة: 223) اشاره به یک نکته تربیتی ظریفی دارد که پسرها و دخترها در انتخاب همسر باید بدان توجه کنند که دخترها متوجه باشند چه تخمی را از نسلی با چه بافتی می خواهند پذیرا باشند و پسرها متوجه باشند که در چه زمینی می خواهند کشتزار داشته باشند.
بی تردید در این عرصه همسرانی موفق خواهند بود و صاحب بچه های سالم و با هوش می شوند که به توصیه ها عمل کرده اند.
مردان بزرگ و تحول آفرین محصول همین ازدواج های هوشمندانه و تربیت مادران می باشد.
وقتی زندگی نامه امام خمینی (ره ) و یا شهدا را می خوانید و پای صحبت والدین آنها می شینید این امر را به عینه متوجه می شوید.
از زمان خلقت تا الان شرایط تام برای رشد کامل آدمی مهیا نشده است؛ برنامه و دینی که از ناحیه آفرینده انسان برای شکوفایی انسان ها آمده ( اسراء: 9 ) تا او را در دنیا و آخرت سعادتمند سازد ( مائده: 3 ) بدست پیروان شیاطین و انسان های زیادی خواه و دنیاگرا منحرف شده و اکتشاف های علمی نیز به جایی این که به رشد و سعادت آدمی کمک کند تبدیل به اسلحه و ابزاری برای نابودی انسان ها می شود که شاید چند متر زمین و مقداری پول بیشتر در اختیار داشته و بر گرده مردم سوار شوند.
پولی که به شکل بمب های چند تنی به سر مردم بی گناه غزه ریخته شد و ابزاری که برای کشتن آنها بکار گرفته می شود اگر برای رفع فقر بکار گرفته می شد آیا در دنیا فقیری یافت می شد؟!!!
تمام علوم تا روز ظهور صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف از 72 درجه علمی که خدا برای بشر قرار داده است تنها به دو درجه از آن دست خواهد یافت و 70 درجه دیگر آن با ظهور حضرت عج ظهور پیدا کرده و عقل ها کامل شده و استعدادهای نهفته شکوفا می شود.
بی شک تحقق این امر به دو عامل برمی گردد یکی خواست الهی و دومی خواست بشری است.
خواست الهی حتمیت آن به قوانین و سنت های است که در قرآن به صورت های مختلف بدان تذکر داده شده است که حاکمیت نهایی از آن متقیین می باشد « الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (القصص: 83 ، اعراف: 128 و هود : 49) و وارث زمین با همه دارایی های آن از آن مستضعفان متقی خواهد بود « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (القصص: 5) و خواست بشری یعنی مهیا شدن بشر و ایجاد زمینه های ظهور که با متقی شدن آن مهیا می گردد.
نیمه شعبان از این جهت روزی است که امیدها در آن به حقیقت می پیوندد و آروزها به واقعیت می رسد و استعدادها شکوفا می گردد؛ رشد و شکوفایی آنها وابسته به نور الهی است و تا او نیاید شرایط احیا و شکوفایی نخواهد رسید و تا همه انسان ها با زبان استعداد و کلامی خواستار آن نباشند و زمینه عملی ظهور را فراهم ننمایند، چشم های فعلی توان دیدن آن نعمت الهی را نخواهند داشت و الا او حیی و حاضر است مانند خورشید پشت ابر جهان از فیضان وجودی او بهر می برد اگر لحظه ای آن حقیقت رحمانی لطف رحمانی خود را از جهان گیرد جهانی دیگر نخواهد بود.
تمام اکتشافات علمی مرهون همین قوانین و سنت های است که با وجود آن سبب رحمانی در جهان اثرگذار هستند که بشر توانسته تنها به گوشه ای از آن دست یابد که متاسفانه در کاربری آن دچار اشتباه شده و به خطا می رود؛ مثل امواج بیشماری که فضاست ولی ابزارگیرندگی ما توان دیدن آنها را ندارد و هرکسی که بتواند قابلیت های ذاتی خویش را افزایش دهد بی شک او را می بیند و با او همراه می شود که داستان های که از بزرگانی مانند علامه حلی و دیگران نقل شده است بیانگر نداشتن قابلیت روئیت از ناحیه ماست و الا همه دنیا به فیض وجودی آن حقیقت رحمانی و بواسطت اوست که حیات و زندگی در دنیا سریان دارد.
انقلاب اسلامی که به رهبری مرد الهی و عارف خدایی حضرت امام ( ره) و پیروی خالصانه مردم از فرامین او در سال 1357 رقم خورد و با راهبری حکمت آمیز جانشین به حق ایشان امام خامنه ای با وجود فتنه های شیطانی بنیان کن توانسته به سلامت مسیر را ادامه دهد و وارد سال چهل هفتم خود شود مهمترین زمینه لازم برای ظهور را فراهم آورده است؛ مردم دنیا فهمیده اند که شعار "لیبرالیسم پایان تاریخ است” شعار توخالی و پوک بیش نبوده و برای عوام فریبی طراحی شده بود؛ حوادث غزه و لبنان و سوریه اثبات کرد که شعار حقوق بشر، شعاری است که تنها برای اروپایی ها و چشم آبی ها وضع شده است و غیر از چشم آبی ها، دیگران در دامنه بشری و انسانی آنها قرار نمی گیرند.
فرامین امروزه ترامپ در تصرف غزه و ...
و برخورد با مهاجران و غیر آمریکای ها نیز بیشتر شیطنت این مفهوم را مشخص می کند که برای عوام فریبی و جذب انسان ها ناآگاه و بکارگیری ماشینی آنها بوده است و تا زمانی که بکارشان آید از آنها بهره جسته و او را به زباله دان خواهند انداخت و قطعه ی دیگر جایگزین آن خواهند کرد.
مردم دنیا به این حقیقت دست یافته اند که تنها مکتبی که به انسان به ما هو انسان توجه کرده و سیاهی، سفیدی و چشم آبی و ...
در آن اثر ندارد اسلام ناب محمدی است که ترجمان آن وحی بوده ( مائده: 59 ) و راهبری آن را مردانی به عهده گرفته اند که منصوب از ناحیه خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام باشد ( نساء: 59 )
بزودی این فراق به پایان خواهد رسید و استغاثه جهانی برای راهبری بقیت الله الاعظم فرا خواهد رسید و ندای جهانی آن بلند خواهد شد و نشان های آن نیز در بخش های مختلف دنیا در حمایت از مظلومان غزه و لبنان با وجود وضع قوانین تحریمی از ادامه تحصیل در دانشگاه ها و اخراج از کشورها نمایان است.
به امید روزی که چشمان ما توفیق دیدار آن یار الهی را داشته باشد.
امام سجاد علیه السلام و تقسیم علم
یکی از دغدغه های که آدم های فرهیخته و دغدغه مند برای این که فعالیت علمی شان در راستای منویات و آموزه های دینی باشد و در زیر مجموعه علم نافع قرار گیرد که پیااز خود سئوال می کنند منظور از
اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لَا یَحِقُ‏إ 3607 تَعَلُّمُهُ نهج البلاغة (للصبحی صالح) / 393 / 31 و
مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / ج‏1 / 75 /
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یَخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ
کافی (ط - دار الحدیث) / ج‏1 / 124 / 16 - باب النوادر .....
ص : 117
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَقُولُ: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ:
أَوَّلُهَا: أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَ الثَّانِی: أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ، وَ الثَّالِثُ: أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ، وَ الرَّابِعُ: أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ».


 
 

 

 

 

 

شنبه، 20 بهمن 1403 - 17:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0