FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تدوین و تبیین الگوی فاطمی راهبرد عملی مدیران در مواجهه با نسل زد


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 16 بهمن 1403 - 11:06
رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت:مواجهه با نسل زد از طریق معرفی و شناساندن الگوی فاطمی، ترسیم الگوی زن ایرانی با سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی راهبرد اصلی ما در این مسیر خواهد بود.
نسل،زن،الگوي،ويژگي،فاطمي،دانشگاه،جامعه،توجه،الزهرا،زد،بكائي، ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه الزهرا(س)، دومین نشست تخصصی همایش بین المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی» همزمان با ایام دهه فجر و در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.
در این نشست، دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا(س) با خوشامدگویی و تبریک اعیاد شعبانیه با توجه به موضوع محوری نشست در آغاز توضیحاتی پیرامون نسل موسوم به زد، نحوه و ارهکارهای ارتباط با ایشان و نسبت آن با الگوی فاطمی مطرح کرد.
دکتر بکائی با اشاره ابتدایی به جایگاه خاص دانشگاه الزهرا(س) در آموزش عالی دختران ایران زمین و مسئولیت ویژه تر دانشگاه نسبت به آن، به بیان ویژگی های پنج نسل کاری پرداخت.
نسل‌هایی که بنا بر ویژگی‌های دوره تولد خود دارای تجربیات و دیدگاه‌های مشترک عمومی در عین تفاوت‌های فردی خود هستند.
وی ادامه داد: نسل اول: نسل خاموش از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۲۴ با ویژگی برجسته احترام به ارزش های سنتی و محتاط؛ نسل دوم: نسل انفجار جمعیت از سال های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳با ویژگی برجسته تعهد کاری بالا، اطمینان بالا و عزت نفس؛ نسل سوم : نسل ایکس از سال های ۱۳۴۴ تا ۱۳۶۰ با ویژگی برتر تعادل در کار و زندگی؛ نسل چهارم: نسل میلیون ها یا هزاره ها از سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۵ دارای خلاقیت بالا، آینده نگری و توجه به ارزش های اخلاقی و فکری نسل پنجم : نسل زد از سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۱ دارای ویژگی توجه به یادگیری و خیرخواهی.
وی در ادامه به آخرین نسل یعنی نسل ششم (نسل آلفا) که در حال بروز و ظهور هستند نیز اشاره کرد.
متولدین ۱۳۹۱ تا حدوداً ۱۴۰۵ که به دلیل عدم ورود به بازار کار و محیط کاری مجهول تلقی می‌شوند.
اهمیت آینده‌نگری و مدیریت سازمان‌ها در مواجهه با نسل زد(z)
دکتر بکائی با برشمردن ویژگی های نسل‌های کاری جدید، پیش بینی و شناخت ویژگی‌های هر نسل‌ را در مدیریت سازمان‌ها بسیار پر اهمیت خواند.
وی گفت : نسل زد یا بومی‌های دیجیتال که از کودکی با ابزارهای هوشمند دنیا و اینترنت آشنایی داشتند دارای هنجارها و باورهای متفاوت با دیگر نسل‌ها از جمله تعریف موفقیت در زندگی هستند.
وی افزود: برخی این نسل رو نسل غیر متعهد، مسئولیت ناپذیر، ناسازگار و بد رفتار می خوانند اما در واقع غیر متعهد و چنین نیستند.
این نسل در حال حاضر در سنین نوجوانی و جوانی به سر می برند و در آینده و در نهایت مدیران جامعه مجبور به پذیرش و انعطاف و استفاده از پتانسیل این نسل خواهند بود.
وی ادامه داد: ویژگی هایی از قبیل : چند زبانی، استفاده از رسانه های دیجیتال، توجه به فعالیت‌های اجتماعی و مسائل روز مانند مسائل محیط زیست، برابری جنسیتی، حقوق بشر و ...
علاقه به ارتباطات مجازی، خلاقیت و نوآوری، بیان آزادانه احساسات و اندیشه ها، توجه به گفتگو و مذاکره، تلاش برای برقراری تعادل بین کار و زندگی، ورود به پروژه‌های کارآفرینی و سرمایه گذاری تجاری، تنهایی و گاهاً افسردگی به دلیل مشغولیت در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات گسترده دیجیتال.
مستقل و خود آموز، دارای تمرکز پایین و تجربه استرس و اضطراب بالا نسبت به بقیه نسل ها و دارای هوش هیجانی بالا مانند خودآگاهی انگیزه ها، تمایلات، مهارت ها و احساسات (که در ارتباط با هوش مصنوعی باز تعریف می شوند).
تدوین و تبیین الگوی فاطمی راهبرد عملی مدیران در مواجهه با نسل زد(z)
رئیس دانشگاه الزهرا (س) در ادامه افزود: سازمان ها و مدیران یک سازمان باید با شناسایی مهارت های فردی و ویژگی های ایشان در محیط کار، برای همه این موارد برنامه داشته و به درستی نقش ایفا کنند.
شنیدن مسائل و نگرانی های ایشان، احترام به مسائل ایشان سوم مواجهه با روحیه مساعدت با ایشان از جمله راهکارهای عملی حل مسئله در این زمینه است.
وی افزود: مواجهه با ایشان از طریق معرفی و شناساندن الگوی فاطمی، ترسیم الگوی زن ایرانی با سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی و نیز کشیدن خط پایانی بر تحقیر شخصیت زن در غرب از این طریق، راهبرد اصلی ما در این مسیر خواهد بود.
طلوع ستاره فاطمی در آسمان معرفت بشری با خورشید عالم تاب محمدی (ص) و ماه کامل علوی (ع) قابل موازنه است و تنها زنی در استوای قامت فاطمه (س) است که می تواند به موجودیت خود در این موازنه مباهات کند.
یکی از مهمترین دستاوردهای زن ایرانی در عصر نوین انقلاب اسلامی، ترسیم جهت گیری حرکت زن به سوی زن برگزیده و اعلام موجودیت این الگوی خود برگزیده و متفاوت با الگوهای رایج در رابطه با توسعه زنان در سراسر جهان است.
بکائی افزود: زن مسلمانی که در بعد فردی با شاخص عبودیت، حیات و تقوا با هدف جلب رضایت خدا و در بعد خانوادگی مادری دلسوز و همسری همراه که خانواده را محور سازندگی قرار داده و مسیر خانواده را در ایجادتحولات تاریخی ترسیم و به تاریخ و جامعه آرمانی باز می‌کند.
زنی که در بعد اجتماعی خویش فریاد مقدسی در برابر حاکمیت های نامشروع دارد.
این زن حضور سازنده‌ای در جبهه دفاع از ارزش‌ها و حمایت از امام معصوم زمان خود دارد.
الگوی فاطمی یک پروژه بنیادین در تحقق تمدن شیعی و مصداقی از مشکاتی که آیه نور در قرآن به آن اشاره شده می باشد.
دکتر بکائی گفت : با این نگاه ضروری است، محققین ما با توجه به تعاریف و ویژگی های نسل کاری که با تفکر کارفرمایی و برگرفته سیستم مدیریتی غربی و رویکرد بهره‌وری اقتصادی صورت گرفته با بازنگری آن بر مبنای جهان‌بینی توحیدی، بازتعریفی از این نسل‌ها در رابطه با جامعه ایران اسلامی داشته باشند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال درباره مسئله برابری جنسیتی باید گفت اصولا چنین واژه‌ای در اسلام نداریم آن چیزی که در اسلام مطرح است، برابری انسانیتی و کرامت انسانی است که متناسب با وظایف و تکالیف خاص زن و مرد مطرح می شود.
بنابراین واژه برابری جنسیتی که یکی از شاخصه‌های تعاریف و تفاوت های نگرشی نسل زد است، در جامعه اسلامی تحقق پیدا نمی کند و این یعنی نیازمند آنست که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی ما مورد بازبینی و همسان سازی در تعاریف قرار گرفته و ورود آن در شبکه و نظام مفهومی و ارائه راهکارهای جدید در دستور کار قرار گیرد.
وی در پایان گفت: استخراج این مفاهیم و تبیین این الگوی فاخر با مبانی اجتهادی به ویژه با نگاه بانوان فقیه از متون اصلی مانند قرآن، روایات و سایر متون و به روز رسانی تعاریف و مصداق‌ها و در نهایت تبیین درست آن به نسل های جدید و نهایتا جامعه بشری از ضرورت های دیگر ماست.
گفتنی است ارائه مقالات منتخب در محور چالش های هویت فردی زن معاصر و الگوی فاطمی از دیگر سخنرانی های این نشست تخصصی در دانشگاه الزهرا (س) بود.
همایش بین المللی "چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی" در یکم اسفند ماه ۱۴۰۳ به میزبانی جامعه المصطفی العالمیه برگزار خواهد شد.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 17 بهمن 1403 - 22:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0