FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شاهکار رساله الحقوق امام سجاد (ع) پیشگیری از جرم است


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 17 بهمن 1403 - 21:41
جلال الدین حسانی گفت: شاهکار رساله الحقوق پیشگیری از جرم چه در بخش شخصی و چه اجتماعی و حتی پیشگیری زودرس از جرم است.
رساله،حقوق،امام،الحقوق،سجاد،انسان،همايش،جامعه،عنوان،انساني،آ ...

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش ملی رساله الحقوق امام سجاد (ع) با حضور حجت الاسلام موسوی لاری، حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی، ناجی، ریاست دانشگاه پیام نور و جمعی از استادان و فرهیختگان در خانه اندیشمندان علوم انسانی شهر تهران برگزار شد.
این مراسم با پخش پیامی از «آیت الله جوادی آملی» آغاز شد.
آیت الله جوادی آملی در پیام خود جامعه ایران را در دالان انتقال دانست و گفت: ما اکنون در دوران علم و عقلیم و نباید حرف‌های گذشتگان را بزنیم.
ما باید حرف‌های تازه بزنیم و قرار نیست فرزندان ما مثل ما فکر بکنند.
رساله الحقوق، رساله حریم‌ها و حرمت هاست
در ادامه عبدالهادی فقهی زاده، استاد دانشگاه تهران، در ذیل عنوان طبقه بندی مفهومی حقوق در رساله الحقوق امام سجاد (ع) عنوان کرد: حق و تکلیف همواره به صورت یک دوگانه مطرح است و آنچه غالب است، تکلیف است.
دکتر فقهی زاده بر ممنوعیت سو استفاده از حق و زیان رساندن به دیگران هماهنگ با قاعده لاضرر در فقه اسلامی و اصل ۴۰ قانون اساسی تاکید کرد و گفت: هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار ده.
طبق رساله الحقوق امام سجاد (ع) حق مردم در قیاس با حقوق الهی با توجه به بسامد گسترده بیان مصادیق حقوق مردم در رساله الحقوق در اولویت است.
این محقق بر اهمیت فوق العاده رعایت حقوق مخالفان به موازات توجه به رعایت حقوق موافقان تاکید کرد و گفت: دستاورد تأمل در گستره حقوق مورد توجه در رساله الحقوق این است که رساله الحقوق را رساله حریم‌ها و حرمت‌ها بدانیم
شاهکار رساله الحقوق در پیشگیری از جرم است
جلال الدین حسانی، دانشیار جهاد دانشگاهی بوشهر در مقاله «بازتاب نشانگان رهیافت پیشگیری از جرم در رساله الحقوق امام سجاد (ع»، رساله الحقوق را در مطالعات میان رشته‌ای واکاوی کرد و نظام عدالت کیفری در ایران را بررسی نمود.
وی به بایسته‌های خوانش جرم شناختی رساله الحقوق اشاره کرد و گفت: شاهکار رساله الحقوق پیشگیری از جرم چه در بخش شخصی و چه اجتماعی و حتی پیشگیری زودرس از جرم است.
اساس احقاق حقوق در رساله امام سجاد مدارا، محبت، تواضع و فروتنی و پرهیز از خشونت و تعارض است
اشرف بروجردی، استاد پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی در مقاله‌ای با عنوان «راه های استیفای حقوق از دیدگاه امام سجاد (ع) در این همایش گفت: وضوع احقاق حق در واقع تعهدی است که هر فردی نسبت به توفیر و تأمین نیاز و خواسته صاحب حق باید ادا کند.
به عبارت دیگر در مناسبات اجتماعی و مناسبات بین فردی حقی است و تکلیفی که تأمین آن به عنوان یک قانون نانوشته در مجامع انسانی ساری و جاری است.
وی افزود: امام سجاد (ع) در جهت تأمین امنیت و آرامش جامعه برای رسیدن به کمال و حفظ حرمت و حریم انسانی با بهره گیری از آموزه‌های الهی که پیامبرش محمد (ص) آنها را برای انسان یادآوری کرده و به ودیعه گذاشته است حقوق را دسته بندی کرده و در همه ابعاد یادآور شده است.
این دسته بندی از حق الهی گرفته تا حقوق انسان‌ها بر یکدیگر، حق بردگان، حق حیوانات، حق طبیعت و همه آنچه که به انسان مربوط و حقوق آن باید رعایت شود پنجاه حقی است که امام سجاد برای مسلمین بیان کرده است.
بنابراین هر مسلمانی که داعیه تمسک به دین اسلام را دارد و شاید بتوان گفت هر انسانی که در عرصه جهان زیست می‌کند تکلیفی در برابر احقاق حقوق دیگران را دارد و خود نیز حقی دارد که دیگران باید آن را استیفا کنند بنابراین رعایت حق و اجرای آن وظیفه‌ای است که در مناسبات اجتماعی بر آن تأکید شده است.
وی تصریح کرد: آنچه مورد بحث این مقاله است راه‌های تحقق حقوقی است که امام سجاد (ع) برمی شمارد و در جامعه ساری و جاری می‌شود و اساس آن کسب آگاهی و معرفت است و علم و دانش می‌تواند انسان را به رفتار عاقلانه و منطقی سوق دهد.
چنانچه این آگاهی فراهم شود در تعامل با دیگران با منطق همراه با نرمش رفتار می‌شود و اگر به این حقوقی که امام برشمرده اند با دقت بنگریم اساس آن بر مدارا و محبت و اخلاق نیکو است.
اصولی که انسان را مجذوب می‌کند و چنانچه مسلمان باشی باورهای تو به باور آنها می‌نشیند همانطور که خداوند به پیامبرش می‌فرماید: «فبما رحمة مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظ القلب للقضوا من حولک فاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرُ لَهُم وشاورهم فی الأمر فإذا عزمت فتوکل علی الله إن الله یحب المتوکلین» پس اساس احقاق حقوق در رساله امام سجاد مدارا، محبت، تواضع و فروتنی و پرهیز از خشونت و تعارض است.
آموزه‌هایی که اگر اجرا شود جامعه‌ای سرشار از آرامش و آسایش را به ارمغان می‌آورد و انسان‌ها به سوی کمال سیر می‌کنند.
کرامت انسانی در حق یکدیگر رعایت می‌شود و همچنین جامعه روی سعادت خواهد دید.
بروجردی با اشاره به اینکه بسیاری از اصول ذکر شده از سوی امام سجاد (ع) در جامعه اسلامی ما رخت بربسته و بی اعتمادی و خشونت جای آن را گرفته تصریح کرد: افسوس که با نام دین همه این رفتارها بازگو می‌شود و دین اسلام که جامعه ما به آن متصوف است از جایگاه واقعی خود درمانده است.
به راستی چه کسی مسئول این پدیده است؟
از آنجا که الناس علی دین ملوکهم سرچشمه این رخداد همان حاکمان جامعه نیز از آنها آموخته اند.
آن چیزی را که اسلام را خوار و ذلیل کرده آنهم با نام مسلمانی.
امام سجاد؛ توسعه احیای حق است
حجت الاسلام محسن دریابیگی، دانشیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مقاله «اصلاح فرهنگی بر پایه توسعه کاربردی مفهوم حق، مطالعه موردی رساله الحقوق امام سجاد (ع)» با اشاره به شکاف طبقاتی عدم توزیع عادلانه ثروت، نفوذ اخلاق بیزانسی و … در دوره فتوحات، رواج فساد اخلاقی با حضور کنیزان و غلامان، شکاف اجتماعی بعد از واقعه حره و استبداد مروانیان، بی ایمانی در تقابل صحابه و تابعین در برابر هم، دوره زعامت مروانیان را مورد نقد و بررسی قرار داد.
وی تاکید کرد: در دوره مروانیان امام سجاد (ع) با آگاهی بخشی به جامعه آشفته بعد از فتوحات، نگاه انسانی به غلامان و تربیت و آزادی آنان، تذکر دینی در برابر نسیان جمعی، انجام عبادت و ترویج معنویت و احیای توسعه مفهوم حق جهت اصلاح فرد و اجتماع در جهت احیای حق گام بر می‌داشت
انسان یک سلسله حقوقی دارد که بایستی بدو عطا شود
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم، در گفتاری با عنوان «مبانی هستی شناسی و انسان شناسی رساله الحقوق امام سجاد (ع)» عنوان کرد: همانگونه که بین فقه و حقوق رابطه‌ای ناگسستنی است و همانگونه که بین اخلاق و حقوق پیوند مستحکمی وجود دارد بین هستی شناسی و حقوق و نیز بین انسان شناسی و حقوق نیز ارتباط عمیق‌تری برقرار است.
از ابتدا باید دانست که عنوان حق در علم کلام و فلسفه با عنوان حق در علم فقه و حقوق متفاوت است، حقی که در کلام و فلسفه مطرح است ناظر به حق تکوینی و هستی شناسی است و کریمه (الحق من ربک) از آن حکایت می‌کند، همانگونه که منشأ این نوع از حق پروردگار عالم است و او حق مطلق بلکه مطلق حق است.
جوادی آملی ادامه داد: با وجود چنین موقعیتی برای حق تعالی باید دانست که واضع حق نیز هم در عالم تکوین و حقیقت و هم در عالم تشریع و اعتبار حق تعالی است.
دلیل مطلب این است که اولاً نسبت به عالم تکوین و حقیقت که همه امور به هستی و وجود بر می‌گردد، همو تعالی سبب ایجاد هستی و کمالات آن است پس موجد أشیاء و کمالات آنها جز حق تعالی نخواهد بود البته عهده دار این بحث علم کلام، فلسفه و عرفان است با تفاوت رویکردهایی که در این سه نگاه وجود دارد.
وی افزود: ولیکن نسبت به علوم اعتباری و تشریع که از مجموعه آن به علم فقه و حقوق یاد می‌کنیم و به انسان شناسی مرتبط است زمام این امور نیز به قدرت علمی حق بسته بوده و از وحی و الهامات الهی مدد می‌گیریم هر آنچه از عالم وحی و الهام می‌آموزد به «اخلاق و معارف» بر می‌گردد.
جوادی آملی تاکید کرد: وضع شریعت و قانون نیز جز از راه الهی ممکن نیست زیرا بر مبنای إلا یعلم من خلق» تنها منبعی که حق شناس و حکم دان است جز پروردگار عالم نیست، ان الحکم الا لله»، از سوی دیگر هیچ موجودی حتی خود انسان نیز توان تشخیص حق و نیز امتیاز حق از باطل را آشنا نیست.
طبعاً نمی‌تواند برای خویشتن خویش و جامعه قانونگذار باشد،.
تنها امری که می‌تواند با عقل برهانی و نظری خویش آن را کشف نماید و بدان راه خویش را بیابد همانا عقل وحیانی است عقلی که در سایه وحی شکوفا شده و می‌تواند حقایق وحیانی را بدرستی دریابد.
این استاد حوزه در پایان گفت: گرچه در مباحث حقوقی مصطلح و امروزین پایه و اساس آن انسان است اما انسان بریده از پیشینه و پسینه بالقول المطلق حتی به لحاظ تاریخی است.
با این تعریف ناقص انسان یک سلسله حقوقی دارد که بایستی بدو عطا شود.
به امید اجرای بین المللی همایش ملی رساله الحقوق
دومین همایش ملی «رساله الحقوق امام سجاد» با گزارش دبیر علمی همایش، دکتر محمد هادی امین ناجی، استاد دانشگاه پیام نور ادامه یافت.
ناجی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان، از نویسندگان مقالات و دست اندرکاران تدوین و ارائه آنها، تشکر کرد و گفت و خطاب به حجت الاسلام موسوی لاری گفت: این همایش، پایان نخواهد بود.
در مجموعه ریحانه النبی هم نیت قلبی افراد و هم همت شأن انشاالله این همایش را از سطح ملی به بین المللی ارتقا خواهد داد.
وی افزود: امید است در آینده با حضور انجمن‌های علمی مربوطه و دانشگاه‌های بیشتر به این نامه نگاشته امام سجاد (ع) با روایت‌های مختلف و نسخ گوناگون، توجه شود و محققان و پژوهشگران هر چه بیشتر به این اثر توجه کنند.
در پایان با حضور حجت الاسلام موسوی لاری، دکتر ناجی، دکتر احمدخانی و جمعی دیگر از دست اندرکاران برگزاری همایش، از کتابی که ۵۷ مقاله پذیرفته شده همایش ملی «رساله الحقوق» در آن به چاپ رسیده است، رونمایی شد.
در این مراسم همجنین سخنرانان همایش مورد تقدیر و سپاس قرار گرفتند.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 17 بهمن 1403 - 22:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0