FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دین اسلام نسخه شفا بخش برای بشریت است


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | جمعه، 12 بهمن 1403 - 09:46
شیراز- تولیت حرم شاهچراغ (ع) با بیان اینکه دین اسلام نسخه شفا بخش برای بشریت است، گفت:هر انسانی با هر نیازی در هر عصری که بیاید، اسلام پاسخگوی همه‌ آن نیازها است.
اسلام،دين،اعتقاد،قرآن،نبوت،ختم،علم،كمال،ادامه،حرم،شاهچراغ،تو ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری صبح جمعه در جلسه جهاد تبیین و ولایت فقیه که در حرم شاهچراغ (ع) برگزار گردید، با بیان اینکه چهارمین اصل مهم از اصول اساسی جهان‌بینی اسلام، اصل اعتقاد به ختم نبوت است، گفت: ختم نبوت با بعثت آخرین رسول حق، به عنوان یک اصل اعتقادی مورد اتفاق نظر همه مسلمانان است و از ضروریات دین اسلام و نه فقط مذهب تشیّع- به‌شمار می‌آید.
وی ادامه داد: این اصل و اعتقاد بنیادین، بر پایه آیاتی از قرآن کریم استوار است که همه معتقدان به قرآن آن را پذیرفته‌اند و در شمار ضروریات دین قرار گرفته است.
رسالت از توابع نبوت است یعنی اول نبوت باید شکل بگیرد و بعد نبی دستور پیدا می‌کند که دین حق را ابلاغ بکند، اگر نبوت خاتمه پیدا کرد، به صورت طبیعی رسالت هم که تابع آن است خاتمه پیدا می‌کند.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: وقتی گفته می‌شود اعتقاد به ختم نبوت از ضروریات اسلام است معنایش این است که اگر کسی از روی علم و آگاهی آن را انکار کند، گرفتار ارتداد شده و از دین حق خارج شده است.
مثال روشن آن جریان بهائیت می‌باشد که ختم نبوت را انکار می‌کنند، لذا اینان مرتد و از مسلمانی و دین خارج هستند.
حجت الاسلام کلانتری گفت: نخستین لازمه اعتقاد به ختم نبوت، اعتقاد به کمال و جامعیت دین اسلام است، خاتمیت و کمال، دو امر مکمل یکدیگرند، یعنی ممکن نیست دین و آئینی خود را خاتم ادیان بداند و داعیه کمال نداشته باشد و یا آنکه داعیه کمال نهایی داشته باشد و خود را به عنوان دین خاتم معرفی ننماید.
وی ادامه داد: از این رو ختم نبوت بدین معناست که آنچه از فروع و اصول کلی برای بشر تا پایان عمر دنیا لازم است در دین خاتم بگونه‌ای لحاظ شده و دیگر نیاز به نزول وحی و شریعت جدیدی نخواهد بود.
زمانی که اعتقاد داریم اسلام دین خاتم الهی است، عملاً معتقد هستیم که اسلام کامل‌ترین دین خدا نیز است و این دو ویژگی، بهم وصل می‌باشد.
اگر با تمام وجود به این دین پایبند باشیم، هیچ نیازی در هیچ عرصه‌ای از نیازهای بشر نیست مگر اینکه از درون این دین پاسخ آن دریافت می‌شود و محتاج چیز دیگری نیستیم.
پذیرش و عمل و سلوک بر هر آئینی غیر از اسلام مقبول خداوند نخواهد بود
تولیت حرم شاهچراغ (ع) در توضیح دومین نتیجه اعتقاد به ختم نبوت گفت: اعتقاد به خاتمیت اسلام در صورتی منطقی است که اسلام به عنوان آخرین آئین الهی افزون بر آنکه پاسخگوی همه نیازهای فردی و اجتماعیِ انسان عصر خاتم تا پایان عمر دنیا است، در بستر بلند زمان از گزند و دستبرد رهزنان و خیانت تحریف‌گران در امان باشد تا همواره بتواند فروغ حیات‌بخش خود را بر حیات آدمیان بتاباند و مسیر رشد و بالندگی نسل‌ها را در پرتو آموزه‌های خود روشن نماید.
وی ادامه داد: بر پایه همین اصل اساسی است که قرآن کریم به صراحت اعلام می‌کند که پذیرش و عمل و سلوک بر هر آئینی غیر از اسلام مقبول خداوند نخواهد بود.
حجت الاسلام کلانتری افزود: اینکه دیگر دین و پیامبر جدیدی نمی‌آید، بر خلاف گفته برخی افراد روشنفکر به این معنا نیست که بشر دیگر به دین نیاز ندارد.
یک برداشت از اینکه دین تمام شد این است که دین تمام و رها شده و یک برداشت دیگر این است که دین کامل شده است؛ افراد سطحی‌نگر بیان می‌کنند که دین تمام شده و بشر آزاد است که هر کاری خواست انجام بدهد، در حالی که تمام شد یعنی کامل شد.
زمانی که دین کامل الهی در اختیار بشر می‌باشد همین دین تا پایان عمر دنیا در اختیار و دسترس افراد قرار دارد و جاودانه است.
وی ادامه داد: اسلام با تمام آیات قرآن به همراه آن ساز و کارهایی که خودش پیش‌بینی کرده است، مانند اجتهاد در دین، اصل امامت و به اضافه آن جایگاهی که برای عقل در دین قائل شده است - که بر اساس دین کامل، عقل هم مثل قرآن و سنت یکی از منابع دین می‌باشد - کمالی که با این منابع فراهم شده است، یک نسخه شفابخش برای بشریت تا پایان عمر دنیا می‌باشد، هر انسانی با هر نیازی در هر عصری که بیاید، اسلام پاسخگوی همه‌ی آن نیازها است.
پزشکیِ بر مبنای علم قطعی، یک بخشی از خود اسلام است
تولیت حرم شاهچراغ (ع) با بیان اینکه دین کامل الهی، بشریت را با تمام وجود به علم و رسیدن به قله‌های آن فراخوانده است، ادامه داد: عِلم با شک، گمان و ظن متفاوت است علم یعنی آن نگاه و راهکار یقینی و صد درصدی.
علم بیماری‌های جسمانی انسان را درمان می‌کند، که این علم مشروح الهی است، یعنی پزشکیِ بر مبنای علم قطعی، یک بخشی از خود اسلام است و تخصص نیز یکی از ابعاد خود اسلام است و محترم شمرده شده است.
حجت الاسلام کلانتری در خصوص جایگاه علم در اسلام، افزود: مگر اسلام ما را برای حفظ صحت و سلامت جسم، دستور نداده است که حق ندارید به جسم خود لطمه بزنید، این کار حرام است و باید آن را سالم نگاه دارید؟
سلامت نگاه داشتن جسم نیاز به دانش، مراجعه به طبیب و تخصص دارد؛ تخصص، دستور خود اسلام است و متخصصین مختلف چه متوجه باشند چه نباشند یک بخشی از اسلام هستند.
اینکه قرآن بیان می‌کند که در گردش آسمان و زمین و ستارگان دقت کنید منظور این است که به صورت جدی در آن تأمل کنید، که این می‌شود علم فیزیک که این هم بخشی از اسلام است، اگر علم به اوج و حد نهایت خود برسد و انسان به قله‌های دانش دست پیدا کند، این دقیقاً بر اساس اسلام است؛ اسلام نه تنها از علم نهی نمی‌کند بلکه به آن تشویق نیز می‌نماید.
تشکیل حکومت اسلامی، یکی از رهنمودهای دین اسلام است
تولیت حرم شاهچراغ (ع) در ادامه به سومین نتیجه قطعی از اعتقاد به ختم نبوت اشاره کرد و گفت: انسان مسلمان با اعتقاد به کامل‌بودن و جاودانگی اسلام به این حقیقت نیز معتقد شده است که اسلام در باب اداره جامعه انسانی و حاکمیت مشروع و چگونگی به سامان رساندن امور عمومی پیروان خود، رهنمودها و هدایت‌های لازم را نیز به آدمیان عرضه کرده است.
وی ادامه داد: تشکیل حکومت اسلامی، یکی از رهنمودهای دین اسلام است.
حکومت یکی از نیازهای اساسی زندگی بشر است و نمی‌شود که دینی کامل باشد اما در مورد این نیاز ضروری سخنی نگفته باشد.
دین اسلامی که راجع به فردی که به او آسیب وارده شده است احکام دارد، یا به موارد ساده ای مثل عقیقه و مسواک‌زدن پرداخته، نمی‌شود که راجع به حاکمیت و زمامدار سیاسی که همه قدرت و جان انسان‌ها را در دست دارد، نظری و احکامی بیان نکرده باشد!
بنابراین کسی که به ختم نبوت اعتقاد دارد، هم اعتقاد به کمال و جاودانه بودن اسلام دارد و هم اعتقاد به اینکه اسلام در عرصه اداره جامعه حرف حساب دارد، یعنی این بخش عمده را قطعاً اسلام نادیده نگرفته است، که در این صورت این با کمال اسلام در تضاد است.
حجت الاسلام کلانتری به چهارمین نتیجه‌ی به دست آمده از اعتقاد به ختم نبوت اشاره کرد و افزود: اعتقاد به ختم نبوت مستلزم اعتقاد به جاودانگی و حجیّت قرآن در همه عصرها است.
اعتقاد به کمال و جاودانگی اسلام، منهای اعتقاد به جاودانگی و حجیّت قرآن که زیرساخت و منبع اصلی و ناب معارف، باورها و شریعت اسلام راستین است، به هیچ‌وجه معنا و مفهوم درستی نخواهد یافت.
وی افزود: این سخن بدین معناست که نخستین و اصلی‌ترین منبعی که کمال و جاودانگی اسلام را تضمین کرده، وحی قرآنی است که سلامت آن از هرگونه تحریف و دستبردی از سوی دشمنان، توسط خداوند تضمین شده است:
درد بزرگ جامعه اسلامی عمل نکردن به قرآن کریم است
تولیت حرم شاهچراغ (ع) گفت: یکی از دردهای بزرگ مسلمان‌ها و جوامع اسلامی، در همین نکته چهارم می‌باشد که به ظاهر مسلمان هستند اما قرآن را قبول ندارند و آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند و این یعنی کنار گذاشتن قرآن از عرصه زندگی؛ خیلی زیبا قرآن را با لهجه و سبک‌های مختلف تلاوت می‌کنند اما زمانی که باید به آن عمل کنند، آن را کنار می‌گذارند و مهجور می‌ماند؛ در قرآن آمده است که به افراد ظالم تکیه نکنید؛
وی ادامه داد: اما در واقعیت، زمانی که یک حاکم جور مانند ترامپ رأی می‌آورد، ولیعهد عربستان به او پیام می‌دهد که کشورش حاضر است هزار میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند، آیا این تکیه بر ظالم نیست؟!
علاوه بر آن همه نادانی، جاهلیت و رذایلی که وجود دارد، بر خلاف قرآن هم عمل می‌کنند.
حجت الاسلام کلانتری افزود: کشورهایی که به ظاهر اعلام می‌کنند که ما مسلمان هستیم، دور همین تعداد اندک یهودی جمع می‌شوند و حیات و ممات آنها دست همین تعداد ناچیز می‌باشد، که قرآن وضعیت آن‌ها را به صراحت اعلام کرده است و بیان می‌کند که اینان شدیدترین دشمنان شما هستند.
تولیت حرم مطهر، در پایان تصریح کرد: بر اساس همه صحبت‌هایی که شد امروز تشکیل حکومت اسلامی مانند عصر پیامبر (ص) جز واجبات است و بر اساس اسلام ناب، زمان حال با ۱۴۰۰ سال پیش هیچ فرقی نمی‌کند.
حکومت اسلام هم قطعاً همان حکومتی است که احکام اسلام و دین خدا در آن حکومت می‌کنند نه اشخاص.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 13 بهمن 1403 - 15:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0