FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با قبر


قبر:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ القَبرَ ، أوَّلُ مَنازِلِ الآخِرَةِ .

فإن نَجا مِنهُ ، فما بَعدَهُ أيسَرُ مِنهُ

و إنْ لم يَنجُ مِنهُ  ، فما بَعدَهُ لَيسَ أقلَّ مِنهُ .

 قبرْ ، نخستين منزل آخرت است.

اگر كسى از آن به سلامت رَسْت ، منازل بعد آن آسانتر است

و اگر به سلامت نرَسْت ، دشوارى منازل بعدى كمتر از آن نيست.

( بحار الأنوار: ۶/۲۴۲/۶۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 أوّلُ عَدلِ الآخِرَةِ القُبورُ ؛ لا يُعرَفُ شَريفٌ مِن وَضيعٍ .

سرآغاز عدالتِ آخرت، قبرهاست ؛ كه شرافتمند از غير شرافتمند نمى شناسد.

( الجعفريّات : ۲۰۵ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 لم يَأتِ علَى القَبرِ يَومٌ إلاّ تَكَلَّمَ فيهِ ، فيقولُ :

أنا بَيتُ الغُربَةِ و أنا بَيتُ الوَحدَةِ و أنا بَيتُ التُّرابِ و أنا بَيتُ الدُّودِ ؛

 فإذا دُفِنَ العَبدُ المؤمنُ ،  قالَ لَهُ القَبرُ : مَرحَبا و أهلاً ···

و إذا دُفِنَ العَبدُ الفاجِرُ أو الكافِرُ ، فقالَ لَهُ القَبرُ : لا مَرحَبا و لا أهلاً .

هيچ روزى بر قبر نيايد، مگر اين كه در آن روز زبان به سخن گشايد و گويد:

منم غربت سرا ، منم خانه تنهايى ، منم خاكدان، منم خانه كرمها ؛  

پس چون بنده مؤمن به خاك سپرده شود، قبر به او گويد: خوش آمدى···

و چون بنده بد كردار يا كافر دفن شود، قبر به او گويد: خوش نامدى .

( الترغيب و الترهيب : ۴/۲۳۷/۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ما رَأيتُ مَنظَرا ، إلاّ و القَبرُ أفظَعُ مِنهُ .

منظره اى نديدم  ، مگر اينكه قبر از آن ترسناك تر است .

( تنبيه الخواطر: ۱/۲۸۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إذا حُمِلَ عَدُوُّ اللّه ِ إلى قَبرِهِ ، نادَى مَن تَبِعَهُ :

يا إخوَتاه ! احذَرُوا مِثلَ ما وَقَعتُ فيهِ .

 إنّي لَأشكُو إلَيكُم دُنيا غَرَّتني ، حتّى إذا اطمَأنَنتُ إلَيها  ، صَرَعَتني

 و أشكُو إلَيكُم أخِلاّءَ الهَوى سَرُّوني، حتّى إذا ساعَدتُهُم  ، تَبَرَّؤوا مِنِّي و خَذَلوني! .

چون دشمنِ خدا به سوى گورش حمل شود، به تشييع كنندگان خود ندا دهد:

اى برادران ! از آنچه من دچارش شدم، بپرهيزيد.

از دنيايى به شما شِكوه مى كنم كه مرا فريفت و چون به آن اطمينان كردم ، مرا از پاى در آورد.

از دوستان هوسران به شما شِكوه مى كنم كه مرا شاد ساختند ، تا اينكه به آنان كمك كردم، از من بيزارى جستند و تنها و بى ياورم گذاشتند.

( تنبيه الخواطر: ۲/۲۲۴ )

امام على عليه السلام :

يا ذَوي الحِيَلِ و الآراءِ و الفِقهِ و الأنباءِ ! اذكُرُوا مَصارِعَ الآباءِ ؛

فكأنَّكُم بالنُّفوسِ قد سُلِبَت و بالأبدانِ قد عرِيَت و بالمَواريثِ قد قُسِّمَت .

فتَصيرُ يا ذا الدَّلالِ و الهَيبَةِ و الجَمالِ ! إلى مَنزِلَةٍ شَعثاءَ  و مَحَلَّةٍ غَبراءَ  فَتُنَوَّمُ على خَدِّكَ في لَحدِكَ .

في مَنزِلٍ قَلَّ زُوّارُهُ و مَلَّ عُمّالُهُ ، حتّى تُشَقَّ عنِ القُبورِ  و تُبعَثَ إلَى النُّشورِ .

اى صاحبان چاره ها و انديشه ها و فهم و خبرها ! مرگ پدران را به ياد آوريد ؛

زودا كه جانها گرفته شود و پيكرها برهنه گردد و ميراثها بخش شود

و تو اى عشوه گرِ شكوهمندِ زيباروى ! به سر منزلى ژوليده و جايگاهى غبار گرفته روانه شوى و در لحد خويش بر گونه ات خوابانده شوى .

در منزلى كه ديدار كنندگانش اندكند و كارگرانش خسته و دلتنگ، تا آن گاه كه از گورها به در آيى و به هامون محشر فرستاده شوى .

( بحار الأنوار : ۷۷/۳۷۱/۳۵ )

امام على عليه السلام :

جاوِرِ القُبورَ ، تَعتَبِرْ .
 با گورها مأنوس باش و عبرت گير.

( غرر الحكم : ۴۸۰۰ )

امام على عليه السلام :

ضَع فَخرَكَ ، و احطُطْ كِبرَكَ  و اذكُرْ قَبرَكَ ؛

فإنَّ علَيهِ ، مَمَرَّكَ .

فخر فروشى را فروگذار و كبر و غرور را به كنار نه و گور خود را به ياد آر؛

زيرا كه گذرگاه تو، آن جاست.

( نهج البلاغة: الخطبة ۱۵۳ )

امام باقر عليه السلام :

 انظُروا إلى هذهِ القُبورِ سُطورا بأفناءِ الدُّورِ ، تَدانَوا في خِطَطِهِم

و قَرُبوا في مَزارِهِم  و بَعُدوا في لِقائهِم .

عَمَّرُوا فَخَرَّبُوا  و أنِسُوا فَاُوحِشُوا

و سَكَنُوا فاُزعِجُوا و قَطَنوا فَرَحَلوا

 به اين گورها بنگريد، كه چونان خطوطى در ميدان جلو خانه ها نقش بسته اند .

لحدهايشان به هم نزديك و آرامگاههايشان پَهلوى هم است ، اما قدرت ديدار يكديگر را ندارند.

[در دنيا ] ساختند و ويران كردند. انس گرفتند و سپس از هم جدا و تنها شدند.

جاى گزيدند و سپس بيرون رانده شدند و رحل اقامت افكندند و آن گاه كوچيدند.

( بحار الأنوار: ۷۸/۱۷۱/۴ )

امام صادق عليه السلام :

 إنّ لِلقَبرِ كلاما في كُلِّ يَوم ، يقولُ :

أنا بَيتُ الغُربَةِ ، أنا بَيتُ الوَحشَةِ ، أنا بَيتُ الدُّودِ .

أنا القَبرُ ، أنا رَوضَةٌ مِن رِياضِ الجَنّةِ أو حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النارِ .

قبر را هر روز سخنى است كه مى گويد :

من خانه غربتم، من خانه تنهايى ام، من خانه كرمها هستم .

من قبرم، من باغى از باغهاى بهشت يا گودالى از گودالهاى دوزخم .

 

( الكافي: ۳/۲۴۲/۲ )

امام كاظم عليه السلام ـ در كنار يك گور ـ فرمود :

إنّ شيئا هذا آخِرُهُ  ، لَحَقيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ

 و إنّ شيئا هذا أوَّلُهُ  ، لَحَقيقٌ أن يُخافَ آخِرُهُ .

چيزى كه پايانش اين است، سزاست كه از همان آغاز دل از آن بركَنند

و چيزى كه آغازش اين است ، بجاست كه از پايانش بترسند.

( معاني الأخبار : ۳۴۳/۱ )

سؤال قبر:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه: « خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند در زندگى دنيا و آخرت با گفتار ثابت و درست استوار مى دارد » (  إبراهيم : ۲۷ ) ـ فرمود :

في القَبرِ إذا سُئلَ المَوتى .

مراد در قبر و به هنگام سؤال از مردگان است.

( بحار الأنوار : ۶/۲۲۸/۲۹ )

امام على عليه السلام :

حتّى إذا انصَرَفَ المُشَيِّعُ و رَجَعَ المُتَفجِّعُ  ، اُقعِدَ في حُفرَتِهِ نَجِيّا ، لِبَهتَةِ السُّؤالِ و عَثرَةِ الامتِحانِ .
 

چون تشييع كننده برگردد و مصيبت ديده مراجعت كند ، مرده را در گورش بنشانند ، در حالى كه از دهشت سؤال و لغزشِ در امتحان ، آهسته سخن مى گويد.

( نهج البلاغة: الخطبة ۸۳ )

آنچه در قبر از آن سؤال مى شود :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ العَبدَ إذا وُضِعَ في قَبرِهِ و تَولّى عَنهُ أصحابُهُ و إنّهُ لَيَسمَعُ قَرعَ نِعالِهِم إذا انصَرَفُوا ، أتاهُ مَلَكانِ ،  فَيُقعِدانِهِ  ، فيَقولانِ لَهُ :

 

ما كنتَ تَقولُ في هذا النبيِّ ، محمّدٍ ؟

فأمّا المؤمنُ  ، فيقولُ : أشهَدُ أنّهُ عبدُ اللّه ِ و رسولُهُ .

فيقالُ لَهُ : انظُر إلى مَقعَدِكَ مِن النارِ ، أبدَلَكَ اللّه ُ بهِ مَقعَدا مِن الجَنَّةِ ،  فَيَراهُما جَميعا

و أمّا الكافِرُ أو المُنافِقُ ،  فيقولُ: لا أدرِي . كنتُ أقولُ ما يقولُ الناسُ فيه  .

 چون آدمى را در گورش نهادند و همراهان او باز گشتند، در حالى كه هنوز صداى كفشهاى آنها را مى شنود، دو فرشته نزدش مى آيند و او را مى نشانند و مى پرسند :

درباره اين پيامبر، محمّد ، چه عقيده اى داشتى ؟

اگر مؤمن باشد مى گويد: گواهى مى دهم كه او بنده خدا و فرستاده اوست ؛  

پس به او گفته شود: به جايگاهت در آتش بنگر . خداوند به جاى آن جايگاهى در بهشت به تو داد ، او هر دو جايگاه را مى بيند. 

اما اگر كافر يا منافق باشد مى گويد: نمى دانم . همان عقيده اى را درباره او داشتم كه مردم داشتند .

( الترغيب و الترهيب : ۴/۳۶۳/۱۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در روايتى ديگر ـ فرمود :

و يَأتيهِ مَلَكانِ، فَيُجلِسانِهِ  ، فيَقولانِ لَهُ : مَن رَبُّكَ ؟ فيقولُ : رَبّيَ اللّه ُ .

 فيَقولانِ لَهُ : و ما دِينُكَ ؟ فيقولُ : دِيني الإسلامُ .

 فيقولانِ لَهُ : ما هذا الرجُلُ الّذي بُعِثَ فيكُم ؟ فيقولُ : هُو رسولُ اللّه ِ.

 فيقولانِ لَهُ : و ما يُدرِيكَ ؟ فيقولُ : قَرَأتُ كتابَ اللّه ِ و آمَنتُ و صَدَّقتُ .

دو فرشته نزدش مى آيند و او را مى نشانند و مى پرسند: پروردگارت كيست؟ او پاسخ مى دهد: پروردگارم خداست. 

مى پرسند: دينت چيست؟ پاسخ مى دهد: دينم اسلام است.

مى پرسند: اين مردى كه در ميان شما مبعوث شد، كيست؟ پاسخ مى دهد: او فرستاده خداست.

مى پرسند: از كجا مى دانى؟ پاسخ مى دهد: كتاب خدا را خواندم و ايمان آوردم و تصديق كردم.

( الترغيب و الترهيب : ۴/۳۶۵/۱۵ )

امام زين العابدين عليه السلام :

كأن قد أوفِيتَ أجَلَكَ ، و قَبَضَ المَلَكُ رُوحَكَ ، و صِرتَ إلى مَنزِلٍ وَحيدا .

فَرُدَّ إلَيكَ فيهِ رُوحُكَ  و اقتَحَمَ علَيكَ فيهِ مَلَكاكَ مُنكَرٌ و نَكيرٌ لِمُساءلَتِكَ  و شَديدِ امتِحانِكَ  .

ألاَ و إنَّ أوَّلَ ما يَسألانِكَ عن ربِّكَ الذي كُنتَ تَعبُدُهُ  و عن نَبيِّكَ الذي اُرسِلَ إلَيكَ

و عن دِينِكَ الذي كُنتَ تَدِينُ بهِ و عن كتابِكَ الذي كُنتَ تَتلُوهُ  و عن إمامِكَ الذي كنتَ تَتَولاّهُ .

 ثُمّ عن عُمُرِكَ فيما أفنَيتَهُ  و مالِكَ مِن أينَ اكتَسَبتَهُ و فيما أتلَفتَهُ .

 فَخُذْ حِذرَكَ و انظُرْ لِنَفسِكَ  و أعِدَّ للجَوابِ ،  قَبلَ الامتِحانِ و المُساءلَةِ و الاختِبارِ .

زودا كه عمرت به سر آيد و فرشته جانت را بگيرد و يكّه و تنها به سوى منزلى رهسپار شوى .

سپس در آن مكان جانت به تو بازگردانده شود و دو فرشته ات، منكر و نكير، براى پرسش از تو و امتحانى سخت، وارد قبرت شوند  .

بدان! نخستين پرسشى كه آن دو از تو مى كنند درباره پروردگار توست، كه او را مى پرستيدى و درباره پيامبر تو، كه برايت فرستاده شده

و درباره دينت، كه به آن باور داشتى و درباره كتابت، كه تلاوتش مى كردى و درباره امامت، كه ولايت او را داشتى .

سپس از عمرت، كه آن را چگونه صرف كردى و دارايى ات، كه از كجا به دست آوردى و در چه راه خرج كردى.

پس بهوش باش و براى خودت فكرى كن و پيش از شروع امتحان و پرسش و آزمون، خويشتن را براى جواب گويى آماده ساز.

( بحار الأنوار : ۷۸/۱۴۳/۶ )

امام صادق عليه السلام :

 إذا ماتَ المؤمنُ ، شَيَّعَهُ سَبعونَ ألفَ ملَكٍ إلى قَبرِهِ

 فإذا اُدخِلَ قَبرَهُ ،  أتاهُ مُنكرٌ و نَكيرٌ فَيُقعِدانِهِ

و يَقولانِ لَهُ :مَن رَبُّكَ ؟ و ما دِينُكَ ؟ و مَن نَبيُّكَ ؟

فيقولُ : ربّي اللّه ُ  و محمّدٌ نَبيِّي  و الإسلامُ دِيني .

فَيَفسَحانِ لَهُ في قَبرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ  و يَأتيانِهِ بالطَّعامِ مِن الجَنَّةِ و يُدخِلانِ علَيهِ الرَّوحَ و الرَّيحانَ .

هر گاه مؤمن بميرد، هفتاد هزار فرشته او را تا گورش تشييع كنند

و چون در گور نهاده شود، منكر و نكير نزدش آيند و او را بنشانند

و پرسند: پروردگارت كيست؟ دينت چيست؟ پيامبرت كيست؟

و او پاسخ دهد: پروردگارم اللّه است و پيامبرم محمّد و دينم اسلام .

پس آن دو فرشته قبر او را تا جايى كه چشمش كار مى كند برايش فراخ گردانند و از بهشت برايش غذا آورند و او را خوش و خرّم گردانند.

( الأمالي للصدوق : ۳۶۵/۴۵۵ )

امام صادق عليه السلام :

يُسألُ المَيِّتُ في قَبرِهِ عن خَمسٍ :

عن صَلاتِهِ و زَكاتِهِ  و حَجِّهِ  و صيامِهِ و وَلايَتِهِ ، إيّانا أهلَ البَيتِ .

فتَقولُ الوَلايةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ :

ما دَخَلَ فِيكُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَيَّ تَمامُهُ .

در قبر از مرده پنج سؤال مى كنند:

از نماز، زكات، حجّ، روزه و ولايتش نسبت به ما خاندان.

پس ولايت از گوشه قبر به آن چهار چيز مى گويد:

هر يك از شما كم و كاستى داشتيد، كامل كردن آن با من.

( الكافي : ۳/۲۴۱/۱۵ )

امام رضا عليه السلام ـ پس از در گذشت ابن ابى حمزه .ـ فرمود :

إنّه اُقعِدَ في قَبرِهِ  ، فسُئلَ عنِ الأئمّةِ عليهم السلام  ،

فَأخبَرَ بأسمائهِم ، حتَّى انتَهى إلَيَّ  ، فَسُئلَ ، فَوَقَفَ.

فَضُرِبَ على رَأسِهِ ضَربَةً امتَلَأ قَبرُهُ نارا .

 او در قبرش نشانده شد و درباره امامان عليهم السلام از وى پرسش گرديد

و او نام همه آنها را گفت ، تا آن كه به من رسيد. درباره من از وى پرسش شد و او پاسخى نداد.

پس چنان ضربه اى بر سرش كوفتند كه گورش آكنده از آتش شد.

( بحار الأنوار : ۶/۲۴۲/۶۱ - على بن ابى حمزه از سران واقفيان بود. او ادعا مى كرد كه پس از امام كاظم عليه السلام امام ديگرى براى شيعه نيست . )

بحار الأنوار ـ به نقل از يونس ـ :

دخلتُ علَى الرِّضا عليه السلام ،

فقالَ لي : ماتَ عليُّ بنُ أبي حَمزةَ ؟ قلتُ : نَعَم . 

 قالَ : قد دَخَلَ النارَ . قالَ : فَفَزِعتُ مِن ذلكَ.

قالَ : أما إنّهُ سُئلَ عنِ الإمامِ بعدَ موسى أبي

 فقالَ : لا أعرِفُ إماما بعدَهُ . فقِيلَ : لا ؟ 

فضُرِبَ في قَبرِهِ ضَربَةً اشتَعَلَ قَبرُهُ نارا .

خدمت امام رضا عليه السلام رسيدم،

به من فرمود : على بن ابى حمزه مرد؟ عرض كردم: آرى.

حضرت فرمود: به آتش رفت.  من از اين سخن [ حضرت ] وحشت كردم.

امام فرمود: از او درباره امام بعد از پدرم موسى سؤال شد  

و او گفت: بعد از او امامى نمى شناسم . به او گفته شد: نمى شناسى؟ 

پس  در گورش چنان ضربه اى به او زده شد كه گور از آتش شعله ور گشت.

( بحار الأنوار : ۶/۲۴۲/۶۲ )

از چه كسى در قبر سؤال مى شود؟

بحار الأنوار ـ به نقل از أبو بكر حضرمى ـ امام باقر عليه السلام فرمود :

لا يُسألُ في القَبرِ،  إلاّ من مَحَضَ الإيمانَ مَحضا أو مَحَضَ الكُفرَ مَحضا .

فقلتُ لَهُ : فسائرُ الناسِ ؟

فقالَ : يُلهى عَنهُم .

در قبر تنها كسانى مورد سؤال قرار مى گيرند كه مؤمن محض يا كافر محض باشند.

[راوى مى گويد: ]عرض كردم: پس  ديگر مردم چه ؟

فرمود: از آنها چشم پوشى مى شود.

( بحار الأنوار: ۶/۲۳۵/۵۲ )

امام صادق عليه السلام :

لا يُسألُ في القَبرِ،  إلاّ مَن مَحَضَ الإيمانَ مَحضا  أو مَحَضَ الكُفرَ مَحضا .

در قبر پرسش نمى شود، مگر از كسى كه مؤمن محض باشد يا كافر محض .

( الكافي : ۳/۲۳۶/۴ )

اعمالى كه در گور سودمند مى افتند :

تنبيه الخواطر : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ بر گورى گذشت كه روز قبل شخصى در آن دفن شده بود و خانواده اش مى گريستند ـ فرمود :

 لَرَكعَتانِ خَفيفَتانِ ممّا تَحتَقِرُونَ ،  أحَبُّ إلى صاحِبِ هذا القَبرِ مِن دُنياكُم كُلِّها .

 دو ركعت نماز عادى كه شما كوچك مى شماريد، براى صاحب اين گور دوست داشتنى تر از همه دنياى شماست.

( تنبيه الخواطر : ۲/۲۲۵ )

امام صادق عليه السلام :

إذا دَخَلَ المؤمنُ في قَبرِهِ ،  كانَتِ الصلاةُ عن يَمينِهِ و الزكاةُ عن يَسارِهِ

و البِرُّ مُظِلٌّ علَيهِ و يَتَنَحَّى الصَّبرُ ناحِيَةً .

 فإذا دَخَلَ علَيهِ المَلَكانِ اللَّذانِ يَلِيانِ مُساءَلَتَهُ  ، قالَ الصَّبرُ للصلاةِ و الزكاةِ و البِرِّ :

دُونَكُم صاحِبَكُم . فإن عَجَزتُم عَنهُ  ، فَأنا دُونَهُ .

 چون مؤمن به گور خويش درآيد، نماز در طرف راست او قرار گيرد و زكات در جانب چپ او

و نيكوكارى بر فراز سرش سايه افكند و صبر در گوشه اى بايستد.

پس هر گاه دو فرشته مأمورِ سؤال بر او درآيند، صبر به نماز و زكات و نيكوكارى گويد:

هواى يارتان را داشته باشيد .  اگر نتوانستيد من به ياريش مى آيم.

( الكافي : ۲/۹۰/۸ )

عذاب قبر:

امام على عليه السلام :

يا عِبادَ اللّه ِ ! ما بعدَ المَوتِ لِمَن لم يُغفَرْ لَهُ أشدَّ مِن المَوتِ .

القَبرُ  فاحذَرُوا ضِيقَهُ و ضَنكَهُ و ظُلمَتَهُ و غُربَتَهُ ···

و إنّ المَعيشَةَ الضَّنْكَ الّتي حَذَّرَ اللّه ُ مِنها عَدُوَّهُ  ، عَذابُ القَبرِ .

 بندگان خدا ! براى كسى كه آمرزيده نشده، از مرگ سخت تر ، قبر است .

پس، از تنگى و فشار و تاريكى و تنهايى قبر بترسيد ···

آن زندگى تنگى كه خداوند به دشمن خود نسبت به آن هشدار داده، عذاب قبر است.

( الأمالي للطوسي : ۲۸/۳۱ )

امام على عليه السلام :

فإنّكُم لو قد عايَنتُم ما قد عايَنَ مَن ماتَ مِنكُم لَجَزِعتُم و وَهِلتُم و سَمِعتُم و أطَعتُم

و لكنْ مَحجوبٌ عَنكُم ما قد عايَنُوا و قَريبٌ ما يُطرَحُ الحِجابُ .

اگر آنچه را رفتگان شما ديده اند مى ديديد، هر آينه بى تاب مى شديد و وحشت مى كرديد و حرف شنوى مى داشتيد و فرمان مى برديد.

امّا آنچه آنها ديده اند، از شما پوشيده است و زود باشد كه پرده فرو افتد .           

( نهج البلاغة : الخطبة ۲۰ - شرح نهج البلاغة: ۱/۲۹۸- ابن ابى الحديد مى نويسد: اين سخن دال بر اين است كه اعتقاد به عذاب قبر درست است و هم مسلكان ما نيز همگى بر همين باورند؛ گر چه مخالفان اشعرى و غير اشعرىِ آنها با انكار اين موضوع، آنان را به باد انتقاد گرفته اند. )

امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام :

 لمّا ماتَت رُقَيّةُ  ، ابنَةُ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ،  قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :

اِلحَقِي بِسَلَفِنا الصالِحِ ، عُثمانَ بنِ مَظعونٍ و أصحابِهِ .

قالَ : و فاطِمةُ عليها السلام على شَفيرِ القَبرِ ، تَنحَدِرُ دُموعُها في القَبرِ

و رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، يَتَلقّاهُ بثَوبِهِ ،  قائما

 يَدعُو قالَ : إنّي لَأعرِفُ ضَعفَها  و سَألتُ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أن يُجيرَها مِن ضَمَّةِ القَبرِ .

چون رُقَيّه، دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله ، درگذشت ، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

به گذشتگان نيك ما  ، عثمان بن مظعون و ياران او ، ملحق شو.

فاطمه عليها السلام كنار قبر ايستاده بود و قطرات اشكش روى آن مى ريخت

و رسول خدا صلى الله عليه و آله در حالى كه ايستاده بود، اشكهايش را با جامه خود مى گرفت و دعا مى كرد و مى فرمود:

مى دانم كه او ناتوان است و از خداوند عزّ و جلّ خواستم كه از فشار قبر نگاهش دارد.

( الكافي : ۳/۲۴۱ / ۱۸ )

گوناگون :

امام باقر عليه السلام :

مَن أتَمَّ رُكوعَهُ  ، لم تَدخُلْهُ وَحشَةٌ في قَبرِهِ .

 هر كه ركوع نمازش را كامل انجام دهد، هيچ ترس و وحشتى در قبر به سراغش نمى آيد.

( ثواب الأعمال : ۵۵/۱ )

امام صادق عليه السلام :

إذا نَظَرتَ إلَى القَبرِ ، فَقُل :

اللّهُمّ  ! اجعَلْها ، رَوضَةً مِن رِياضِ الجَنَّةِ و لا تَجعَلْها ، حُفرَةً مِن حُفَرِ النارِ .

 هر گاه چشمت به قبر افتاد، بگو:

بار خدايا ! اين را باغى از باغهاى بهشت قرار ده و حفره اى از حفره هاى دوزخ قرارش مده.

( الدعوات : ۲۶۴/۷۵۶ )

امام صادق عليه السلام :

مَن نَفَّسَ عن مؤمنٍ كُربَةً  ، نَفَّسَ اللّه ُ عَنهُ كُرَبَ الآخِرَةِ  و خَرَجَ مِن قَبرِهِ و هُو ثَلجُ الفُؤادِ .
 

هر كه غمى از مؤمن بزدايد، خداوند غمهاى آخرت را از او بزدايد و خنك دل از گورش بيرون آيد.

( ثواب الأعمال : ۱۷۹/۱ )

میزان الحکمه،جلد نهم.

توصیف قبر میزان الحکمه جلد نهم امان از عذاب قبر حدیث درباره قبر حدیث
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث

طنین وحی

دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مطالب مرتبط

مرگ از نظر احادیث مرگ از نظر احادیث ۲۵ تیر ۱۳۹۴ داستان در احادیث داستان در احادیث ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ رستگاری در احادیث رستگاری در احادیث ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ قبله در احادیث قبله در احادیث ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ وام در احادیث وام در احادیث ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ قرعه زدن در احادیث قرعه زدن در احادیث ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ قدرت  در احادیث قدرت در احادیث ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ اقرار کردن در احادیث اقرار کردن در احادیث ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ قصاص در احادیث قصاص در احادیث ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ کشتن در احادیث کشتن در احادیث ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

 

https://ahlolbait.com/content/6485/%D9%82%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB


جمعه، 12 بهمن 1403 - 23:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0