FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مروری بر ۶ توصیه کاربردی قرآن برای داشتن یک رژیم سالم تغذیه


 

مروری بر ۶ توصیه کاربردی قرآن برای داشتن یک رژیم سالم تغذیه

بیش از ۲۵۰ آیه در قرآن وجود دارد که دربردارنده توصیف‌ها و توصیه‌هایی ارزشمند درباره تغذیه، انواع مواد غذایی، خواص و احکام مرتبط با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هاست.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، دستکم ۲۵۰ آیه در قرآن دربردارنده توصیف‌ها و توصیه‌هایی ارزشمند درباره تغذیه، انواع مواد غذایی، خواص و احکام مرتبط با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هاست. به عنوان نمونه، اینجا ۶ توصیه کاربردی قرآن در باب تغذیه را با هم مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

برای سلامتی قلب خود این غذاها را بخورید

شاید بیش از ۲۵۰ آیه در قرآن وجود دارد که دربردارنده توصیف‌ها و توصیه‌هایی ارزشمند درباره تغذیه، انواع مواد غذایی، خواص و احکام مرتبط با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هاست. با این حال، کارنامۀ ایرانی‌جماعت در «طعام»، مطلوب نیست هر چند در «اطعام» خوب است. بنا بر آمار رسمی، نیمی از مردم کشور، از پرخوری رنج می‌برند! این یعنی سبک زندگی دست کم نیمی از ایرانی‌ها در مساله خوردن، اسلامی نیست.


کاربردی‌ترین توصیه‌هایی که قرآن برای داشتن یک رژیم سالم دارد عبارتند از:

یک. پرهیز از اسراف در خوردن

برخی گفته‌اند خداوند تمام پزشکی را در یک آیه قرآن جمع کرده است و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در یک حدیث
قرآن فرموده: بخورید و بیاشامید ولی زیاده‌روی نکنید (اعراف:۳۱) حضرت نیز می‌فرماید: معده، خانۀ هر بیماری است. (موسوعه الاحادیث الطیبه، ج۲، ص۴۰۶).

اسراف در خوردن می‌تواند چند معنا داشته باشد:

ممکن است منظور ریخت و پاش به هنگام تناول غذا باشد. بعلاوه، پرخوری هم می‌تواند مصداق زیاده‌روی در خوردن باشد. برخی حتی گفته‌اند مصرف هر غذایی که برای بدن زیان‌بخش باشد مثل غذاهای تراریخته، غذاهای حاوی ترکیبات شیمیایی و... نیز می‌تواند مصداق اسراف در تغذیه باشد.

دو. نگاه کردن به غذا حین تناول

طبق یافته‌های محققان عسل یکی از کامل‌ترین مواد غذایی است به گونه‌ای که در آن بیش از ۷۰ نوع ماده غنی و موثر غذایی وجود دارد

شاید این آیۀ مشهور را شنیده یا خوانده باشید که می‌فرماید: فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ (عبس:۲۴) یعنی: انسان باید به غذایی که می‌خورد بنگرد.

بیشتر مفسران نگاه کردن به غذا را به معنای مجازی آن گرفته‌اند یعنی گفته‌اند انسان هنگام مصرف غذا باید در آنچه می‌خورد تدبر کند، دست قدرت خدا را در آفرینش ببیند و  شکر این نعمت‌ها را به جا آورد. برخی دیگر گفته‌اند: منظور دقت در اموری مثل پاکی، طهارت و حلیت غذاست.

اما آیا منعی وجود دارد که آیه را بر ظاهر آن حمل کنیم؟ خیر؛ چنانکه برخی همین کار را کرده‌اند و گفته‌اند: طبق یافته‌های پزشکی، نگاه کردن به غذا باعث ترشح غدد مفید بزاقی، افزایش اشتها و هضم آسان‌تر آن می‌شود.

سه. پاکیزگی و حلال بودن شرط تغذیه اسلامی

آیات فراوانی از قرآن به مصرف مواد غذایی حلال اشاره دارد. اساساً هر چیزی را که خداوند از خوردش منع کرده و آن را حرام شمرده، مبتنی بر مصلحتی حکیمانه است، خواه علم بشر به آن رسیده باشد یا نه. ممنوعات غذایی قطعاً برای سلامتی جسم یا روان بشر ضرر داشته وگرنه نهی بی‌دلیل، سزاوار مقام حکمت خداوند نیست.

بنابراین، تغذیه از حیوان مرده یا حیوانی که به شکل خفگی یا ضربه ذبح شده، ماهیان فلس‌دار، پرندگان و درندگان چنگال‌دار مثل عقاب، شاهین و شیر، روباه، خرگوش و نیز اجزایی از حیوانات حلال‌گوشت مثل خون، طحال، مثانه، نخاع و کره چشم که علم پزشکی به زیان‌بخش بودن آن گواهی می‌دهد را باید از سبد غذایی حذف کرد چنان‌که سیره مسلمان‌ها در کشورهای اسلامی نیز همواره اینگونه بوده است.

تغذیه
چهار. لقمه باید مطبوع و دلپسند باشد

نزدیک به ۴۰ آیه از قرآن اشاره به طیب بودن رزق دارد. تعدادی از این آیات، دستورات مرتبط با تغذیه است. در ۴ آیه که امر به خوردن غذای حلال کرده بلافاصله بعد از «حلال»، کلمه «طیب» را آورده است.:

یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا ‎﴿البقرة: ١٦٨﴾‏
وَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا ‎﴿المائدة: ٨٨﴾‏

فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَیِّبًا ‎﴿الأنفال: ٦٩﴾‏
فَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا ‎﴿النحل: ١١٤﴾‏

« طَیِّب» به چه معناست؟

عده‌ای از مفسران طیب را به معنای پاکیزگی گرفته‌اند. اما عده‌ای دیگر که اهل دقت هستند آن را به معنای موافق طبع بودن معنا کرده‌اند. در یک کلام می‌توان گفت طیب یعنی غذایی که دلپسند و موافق طبع است.

قرآن کلمۀ طیب را به جز غذای حلال درباره همسر خوب، زمین پاک، سخن شایسته، فرزند صالح، زندگی پاکیزه و شجره طیبه نیز به کار برده است.

فراموش نشود ترکیب حلالِ طیب، یک ترکیب وصفی است و این معنا را می‌رساند که حلال بودن غذا، شرط لازم است فقط اما حلالِ طیب بودن شرط لازم و کافی است.

طبع‌پسندی به دو معناست: یک. موافق طبع و مزاج جسمانی بودن. دو. موافق فطرت و طبیعت انسان بودن.

ممکن است غذایی حلال باشد اما مطبوع نباشد مثلا کسی که طبعش سودایی است نباید ترشی‌جات را به‌تنهایی تناول کند بلکه باید آن را با مصلحش مثل فلفل، سیر و ... میل کند. همینطور فطرت سلیم از خوردن غذای گندیده هرچند حلال، گریزان است.

پنج. بهترین نوشیدنی و خوردنی‌

بهترین نوشیدنی از نگاه قرآن، شیر است. (نحل:۶۶) شیر سرشار از مواد حیاتی است. اعم از مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، مس و کمی آهن و نیز فسفر، کلر، ید و گوگرد. همینطور قرآن از مواد غذایی مختلفی نام برده، اما فقط درباره عسل است که می‌فرماید: فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ (نحل:۶۹) یعنی: در آن «شفا»ست. (نحل:۶۸)

طبق یافته‌های محققان عسل یکی از کامل‌ترین مواد غذایی است به گونه‌ای که در آن بیش از ۷۰ نوع ماده غنی و موثر غذایی وجود دارد آنهم با ترکیباتی دقیق و خاص که طیف گسترده‌ای از انواع قندهای طبیعی، انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی را شامل می‌شود.

شش. ورزش در کنار تغذیه سالم

همانطور که گفتیم پرخوری یکی از دلایل بروز بیماری است، علاوه بر آن، تغذیه بدون فعالیت هم باعث تجمع چربی‌ها می‌شود که عامل بسیاری از بیماری‌هاست. قرآن می‌فرماید: هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ (ملک:۱۵) یعنی: خدا کسی است که زمین را برای شما رام کرد. روی شانۀ زمین راه بروید (فعالیت کنید) و از روزی او بخورید.

شاید بتوان از این آیه چنین برداشت کرد که راه رفتن در فاصله‌ای بعد از صرف غذا، می‌توان به حال عمومی بدن مفید باشد چرا که کمک به سوخت و ساز بدن می‌کند و مانع تجمع چربی‌ها خواهد بود.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 
کد خبر: 1160279

پنجشنبه، 11 بهمن 1403 - 15:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0