FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شعر انقلاب به طور فطری بنیان محتوایی دارد


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 10 بهمن 1403 - 13:30
غلامرضا کافی می‌گوید روزآمدی و بصیرتی که نزد شاعران انقلاب است، باعث می‌شود این‌شعر هیچ‌وقت متوقف نشود و پویایی خود را حفظ کند.
انقلاب،شعر،ادبيات،فلسطين،موضوع،اسلامي،پايداري،هفتاد،ذيل،شاعر ...

غلامرضا کافی شاعر و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت فعلی شعر انقلاب گفت: روزآمدی و بصیرتی که در نزد شاعران انقلاب است، باعث می‌شود که شعر انقلاب هیچوقت متوقف نشود و پویایی و سرزندگی خود را حفظ کند.
البته این بستگی به تعریفی دارد که ما از شعر انقلاب ارائه می‌دهیم.
وی در تعریف شعر انقلاب گفت: منظور من از شعر انقلاب، آثار ادبی و شعری است که در پیوند با موضوع انقلاب اسلامی پدید می‌آیند و از منظر تأیید به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنند.
یعنی منظور ما ادبیاتی که در زمان انقلاب به وجود می‌آید نیست.
منظور من از آثاری است که در پیوند مستقیم با موضوع انقلاب اسلامی پدید می‌آیند.
ادبیات انقلاب که بعضی‌ها آن را ادبیات پایداری می‌نامند یا اینکه ادبیات انقلاب را ذیل ادبیات پایداری تعریف می‌کنند، روزآمد است.
یعنی هر حادثه و اتفاقی که در پیوند با مردم در انقلاب اتفاق می‌افتد، در شعر متجلی می‌شوند.
ادبیات انقلاب به طور فطری بنیان محتوایی دارد
کافی با اشاره به پژوهش دکتر محمدرضا سنگری درباره ادبیات پایداری گفت: دکتر سنگری در کتاب خودشان ادبیات انقلاب اسلامی را هم ذیل ادبیات پایداری جای دادن و موضوعات یا زیرموضوعاتی مثل شهدای سلامت را هم ذیل همین ادبیات آوردند.
حتی آثاری را که درباره فداکاری علی لندی در یک آتش‌سوزی یا جان‌فشانی یک معلم در یک واقعه آتش‌سوزی مدرسه خلق شد، ذیل همین ادبیات و ادبیات انقلاب جا دادند.
اگر ما اینگونه نگاه کنیم، یعنی جنبه مردمی و روزآمدی شاعر انقلاب برایمان اهمیت داشته باشد، به نظرم ادبیات انقلاب همیشه پویایی دارد.
این شاعر ادبیات انقلاب را ادبیاتی معناگرا توصیف کرد و گفت: شما اگر کتاب تاریخ تأویلی شعر نو را نگاه کنید، همه شکل‌ها شکل‌های فرمی و صوری هستند و تفاوت‌هایی که شعرها با هم دارند، تنها در صورت است.
اما در شعر انقلاب، معنا به فرم و زبان، شکل می‌دهد.
برخی از نحله‌ها به طور نهادی و به طور فطری بنیان محتوایی دارند.
ادبیات انقلاب اسلامی اینگونه است، اما در فرم و صورت و شکل هم به ویژگی‌های خاص خود رسیده است.
وی افزود: در شعر انقلاب گاهی وقت‌ها معنا بر روی فرم و ساختار شعر هم اثر گذاشته است.
برای نمونه حسرت بازماندن از کاروان شهدا که در دهه هفتاد بسیار بسامد داشته، باعث شده است ردیف‌هایی مثل «باقی مانده»، «باقی ماندن»، «جا مانده»، «ماندن» و… هم بسامد زیادی داشته باشد و این جا ماندن به عنوان ردیف خودش را نشان داده است.
این یک محتوا است که به شکل هم امر می‌کند و صورت‌های شکلی را هم ترتیب می‌دهد.
شعر فلسطین دهه شصت و هفتاد رونق بیشتری داشت
کافی درباره کارنامه یک سال گذشته شعر انقلاب درباره فلسطین گفت: به نظر من آهنگ سرودن از فلسطین مثل قبل نبوده است.
یعنی ما در دهه شصت و هفتاد آهنگ تندتری در سرودن از فلسطین داشتیم.
البته قسمتی از آن به خاطر تحول نسلی است که باعث شده نسل جدید آن پیوند سابق را با موضوع فلسطین نداشته باشد.
البته شعر ما در این موضوع دست خالی نبوده است.
یعنی عرصه خالی نبوده اما به آن صورت پر کار هم نبوده است.
وی در پایان گفت: ما از سال ۴۸ در شعرمان نمونه‌های شعر فلسطین را داریم، مثل کتاب «غزل‌های جنوبی» از حسن اجتهادی که برای فلسطین شعر گفته است.
اما تحول نسلی و تا حدودی ریزش نسلی باعث شده که شعر فلسطین در سال‌های اخیر آنقدر پررنگ نباشد.
البته تبعات سیاسی هم موثر بوده است.
یعنی برخی از فاصله گرفتن‌ها و تنش‌های سیاسی و اجتماعی در این ماجرا موثر بوده است.
ما یک زمانی حتی دفتر ادبیات فلسطین داشتیم که این دفتر دیگر نیست.
ضمن اینکه کشور ما هم‌زمان درگیر مسائل و مشکلات خارجی و داخلی بوده است.
در دهه هفتاد ما مشکل داخلی و خارجی چندانی نداشتیم و موضوع فلسطین مورد توجه شاعران بود، اما امروزه مسائل داخلی باعث شده که بخش زیادی از تمرکز شاعران ما بر مسائل داخلی باشد.
**
پیش از این گفتگوهایی با مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی و احد ده‌بزرگی در قالب مجموعه «شعر انقلاب در نگاه شاعران» منتشر شده‌ که در پیوندهای زیر قابل دسترسی و مطالعه‌اند؛
* «پیش از انقلاب شاعری ژست بود؛ ترکیبی به نام «شعر جوان» نداشتیم»
* «شاعر انقلاب در صف اول مطالبه‌گری است»
* «شعر انقلاب طراوت خود را حفظ کرده است؛ قلبم با باطری و شعر می‌تپد»


 
 

 

انقلاب،شعر،ادبيات،فلسطين،موضوع،اسلامي،پايداري،هفتاد،ذيل،شاعر ...

چهارشنبه، 10 بهمن 1403 - 16:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0