FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پادزهر سوفسطایی مدرن، فلسفه‌ورزی کودکانه است؛ مربیان آموزش دهنده، آشنایی چندانی با فلسفه ندارند


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 10 بهمن 1403 - 10:12
مهدی پرویزی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که پدر و مادر یا مربیانی که می‌خواهند مفاهیم فلسفی را به کودکان آموزش دهند آشنایی چندانی با فلسفه ندارند.
كودكان،فلسفه،آموزش،فلسفي،مفاهيم،بشر،انديشه،زيست،انسان،كتاب،س ...

به گزارش خبرنگار مهر، نشست روش پژوهی فلسفه برای کودکان در مجتمع حوزوی امام رضا علیه السلام و با همت انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام فرهاد داودی پور از اساتید حوزه علمیه گفت: بحران پیش روی بشر که در نسل‌های جدیدتر شدت بیشتری خواهد داشت، بحران بی استقراری ذهن و ناجزمی است.
روزگار پیش روی نسل‌های پسین ما انباشتی از آشکاری های خلاف واقع را به پیش خواهد داشت.
در روزگاری که هوش مصنوعی در تار و پود زیست جهان بشر ساری شده و بدل بسیاری از حقایق را گسترش داده، در روزگاری که تکنولوژی هولوگرام حتاپی حقایق حسی را مشتبه می‌سازد، در روزگارانی که ذهن نسل نونهال بشر با انباشتی از پرسش‌ها و پاسخ‌های متفاوت و متضاد در زیست بوم مجازی آگین شده،، نااستواری ذهن، چالش بنیادین خواهد بود.
وی افزود: آینده پژوهی نسل‌ها، نسل پسین بشر را نسلی ناقرار در اندیشیدن می‌نمایاند.
بحران ناقراری اندیشه زیست جهان انسانی را با خطر بی مکتبی و بی هویتی و افسردگی بحرانی ناشی از تردید در پی تردید روبه رو خواهد کرد.
در این میان پدافند برون رفت از بحران ناجزمی، ساخت بافت فلسفی اندیشیدن در ذهن نابرخاسته کودکان است.
فلسفیدن کودکانه بیمه‌ای است برای بیماری ناجزمی بزرگسالی، فلسفیدن کودکانه نه آن است که گزاره‌های خاص فلسفی را بر کودک برانیم بلکه ساختار بندی اندیشیدن استوار مندانه، اولویت نخست و با فاصله فلسفه برای کودکان است.
این اساتید حوزه علمیه بیان کرد: هر آنچه از رفتار انسان در حال اراده رخ می‌دهد منبعث از اعتبار ذاتی واقع برای جزم و قطع است.
اگر قطع گرایی از انسان گریز یابد، زیست انسان به نابودی خواهد گرایید.
بازگشت دوره سوفسطایی در روزگار پیش روی ما با هرج و مرج داده و تحلیل پیش روی انسان در پی گستره هوش مصنوعی و تکنولوژی فیک گرایی بسیار از آنچه در آئینه می‌بینیم به ما نزدیک تر شده است.
یادآورم که رواج سوفسطایی در یونان، در اوج دوره تمدنی غرب باستان رخ داده، و بسیار نزدیک انگاشت است که سوفسطایی مدرن در زیست بوم آینده بشر محصور در تکنولوژی هوشمند، رخ دهد.
پادزهر سوفسطایی مدرن، فلسفیدن کودکانه است.
وی تصریح کرد: جریان‌های بسیاری در قالب رسانه‌های جذاب انیمیشن و فیلم در صدد هستند تا انسان را گریزان از جزم گرایی کنند.
فیلم تلقین با هنرمندی دی‌کاپریو نمونه‌ای است از این جریان.
در ادامه نشست مهدی پرویزی نویسنده کتاب کار عقلی با کودکان بیان داشت: کتاب کار عقلی با کودکان یک برنامه تربیتی نیست بلکه فرایندی گام به گام برای ساخت و شکل گیری نهادین مفاهیم فلسفی از معقولات آنی فلسفی است.
وی افزود: به تعبیر شهید مطهری فلسفه دو معنا دارد.
معنای عام فلسفه اندیشیدن یا روش اندیشه است اما معنای خاص فلسفه یک دانش عقلی است این دانش همچون همه علوم دیگر موضوع و مسائل خاصی دارد.
در حال حاضر برنامه‌ها و فعالیت‌های خاصی با عنوان آموزش فلسفه به کودکان اجرا می‌شوند که در بسیاری از آنها این فلسفه به معنای اول در نظر گرفته و تعریف می‌شود البته لزومی ندارد که آموزش فلسفه به کودکان فقط و فقط به معنای آموزش اندیشدن یا روش اندیشه باشد زیرا می‌توان به جای آن یک اندیشه خاص را آموزش داد.
بله هر اندیشه‌ای فلسفه نیست بلکه فقط اندیشه عقلی فلسفه است.
لذا در راستای آموزش فلسفه اولی با این کتاب به آموزش مفاهیم فلسفی پرداخته شد.
این نویسنده تصریح کرد: قبلاً با این ذهنیت روبه رو بودیم که آموزش فلسفه به کودکان ممکن نیست، زیرا کودکان قدرت تفکر انتزاعی ندارند.
فارغ از اینکه فبک هم با این چالش روبه رو بود و بنیانگذاران فبک چاره‌ای برای این موضوع نداشتند، پاسخ این مساله درباره آموزش فلسفه اولی به کودکان سخت‌تر می‌شود زیرا انتزاعی بودن فلسفه اولی از روش غیر تجربی بیشتر است.
البته با پژوهش‌های انجام شده به لحاظ نظری اثبات شده است که به خاطر طی شدن سه مرحله عقل نظری تا شش سالگی کودکان توان درک مفاهیم انتزاعی مثل معقول اولی و معقول ثانی فلسفی را دارند که این اثر هم در ادامه آن پژوهش فعالیت‌هایی را برای آموزش مفاهیم فلسفی به کودکان پیشنهاد می‌دهد.
البته چون ممکن است برخی در موفقیت این روش آموزشی تردید داشته باشند گزارش مفصلی در روش شناسی این کتاب از نحوه آموزش این مفاهیم به حدود ۲۵ کودک پیش دبستانی به تفکیک جنسیت، همچنین توصیف نتیجه این آموزش با توجه به یکسری شاخص‌های یادگیری ارائه شده است که با وجود این گزارش توصیفی اصل درک مفاهیم فلسفی توسط کودکان و امکان آموزش مفاهیم فلسفی به کودکان اثبات می‌شود.
پرویزی با اشاره مشکلات موجود در فلسفه کودکان گفت: مشکلی که وجود دارد این است که پدر و مادر یا مربیانی که می‌خواهند مفاهیم فلسفی را به کودکان آموزش دهند آشنایی چندانی با فلسفه ندارند و به خاطر همین گمان می‌کنند که توانایی انجام این کار را ندارند.
یعنی از یک طرف نمی‌توانند مفاهیم فلسفی را به کودکان آموزش دهند و از طرف دیگر هم اگر بتوانند این مفاهیم را آموزش دهند نمی‌دانند که چگونه باید تشخیص داد کودک این مفهوم را درک کرده است یا نه؟
برای این منظور در بخش دوم کتاب هم تعداد زیادی فعالیت پیشنهاد شده و هم اینکه برای هر فعالیت یک پرسش وجود دارد تا والدین و مربیان بدون تخصص فلسفی بتوانند مفاهیم فلسفی را صرفاً با انجام این فعالیت به کودکان آموزش دهند و علاوه بر این با پاسخ به پرسشنامه هر فعالیت متوجه شوند که آیا کودک مفهوم فلسفی مورد نظر را درک کرده است یا خیر.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 10 بهمن 1403 - 15:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0