FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سنت تقریظ‌نویسی رهبر انقلاب پیام فرهنگ‌سازی دارد


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 09:53
نویسنده رمان «زخم خیابان» با اشاره به کاستی های موجود در وادی طلبگی در عصر انقلاب و حوزه علمیه می گوید ظرفیتی که انقلاب اسلامی برای طلبه ها حتی برای دانشجویان به وجود آورده در قبل از انقلاب نبود.
انقلاب،حوزه،ادبيات،اسلامي،علميه،ادبي،كشتي،كتاب،متن،نويسنده،ا ...

مهدی کُرد فیروزجایی، نویسنده رمان فقهی «ملداش» و مدرس داستان‌نویسی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های ادبی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه حوزه علمیه در این عرصه گفت: ذکر این نکته که چه نسبتی بین منِ نویسنده و طلبگی برقرار است یا نیست، جزو سؤالات پر تکراری است که معمولاً از نویسندگان می‌پرسند.
برخی گلایه دارند و شاید من هم قبلاً از این حرف‌ها می‌زدم؛ اما اگر حوزه علمیه و سابقه طلبگی نبود، دست به نوشتن نمی‌زدم یا می‌زدم و ناقص رها می‌کردم.
بی‌تردید حوزه علمیه قم یا اساساً حوزه علمیه در اینکه من به‌سمت نوشتن بروم نقش داشت.
وی افزود: معتقدم برای سایر طلبه‌ها نیز همین طور است.
طلبه‌ای که می‌خواهد در هر عرصه‌ای جدی باشد با امر مکتوب و متن، ارتباط تنگاتنگ دارد؛ مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد که انقطاعی با متن صورت گیرد.
نویسنده‌ای که این‌گونه با متن غیر داستانی درگیر باشد و ارتباط داشته ‌باشد، اثرش از محتوا و پختگی برخوردار است و این ویژگی طلبه‌ها در وادی نوشتن است.
نویسنده رمان «زخم خیابان» با اشاره به کاستی‌های موجود در وادی طلبگی در عصر انقلاب و حوزه علمیه می‌گوید ظرفیتی که انقلاب اسلامی برای طلبه‌ها حتی برای دانشجویان به وجود آورده در قبل از انقلاب نبود.
درست است که وضعیت معیشتی طلبه‌ها در سخت‌ترین شرایط ممکن می‌گذرد، اما همین حداقل‌ها هم قبل از انقلاب نبود.
وی درباره نقش انقلاب اسلامی در تحصیل طلاب در علوم غیر حوزوی طلاب گفت: شرایط تحصیل طلبه‌ها در علوم غیر حوزوی در حوزه علوم انسانی بعد از انقلاب بیشتر فراهم شده است و این‌ها به برکت انقلاب اسلامی و رویکرد امام راحل و رهبر معظم انقلاب به وجود آمده است.
نویسنده حوزوی درباره تأثیر انقلاب اسلامی در رشد جریان ادبی تصریح‌کرد: خود این به‌هم ریختگی که از مثلاً چند سال قبل از سال 57 ایجاد شد و منجر به آمدن امام رحمت الله علیه و پیروزی انقلاب اسلامی شد، رَحِم زایش ادبیات است.
کاری به کار هیچ‌کس نداریم؛ چپ باشی، راست باشی، لیبرال یا دین‌دار باشی و…؛ این شرایط، شرایط خلق اثر ادبی است.
بعد از انقلاب متأسفانه بلافاصله جنگ را داشتیم این هم شرایط خلق اثر ادبی است.
تحریم‌ها و اساساً گذر
زمان ظرفیت خلق ادبیات را دارد.
این آدم‌ها هستند که از دل ماجراها باید ایده‌ها و سوژه‌ها را اصطیاد کنند و بپرورانند.
پیروزی انقلاب به رشد ادبی جامعه زنان شتاب بخشید
وی درباره حضور بانوان در عرصه ادبیات گفت: بعد از انقلاب طیف وسیعی از زن‌ها به ادبیات روی آوردند؛ هر چند هیچ‌کدام سیمین دانشور را تکرار نکردند و نتوانستند اثری مثل «سووشون» را خلق کنند، ولی خیلی‌ها آمدند و خودشان را در معرض این کار قرار دادند و این فرصت را انصافاً انقلاب اسلامی برای آن‌ها به وجود آورد.
مؤلف کتاب «سیاحت سیل» درباره تأثیر نویسنده در تبلیغ مکتوب و فرصت‌های پیش روی حوزه علمیه در این باره ابراز داشت: در حال حاضر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این باره نقش دارند.
الان تلفن همراه دست همه هست و فضای مجازی بخشی از ساحت زندگی انسان امروزی شده است.
هر چقدر جلوتر می‌رویم انسان بیشتر به آن وابسته می‌شود.
حداقل ده میلیون فردِ دغدغه‌مندِ جمهوری اسلامی و مذهبی، دستشان یک تلفن همراه است و همه هم خواندن و نوشتن بلندند، ولی تأثیر چندانی در فضای مجازی نمی‌گذارند.
این جماعتی که ما داریم هیچ ارتباطی با متن ادبی فاخر ندارند و انگار از اول انقطاعی بوده و از ازل سر و کار نداشتند.
سنت تقریظ‌نویسی رهبر انقلاب پیام فرهنگ‌سازی دارد
یکی از جاهایی که ما به‌عنوان متولیان امر باید پاسخ‌گو باشیم، این است که چقدر توانستیم این قشر را با ادبیات مرتبط کنیم؟
اینجا باید چه کار کرد؟
اینجا باید جمله بسازیم، نقطه زنی کنیم.
اینجا باید بلد باشیم که چه بنویسیم و چه بگوییم.
این خیلی مهم است و از کسی بر می‌آید که با ادبیات ارتباط داشته ‌باشد.
وی افزود: سنتی که رهبر انقلاب در امر تقریظ به راه‌انداخته، برای این است که جامعه به ویژه حوزویان کتاب بخوانند و با ادبیات ارتباط بر قرار کنند.
ادبیات هست که باعث می‌شود این‌ها حرف خودشان را بزنند و حرف را درست بزنند و حرف حق را درست بیان کنند.
اولین گام در حوزه تبلیغ مکتوب این است که مردم کتاب بخوانند.
فیروزجایی ضرورت شور همگانی در مسیر کتابخوانی و نویسندگی را به دنیای کشتی تشبیه کرد و گفت: چرا کشتی مازندران موفق است و در فواصل زمانی کوتاه، استعدادهای جدیدی را رو می‌کند.
به‌خاطر اینکه اولاً مردمش کشتی دوست هستند، دوماً کشتی خانه‌ها پر از نوجوان‌هاست و حتی در زندگی‌شان کشتی جریان دارند.
در عروسی‌ها، یکی از برنامه‌های اصلی جشن عروسی برگزاری مسابقات کشتی لوچو بود و مسابقات کشتی برگزار می‌شد.
معلوم است از دل این جمعیت دو سه میلیونی حسن یزدانی و کامران قاسم پور بر می‌خیزد و آوازه جهانی پیدا می‌کند.
مدرس داستان نویسی ابراز کرد: ما جماعتی داریم که با کتاب و متن ارتباط خوبی ندارد و حوزه علمیه اگر می‌خواهد امر تبلیغ مکتوب را جدی بگیرد پیش‌نیاز این است که لااقل همسران طلاب و فضلا را ترغیب به امر خواندن کند.
این کنشگری‌های جزئی و سطحی را مدیریت می‌کند و منجر به تولید آثار ارزشمند می‌شود.
رمان‌نویس حوزوی در چرایی موفقیت طلاب در جشنواره‌های ادبی گفت: هر دوره از جشنواره جلال را در نظر بگیرید، بالاخره طلبه‌ها، یا داور هستند یا نامزد؛ این طلبه‌ها از یک جمع 150 هزار نفری کتاب‌خوان بر آمدند.
حالا در جاهای دیگر هم هست.
مثلاً در رشته فلسفه، در دوره دکتری دانشگاه تهران یک طلبه بود، در کارشناسی‌ارشد که زیاد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال در کارهایش به بن‌بست رسیده یا نه، گفت: اگر کسی گفت به مشکل بر نخوردم، معلوم است که کارش را جدی نگرفته ‌است.
به بن‌بست نرسیدم، ولی با موانع اساسی بر خورد داشته‌ام و از آنها گذر کردم.
در تاریخ غنی هستیم باید به ثبت و ضبط شفاهی اهمیت داد
فیروزجایی درباره اهمیت تاریخ شفاهی در ادبیات گفت: در تاریخ، غنی هستیم و ظرفیت ما خیلی بیشتر از چیزی است که در دست داریم.
کتاب از «سلاخ‌خانه تا مهدیه» روایت‌های یک نفر از نزدیکان مرحوم کافی از کافی است؛ ولی شاید اگر خیلی از مسائل با آقای کافی مصاحبه می‌شد، بیان و ثبت می‌شد که الان امکانش نیست.
بسیاری از این محتواها با شخصیت‌ها دفن می‌شوند.
خیلی بیشتر از این باید به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی اهتمام بورزیم.
وی درباره سیاستگذاری حوزه در این باره ابراز داشت: در حوزه باید کارهایی انجام شود که جریان‌ساز باشد.
مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که به خروجی می‌رسد پیگیری شود؛ حالا یک کار از جشنواره برمی‌آید، یا بانک شخصیت‌ها تهیه بشود و اساساً افرادی که در حوزه روایت تاریخ شفاهی فعال هستند به ثبت و ضبط خاطرات دعوت بشوند و از علما درخواست شود که روزنوشت داشته ‌باشند و خاطرات خودشان را بنویسند.
گفتنی است، «زخم خیابان» تازه‌ترین رمان مهدی کرد فیروزجایی است.
این اثر، داستان نوجوانی دبیرستانی به‌ نام «شروین» است که دوستش «شباهنگ» به ‌دلیل شرکت در فتنه ززآ سال 1401 در تهران دستگیر می‌شود.
رسانه‌ها خبر از این می‌دهند که مأمورها به شباهنگ تعرض کرده‌اند.
مهم‌ترین ویژگی کتاب «زخم خیابان»، قصه و تعلیق پرکشش آن است.
داستان این رمان نوجوان، دارای پیرنگی پرکشمکش است و به لحاظ موضوعی و محتوایی به یکی از موضوعات درخور توجه مانند اعتراضات خیابانی می‌پردازد که هر از چند گاهی در کشور اتفاق می‌افتد و نوجوانان یا جوانانی را با خود همراه می‌کند؛ البته بدون اینکه به عواقب آن آگاهی داشته باشند.
گفت و گو از بابک شکور زده
انتهای‌پیام/


 
 

 

انقلاب،حوزه،ادبيات،اسلامي،علميه،ادبي،كشتي،كتاب،متن،نويسنده،ا ... انقلاب،حوزه،ادبيات،اسلامي،علميه،ادبي،كشتي،كتاب،متن،نويسنده،ا ...

 

 

سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 23:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0