FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اسلام محمدی؛ از خانواده‌محوری تا امت‌سازی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 14:52
معنویت، ایمان و مذهب کمک می کند تا زندگی معنا و هدف یابد. عمل به آموزه های اسلامی و رهنمودهای نبوی، گامی در راستای رساندن خانواده به مرحله مناسب و ایده آل است. زن و مرد در کنار یکدیگر نقش مهمی در دستیابی خانواده به این سطح مطلوب دارند.
خانواده،اجتماعي،ازدواج،اسلام،جامعه،تشكيل،اسلامي،رسول،زن،حفظ، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نجمه صالحی، دکتری تاریخ اسلام، در یادداشتی با اشاره به تأثیر اسلام در تحکیم بنیان خانواده و جامعه نوشت:
زیربنای جوامع، خاستگاه تمدن و فرهنگ تاریخ بشر و کارآمدترین نظام برای تدارک نیازهای روحی و معنوی بشر خانواده است.
مراسم، باورها و ویژگی‌های فردی و اجتماعی در خانواده شکل می‌گیرد و این کوچک‌ترین نهاد اجتماعی بهترین زمینه را برای تحول و تثبیت رفتار افراد فراهم می‌آورد.
با وجود اینکه خانواده کوچک‌ترین هسته جامعه است ولی در حیات اجتماعی مردم تأثیر فراوان دارد اگر خانواده متعادل باشد می‌توان به داشتن جامعه‌ای سالم و متعادل امیدوار بود.
اگر این نهاد به جایگاه واقعی‌اش هدایت شود اصلاح جامعه انسانی را به‌دنبال خواهد داشت.
اسلام به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین توجه را به بنیان خانواده دارد.
از این‌رو است که این نهاد را اولین جایگاه تربیتی برم‌ی شمارد و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به آرامش می‌داند.
خانواده نهادی است که علی‌رغم تحولات اساسی جامعه در اهداف و کارکردهای خود ثابت مانده است و همچنان در تمامی جوامع اهمیتی اساسی دارد تحولات فرهنگی و اجتماعی روزگار کنونی مشکلاتی را به وجود آورده و رویکردهای مکاتب در این زمینه گوناگون بوده است.
یکی از عمومی‌ترین سازمان‌های اجتماعی خانواده است و با ازدواج بین دو جنس مخالف شکل می‌گیرد.
ازدواج موجب سلامت جامعه و پاکی جوانان و ادامه نسل بشر و انس و الفت و هم‌دردی و همیاری و همکاری است به همین جهت در دین اسلام و بلکه همه ادیان از مقدس‌ترین سنت‌هاست.
تأسیس خانواده و احکام آن در اسلام بر اساس فطرت الهی گرایش زن و مرد به یکدیگر حکام آن در اسلام بر اساس فطرت بنا گردیده‌ است؛ از این رو رویگردانی از این فطرت و سنت اجتماعی و بی توجهی به احکام و آداب شرعی آن سبب زوال پیوند اجتماعی و سقوط جامعه می‌شود.
به همین دلیل است که خداوند انسان‌ها را به تشکیل این پایگاه مهم اجتماعی ترغیب کرده و فرموده‌است: «بی همسران خود و غلامان و کنیزان درست کارتان را همسر دهید.
اگر تنگدست هستند خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست».
(نور: 32) اگر چه ازدواج امری اختیاری است اما تعبیر «وانکحوا آنان را همسر دهید در آیه وَأَنْکِحُوا الأَیامی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم.»
به‌دلیل تأثیر خانواده در نیک‌بختی انسان‌ها، اسلام به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین توجه را به این نهاد دارد.
کانون اصلی تعالی انسان، در خانواده است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده زمینه‌ساز اصلی حرکت تکامل انسان است.
برای شناخت رویکرد اسلام شناخت اصول مهم موفقیت این نهاد ضروری به نظر می‌رسد.
با توجه به آموزه‌های اسلامی رابطه خانوادگی متعادل و صحیح زمینه‌ساز تقویت این پیوند و موجب پیشگیری از فروپاشی آن است همچنین موجبات رسیدن به نقطه مطلوب در خانواده‌ای آرمانی را فراهم می‌سازد.
خانواده‌ مطلوب در راستای انسان‌سازی تلاش می‌کند و برای رسیدن به نقطه ایده آل در پی کسب حقیقت و یافتن آموزه‌های کاربردی جهت تکمیل یافته‌های خویش است.
خانواده از تعالیم اسوه‌های متعالی اسلامی بهره می‌برد و به شاخص‌های مناسب دست می‌یابد‌.
در قرآن و روایات فراوانی راهکارهای موفقیت خانواده بیان شده‌است.
در سیره رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز آموزه‌هایی وجود دارد که می‌تواند الگوی زندگی شود.
درباره اهمیت ازدواج و خانواده چند گونه حدیث از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده‌است.
گونه‌ اول احادیث نبی خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌‌آله به ازدواج و تشکیل خانواده پرداخته‌است؛ ایشان می‌فرمایند: «مَا مِنْ شَابٍ تَزَوَّجَ فِی حَدَاثَةِ سِنِّهِ إِلَّا عَجَّ شَیْطَانُهُ یَقُولُ یَا وَیْلَاهْ عَصَمَ هَذَا مِنِّی ثُلُثَیْ دی نه فَلْیَتَّقِ اللَّهَ الْعَبْدَ فِی الثُّلُثِ الْبَاقِی‌.» (قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج 2، ص 192) هر جوانی که در آغاز جوانی ازدواج کند، شیطان او فریاد می‌زند ای وای!
دو سوم دینش را از من حفظ کرد، از این رو باید برای حفظ یک سوم دیگر تقوا پیشه کند.
در حدیثی دیگر رسول خدا صلی الله علیه و اله می‌فرمایند: «مَا بُنِیَ فِی الْإِسْلَامِ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیج.» (مجلسی، بحار الانوار، ج 100، ص 222).
هیچ بنیانی در اسلام نزد خداوند، دوست‌داشتنی‌تر و عزیزتر از تشکیل خانواده نیست.
گونه‌ دوم احادیث رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌‌آله ناظر به ویژگی‌های همسر است.
«من رزقه الله امرأة صالحة فقد اعانه علی شیر دی نه فلیتق الله فی الشطر الثانی.» (حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج 2، ص 161) هر کسی که خداوند زنی صالح نصیبش گرداند، نیمی از دینش را حفظ نموده و برای حفظ نیم دیگر لازم است تقوا پیشه کند.
در روایتی دیگر می‌فرمایند: «مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ مِنْ فَاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَه‌.» (طبرسی، مکارم الاخلاق، ص 204) هر کس دختر گرامیش را به ازدواج مردی گنه‌کار درآورد، در حقیقت نسل خود را ضایع کرده است.
گونه‌ سوم روایات ناظر به شرایط ازدواج است.
«خَیْرُ النِّکَاحِ أَیْسَرُهُ.» (أبی داوود السجستانی، السنن، ج 2، ص 238).
بهترین ازدواج آسان‌ترین آن است.
گونه‌ چهارم احادیث حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌‌آله معطوف به به فرزندآوری است؛ ایشان می‌فرمایند: «أَیُّهَا النَّاسُ تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ خَیْرُ النِّسَاءِ الْوَدُودُ الْوَلُود.» (قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج 2، ص 191) ای مردم ازدواج کنید و فرزندآوری داشته‌باشد زیرا به‌واسطه تعداد شما بر سایر امت‌ها مباهات می‌کنم، به ترن زن، بانویی است که خوش اخلاق و اهل فرزند آوردن باشد.
معنویت، ایمان و مذهب کمک می‌کند تا زندگی معنا و هدف یابد.
عمل به آموزه‌های اسلامی و رهنمودهای نبوی، گامی در راستای رساندن خانواده به مرحله مناسب و ایده آل است.
زن و مرد در کنار یکدیگر نقش مهمی در دستیابی خانواده به این سطح مطلوب دارند و این مسیر نیازمند آموزش و الگوگیری از سیره نبوی است.
آموزه‌های اسلامی زمینه‌های رشد تک تک افراد را فراهم کرده و در کنار زوایای مثبت نتایج عدم رعایت را بیان کرده است تا مسلمانان با شناخت کامل رفتار کنند و به شرایط آرمانی نزدیک گردند.
با توجه به بررسی‌های انجام گرفته هر خانواده آرمانی، دارای ویژگی‌هایی است که زن و شوهر که محور و بنیاد اصلی این خانواده هستند.
باید آنها را عملی سازند زن و مرد منشأ همه بودن‌ها و شدن‌های خانواده هستند، از هم تأثیر می‌پذیرند بر هم مؤثرند و در شکل گیری فرزندان‌شان نیز تأثیرگذارند.
زن و مرد هر کدام به‌عنوان دو اهرم نیروبخش در خانواده می‌بایست به ارزش‌های رفتاری و عملی متصف شوند و از آموزه‌های اسلام و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به‌طور کامل استفاده‌کنند به خانواده‌های مستحکم تبدیل شوند و زندگی خود را به حیات طیبه مبدل کنند.
خانواده نه تنها مأمنی برای پرورش فردی است، بلکه یک ابزار حیاتی در ایجاد آینده‌ای بهتر برای جامعه دینی است.
تأثیرات مثبت خانواده در تربیت ارزش‌ها ست و به عنوان اولین محل آموزش‌ و تربیت‌های فردی است.
آموزه‌های اسلامی، ارزش‌ها، اخلاق و رفتارهایی که در کودکی و در خانواده به فرد القا می‌شوند، پایه‌های اصلی یک امت متحد و پایدار را تشکیل می‌دهند.
خانواده با تقویت هویت دینی و فرهنگی، محدوده‌هایی پایدار از تعلق خاطر فرد به امت اسلامی ایجاد می‌کند.
این تقویت هویتی می‌تواند از طریق قصه‌گویی‌های مذهبی، شرکت در رویدادهای دینی، و انجام عبادات خانوادگی باشد.
همچنین می‌توانند سنت‌ها، آداب و رسوم را از یک نسل به نسل دیگر منتقل کنند.
این روند به حفظ و تقویت هویت جمعی و تداوم فرهنگی امت کمک می‌کند.
خانواده نقش اساسی در شکل‌دهی به اصول اخلاقی و رفتارهای اجتماعی دارد.
با پرورش اخلاق و رفتارهای نیکو، خانواده‌ها می‌توانند از جوانان و آینده‌سازان جامعه یک امت متحد و قوی بسازند و از طریق روابط خانوادگی و خویشاوندی، شبکه‌های اجتماعی قوی تشکیل می‌شود که این شبکه‌ها می‌توانند در زمان‌های بحرانی و نیز برای توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه کارایی بالایی داشته باشند.
خانواده‌ها با ایفای نقش‌های کلیدی در تربیت ارزش‌ها، تقویت هویت دینی، حمایت اجتماعی، حفظ سنت‌ها و تحکیم بنیان خانواده به امت سازی کمک می‌کنند و در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و تشکیل دولت کریمه گام بر می‌دارند.
سیر بعثت حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با خانواده و تبلیغ خاندانی آغاز شد و پس از آن پیام نبوی گسترش یافت و در جهت جامعه‌سازی و سطوح کلان امت‌سازی، در مسیر تاریخ اسلامی رویدادهای بزرگی خلق کرد.
بعثت رسول الله صلی الله‌علیه‌وآله را در هر حال باید خلقت انسانیت دانست و سرآغاز تربیت امتی کامل.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 22:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0