FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتابچه «نهضت و خیزش جدید علمی» توسط سازمان بسیج علمی منتشر شد


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 03 بهمن 1403 - 16:12
سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در کتابچه‌ای با عنوان «نهضت و خیزش جدید علمی» به شرح خدمات این سازمان در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخته است.
علمي،بسيج،طرح،كتابچه،فناوري،مردمي،حمايت،اسلامي،پژوهشي،شبكه،ا ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور، بسیج علمی پژوهشی و فناوری فعالیت اصلی خود را سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی در اقشار مختلف مردم برای تقویت شبکه بسیج و عمق‌دهی و کیفی‌سازی آن تعریف کرده است.
در واقع «بسیج ظرفیت‌های مردمی برای حل مسائل انقلاب اسلامی» به کمک متولیان این مسائل، برنامه اصلی بسیج علمی است.
بسیج علمی به عنوان بازوی اجرایی و فعال برای دستگاه‌های مختلف این کار را در قالب طرح نهضت و خیزش جدید علمی در سه حوزه «شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و امید آفرینی»، «تقویت بنیه و تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی»، «تولید دانش و فناوری‌های نوین، تمدن‌ساز و اقتدار آفرین» دنبال می‌کند.
این سازمان در راستای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم و در پرتو اندیشه‌های بلند و نورانی امامین انقلاب اسلامی و در ادامه رستاخیز علمی در کشور برای دستیابی به اقتدار و مرجعیت علمی و تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان بزرگترین شبکه علمی مردمی، جهاد علمی همه جانبه‌ای را با میدان داری جوانان به عنوان اصلی‌ترین فعالیت خود با شعار «بسیج، جهاد علمی و تمدن سازی» در دستور کار خود قرار داده است.
در این راستا سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، طرح‌هایی را برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم انقلاب اسلامی و شبکه‌سازی و حمایت از محققان تعیین نموده و در قالب کتابچه‌ای با عنوان «نهضت و خیزش علمی جدید» شرحی بر این طرح‌ها که در واقع خدمات این سازمان است را برای اطلاع مخاطبان علمی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور ارائه کرده است تا پژوهشگران بتوانند در قالب هر یک از طرح‌ها توانایی‌های خود را ارائه کرده و از حمایت‌های مادی و معنوی ذیل این طرح‌ها استفاده نمایند.
با توجه به آنکه ظرفیت بسیج برای حمایت از کل زنجیره از ایده تا محصول نهایی، تجاری‌سازی و تولید گسترده است، فرصت ویژه‌ای برای ایجاد تحولات عظیم با استفاده از این شبکه مردمی محسوب می‌شود.
در ادامه و به جهت اطلاع مخاطبان به طور خلاصه بخش‌هایی از این کتابچه را مرور کرده‌ایم، همچنین در انتها نسخه اصلی کتابچه برای استفاده مخاطبان آورده شده است:
ابتدای کتابچه و پس از بیان کلام معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی تاریخچه‌ فعالیت این سازمان آمده است.
فهرست این کتابچه شامل سه بخش است؛ بخش نخست به «شبکه‌سازی، جریان‌سازی و امیدآفرینی» که از جمله اهداف مهم بسیج علمی، پژوهشی و فناوری است، اختصاص یافته است.
در این بخش به طرح‌ها و فعالیت‌های بسیج علمی در حوزه شبکه‌سازی، جریان‌سازی و امیدآفرینی اشاره شده است.
طرح «ساماندهی نهادهای مردمی»، «خانه نخبگان علمی بسیج»، «جشنواره جهادگران علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان»، «جشنواره شهید چمران»، «جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت»، «خبرگزاری علم و فناوری»، «تدوین نظام مسائل و درختواره‌های دانشی و پژوهشی بسیج مردمی» از جمله موضوعات مطرح شده در بخش اول کتابچه است.
بخش دوم کتابچه به «تقویت بنیه و تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی» اختصاص یافته است که دیگر هدف سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بوده و شامل طرح‌هایی چون «طرح تقویت بنیه و توانمندسازی علمی _مهارتی» و «طرح شهید احمدی روشن» می‌شود.
بخش سوم کتابچه به «تولید دانش و فناوری‌های نوین، تمدن‌ساز و اقتدار آفرین» پرداخته است و مخاطبان جامعه علمی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور را با طرح‌هایی مانند «طرح شهید چمران»، «طرح شهید شهریاری»، «طرح جهاد علمی»، «نهضت تهیه متن و محتوا و اجرای طرح علوم انسانی»، «طرح برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی بسیج»، «طرح باقرالعلوم (علیه السلام)»، «طرح امام صادق (علیه السلام) »، «طرح تا ثریا» و «طرح حمایت از پژوهش‌های کسر و جایگزین خدمت» در بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آشنا می‌کند.
حمایت از نهادهای مردمی
در طرح ساماندهی نهادهای مردمی این کتابچه به معرفی شبکه مخاطبان می‌پردازد و شرح می‌دهد که نهادهای مردمی در سه شبکه پاسخ، پشتیبان و سفارش‌دهنده می‌توانند تشکیل و حمایت شوند.
همچنین در این بخش به معرفی «بنیاد آشتیانی» به عنوان محیطی امن و جذاب برای نخبگان ملی و بین‌المللی در سه حوزه بدیع و نوظهور، علوم تمدن‌ساز(بنیادی و تحولی) و دیپلماسی علمی و همکاری‌های بین‌المللی پرداخته و مراحل اجرای طرح را شرح می‌دهد.
طرح «حمایت از شرکت‌ها و صنایع خلاق» از دیگر موضوعات این کتابچه است که در توصیف آن بیان شده این طرح واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور که با بسیج علمی همکاری دارند دارای شناسنامه و هویت ثبت شده می‌شوند پس از آن از طریق شبکه سازی با یکدیگر علاوه بر هم افزایی امکان ایجاد دفاتر مشترک، تعریف سبد محصول مشترک و کمک به توسعه بازار محصولات در داخل و خارج کشور (صادرات) صورت می‌پذیرد.
در بخش دیگری این کتابچه به معرفی «خانه نخبگان علمی بسیج» پرداخته شده و آن را کانونی علمی معرفی می‌کند که سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان را دنبال می‌کند.
تقویت بنیه و تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی
بخش دوم کتابچه به تقویت بنیه و توانمندسازی علمی_ مهارتی اختصاص یافته است و از جمله اهداف این طرح را ارتقای بنیه علمی مهارتی و توانمندسازی هدفمند مخاطبان از دانش‌آموز تا دانش‌آموخته عنوان کرده است.
در این بخش تاکید شده است که سیاست اجرایی بسیج در امر تقویت بنیه علمی_ مهارتی شناسایی، ایجاد و بهره‌گیری از ظرفیت حلقه‌های مردمی و کارسپاری به آنهاست.
حلقه‌های مردمی شامل هر گروه تیم شرکت موسسه آموزشی مردمی است که تحت سیاست‌های بسیج اقدام به ارائه خدمات می‌نماید.
تولید دانش و فناوری‌های نوین، تمدن‌ساز و اقتدار آفرین
این کتابچه در ادامه و بخش سوم خود، شرحی بر «طرح شهید شهریاری» ارائه کرده و به فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های تحقیقاتی کشور (شبکه پاسخ) بر اساس مسائل دارای کارفرما (بخش دفاعی و ملی) و شکل دادن میزهای مشترک با کارفرمایان می‌پردازد.
در معرفی «طرح باقرالعلوم» کتابچه به موضوع حمایت رشدی از هسته‌های فناوری سخت ذیل نیاز واقعی و دارای آینده اقتصادی و کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان پرداخته و بیان می‌دارد این طرح به منظور مشارکت دانش‌پژوهان جوان در رفع نیازهای فناوری کشور و ایجاد زمینه نقش آفرینی نخبگان در عمق بخشی به اقتصاد و دانش بنیان از طریق راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط مردمی اشتغال آفرین طرح‌ریزی شده است کاملاً نیاز محور بوده و از تشکیل هسته‌هایی در حوزه فنی مهندسی حمایت می‌کند.
همچنین در «طرح امام صادق» کتابچه به حمایت رشدی از هسته‌های فناوری نرم و خلاق ذیل نیاز واقعی و دارای آینده اقتصادی و کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی و صنایع خلاق اشاره دارد و معرفی می‌کند که در آن جوانان تحصیل کرده می‌توانند حول نیازها و موضوعات مطرح شده در بوم استان خود که دارای مدل کسب و کار بوده اقدام به تشکیل هسته‌های حوزه علوم انسانی نمود و از خدمات مالی مشاوره استقرار در خانه‌های خلاق بهره‌مند شود.
در آخرین بخش کتابچه از «طرح‌ حمایت از پروژه‌های کسر و جایگزین خدمت» سخن گفته می‌شود و از بهره‌مندی بهینه ظرفیت‌های علمی مشمولان نخبه و محقق وظیفه برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بسیج یا سپاه به عنوان تمام یا بخشی از خدمت دوره ضرورت حکایت دارد.
متقاضیان این طرح شامل دو گروه یکی نخبگان وظیفه هستند که شرایط نخبگی آنها توسط بنیاد نخبگان احراز شده است و می‌توانند با انجام یک پروژه تحقیقاتی بر اساس نیازها و مسائل یکی از رده‌های بسیج تمام دوره وظیفه را سپری نمایند و دوم مشمولان (محقق و مبتکر) که دارای مدرک تحصیلی (یا دانشجوی) کارشناسی ارشد و یا دکتری باشند و می‌توانند با انجام یک پروژه تحقیقاتی بر اساس نیازها و مسائل یکی از رده‌های بسیج، از بخشی از دوره وظیفه عمومی معاف گردند.
گفتنی است کتابچه «نهضت و خیزش جدید علمی» که در ۱۵۰ صفحه تدوین شده است، بر این تاکید دارد که بسیج به عنوان بزرگترین شبکه مردمی باید زیست بوم و نظام متناسب با فرهنگ، گفتمان و تفکر خود را در حوزه علم و فناوری داشته باشد و نمی‌تواند تصویر مدل‌های دیگران را برای خود برگزیند، چرا که بسیج خود بومی و خلق شده در فضای انقلاب اسلامی است و نظیری ندارد.
بنابراین باید برای هر زیست بوم، متناسب با فرهنگ و گفتمان خود، مدل مردمی را خلق کند و برای هر قشر و شبکه، از مهد تا نخبگان و برای هر مرحله از ایده تا محصول نهایی، نظام خاص خود را به وجود آورد.


چهارشنبه، 03 بهمن 1403 - 16:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0