FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برگزار نشدن دوسالانه سرامیک چه عاقبتی خواهد داشت؟


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 03 بهمن 1403 - 09:11
مینا رشیدی هنرمند سرامیست بیان کرد که برگزار نشدن دوسالانه ملی سرامیک عاقبتی جز حذف گفتمان‌های هنری ندارد و امیدوار است که این دوسالانه تداوم داشته باشد.
سراميك،دوسالانه،آثار،هنري،هنرمند،توضيح،شكل،ملي،هنرمندان،هنر، ...

مینا رشیدی هنرمند سرامیست که با اثر «چَن بَر» در بخش رقابتی دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اثرش توضیح داد: هدف من از ساختن این اثر، نمایش «تکرار» است؛ آن‌چه که بارها و بارها و بارها رخ می‌دهد و خود را تکرار می‌کند.
مسیری تکراری که طی کردن آن سرنوشت محتوم یک موجودیت است.
تکراری که امکان توقف یا تغییر ندارد.
موجودیتی که از بن‌پاره‌ای شکل می‌گیرد، رشد می‌کند، بارور می‌شود، خود را می‌زاید، بالنده می‌شود، فرسایش می‌یابد و سپس می‌میرد و دوباره به شکل بذر یا نطفه‌ای دوباره باید آغاز کند.
این تکرار در طراحی هر یک از مراحل گذار این موجودیت ارگانیک نیز دیده می‌شود.
فرم‌های مشابه و فیتیله‌ای که یکی پس از دیگری روی یکدیگر بنا می‌شوند و سازه‌ای را شکل می‌دهند.
وی تصریح کرد: همان طور که در توضیح اثر نیز بیان شده استفاده از مدیوم سرامیک به این دلیل است که ارتباط اسطوره‌ای، مذهبی و حتی تا حدودی علمی با به وجود آمدن اولین ارگانیسم‌های زنده و حتی انسان دارد.
از طرف دیگر ارتباط مفهومی جذابی بین انسان و گِل فرم گرفته که قرار است پخته شود و در نهایت شکننده باقی بماند، وجود دارد.
رشیدی درباره برگزاری دوسالانه ملی سرامیک گفت: از نظر من آثار پذیرفته شده در دوسالانه سرامیک از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
من به شخصه از بسیاری از کارها چیزهای زیادی یاد گرفتم.
تنوع آثار هم از دیگر جذابیت‌های نمایشگاه دوسالانه برای من بود.
فارغ از تکنیک، اثر باید زاده فکر و تخیلات هنرمند باشد که در این دوسالانه این اتفاق افتاده است.
قسمت جذاب دیگر دوسالانه برای من به عنوان فردی که هنوز در حال یادگیری است، نشست‌های مختلف نقد و پژوهش بود.
از طرف دیگر برگزاری تورهای آموزشی چه در بخش کیوریتورال و چه در بخش رقابتی بسیار مفید و آموزنده بود.
آشنایی با فرایند کار کیوریتور و پروسه انتخاب هنرمندان و آثار هنری از نقاط قوت تور آموزشی کیوریتورال بود.
البته ساخت یک اثر هنری جمعی با عنوان «آن موج» که با همکاری ۶۰ هنرمند تهیه شده بود، از دیگر اتفاقات جذاب دوسالانه امسال بود.
یکی دیگر از خروجی‌های مفید تورهای آموزشی این بود که اثر هنری را چگونه می‌توان دید و چه جنبه‌هایی از زیباشناسی، فرم، تکنیک، رسانه‌های نوین و مفهومی را می‌توان در نظر گرفت.
همچنین چگونه برای دریافت اثر می‌توان به دیسکورس‌های متعدد پنهان و پیدا در لایه‌های آثار پرداخت.
برگزار نشدن دوسالانه ملی سرامیک عاقبتی جز حذف گفتمان‌های هنری ندارد و به همین دلیل امیدوارم که این دوسالانه تداوم داشته باشد.
وی بیان کرد: مانند تمام رویدادها این رویداد هم دارای نقاط ضعف و قوت است.
قطعاً تعداد کارهای برگزیده نسبت به مکانی که برای آن انتخاب شده از تناسب مناسبی برخوردار نبوده است.
همین مساله سبب همجواری نامناسب و اخلال در دید آثار نسبت به هم می‌شود.
برخی از استندها مناسب با نوع کار طراحی شده نبوده و استیتمنت کارها جای مناسبی از اثر قرار نگرفته که همین امر خواندن توضیح (استیتمنت) را برای مخاطبان مشکل کرده است.
از طرف دیگر نورپردازی نامناسب یا تعداد اندک پروژکتورها باعث شده به هنگام دیدن اثر سایه مخاطب روی کار بیفتد و یا متن استیتمنت قابل خواندن نباشد.
این هنرمند درباره حضور زنان در دوسالانه ملی هنر سرامیک نیز توضیح داد: سرامیک یکی از حوزه‌هایی است که زنان در آن حضور چشمگیری دارند.
علاوه بر این، سرامیک خود یک مدیوم بیشتر زنانه است چه به صورت تاریخی و چه از منظر معاصر.
امسال چه در بخش کیوریتوریال و چه در بخش رقابتی تعداد هنرمندان زن قابل ملاحظه است و تعدادشان از مردها بیشتر بود.
از طرف دیگر سرامیک یکی از ماده - رسانه‌هایی است که هنرمندان حوزه‌های دیگر مانند نقاشی راحت‌تر و بی‌واسطه‌تر می‌توانند به این رشته ورود کنند و این کار را برای زنان راحت‌تر کرده است.
وی درباره جایگاه سرامیک در جامعه هنری عنوان کرد: ایران سابقه درخشان و قدمت دیرینه در این حوزه دارد.
بیشتر آثار موزه ملی آثار سرامیکی هستند که روی آن خوشنویسی یا نقاشی شده است.
از طرف دیگر، سرامیک جزء رسانه‌هایی است که در گذار از هنری سنتی به مدرن و معاصر بسیار خوب عمل کرده است که قطعاً بخشی از این اتفاق مدیون تلاش‌های محمدمهدی انوشفر است که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده است.
رشیدی در پایان گفت: هدف دوسالانه با تمام نقاط قوت و ضعفش، برقراری گفتمان موثری پیرامون سرامیک در میان اهالی این حوزه با افراد موثر در عرصه هنر معاصر کشور بوده است.
در واقع دوسالانه قرار است مکانی برای تقابل و تعامل رویکردهای مختلف در همه عرصه‌ها باشد.
این گفتمان شکل گرفته هم می‌تواند به هنرمندان سرامیست کمک کند و هم به هنر سرامیک.
برگزار نشدن دوسالانه عاقبتی جز حذف این گفتمان‌ها ندارد و به همین دلیل امیدوارم که این دوسالانه تداوم داشته باشد.
تا زمانی که عرصه‌ای برای گفتگو نباشد روایتی نیز جریان نخواهد داشت.
در توضیح اثر «چَن بَر» این هنرمند، آمده است: «سرامیک، اگر نواده خلف گِل باشد، در بستر اسطوره پیوندی اثیری با تن دارد.
تن؛ موجودیتی ارگانیک محکوم به تحمل چنبر تاریخ.
اثر فوق بازنمایی همین امراست.
بُن پاره‌ای شکل می‌گیرد؛ پاره‌ای روی پاره‌ای قرار می‌گیرد، توده‌ای برپا می‌شود و مراحل یکی پس از دیگری بر سرش آوار می‌شود.»


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 03 بهمن 1403 - 16:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0