FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رساله دکتری یک عملکرد نوآورانه و بدیع است


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 02 بهمن 1403 - 09:41
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رساله دکتری یک عملکرد نوآورانه، خلاقانه و بدیع است.
مقاله،دكتري،كنفرانس،علمي،رساله،آزاد،دفاع،دانشگاه،اسلامي،ارزي ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، شورای سیاست گذاری طرح پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه اسلامی در سازمان مرکزی با موضوع کفایت دستاوردهای علمی برای رساله دکتری و بررسی پیشبرد طرح «برنامه علمی» در سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
طهرانچی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تاریخچه نحوه ارزیابی مقطع دکتری گفت: از ابتدا که دکتری در ایران مطرح شد، از سال ۷۳-۷۲ جامعه علمی کشور به این نتیجه رسید که خود نمی‌تواند ارزیابی دقیقی از بحث دکتری داشته باشد، لذا در آن مقطع داشتن دو مقاله خارجی را به عنوان شرط دکتری مطرح کرد که بعد از آن رشته های مهندسی و رشته های phd حوزه پزشکی و علوم انسانی هم به روی کار آمدند.
علوم انسانی هم، زمانی که دید در این ارزیابی ناتوان است، مجلات فارسی را راه اندازی کرد و خیلی سعی بر این نکرد که مجلات فارسی در سطح بین المللی رواج پیدا کند و هدف از این مجلات را هم راه افتادن «جریان ملی دانش» قرار نداد.
بعدها معیار دومقاله علمی در ژونال های خارجی هم به یک مقاله تقلیل پیدا کرد.
وی هدف اصلی این نوع ارزیابی را این چنین شرح داد: حقیقت ماجرا آن بود که پژوهشی صورت بگیرد و کفایت دستاوردهای علمی محقق شود و اصالت آن از طریق چاپ مجلات محک زده شود.
رساله دکتری یک عملکرد نوآورانه، خلاقانه و بدیع است که این عمل بدیع را نمی‌توان در داخل ارزیابی کرد؛ لذا نیازمند یک دستاورد جهانی است.
طهرانچی با آسیب‌شناسی این نوع ارزیابی ادامه داد: دانشجو مقاله چاپ شده در ژورنال را نشان استاد می‌دهد اما در جواب سوال استاد که از او جزئیات معماری تز را می‌خواهد، چهار مقاله را ترکیب می‌کند و تزش را ارائه می‌دهد.
هیچ‌ جای دنیا این نسبت یک به یک بین مقاله و رسانه برقرار نیست.
طهرانچی با آسیب شناسی این موضوع از نگاه بین المللی تصریح کرد: ما منطقه را در یک مسابقه تولید مقاله انداخته‌ایم و مقاله را به عنوان یک رفرنس مطرح کردیم.
حال اگر مقالات ما چاپ نشود و آمار تولید مقاله پایین بیاید دیگر در این رقابت که خود باعث به وجود آمدن آن شده‌ایم عقب می‌مانیم.
این قضیه دیگر تنها برای ما نیست و چین و آمریکا و اروپا هم دچار این قیاس هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است، رساله دکتری برای تقویت جریان تولید مقاله نیست.
باید به جریان بدیع بودن رساله دکتری واقف باشیم.
اگر این جریان به درستی هدایت شود، رساله دکتری منجر به تولید مقاله هم می‌شود.
وی با بیان اینکه ارزشمند تلقی شدن هرچیزی موجب به وجود آمدن بازار کاذب آن می‌شود، گفت: الآن بازار کاذب مقالات هم بشدت وجود دارد.
این بازار هم آفت ژورنال های ملی و هم ژورنال های خارجی ‌است.
وی در ادامه اشاره کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی به جهت اهمیت دادن به بدیع بودن رساله دکتری و اهمیت آن، نظام پیش‌دفاع را راه‌اندازی کردیم.
نظام پیش دفاع کاری به مقاله دادن شما ندارد، بلکه از شما می‌خواهد که از کار خود دفاع کنید و این موضوع عقلانیت و اهمیت رساله را دربر می‌گیرد.
طهرانچی بیان کرد: دانشجو طبق برنامه تزش را به صورت پروپوزال ارائه می‌دهد، استاد اختمام آن‌را اعلام می‌کند و می‌گوید که کفایت دستاورد دارد و بعد از آن به کنفرانس ارسال می‌شود.
شورای علمی کنفرانش وظیفه‌اش آن است که مقاله را از نظر تطابق با موضوع کنفرانس بررسی کند و تایید اولیه را برای آن صادر کند.
دانشجو برای ارائه آن به کنفرانس می‌رود و داور پنهان که در جلسه کنفرانس شرکت می‌کند، با پرسیدن سوالاتی به یقین می‌رسد که تطابق لازم دارد یا خیر، اگر تطابق توسط کنفرانس اعلام شد، دانشجو پیش دفاع انجام می‌دهد و در این مدت طی همکاری با کنفرانس مقاله خود را در مجله کنفرانس چاپ می‌کند و پس از پذیرش مقاله، از آن دفاع می‌کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اعضای هیئت علمی پیش دفاع، ۹ متخصص در حوزه خود هستند و از نظر علمی تز را بررسی می‌کند.
کنفرانس نیز وظیفه‌اش بررسی تز از نظر تطابق با موضوع است و تایید دو تیم کنفرانس و پیش دفاع معادل همان ارائه دو مقاله است.
طهرانچی تشریح کرد: در خارج از ایران هرچیز فانکشنال (functional) است و ما هرچیز را به صورت formal استفاده می‌کنیم، کنفرانس به این منظور گماشته شد که دستاوردهای علمی نو در آن ارائه شود که یکی از دستاوردهای علمی نو رساله دکتری بود ولی ما چون سیستم را اساساَ به‌هم درست گره نزده‌ایم، کنفرانس را یکی برگزار می‌کند، مجله را دیگری منتشر می‌کند و رساله دکتری را نیز جای دیگری.
هرکدام نیز هویت جدا پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: این درحالی است در خارج از ایران همه این‌ها به صورت فانکشنال به همدیگر متصل است.
در آینده روش «آزاد» برای رساله دکتری را کنار می‌گذاریم و تنها قالب برنامه علمی را به رسمیت خواهیم شناخت، در این صورت می‌توان پیش دفاع را به دفاع نهایی گره زد و این‌دو را یکی در نظر گرفت.
تنها ژورنال حاکم، کمیته علمی کنفرانس خواهد بود که تخصصی بر روی مسئله کار خواهد کرد.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 02 بهمن 1403 - 22:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0