FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مخاطب و پیام عاملان حیاتی در تأثیرگذاری هیئت هستند


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 23 دی 1403 - 10:18
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: در بررسی هیئت، دو مؤلفه اصلی وجود دارد: مخاطب و پیام. این دو مؤلفه در شکل‌گیری و تأثیرگذاری هیئت‌ها بسیار حیاتی هستند.
هيئت،مخاطب،عنوان،كاركردهاي،ارتباطات،فرهنگي،كاركرد،ديني،جامعه ...

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین پیش‌نشست تخصصی همایش علمی هیئت و آئین‌های مذهبی ۱۴۰۳ با عنوان «هیئت به مثابه یک رسانه» با حضور حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، و سیدحسین شرف‌الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.
هدف اصلی این نشست، بررسی نقش هیئت‌ها به عنوان رسانه‌ای اجتماعی و فرهنگی در جامعه شیعه و تحلیل کارکردهای آن‌ها بود.
در آغاز نشست شرف‌الدین به موضوع هیئت به مثابه یک رسانه پرداخت و با تاکید بر اهمیت این موضوع بیان کرد: هیئت‌ها به عنوان نهادهای مذهبی، نقش بسیار مهمی در انتقال پیام‌های دینی و فرهنگی دارند و می‌توانند به عنوان رسانه‌ای مؤثر در جامعه عمل کنند.
وی در ادامه به تشریح مؤلفه‌های مختلف هیئت پرداخت و گفت: هیئت به عنوان یک جماعت مناسکی یا سازمان اجتماعی مذهبی شناخته می‌شود که با هدف تنظیم شعائر مذهبی و بازخوانی وقایع قدسی شکل می‌گیرد.
در بررسی هیئت، دو مؤلفه اصلی وجود دارد: مخاطب و پیام.
این دو مؤلفه در شکل‌گیری و تأثیرگذاری هیئت‌ها بسیار حیاتی هستند.
شرف‌الدین با اشاره به اینکه هیئت‌ها در عرف شیعه، بیشتر به عنوان نهادهایی برای اقامه عزا و سوگواری شناخته می‌شوند و بیان کرد: متأسفانه در جامعه ما، وجه اعیاد در هیئت‌ها کمتر به چشم می‌خورد و بیشتر بر سوگواری‌ها تمرکز داریم.
هیئت می‌تواند ارتباطات کلامی و غیرکلامی را درگیر کند
وی به کارکردهای اجتماعی و فرهنگی هیئت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از انواع ارتباطات سنتی، ارتباطات سنتی دینی است.
ارتباطات سنتی آنجا که بستر انتقال پیام‌های دینی می‌شود، در اصطلاح ارتباطات سنتی دینی یا ارتباط تبلیغی یا ارتباط با کارکرد تبلیغ است که به انتقال، حفظ، تعمیق و استمرار میراث فرهنگی در ادوار متوالی تاریخ کمک کرده است.
ازجمله ویژگی‌های هیئت این است که به طور توأمان می‌تواند ارتباطات کلامی و غیر کلامی را به جریان بیندازد.
می‌تواند توأمان حواس چندگانه آدم‌ها را درگیر کند و از این حیث رسانه‌ای با برد بسیار عمیق و قوی است افراد در طی مناسک از حیات فردگرایانه روزمره به حیات جمعی و وجدان جمعی و آگاهی جمعی پیوندی مجدد پیدا می‌کنند و موقعیت و وظیفه شأن را در جامعه نسبت به خود بازتولید و تقویت می‌کنند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: هیئت‌ها علاوه بر اقامه عزا، کارکردهای متنوع دیگری در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی دارند.
کارکردهای هیئت به ویژه در شکل و ساختار سنتی اش بسیار متعدد و متنوع است که تقریباً هفت نوع کارکرد دارد.
کارکردهای عام، کارکردهای دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، تربیتی و کارکردهای هنریو
شرف‌الدین در ادامه به اهمیت مخاطب در هیئت‌ها پرداخت و گفت: مخاطب یکی از ارکان اصلی هیئت‌هاست.
بدون مخاطب، هیچ پیامی نمی‌تواند به درستی منتقل شود چرا هیئت در جامعه آنقدر مورد اهتمام مؤمنان است؟
چون روی فرهنگ عمومی جامع تأثیر دارد.
هیئت به مثابه رسانه
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) به وجه رسانه‌ای هیئت‌ها اشاره کرد واظهار داشت: اساساً هیئت به مثابه رسانه، دارای دو مؤلفه اش مهم است.
اولاً دارای کارکرد و تأثیر دارد و این کارکرد با مخاطب معنادار می‌شود چون کارکرد به معنای مطلق که نیست و مخاطب باید این کارکرد را احساس کند.
مخاطب باید احساس کند هیئت برایش مفید بود و مخاطب است که باید به هیئت نمره بدهد چون این کارکردها را دارد و مخاطب از رهگذر هیئت به این نتایج می‌رسد، نتایجی که هیچ کجای دیگر نمی‌تواند به این صورت به آن برسد و این برایش مهم است.
نظریه استفاده و رضامندی می‌گوید هرگاه شما در چرخه ارتباط استفاده ببرید، به طور طبیعی رضامند هم خواهید شد.
یک دلیل برای اینکه مخاطبان هیئت رضامندانه با هیئت مواجعه می‌شوند این است که احساس می‌کنند استفاده می‌کنند و نمی‌شود هیئت را ترک کرد
در ادامه، حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی به نقد مقاله دکتر شرف‌الدین پرداخت و برخی نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرد.
وی همچنین به تعریف دقیق مفاهیم و چارچوب مفهومی در مقاله اشاره کرد و گفت: مفاهیم باید به صورت منسجم و مرتبط با یکدیگر ارائه شوند تا خواننده دچار سردرگمی نشود.
جملات مقاله بسیار طولانی و ثقیل هستند و این برای خواننده امروزی زیبا نیست.
ما باید به زبان ساده و مختصر بنویسیم تا مخاطب بتواند به راحتی مطالب را درک کند
در نهایت، این نشست به ما یادآوری کرد که هیئت‌ها نه تنها به عنوان مکان‌هایی برای برگزاری مراسم مذهبی، بلکه به عنوان رسانه‌هایی برای انتقال پیام‌های دینی و فرهنگی در جامعه عمل می‌کنند.
اهمیت توجه به مخاطب و نیازهای او، به‌ویژه در دنیای امروز که جوانان به دنبال معنویت و ارتباطات عمیق‌تر هستند، بیش از پیش احساس می‌شود.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 24 دی 1403 - 23:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0