FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صندلی‌های خالی دانشگاه به ایستگاه رشته‌های پرطرفدار رسید؛ ظرفیت خالی در مهندسی و حقوق


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 24 دی 1403 - 07:23
در چند سال اخیر صندلی‌های دانشگاه ها خالی مانده و نظام آموزش عالی برای رفع معضل، راهکار تکمیل ظرفیت را برگزیده اما بررسی ها نشان می دهد که این ظرفیت های خالی به رشته های پرطرفدار رسیده است.
ظرفيت،نفر،پذيرش،علوم،آزمون،مهندسي،تكميل،كارداني،خالي،گروه،ما ...

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه؛ چند سالی است که صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی می‌ماند و نظام آموزش عالی تصمیم گرفته است که با تعریف مراحل تکمیل ظرفیت این ظرفیت‌های خالی را تکمیل کند.
در تازه‌ترین مصوبه جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در اول دی ماه ۱۴۰۳ مصوب شد که برای ظرفیت‌های خالی مانده آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ پذیرش دانشجو در نوبت بهمن ماه ۱۴۰۳ صورت پذیرد.
به این ترتیب دانشجویانی که در کنکور سراسری هم پذیرفته شده‌اند می‌توانند رشته‌های بدون آزمون را قبول کنند و در عین حال داوطلبانی که در هیچ کنکوری شرکت نکرده‌اند نیز می‌توانند با اطلاع از ضوابط شرکت در این مدل پذیرش رشته مورد علاقه خود را صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انتخاب کنند.
نگاهی اجمالی به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت رشته محل‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری (نوبت بهمن ماه سال ۱۴۰۳) نشان می‌دهد که ظرفیتی معادل یک چهارم پذیرش رشته‌های با آزمون کنکور سراسری در دانشگاه‌ها خالی است.
ظرفیت نهایی در پذیرش تکمیل ظرفیت نوبت بهمن ماه تعداد ۱۶۶ هزار و ۷۶۸ نفر است و ۱۷۲ نفر در بخش‌های ویژه از جمله کاردانی سهمیه مناطق محروم و مناطق زلزله زده، سیل زده و متقاضیان بومی جنوب استان کرمان پذیرفته می‌شوند بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت نهایی در پذیرش تکمیل ظرفیت نوبت بهمن ماه تعداد ۱۶۶ هزار و ۷۶۸ نفر است و همچنین ۱۷۲ نفر در بخش‌های ویژه از جمله کاردانی سهمیه مناطق محروم و مناطق زلزله زده، سیل زده و متقاضیان بومی جنوب استان کرمان پذیرفته می‌شوند.
عدم تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها به مرز هشدار رسیده تا حدی که از میان حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر داوطلب شرکت کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۳ تعداد یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و در نهایت حدود ۶۵۰ هزار نفر فرم انتخاب رشته خود را در رشته‌های با آزمون تکمیل کردند و از میان آنها تعداد ۵۰۰ هزار ۷۹۰ نفر پذیرفته شدند.
همین وضعیت در رشته‌های بدون آزمون به مراتب در وضعیت بدتری قرار دارد.
همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری، انتخاب رشته‌های بدون آزمون هم انجام شد و در آن بخش نیز حدود ۸۵ هزار نفر انتخاب رشته کردند، این در حالی بود که ظرفیت رشته‌های بدون آزمون بیش از ۳۰۰ هزار نفر بود، از همین رو با خالی ماندن حدود ۱۶۶ هزار صندلی دوباره مرحله تکمیل ظرفیت اجرا شد.
نکته مهم در پذیرش دانشجو برای تکمیل ظرفیت‌های خالی مانده سال ۱۴۰۳ این است که ظرفیت اصلی به دوره‌های پیام نور و غیرانتفاعی اختصاص دارد و دانشگاه‌های بزرگ سهمی در این نوع پذیرش ندارند و بخش عمده ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های بزرگ با رشته‌های با آزمون تکمیل شده است.
نکته دیگر این است که تعداد مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی چندین برابر تعداد دانشگاه‌های دولتی هر استانی است و از همین رو هم ظرفیت‌های بسیاری از این مراکز خالی مانده است.
بررسی ظرفیت این مرحله از پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نشان می‌دهد که گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی به ترتیب دارای بیشترین ظرفیت خالی مانده‌اند و برخلاف اینکه پیش از این ظرفیت رشته‌های گروه هنر همواره در زمان کنکور سراسری تکمیل می‌شد اما گروه هنر نیز ظرفیت خالی مانده، پیدا کرده است.
ظرفیت رشته‌های بدون آزمون در میان گروه‌های آزمایشی ۵۸ درصد به گروه علوم انسانی، ۲۵ درصد به گروه علوم ریاضی و فنی، ۹ درصد به گروه علوم تجربی، ۵ درصد به گروه زبان‌های خارجی و ۳ درصد به گروه هنر اختصاص دارد.
ظرفیت رشته‌های بدون آزمون در پذیرش نوبت بهمن ماه ۱۴۰۳ به تفکیک گروه‌ها و دوره‌ها
گروه آزمایشی کل ظرفیت روزانه نوبت دوم پیام نور غیرانتفاعی مجازی مجازی غیرانتفاعی پردیس خودگردان علوم انسانی ۹۶۵۰۷ ۶۰۳ ۱۳۰ ۵۹۳۶۹ ۳۵۳۲۱ ۲۳ ۱۰۴۴ ۱۷ علوم ریاضی و فنی ۴۱۷۲۷ ۲۰۱۵ ۵۹۶ ۱۲۳۴۵ ۲۶۴۷۰ ۱۱۲ ۹۸ ۹۱ علوم تجربی ۱۵۰۰۹ ۲۸۶۰ ۷۶۱ ۸۳۱۸ ۳۰۵۰ - - ۲۰ زبان‌های خارجی ۷۷۹۲ ۲۱۰ ۲۶ ۴۶۰۷ ۲۸۷۹ - ۵۹ ۱۱ هنر ۵۷۳۳ ۷۵ ۴۸ ۱۵۳۹ ۴۰۷۱ - - -
در میان بررسی بیشتر تکمیل ظرفیت رشته‌های بدون آزمون این نکته به چشم می‌خورد که پیش از این رقابت اصلی کنکور به گفته دست اندرکاران این حوزه بیشتر در میان رشته‌های پرطرفدار بود و این نکته همواره مورد تاکید بود که داوطلبان واقعی در دانشگاه‌های بزرگ بر سر صندلی رشته‌های پرطرفدار سه گروه اصلی انسانی، ریاضی و تجربی رقابت می‌کنند اما حالا در میان رشته‌هایی که برای آنها ظرفیت خالی دیده می‌شود این رشته‌ها نیز وجود دارند.
حقوق، روانشناسی و مدیریت بازرگانی و حسابداری در گروه علوم انسانی، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران در گروه علوم ریاضی و فنی، شیمی و زیست شناسی در گروه علوم تجربی با ظرفیت‌هایی بالای هزار نفر جزء رشته‌هایی با ظرفیت خالی هستند.
رشته‌هایی با ظرفیت بیش از هزار نفر در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش بدون آزمون بهمن ماه ۱۴۰۳
مقطع کارشناسی ظرفیت (نفر) حسابداری ۸۸۶۱ مدیریت بازرگانی ۸۵۵۸ مدیریت دولتی ۵۷۱۴ مهندسی کامپیوتر ۵۵۰۸ روانشناسی ۴۵۹۷ مدیریت صنعتی ۴۳۳۷ حقوق ۴۳۰۷ مترجمی زبان انگلیسی ۴۳۰۰ فقه و مبانی حقوق اسلامی ۳۸۲۲ مهندسی صنایع و سیستم‌ها ۳۷۱۵ علوم ورزشی ۳۶۷۸ مهندسی معماری ۳۶۳۷ مهندسی عمران ۳۵۹۷ مدیریت مالی ۳۵۴۵ مدیریت امور بانکی ۳۴۰۱ مهندسی برق ۲۹۵۰ مشاوره ۲۸۵۸ مددکاری اجتماعی ۲۸۴۰ مدیریت کسب و کار ۲۳۲۶ جامعه شناسی ۲۲۶۸ علوم تربیتی ۲۲۰۰ اقتصاد ۲۱۴۷ زیست شناسی سلولی و مولکولی ۲۱۲۲ گردشگری ۲۰۵۷ مهندسی مکانیک ۱۹۷۲ زبان و ادبیات فارسی ۱۸۳۵ شیمی کاربردی ۱۷۵۶ علوم سیاسی ۱۶۴۵ مهندسی شهرسازی ۱۶۱۵ زبان و ادبیات انگلیسی ۱۵۹۰ علوم قرآن و حدیث ۱۵۰۲ مدیریت بیمه ۱۴۷۳ آموزش زبان انگلیسی ۱۴۶۳ شیمی محض ۱۳۴۲ مهندسی پزشکی ۱۳۰۰ جغرافیا ۱۲۱۸ علوم کامپیوتر ۱۲۱۲ زمین شناسی ۱۰۴۹ ریاضیات و کاربردها ۱۰۳۰ تاریخ ۱۰۱۵ روابط عمومی ۱۰۰۹ مقطع کاردانی ظرفیت (نفر) کاردانی حسابداری ۴۷۶۵ کاردانی معماری ۲۴۱۸ کاردانی مدیریت صنعتی کاربردی ۱۹۸۹ کاردانی امور بانکی ۱۵۷۰ کاردانی امور مالی و مالیاتی ۱۳۵۴ کاردان فنی الکترونیک ۱۲۲۶
در میان رشته‌ها هم البته رشته‌هایی هستند که تعداد کمی ظرفیت دارند.
کمترین ظرفیت به رشته‌های بانکداری اسلامی با ۲ نفر، ایران شناسی با ۹ نفر و مهندسی خط و سازه‌های ریلی با ۱۰ نفر اختصاص دارد.
همچنین در بخش کاردانی کمترین ظرفیت با ۱۸ نفر متعلق به کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری است.
رشته‌هایی با ظرفیت کمتر از ۲۰ نفر در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش بدون آزمون بهمن ماه ۱۴۰۳
مقطع کارشناسی ظرفیت (نفر) بانکداری اسلامی ۲ ایران شناسی ۹ مهندسی خط و سازه‌های ریلی ۱۰ آهنگسازی ۱۵ علوم ارتباطات اجتماعی ۱۶ زبان و ادبیات کردی ۱۶ معارف اسلامی و ادیان ۱۸ طراحی و چاپ پارچه ۱۸ علوم آزمایشگاهی دامپزشکی ۱۸ معارف اسلامی و تاریخ ۱۹ معارف اسلامی و علوم سیاسی ۱۹ مقطع کاردانی ظرفیت (نفر) کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری ۱۸
همچنین بررسی شرایط گروه‌های آزمایشی پنجگانه علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی، زبان‌های خارجی و هنر نشان می‌دهد که بخش اصلی ظرفیت‌های این گروه‌ها به دوره‌های پیام نور و غیرانتفاعی اختصاص دارد و پس از آن بخش کمی به دوره‌های روزانه و نوبت دوم و کمترین سهم به دوره‌های مجازی اختصاص یافته است.
در این میان برخی رشته‌های وزارت بهداشت از جمله کاردانی‌های «بهداشت حرفه ای»، «بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده» و «بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری ها» نیز با ظرفیت حدود یکی و دو نفر جزو ظرفیت‌های خالی مانده هستند و از آنجایی که این رشته‌ها پذیرش متفاوت و با تعهدات خاص دارند قابل توجه است که افراد بومی هم ظرفیت این رشته‌ها را تکمیل نکرده‌اند.
از سوی دیگر نیز استان‌های برخوردار از جمله استان‌های مازندران، اصفهان و فارس دارای بیشترین ظرفیت خالی در میان رشته‌های بدون آزمون پذیرش بهمن ماه ۱۴۰۳ هستند.
در این میان کمترین ظرفیت مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ظرفیت استان‌های کشور در پذیرش رشته‌های بدون آزمون نوبت بهمن ماه ۱۴۰۳
استان ظرفیت (نفر) کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۷۹ چهارمحال و بختیاری ۱۷۵۸ لرستان ۱۹۵۵ کردستان ۲۰۴۵ اردبیل ۲۱۸۱ البرز ۲۴۴۰ ایلام ۲۵۲۴ خراسان شمالی ۲۶۰۹ خراسان جنوبی ۲۶۲۰ هرمزگان ۲۷۱۵ کرمانشاه ۲۹۲۸ مرکزی ۳۱۰۷ زنجان ۳۲۴۲ همدان ۳۲۵۳ بوشهر ۳۴۱۰ سیستان و بلوچستان ۳۶۵۸ قم ۳۶۵۹ گیلان ۴۴۰۸ یزد ۴۸۸۱ گلستان ۵۱۶۸ سمنان ۵۷۳۵ آذربایجان غربی ۶۱۲۰ کرمان ۶۵۳۵ قزوین ۶۵۳۶ آذربایجان شرقی ۷۰۴۹ خوزستان ۷۹۳۹ تهران ۹۴۹۵ خراسان رضوی ۹۹۷۵ فارس ۱۳۸۹۴ اصفهان ۱۶۱۶۰ مازندران ۱۷۱۹۰
در رشته محل‌های بدون آزمون و پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ملاک پذیرش متقاضیان شاخه نظری، معدل کتبی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش، معدل کل دیپلم آنان با توجه به ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی مندرج در دفترچه راهنما تعریف شده است و متقاضی می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های تحصیلی نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.
شرایط و ضوابط ثبت نام و انتخاب رشته در این مرحله از پذیرش در رشته‌های تحصیلی دوره‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ همانند سایر ضوابط پذیرش است و داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنما تا ساعت ۲۴ امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ تعداد ۱۵۰ کدرشته را انتخاب کنند.
به نظر می‌رسد عدم تمایل به تحصیل در میان داوطلبان کنکور به مرحله‌ای رسیده است که نظام آموزش عالی باید تدابیری برای آن بیاندیشد و طرحی نو در اندازد که این تعداد مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دانشگاه پیام نور و مراکز فنی حرفه‌ای که با نام دانشگاه مهارت شناخته می‌شوند و متولی اصلی دوره‌های کاردانی هستند، بتوانند به اندازه هزینه‌های خود درآمد از پذیرش دانشجو داشته باشند.


دوشنبه، 24 دی 1403 - 23:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0