FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ذکر مناقب امیرالمؤمنین(ع) زکات بدن و عقل است


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 24 دی 1403 - 15:41
حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: زکات بدن و عقل ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام و اولاد پاک ایشان است.
خداوند،ملائكه،خدا،پيامبر،علي،حضرت،قرار،صلب،اميرالمؤمنين،ابوط ...

به گزارش خبرنگار مهر، روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرموده اند من و علی (ع) قبل از خلقت آدم (ع) از یک نور بودیم.
خداوند آن نور را در صلب آدم (ع) قرار داد، سپس آن نور، نسل به نسل در صلب‌ها و رحم‌های پاک انتقال یافت تا اینکه در صلب عبدالمطلب قرار گرفت و از آنجا دو نیمه شد، نیمی در صلب عبدالله قرار گرفت که من از آن به وجود آمدم و نیمی دیگر در صلب ابوطالب قرار گرفت.
آن حضرت هم از ناحیه پدر و هم از جانب مادر به هاشم (جد دوم پیامبر) می‌رسد.
پدر ایشان ابوطالب پسر عبدالمطلب پسر هاشم و مادر ایشان فاطمه دختر اسد پسر هاشم می‌باشد.
آن بانوی بزرگوار چنان پاک و مطهر بود که در جریان ولادت فرزند خویش و پیش از آن، گاه نداهای غیبی را می‌شنید و حرکات و سکنات فرزند گرامی خویش را متوجه می‌شد.
ماجرای ولادت آن حضرت در کعبه معروف است.
حضرت فاطمه بنت اسد پس از تحمل نه ماه بارداری درد زایمان را احساس نمود.
حضرت ابوطالب می‌گوید: من وقتی برخاستم تا از خانه بیرون بروم، هاتفی از گوشه خانه مرا صدا زد و گفت: ای ابوطالب صبر کن، نباید دست ناپاکی به بدن ولی خدا برسد.
فاطمه بنت اسد برای پناه بردن و التجاه به خدای تعالی به سوی مسجدالحرام حرکت می‌کند و در خانه خدا به راز و نیاز و طواف می‌پردازد.
فاطمه سر به آسمان برداشته و عرض می‌کرد: «پروردگارا قسم به جدم ابراهیم خلیل (ع) که خانه کعبه را بنا کرد تصدیق می‌کنم، فرزندی که در شکم من است و با من سخن می‌گوید و یقین دارم که او یکی از آیات و نشانه‌های جلال و عظمت تو است، از تو می‌خواهم وضع حمل مرا آسان کنی.»
عباس عموی پیغمبر (ص) و حاضران دیدند دیوار کعبه شکافت و بعد به هم پیوست، و بعد از آن نه کلیدی در کعبه را باز کرد و نه وسیله‌ای دیگر بر دیوار آن اثر می‌نمود.
همه فهمیدند که این واقعه از جانب خدا می‌باشد.
سه روز گذشت و روز چهارم دوباره همان محل شکافته شد و مادر و فرزند بیرون آمدند.
فاطمه دختر اسد زوجه ابوطالب در کعبه وضع حمل نمود و علی (ع) را به دنیا آورد، لذا او اول انسانی است که درون خانه خدا متولد شد.
تولدش سی سال بعد از تولد پیامبر بود و بیست و سه سال قبل از هجرت، مادرش او را حیدر یا اسد نامید، پدرش او را علی نامید، هر دو نام به او اختصاص داشت.
در بیان فضائل امیرالمؤمنین به آنچه که در حد درک مردم بوده اکتفا شده است
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در صحبت‌هایی با موضوع حقوق امام (ع) بر شیعیان در آستانه میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع) به ویژگی‌های این حضرت پرداخت که سخنرانی وی را در ادامه می‌خوانید.
پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند: اگر نمی‌ترسیدم که مردم دربارۀ تو همان را بگویند که مسیحیان دربارۀ مسیح گفتند درباره تو سخنی می‌گفتم که بر هیچ جماعتی از مسلمانان نگذری مگر اینکه خاک کفش و زیادی آب وضوی تو را برای طلب شفا بردارند.
تصریح می‌کنند می‌ترسم حرفی بزنم که مردم برای تو مقام الوهیت قائل شوند.زکات بدن و عقل ذکر فضائل امیرالمؤمنین و اولاد پاک ایشان است.
امیرالمؤمنین فرمودند: زکات بدن و عقل این است که شخص، فضیلت علی و خاندان پاک او را آشکار کند اگر بر این امر توانایی دارد.
امامت امتداد نبوت است
گفتیم که تنها بخشی از مقامات پیامبر در نظام خلقت به دست ما رسیده است.
امام رضا فرمودند: امامت همان جایگاه و مقام انبیا است.
پس هر مقامی را که پیامبر در نظام هستی دارد امامان معصوم نیز دارند.
افضلیت رسول خدا و اهل بیت ایشان بر سایر مخلوقات
رسول خدا فرمودند: خداوند مخلوقی برتر از من خلق نکرده است.
خداوند انبیا مرسل را بر ملائکه مقرب، و من را نیز بر تمامی انبیا و مرسلین برتری داد.
یا علی!
برتریِ پس از من از آن تو و ائمه بعد از توست.
اگر ما نبودیم هیچ چیز خلق نمی‌شد.
علت برتری معصومین بر ملائکه الهی
چگونه ممکن است از ملائکه برتر نباشیم در حالی‌که ما در توحید و تسبیح و تهلیل و تقدیس خدا بر آن‌ها پیشی گرفتیم.
پیامبر در ادامه علت این برتری را بیان می‌کنند:
۱.
خداوند اولین موجوداتی را که خلق نمود ارواح ما بود.
پس ارواح ما را به توحید و تمجید خود گویا فرمود.
سپس ملائکه را خلق کرد.
پس چون ارواح ما را به صورت نوری واحد دیدند منزلت ما را عظیم داشتند.
پس ما تسبیح گفتیم تا ملائکه بدانند که ما موجوداتی مخلوق خداوند هستیم و خداوند از صفات ما مخلوقات منزه است.
پس ملائکه به دنبال ما تسبیح خدا را گفتند.
۲.
هنگامی‌که ملائکه عظمت شأن ما را دیدند ما تهلیل گفتیم تا آن‌ها بدانند که جز الله خدایی نیست و ما بندگان او هستیم.
آن‌ها هم تهلیل گفتند.
۳.
هنگامی‌که ملائکه آنچه که خداوند از عزت و قوت برای ما قرار داده بود را دیدند ما گفتیم: لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم.
تا ملائکه بدانند هیچ حول و قوه‌ای وجود ندارد مگر به نیروی خداوندی.
آن‌ها هم این ذکر را گفتند.
واجب الإطاعه بودن نعمت بزرگ خداوند به معصومین
۴.
وقتی ملائکه آنچه از نعمت‌ها را که خداوند به ما داده مانند اینکه: اطاعت ما را واجب نموده است دیدند، گفتیم: الحمد لله.
تا آن‌ها بدانند که خداوند در برابر نعمت‌هایی که به ما داده چه اندازه حق حمد بر ما پیدا کرده است.
پس ملائکه نیز گفتند: الحمد لله.
خداوند این همه نعمت به پیامبر و آل ایشان عطا کرده اما پیامبر در اینجا تنها به یکی از این نعمت‌ها اشاره می‌کند: واجب الإطاعه بودن.
معلوم می‌شود که این نعمت بزرگ‌ترین نعمتی‌ست که برای ایشان وجود دارد.
امر به سجده ملائکه بر آدم
پس ملائکه به‌واسطه ما به شناخت توحید خداوند و تسبیح و تهلیل و تحمید او هدایت شدند.
سپس خداوند آدم را خلق کرد و ما را در صلب او به ودیعه نهاد و به ملائکه امر کرد که به خاطر بزرگداشت و اکرام ما به او سجده کنند.
مَثَل أعلای خداوند
چرا معصومین دارای این مقامات در عالم خلقت هستند؟
خداوند اراده فرمود که بر روی زمین خلیفه‌ای را قرار بدهد.
(بقره :۳۰) به حکم عقل این خلیفه باید بیشترین تناسب را با مستخلف عنه داشته باشد.
لذا باید یک عده‌ای باشند که از این مقامات برخوردار باشند.
خداوند فرمود: هیچ مِثلی برای او نیست.
(شوری :۱۱) و فرمود: برای خداوند مَثَل أعلی در آسمان‌ها و زمین وجود دارد.
(روم :۲۷) یعنی خداوند مِثل ندارد اما مَثَل دارد و معصومین مَثَل خداوند بر روی آسمان‌ها و زمین هستند.
لذا باید از این مقامات برخوردار باشند.
مقامات انبیا در سایه نبوت و ولایت‌
رسول خدا فرمودند: قسم به آن کسی‌که جانم در دست اوست ملکوت به ابراهیم نشان داده نشد مگر به‌واسطۀ پذیرش نبوت من و اقرار به ولایت علی.
خداوند با موسی سخن نگفت و عیسی را به عنوان آیت خود معرفی نکرد مگر به‌واسطۀ نبوت من و معرفت علی.
هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر به‌واسطۀ معرفت او و اقرار به ولایت ما.
و هیچ مخلوقی از جانب خداوند اهلیت پیدا نکرد که به او نظر کند مگر به‌واسطۀ بندگی و اقرار به ولایت علی بعد از من.
پس دو چیز است که باعث می‌شود خداوند به خلایق نگاه کند: ۱.
مقام بندگی خدا.
۲.
اقرار به ولایت امیرالمؤمنین بعد از رسول خدا و آنچه که تا امروز برای امام عصر وجود دارد.


 
 

دوشنبه، 24 دی 1403 - 22:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0