FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پزشکیان: منیت‌ها عامل بی‌عدالتی‌هاست


 

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | پنجشنبه، 20 دی 1403 - 10:06
رئیس‌جمهور گفت: جایی که دیگران را نمی‌ببینیم، منیت حاکم است که اجازه نمی‌دهد حق دیگران دیده شود.
رفتار،ايران،عدالت،خدا،عمل،انصاف،انسان،ادامه،وفاق،نماز،نگاه،م ...

مسعود پزشکیان صبح پنجشنبه؛ ۲۰ دی ۱۴۰۳ با حضور در همایش «گفت‌وگوی ملی درباره وفاق ملی» با بیان این‌که «صحبت بین شما استادان برای من ساده نیست» تاکید کرد که به حق و عدالت باور دارم و همه چیز حول اینها شکل می‌گیرد.
وی گفت: ایران جایی است که حق و عدالت را باید به خود ببیند و برای حق و عدالت شاخص وجود دارد.
وی دامه داد: جایی که دیگران را نمی‌ببینیم و عدالت را رعایت نمی‌کنیم این منیت است که اجازه نمی‌دهد حق دیگران دیده شود و منصفانه برخورد شود.
عامل بی‌عدالتی و نادیده گرفتن حقوق انسان‌ها منیت است.
در آیات و احادیث زیادی تاکید شده هم برای حق و هم برای عدالت باید بر مبنای حق عمل شود.
پیامبر) ص) فرستاده شده تا بر اساس حق عمل کند و تابع هوای نفس نشود.
کسانی که راه‌شان را از این مسیر کج کنند عذاب عظیمی را گرفتار می‌شوند، چون روز حساب و کتاب را یادشان می‌رود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر منیت خود را حاکم کنیم غیر از دستور قرآن و نماز عمل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: وقتی انسان از نفسش تبعیت کند حق را زیر سوال برده است.
انصاف باید با دوستان و کسانی که دوست داری و با کسانی که دوست نداری رعایت شود.
چیزی که برای خود می‌خواهیم با این‌که حاکم هستیم باید برای دشمن هم خواست و با مردم منصفانه رفتار کرد.
با تمام وجود باید قلب‌مان را برای مردم بگذاریم.
قلب را باید مالامال لطف برای مردم کرد.
با مردم نباید با خشونت و همچون حیوان رفتار کرد.
مردم یا برادر دینی ما هستند یا در خلقت شبیه ما هستند.
مردم گرفتار می‌شوند و خطا می‌کنند ما باید بگذریم و با رحمت و عطوفت رفتار کنیم.
خدا با مردم انسان را امتحان می‌کند.
وقتی با مردم براین اساس رفتار نکردی به جنگ خدا رفته‌ای.
وی ادامه داد: انسان بی نیاز از گذشت خدا نیست؛ بنابراین نباید با مردم درافتاد و درگیر شد.
حاکمان و مدیران و پدر‌ها و مادر‌ها وظیفه خدمتگزاری دارند و نباید زور بگویند.
قومیت هم اینجا دخیل نیست.
باید با مردم براساس انصاف و عدالت رفتار کرد.
اگر این را بپذیریم آن وقت ایران را از این وضعیت نجات می‌دهیم.
در ارزیابی‌های‌مان درباره مردم دچار اشتباه هستیم.
قرآن یک نگاه وسیع و بلند را بیان می‌کند و در نهایت می‌گوید حق هر کسی را بر اساس وزنش بدهید آن هم براساس انصاف.
نباید طغیان کنیم باید براساس متقی بودن و انصاف عمل کنیم.
متقی بودن متر و خط کش و قابل ارزیابی و اندازه‌گیری است.
مرد و زن و کرد و ترک و بلوچ را باید با انصاف و حق رفتار کرد.
هر کس از نظر تقوی بهتر است، برتر است.
پزشکیان ادامه داد: پیامبر چطور توانست بر اعرابی که صد‌ها سال یکدیگر را می‌کشتند حکومت کند.
براساس مهر و تقوا.
تقوا به نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه براساس رفتار در جایگاهی است که قرار گرفته‌ایم.
چرا باید دعوا کنیم؟
مگر کسی که راه درست را می‌گوید با او باید دعوا کنیم؟
هیچ ظلمی بدتر از این نیست که، چون من بالاتر هستم همه مجبور به گوش کردن به حرف من هستند.
خدا ظالمان را نکوهش کرده است.
این ظلم است که اگر حرف درست و دلایل روشن آمد در برابرش بایستیم.
وی تاکید کرد: وفاق براساس شاخص‌ها قابل اندازه گیری و اجراست.
بنده رییس جمهور با شمای مردم هیچ تفاوتی نداریم.
هر یک از شما می‌توانستید به این جایگاه برسید.
اگر من فکر کنم به جایی رسیده‌ام در حقیقت من از مسیر حق خارج شده‌ام.
همه کسانی که می‌دانند و می‌توانند باید کمک کنند که ایران را به جایگاهی برسانیم که لیاقتش را داریم.
چرا نمی‌رسیم، چون سر پست‌ها و موقعیت‌ها با هم دعوا داریم.
وی ادامه داد: خدا وکیلی ما از کشور‌ها همسایه که از ما جلوتر زده‌اند کمتر هستیم.
بنده این را نمی‌پذیرم.
بنده تا جایی که امکان داشته در شغلی که داشته‌ام بی نقص‌تر و خوب عمل کردم.
اگر این نگاه را در مردم و جوانان‌مان ایجاد کنیم موفق می‌شویم.
این نگاه موجب انگیزه و امید در جوانان می‌شود.
هر انسانی می‌تواند بهتر از چیزی بشود که اکنون هست.
همه می‌توانند مهارت و توانایی‌های علمی و فکری و اجرایی خود را ارتقا دهند.
فقط پیری است که توان جسمی انسان را کم می‌کند.
باید کمک کرد همه اقوام و زبان‌های ایرانی پیشتاز شوند و باید بستر پیشتازی باز شود.
رئیس‌جمهور متذکر شد: مگر کسی که مریض می‌شود دنبال دکتر هم حزبی و هم جناحی می‌گردد تا خودش را با او درمان کند؟
باید دنبال کارشناس هر رشته بود.
باید شاگردی کارشناسان را کرد.
نباید تصور کرد، چون من فلان کس هستم من پیشرو و مردم تابع هستند.
اگر این مفاهیم را بفهمیم دعوا‌ها تمام می‌شود.
وفاق باید ما را به وحدت و انسجام برساند.
مردم یک امت بودند و خدا پیامبران و کتاب را به آنان داد تا در امور اختلافی با هم فکر کنند و راه درست را پیدا کنند، اما ذات نفسانی دنبال زیاده‌خواهی است.
در این صورت اختلافات تشدید می‌شود.
نماز برای اقامه است نه برای خواندن صرف.
اگر این باور در ذهن ما باشد که بدانیم که اگر به حقوق دیگران تجاوز کنم فردا حساب و کتاب می‌شوم دیگر آن غلط را انجام نمی‌دهم.
اگر هر روز نماز می‌خوانیم باید با مهربانی و عطوفت و گذشت و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم.
در کنار هم باید حرکت کنیم و به حق و حقوق‌مان احترام بگذاریم در این صورت می‌توانیم چشم انداز ابلاغی مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و اول بشویم.
وی گفت: دفاع بد ما از ولایت و ایران و رهبری در نگاه دیگران به گونه‌ای دیگر جلوه می‌کند.
دکتر پزشکیان با اشاره به این‌که «وقتی قلب با وقفه کوتاه مدت بزند دل انسان ناآرام می‌شود.
در مرگ تمام عضلات در حال حرکت هستند، اما هماهنگ عمل نمی‌کنند و خون پمپ نمی‌شود و فرد می‌میرد» خاطرنشان کرد: در جامعه هم اگر هماهنگی به وجود بیاید جامعه با قدرت به جلو می‌رود، اما اگر کانون‌هایی شروع کردند با قدرت به جهت‌های مختلف کار کردند در این صورت جامعه دچار آشوب می‌شود.
باید بتوانیم در یک چارچوب با هم حرکت کنیم تا از دعوا‌ها جلوگیری کنیم.
با وحدت و انسجام و وفاق و همدلی برای کشور و ایران بدون توجه به پست و باور و زبان و جنسیت و قومیت افراد و فقط براساس تقوا و مهارت و اثرگذاری باید دست در دست هم بدهیم و ایرانی بسازیم که شایسته ایرانیان حتی ایرانیان خارج از کشور باشد.
باید برای ایران و به خاطر ایران قلب‌مان بتپد.
منبع: ایسنا


 
 

 

 

پنجشنبه، 20 دی 1403 - 21:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0