FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


داستان بانو حُدَیث؛ از کنیزی تا جایگاه هدایت اجتماعی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 دی 1403 - 08:30
نویسنده کتاب بانوان شیعه می گوید: برخلاف به حاشیه رانده شدن زنان در دوران خلفا، اهل بیت(ع) برای رشد و منزلت و هویت یابی زنان بسیار تلاش می کنند تا جاییکه آنها را از جاهلیت به کرسی علم و تفقه و روایت صعود می دهند.
بانوان،امام،شيعه،زنان،اجتماعي،شيعيان،بانو،جايگاه،ائمه،واقع،ع ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خانم سعیده رحیمی، مدرس و دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) و نویسنده کتاب «بانوان شیعه» درباره سیره امامان شیعه در تبیین حضور اجتماعی زنان و نقش و جایگاه اجتماعی زنان در تاریخ شیعه با خبرگزاری تسنیم گفتگو کرد.
نظریه زوجیت پایه تحلیل هستی‌شناسانه فعالیت زن
رحیمی در ابتدای بحث با اشاره به رهنمودهای رهبر انقلاب در دیدار با بانوان و پرداختن ایشان به بحث زوجیت و اینکه زوج‌ها مکمل یکدیگر هستند، گفت: هیچ معنای فرودستی و فرادستی وجود ندارد و در واقع ایشان تحلیل زوجیت را پایه تحلیل هستی‌شناسانه برای فعالیت زن قرار دادند که زنان و مردان براساس همراهی با یکدیگر می‌توانند در عرصه اجتماعی فعالیت کنند.
در واقع این انگاره، تمام انگاره‌های فمنیستی را به محاق می‌برد که زنان را در جدال با مردان تعریف می‌کنند و دائماً دنبال سهم خواهی و مبارزه با مردان در عرصه اجتماعی هستند و این به‌اصطلاح بینش راهبردی و نگاه تمدن‌ساز در تحلیل فعالیت اجتماعی زنان هست.
نویسنده کتاب «بانوان شیعه» افزود: نکته دومی که رهبر انقلاب فرمودند اینکه چارچوب معرفتی تلاش زوج برای رسیدن به حیات طیبه است که ارزشمند است؛ اگرچه نقش‌های متفاوتی دارند و از این حیث، مادری ارزش و جایگاه ویژه‌ای هم دارد.
پرداختن به این قضیه و تأمل در آن می‌تواند رهیافت‌های خیلی زیادی برای نقش خانوادگی طلاب عزیز در عرصه تبلیغ و فعالیت فرهنگی داشته‌باشد.
از کنیزی تا هدایت اجتماعی؛ داستان صعود بانوان در سایه تربیت اهل‌بیت(ع)
پژوهشگر حوزوی با تشریح محورهای کلی بررسی احوال ائمه و تعامل امام و بانوان شیعه گفت: اولین بحث، هویت بخشی و منزلت بخشی بانوان است.
بسیاری از مادران ائمه کنیز هستند؛ چرا بانوانی که در جامعه آن روز عرب به‌اصطلاح جایگاه ویژه‌ای داشتند، به‌عنوان مادر امام انتخاب نمی‌شوند و مادر امام از بین بانوانی که در واقع عرب نیستند و صاحب جایگاه -به‌لحاظ ارزش‌گذاری آن روز جامعه- نیستند انتخاب می‌شوند و ائمه(ع) در تربیت این بانوان و رشد علمی و بالا رفتن در عرصه اجتماعی تأثیر مستقیم دارند تا جایی که به جایگاه هدایت اجتماعی می‌رسند.
وی ادامه داد:در سال‌های پایانی دوران امامت با فعالیت‌های خیلی خیلی دقیق و مهم بانو «حُدَیث» و بانو «حکیمه» مواجه می‌شویم.
بانو حکیمه دختر امام‌ جواد(ع) جایگاه خودشان را دارند.
بانو حدیث همسر امام هادی(ع) و مادر امام حسن عسکری(ع) در این روند رشد می‌کنند و به جایگاهی می‌رسند که واسطه بین امام زمان(ع) و مردم می‌شوند.
حُدیث از آن رو که مادربزرگ امام زمان(عج) بوده، در منابع تاریخی به جده مشهور شده است.
وقتی یکی از شیعیان خدمت بانو حکیمه می‌رسد و می‌گوید شیعه در این اوضاع حیرت که همه دنبال امام می‌گردند به که پناه ببرد؟
ایشان می‌فرماید به جده و منظورش حُدیث است و در واقع یک بانوی کنیز به این جایگاه می‌رسد و این موضوع خیلی حرف‌ها برای ما دارد.
تلاش ائمه(ع) در تربیت علمی بانوان و رسیدن زنان به جایگاه والای روایتگری
رحیمی درباره تلاش اهل بیت(ع) در تربیت علمی بانوان تصریح‌کرد: ائمه طاهرین(ع) به‌طور خاص در تربیت علمی بانوان تلاش می‌کردند؛ آن چنانکه در ماجرای «حسنیه» کنیز امام کاظم(ع) این موضوع بسیار روشن است که امام این کنیز را فقط به‌خاطر علم‌آموزی خریداری می‌کنند یا سیده نفیسه یا بانو حمیده.
تعدد بانوان راوی هم موید همین مطلب است.
خودِ روایت‌گری یک جایگاه ویژه است و این‌طور نیست هر کسی روایتی را فقط ذکر کرده باشد، در زمره روات لحاظ شود و اگر می‌بینیم در طبقه روات اسم خانمی ذکر می‌شود حتماً این خانم صاحب مرتبه مهمی از علم و تفقه در دین بوده و چیزی شبیه اجتهاد و اهل علم بودن زمان ما است.
اصلاح سبک زندگی شیعیان با نقش‌آفرینی بانوان پیشرو
وی درباره مراودات اجتماعی بانوان گفت: نکته دیگر بحث اصلاح سبک زندگی شیعیان است.
در اصلاح مراودات شیعیان، این بانوان ذیل طرح امام حرکت می‌کنند و امام این قضیه را تأیید می‌کنند؛ طوری که یکی از اصحاب خدمت امام‌صادق علیه‌السلام می‌رسند و می‌گوید همسر من و همسر ابن مارد از خانه برای مراسم ختم و تعزیه دوستان و آشنایان خارج می‌شوند، موقعی که مانع می‌شوم همسرم می‌گوید اگر شرکت در مجالس حرام است منع کن و اگر حرام نیست چرا؟
بعد امام در جواب این شیعه می‌گوید که حمیده و ام فروه(همسر و مادر امام) به این مجالس می‌روند و حقوق اهل مدینه را ادا می‌کنند.
بعضی‌ها اشتباه می‌کنند و این حقوق را مالی دانستند؛ در حالی که این حقوق معنوی است؛ یعنی امام اینکه شیعیان در مراودات یکدیگر شرکت کنند را جزو حقوقشان می‌دانند و می‌فرماید که مادر و همسر من شرکت می‌کنند.
بانوان شیعه؛ وصایت، هجرت، جهاد و حفاظت از معصومین
پژوهشگر دینی درباره وصایت بانوان گفت: تعداد زیادی از بانوان را داریم که به شکل‌های گوناگون وصی امام هستند.
حضرت زینب(ع)، ام احمد سعیده جار الصادق که وصیت پیامبر(ص) را نگهداری می‌کرده و بانو حدیث از مهمترین این بانوان هستند.
وی با اشاره به حفاظت بانوان از معصومین ادامه‌داد: وظیفه ویژه محفاظت از جان امام و حتی جان معصوم اگر زمان پیامبر(ع) را داخل بدانیم بر عهده بعضی بانوان است.
مثلاً در جنگ احد حضور نصیبه را در حفاظت از جان پیامبر(ص) داریم و یا در جریان کربلا حضرت زینب(ع) در حفاظت از جان حضرت زین‌العابدین(ع) داریم.
اما موردی که شاید کمتر معروف باشد حفاظتی است که در واقع بانو حدیث و حکیمه و نرجس خاتون در جریان سال‌های پایانی امامت از جان امام‌زمان(عج) دارند.
وی درباره هجرت بانوان و حضورشان در جهاد گفت: نکته بعدی مسئله هجرت است که در لایه نقش خانوادگی خیلی اوقات رقم می‌خورد و هجرت حضرت معصومه(ع) و سیده نفیسه(ع) از جمله مواردش است.
موارد دیگر مثل اثبات حقانیت پیامبر و امام و حضورشان در جهاد و نقش پنهان زنان در جهاد است که اخباری را مخابره می‌کردند.
سرمایه علمی و معنوی زنان؛ قدرتی فراتر از سیاست و اقتصاد
رحیمی با بیان درک عمیق بانوان و سرمایه علمی و معنوی آنها گفت: در ادوار مختلف، زنان دارای گونه‌های مختلفی از تعامل با امام بودند و در کنار مردان شیعه به‌ویژه در ادوار تقیه، نقش‌های پررنگی را بروز دادند و از اصحاب سرّ امام بودند و چیزی که مهم است این است که اگر چه شکل کلی جامعه به‌سمت دیگری می‌رود؛ اما بانوان شیعه با توجه به درک عمیق و موقعیت شناسی و سرمایه علمی و معنوی‌شان، والاترین نقش‌ها را رقم زدند.
نقش اجتماعی‌ این بانوان نه از پایگاه قدرت سیاسی و نه از ثروت اقتصادی است اماگاهی یک تنه مثل حضرات زهرا(ع) هدایت‌گری اجتماعی را به‌دست گرفتند و گاهی گام‌های تعیین کننده برداشتند؛ مثل بانو حدیث و حکیمه.
وی در پایان افزود: ائمه معصومین(ع) اصلی‌ترین عامل در رشد و منزلت‌یابی و هویت‌یابی زنان هستند و در کنار نقش منفی خلفا که تلاش برای به حاشیه راندن زنان می‌کنند، اهل بیت(ع) بر عکس بسیار تلاش می‌کنند تا به زنان هویت مستقلی بدهند و در واقع از جاهلیت، زنان را به کرسی علم و تفقه و روایت صعود می‌دهند.
رحیمی گفت: سیر حضور اجتماعی زن بعد از پیامبر(ص) رو به افول رفت؛ اما در این میان در واقع ائمه طاهرین، نقش مضاعف و ویژه‌ای را توانستند ایفا کنند تا این سیری که داشت حضور اجتماعی را به کلی به قهقرا می‌برد، متوقف کنند یا اینکه تأثیرات بسیار شگرفی داشته‌باشند و این قضیه را هدایت کنند.
تعامل پویای امام و بانوان شیعه
نویسنده کتاب «بانوان شیعه» درباره راهبری امامان شیعه گفت: در ادوار مختلف امامت، راهبری امام شیعه و استراتژی را که امام برای راهبری شیعیان اتخاذ می‌کند همیشه محصول حرکت فردی امام نیست و در بسیاری از موارد، محصول عملکرد شیعیان نیز هست؛ یعنی اینکه امیرالمؤمنین(ع) در برهه‌ای از زمان سکوت می‌کنند، در برهه‌ای از زمان سکان حکومت را به‌دست می‌گیرند، یا امام‌حسن(ع) در ساباط به این شکل عمل می‌کنند و امام‌حسین(ع) به‌شکل دیگر؛ علاوه بر همه زمینه‌های سیاسی اجتماعی که این قضایا دارد بخش مهمی از آن بر عهده شیعیان هست؛ یعنی شیعیان هم در استراتژی امام و شکل حرکت امام تأثیر دارند؛ لذا این تعاملات امام و شیعیان دارای رهیافت‌های ویژه‌ای است.
رحیمی همچنین درباره تعاملات دو طرفه بانوان و ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: به‌طور کلی می‌توانیم دو گونه عمده برای تعامل بانوان در نظر بگیریم.
یکی تعاملات فردی است که مثلاً بحث روایت‌گری، کرسی علم و یا حضور سیاسی در مواقف مختلف هست و ولی گونه دیگر، تعامل خانوادگی است که این هم خیلی حائز اهمیت است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 20 دی 1403 - 21:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0