FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جلیلی: گفتمان مقاومت یک مسئولیت انسانی و اجتماعی است


 

مهر | سیاسی | سه شنبه، 18 دی 1403 - 21:30
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گفتمان مقاومت نه‌ تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک مسئولیت انسانی و اجتماعی است که ما را به سوی تعالی و کمال سوق می‌دهد.
نظام،انقلاب،كارگران،مقاومت،جليلي،حالت،نقش،ادامه،اسلامي،اقامه ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان سلسله جلسات هفتگی خود که در محل حوزه هنری برگزار می‌شود گفت: به‌عنوان شاهدی که این مسیر را دیده است، می‌توانم تأیید کنم که انقلاب اسلامی ایران، چه در شکل‌گیری و چه در ادامه آن به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی، موفقیت‌ها و پیروزی‌های قابل‌توجهی داشته است.
دلیل اصلی این موفقیت‌ها که حتی دنیا نیز به آن اذعان دارد، این است که انقلاب ما قدرت و موجودیت خود را از مردم گرفت.
مردم بودند که انقلاب را ایجاد کردند، نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و پس از آن نیز با تمام وجود پای کار ایستادند.
وی ادامه داد: یکی از مؤثرترین اقشاری که در شکل‌گیری، حفظ، و تقویت انقلاب نقش کلیدی داشتند، کارگران عزیز ما بودند.
این موضوع نه یک شعار است و نه ادعایی گزاف؛ بلکه شواهد بسیاری بر این واقعیت دلالت دارد.
حضور کارگران در عرصه‌های مختلف انقلاب، از پیروزی آن گرفته تا دوران دفاع مقدس و حتی تا امروز، همواره نقشی تأثیرگذار بوده است.
شهادت بسیاری از کارگران در دوران دفاع مقدس گواه این حقیقت است.
آن‌ها نه تنها برای مطالبات صنفی، بلکه با تمام وجود، حتی با جان و سلامتی‌شان از انقلاب و نظام حمایت کردند.
جلیلی بیان کرد: این نقش‌آفرینی همچنان ادامه دارد و کارگران در قالب‌های مختلف به حمایت از نظام و انقلاب ادامه داده‌اند.
یکی از خاطرات ارزشمند من در سال‌های گذشته، به‌ویژه نزدیک به سال ۱۴۰۰، مربوط به مشکلات جامعه کارگری در برخی از کارخانه‌ها و مؤسسات صنعتی است.
به‌دلیل واگذاری‌های نادرست یا سوءمدیریت‌ها، کارگران در صنایعی مانند ماشین‌سازی تبریز و هپکو دچار آسیب شدند.
وقتی به عرصه تولید لطمه وارد شود، اولین گروهی که آسیب می‌بینند، کارگران هستند.
وی گفت: با این حال، کارگران ما در چنین شرایط دشواری نیز با جدیت و بصیرت، مشکلات را پیگیری کردند و برای رفع نارسایی‌ها تلاش کردند.
مهم‌تر از همه، این بود که آن‌ها مراقب بودند که خدای‌ناکرده این چالش‌ها به اصل انقلاب آسیبی وارد نکند.
این نگاه عمیق و مسئولانه، یکی از ارزشمندترین خاطرات من از جامعه کارگری کشور است.
جلیلی تاکید کرد: در بازدیدهایی که از کارگران و نمایندگان جامعه کارگری داشتیم، مشاهده کردیم که آن‌ها ضمن پیگیری حقوق و مطالبات خود، تأکید جدی بر دفاع از انقلاب و نظام داشتند و اجازه نمی‌دادند دشمن از شرایط موجود سوءاستفاده کند.
این نگرش و مسئولیت‌پذیری، بسیار ارزشمند و قابل‌تقدیر است.
وی ادامه داد: در همین راستا، لازم است به نقش مردم در نظام اسلامی اشاره کنم.
در اندیشه سیاسی اسلام، کارویژه‌های نظام اسلامی و دولت‌ها زمانی به بهترین شکل تحقق می‌یابند که مردم نیز در کنار سازوکارهای دولتی به ایفای نقش بپردازند.
نمونه بارز این مشارکت را می‌توان در دوران دفاع مقدس مشاهده کرد.
اگرچه وظیفه اصلی در این عرصه بر عهده نیروهای مسلح بود، اما حضور مردم در کنار آن‌ها بود که موفقیت را تضمین کرد.
مردم خود را مسئول می‌دانستند و نقش خود را در این وظیفه عمومی ایفا می‌کردند.
جلیلی ادامه داد: یکی دیگر از نمونه‌های بارز این نقش‌آفرینی، شهدای مدافع حرم هستند.
جالب است که بخش قابل‌توجهی از این شهدا از طبقه کارگر بودند.
بسیاری از آن‌ها، افرادی بودند که در کارگاه‌ها و مشاغل ساده فعالیت می‌کردند، اما زمانی که احساس کردند وظیفه‌ای عمومی متوجه کشور، نظام، و انقلاب است، پا به میدان گذاشتند و سهم خود را در دفاع از میهن ایفا کردند.
وی افزود: در اندیشه سیاسی اسلام، تأکید جدی بر نقش مردم در شکل‌گیری، پشتیبانی، و استمرار نظام وجود دارد.
این مشارکت مردمی، نه تنها در تثبیت نظام، بلکه در پیشرفت و جهش آن نیز نقش اساسی دارد و باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در جلسه گذشته بحثی را مطرح کردیم که به دلیل تداخل با مناسبت‌های مختلف ناتمام ماند.
این بحث به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحولات سوریه مرتبط بود.
ایشان در بخشی از سخنان خود تأکید کردند که گفتمان مقاومت، یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت ما در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه در منطقه است.
این گفتمان با برخی تحولات، مستحکم‌تر و جدی‌تر می‌شود.
جلیلی بیان کرد: این موضوع، یعنی مقاومت، نیازمند بررسی عمیق‌تری است.
ابتدا باید مفهوم مقاومت را تعریف کنیم.
در همین راستا، به آیه‌ای که در جلسه قبل قرائت شد اشاره می‌کنم: "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا".
این آیه تأکید می‌کند که دین الهی بر اساس فطرت انسان بنا شده است و ما مأمور به اقامه آن هستیم.
اما اقامه دین به چه معناست؟
مقاومت در این مفهوم چگونه جای می‌گیرد؟
وی اظهارکرد: واژه "اقامه" ریشه‌ای در "قامه" دارد که به مفهوم ایستادن و برپا کردن است.
در زبان عربی، قیام به حالتی گفته می‌شود که انسان ایستاده است، چراکه در این حالت، شئون و ویژگی‌های انسانی بهتر از هر وضعیت دیگری نمایان می‌شود.
قیام، نماد تعادل و استواری است.
به‌عنوان مثال، ستونی را قائم می‌گویند که عمود و استوار باشد؛ اگر کج شود، دیگر آن را قائم نمی‌نامند.
این استعاره نشان می‌دهد که حالت قیام، بهترین و متعادل‌ترین حالت هر چیزی است.
جلیلی بیان کرد: در همین راستا، وقتی قرآن از ما می‌خواهد نماز را "اقامه" کنیم، صرفاً به معنای خواندن آن نیست.
اقامه نماز به معنای برپایی آن با رعایت تمامی لوازم و الزاماتش است؛ یعنی به‌گونه‌ای که حق نماز ادا شود و در بهترین حالت خود قرار گیرد.
این مفهوم به ما می‌آموزد که در گفتمان مقاومت نیز باید با استواری و تعادل عمل کنیم و در مسیر حق، ثابت‌قدم و استوار بمانیم.
وی گفت: از همین منظر، گفتمان مقاومت ریشه در فطرت الهی انسان دارد و به ما یادآوری می‌کند که در برابر انحرافات، کژی‌ها و چالش‌ها ایستادگی کنیم.
این ایستادگی همان حالت قیام است که در آن، شأن انسانی در کامل‌ترین حالت خود جلوه می‌کند.
بنابراین، گفتمان مقاومت نه‌تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک مسئولیت انسانی و اجتماعی است که ما را به سوی تعالی و کمال سوق می‌دهد.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 19 دی 1403 - 00:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0