FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


وقتی مرد یهودی با پاسخ‌های امام علی به سوالاتش مسلمان شد


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 17 دی 1403 - 13:12
مردی وارد مسجد النبی شد و گفت من یک یهودى و از افراد دانشمند ایشان هستم و قصد دارم از شما سؤالاتى بپرسم که در صورت پاسخ به آنها اسلام خواهم آورد.
فرمود،حضرت،راست،هارون،خدا،مطلب،احتجاجات،پرسيد،هدايت،امام،منا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از جنبه‌های مهم زندگی اهل بیت وحی علیهم‌السلام مناظره‌ها و احتجاجات ایشان با مخالفان بود.
احتجاج به معنای دلیل آوردن، برهان اقامه کردن و استدلال نمودن برای اثبات یک ادعا یا رد یک نظر مخالف است.
این احتجاجات که بر پایه استدلال و برهان استوار بود، گاهی با هدف آشکارسازی حق و حقیقت و گاهی نیز به منظور دعوت و هدایت افراد به سوی اسلام صورت می‌گرفت.
در این مناظرات، گاهی افراد به دلیل علم گسترده، اخلاق نیکو و بیان شیوای امام، به اسلام و حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام ایمان می‌آوردند و به جمع پیروان آنها می‌پیوستند.
در مقابل، برخی دیگر با مشاهده این استدلال‌های محکم و نشانه‌های روشن، به جای پذیرش حق، مسیر عناد و لجاجت را پیش می‌گرفتند و بر انکار و مخالفت خود پافشاری می‌کردند.
این واکنش‌ها نشان دهنده این واقعیت است که هدایت و گمراهی افراد صرفاً به آگاهی از حقیقت مرتبط نیست، بلکه پذیرش و تسلیم در برابر آن نیز نقش بسزایی دارد.
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در طول حیات پربار خویش، به ویژه در دوران پس از غصب خلافت و نیز در زمان امامتشان، مناظرات و احتجاجات متعددی با مخالفان داشتند.
این احتجاجات که با استناد به قرآن و سنت و با بیانی رسا و مستدل انجام می‌شد، به دنبال تبیین حق و آشکار کردن مسیر صحیح برای امت اسلامی بود.
حضرت در این مناظرات با مخالفان خود به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند و سعی می‌کردند با منطق و استدلال، آنان را به راه راست هدایت کنند.
این احتجاجات، بخشی مهم از زندگی سیاسی و فرهنگی ایشان را تشکیل داده است و نشانگر تلاش مستمر آن حضرت در جهت حفظ و نشر دین مبین اسلام بوده است.
در یکی از این مناظرات از صالح بن عقبه نقل است که از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است: وقتى ابو بکر مرد و عمر را جانشین خود قرار داد، عمر به مسجد رفته و آنجا نشست، در این حال یک مردى به آنجا آمده و گفت: اى امیر مؤمنان!
من مردى یهودى و از افراد دانشمند ایشان هستم و قصد دارم از شما سؤالاتى بپرسم که در صورت پاسخ به آنها اسلام خواهم آورد.
او گفت: آنها چیست؟
گفت: سه تا، و سه تا، و یکی.
اگر مایل باشى بپرسم و اگر در میان شما فردى عالم‌تر از تو هست، مرا نزد او بفرست.
عمر گفت: مطلوب تو این جوان است (و منظور حضرت أمیر علیه السّلام بود.)
پس خدمت حضرت رسیده و سؤالش را تکرار کرد، آن حضرت فرمود: چرا گفتى سه تا و سه تا و یکى، و از اول نگفتى هفت تا؟
گفت: در این صورت فردى جاهل باشم، اگر سه تاى اول را پاسخ ندهى مرا کافى است، فرمود: اگر به همه‌‏اش پاسخ دهم مسلمان می‌شوى؟
گفت بله.
فرمود: حال بپرس، گفت:
نام نخستین سنگى که بر روى زمین نهاده شد و نخستین چشمه‌‏اى که جوشید، و نخستین درختى که رویید چیست؟
فرمود: اى یهودى، شما قائلید که نخستین سنگ بر روى زمین سنگى است در بیت‌‌المقدس، حال اینکه دروغ می‌گویید، آن همان حجر الأسودى است که با آدم از بهشت نازل شد.یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
حضرت فرمود: و اما نخستین چشمه؛ شما قائلید که آن چشمه‏‌اى است در بیت المقدس و دروغ می‌گویید، و آن «چشمه حیات» است؛ همان که حضرت موسى شخص «نون» را در آن غسل داد و آن همان چشمه‏‌اى است که جناب خضر از آن نوشید و هر که از آن می‌نوشید، عمر جاودانى می‌‏یافت.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
حضرت فرمود: و امّا نخستین درخت؛ شما قائلید که آن درخت زیتون است، اما دروغ گفته‌‏اید، و آن درخت عجوه است که با آدم از بهشت نازل شد.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
و پرسید: سه مسأله دوم این است که این امّت چند امام هدایت شده دارند که اگر آنان را تنها گذارند هیچ زیانى متوجّه‏‌اشان نخواهد شد؟
حضرت فرمود: دوازده امام و پیشوا.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
و پرسید: پیامبر شما در کجاى بهشت مأوى و مسکن می‌کند؟
فرمود: در بالاترین درجه، و شریف‌ترین مکان؛ که همان جنّات عدن است.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
و پرسید: چه کسى در منزل او نازل می‌شود؟
فرمود: همان دوازده امام هدایت شده.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است.
و پرسید: هفتمین سؤال باقى مانده و آن این است که وصىّ پیامبرتان چند سال پس از وفات او زندگى می‌کند؟
فرمود: سى سال.
پرسید: آیا به مرگ طبیعى می‌میرد یا به شهادت می‌رسد؟
فرمود: بر فرق سر او شمشیرى وارد شده و ریش او را به خون سر رنگین می‌کند.
یهودى گفت: به خدا که راست گفتى، این مطلب به خطّ هارون و املاى موسى است!
سپس آن یهودى به طریقى نیکو مسلمان شد.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 18 دی 1403 - 00:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0