FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اطلاعات بسیار خوبی در حوزه روایت آخرالزمان و عصر ظهور داریم


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 دی 1403 - 14:40
ما در حوزه روایات مربوط به عصر ظهور و پیشا ظهور و پس از ظهور که اسمش دوره رجعت است، اطلاعات بسیار بسیار خوبی در حوزه روایات داریم.
آينده،قرآن،حوزه،بيني،مثلاً،پنهان،كشف،مسائل،علي،جهان،مجهولات،پ ...

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمدرضا سنگری» مدیر گروه علمی ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به موضوع قلمرو پژوهی در قرآن اشاره کرد و نوشت:
قلمروهای پژوهشی مهمی در قرآن وجود دارد؛ اولین قلمرو را هم در حوزه روایاتمان داریم و هم در سلوک و سنت رفتاری اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و هم در قرآن و آن بحث آینده‌پژوهی پژوهش است.
شاید البته اولین نکته‌ای که به ذهن برسد این است که آینده که در اختیار من است که من الان آینده را پیشگویی یا پیش بینی کنم و بعد پژوهش شروع کنم.
در امکان دسترسی به آینده، ما می‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم اگر نظام علت و معلولی را به درستی بشناسیم.
همچنان که امروز می‌بینید در مسائل مربوط به فضا و هوا می‌توانند مثلاً تا هفته بعد و حتی ماه بعد را پیش بینی بکنند، ما بعضی از مسائل آینده را می‌توانیم پیشگویی و پیش بینی بکنیم.
بنابراین چنین نیست که آینده کاملاً غایب باشد، آینده حاضر می‌شود.
یک مسائلی هم هست که بخشی از آینده را برای ما معلوم کرده‌اند.
ما در حوزه روایات مربوط به عصر ظهور و پیشا ظهور و پس از ظهور که اسمش دوره رجعت است، اطلاعات بسیار بسیار خوبی در حوزه روایات داریم.
امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید بر اساس همین نظام علت و معلولی می‌توانید حوادث آینده را پیش بینی بکنید؛ حضرت علی می‌فرماید: اِستَدِلَّ علی ما لَم یَکُن بما قَد کانَ؛ فإنّ الاُمورَ أشباهٌ؛ امام علی علیه السلام به فرزند بزرگوار خود، امام حسن علیه السلام نوشت: از آنچه بوده، به آنچه نیست راه بِبَر؛ زیرا که امور دنیا همانندند.
این حرف فوق العاده راهگشاست چراکه می‌فرماید: استدلال کنید.
اگر در گذشته مطالعه بکنید ببینید یک مقدمه‌ای منجر به یک نتیجه شده یعنی مجموعه‌ای منظومه‌ای از حوادث زمینه وقوع رویداد شدن یک مسئله می‌شوند.
تردید نکنید اگر امروز آن مقدمات را ببینید می‌توانید پیشگویی کنید.
خداوند در قرآن در سوره حشر آیه ۱۸ مطرح می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد»؛ در حقیقت سرمایه اصلی انسان در صحنه قیامت کارهایی است که از پیش فرستاده، و گر نه غالباً کسی به فکر انسان نیست که برای او چیزی بعد از مرگ او بفرستد، و یا اگر بفرستند ارزش زیادی ندارد.
از اینجا چشمتان را به سمت آینده بدوزید از همین جا ولتنظر نفس را اینجوری معنی می‌کنند از حالا برای آینده‌تان پس‌انداز کنید.
اگر قرار باشد این را در حوزه معرفتی ما قرار بدهیم، یک پیام بسیار شیرین و زیبا دارد که همه آنچه که پیشتر بوده است را می‌توان در استخدام مطالعات ما برای روشن کردن آینده قرار داد.
این آینده پژوهی در حقیقت پردازی و آینده پردازی است و محصول بررسی‌های مطالعات و نکته خیلی عجیبی است که در این آیه وجود دارد و آن فرداسازی است؛ ما باید در اندیشه آینده سازی باشیم؛ یعنی این شناخت‌ها باید از حالا ما را کمک بکند بگوییم مثلاً سال ۲۰۴۰ چه اتفاقی می‌افتد؟
موضوع تکینگی را در فضای هوش مصنوعی مطرح می‌کنند؛ تا سال ۲۰۴۰ اصلاً تمام چهره جهان عوض می‌شود.
در خیابان‌ها ترافیک نمی‌شود، از بالا پهپاد می‌فرستند.
مسائل کاملاً تغییر می‌کنند، خیلی موضوع مهمی است.
قرآن حجت است؛ این آیه می‌تواند برای خیلی از مطالعات و مسائل و بررسی‌ها تکیه‌گاهی باشد.
به عنوان قلمروی دوم، ملکوت پژوهشی مهم است؛ خود واژه ملکوت یعنی پنهان؛ فرشته را از آن جهت ملک می‌گویند که پنهان از چشم صوری و ظاهری است.
جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سرشار از اسرار و سرشار از قاعده و قانون هستی قانونمند است.
میلیون‌ها قانون در خود هستی وجود دارد؛ ما تعدادی از این قوانین را کشف کرده‌ایم.
در حوزه قانون‌های معنوی و غیر مادی در همین نظام مادی جهان الان ما چند قانون کشف کرده‌ایم؟
به نظر شما قانون‌های کشف ناشده چند برابر قانون‌های موجود است؟
به زبان دیگر بگویم مجهولات چند برابر معلومات ماست؟
الان بیشتر با معلومات سرکار داریم یا با مجهولات؟
مجهولی را که ما معلوم می‌کنیم، بیشتر به سمت مجهولات جدید می‌رویم؛ یعنی هر علمی خودش فقط مجهول ساز است.
مثلاً فرض کنید دانشمندان به اتم رسیده‌اند، در اتم چند سوال مطرح شده است؛ مثلاً چند قسمت اتم دارد؟
بنابراین علم جهل‌ساز است.
البته این جهل فرهیخته است.
این جهل فرهیخته همان است که دریابی که نمی‌دانی و دریابی که چقدر پرسش‌ها پیش روی ما وجود دارد.
خداوند در قرآن می‌فرماید: دنبال کشف این قوانین پنهان جهان بروید و اینها را جستجو کنید.
قوانین پنهان جهان را باید شناخت.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 17 دی 1403 - 23:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0