FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مفهوم مقاومت در جهان بینی قرآن ؛ ظهور و آخرالزمان کنار مقاومت معنادار می شوند


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 16 دی 1403 - 07:29
مفاهیمی مانند صبر، توکل و انتظار ظهور آخرالزمانی همه مفاهیمی هستند که در کنار مفهوم مقاومت معنادار و به مفاهیم زنده مبدل می‌شوند.
مقاومت،مفهوم،حركت،حوزه،قرآن،صبر،عالم،انسان،تدريجي،عنصر،قرار، ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: مفهوم مقاومت یکی از مفاهیمی است که بارها در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است و رمز پیروزی دین خدا و بهره‌مندی از نصرت پروردگار در همین مفهوم نهفته است.
از این جهت ضرورت دارد ابعاد مختلف مفهوم مقاومت که در جهان امروز به یک گفتمان حاکم در اندیشه سیاسی اسلام مبدل شده است مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و ماهیت و فلسفه آن شناخته شود.
به همین منظور با حجت‌الاسلام حیدر همتی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در رابطه با جایگاه و مفهوم مقاومت در گفتمان درون‌دینی و برون‌دینی گفتگو کردیم.
وی در ابتدا اظهار کرد: اگر بخواهیم در رابطه با مفهوم مقاومت بحث کنیم باید چند محور را مورد تاکید قرار دهیم.
محور اول مربوط به حوزه هستی‌شناسی مقاومت و جایگاه مقاومت در عالم هستی است.
محور دوم جایگاه آن در حوزه انسان‌شناسی و روابط انسانی است و محور سوم نگاهی است که قرآن به این مسئله دارد.
در حوزه هستی‌شناسی به معنای قانون عالم طبیعت باید عرض شود حوزه طبیعت، حوزه تجدد، نو شدن، حرکت، حفظ و بقا است.
قانون طبیعت به گونه‌ای است که موجوداتی در عالم طبیعت می‌توانند به زیست خودشان ادامه دهند که از قوام، قدرت و ثبات برخوردار باشند.
هر موجودی که در عالم از ضعف و سستی برخوردار باشد محکوم به عدم و نیستی است.
این قانون طبیعت است.
موجود ضعیف محکوم به نابودی است
همتی ادامه داد: در حوزه انسانی‌شناسی نیز همینطور است و این اراده معطوف به قدرت بود که جهان جدید را شکل داد که از سویی با نظریه تکاملی داروین گره خورده است.
در این میان ما امتداد اراده معطوف به قدرت را در حوزه سیاست و اجتماع شاهد هستیم و در این حوزه هم تأثیرات خود را گذاشته.
به عنوان مثال در حوزه اقتصاد، ایجاد بازار آزاد، رقابت اقتصادی و از بین بردن رقبای ضعیف، چه رقبایی که ضعف آنها خودخواسته است و چه بر اثر جبر سیاست و اجتماع، از نتایج این مفهوم برشمرده می‌شود.
بنابراین موجود غیر مقاوم محکوم به نیست شدن و حذف شدن خواهد بود و این سیاست حاکم بر دنیای امروز و معادلات دنیای امروز است.
وی افزود: پس تحلیل مفهوم مقاومت از منظر حوزه طبیعت و زیست طبیعی موجودات در این عالم ما را به این نتیجه می‌رسد که موجودی بقا دارد و می‌تواند استدامه حیات داشته باشد که به نوعی از قدرت، قوت و مقاومت در برابر پدیده‌ها برخوردار باشد چه آنکه بنا به فرمایش امیرالمومنین (ع) گیاهی که در بیابان رشد می‌کند و در نبود باران و آب خود را نگه می‌دارد معمولاً از ریشه محکمی برخوردار است ولی گیاهانی که همواره در کنار آب هستند، با کوچک‌ترین قحط آبی محکوم به خشکی و نیستی هستند و به راحتی از جا کنده می‌شوند.
در حوزه انسان‌شناسی نیز تداوم این قضیه در سیاست و اقتصاد خودش را نشان می‌دهد که توضیح دادم.
دو عنصر اساسی مفهوم مقاومت
استاد حوزه علمیه در ادامه به جایگاه قرآنی مفهوم مقاومت اشاره کرد و گفت: نگاهی که از منظر قرآن به این قضیه وجود دارد این است که توصیف قرآن از حرکت عالم هستی و خلقت یک حرکت تدریجی توأم با رنج است.
قرآن می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» یعنی توی انسان به سوی پروردگارت رونده هستی ولی این حرکت یک حرکت تدریجی همراه با سختی است.
حرکت تدریجی و همراه با سختی، برآیند مفهوم مقاومت است.
درون مقاومت دو عنصر خوابیده است؛ یکی اینکه تدریجی است، دوم اینکه همراه با سختی است.
اینکه تدریجی است به این معنا است که در مقابل حرکت‌های آنی، هیجانی، احساسی و غیر خودآگاهانه و جبری قرار دارد.
به نوعی سنت خداوند متعال بر این پایه قرار داده نشده که دین خود را و هدایت خود را بر انسان‌ها بر پایه هیجان، ارعاب، خوف و احساس غلبه دهد بلکه حرکت بر پایه اختیار و تدریج است.
عناصر پیش برنده در جریان مقاومت
حجت‌الاسلام همتی تاکید کرد: وقتی این مدل حرکت در عالم هستی و در عالم تکامل و در عالم مواجهه انسان با خدا حاکم شد یک مقدار کار را سخت و پیچیده خواهد کرد لذا عناصر معین، عناصر پیش‌برنده و کمک‌کار این جریان مفاهیمی چون مفهوم صبر، مفهوم توکل، مفهوم اعتقاد به وعد و وعید الهی خواهد بود و اینها مفاهیم پیش‌برنده و حرکت‌دهنده این مدل حرکت هستند.
وقتی حرکت تدریجی شد کند پیش می‌رود و رسیدن به نتیجه در طولانی مدت است.
چون حرکت تدریجی است گاهی وقت‌ها انسان دچار شک و تردید در راه و هدف می‌شود.
به همین خاطر تا عنصر توکل، عنصر اعتماد به خدا و عنصر صبر وجود نداشته باشد، این تهدید وجود دارد که انسان راه را تا آخر ادامه ندهد.
وی افزود: یکی از نکاتی که در مدل حرکت مقاومت وجود دارد این است که انسان باید به نقطه نگاه «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَی» برسد چه آنکه بدون نصرت الهی این حرکت به نهایت خودش نخواهید رسید.
این نصرت الهی کی تحقق پیدا می‌کند؟
وقتی انسان به نقطه خلوص برسد؛ به نقطه‌ای که دست خدا را در تغییرها و در حرکت‌ها ببیند.
در هر نقطه‌ای که انسان دچار غرور شد، در هر نقطه‌ای که منیت حاکم شد آنجا نقطه شکست این نوع حرکت و این نوع مقاومت خواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: پس اگر بخواهیم این موضوع را از نگاه قرآنی تحلیل و جمع‌بندی کنیم حرکت دینی و هدایت دینی بر پایه عنصر تدریج بر پایه رنج همواره با اختیار و انتخاب انسان قرار دارد.
از این رو در مقابله با حرکت‌های جبری و حرکت‌های هیجانی و احساسی و بدون عقلانیت است و وقتی تدریجی شد کسانی که اهل احساس و هیجان هستند و نگاه ظاهری به عالم دارند نمی‌توانند در کنار این جریان قرار بگیرند و این نوع حرکت را برای خودشان تبیین کنند و در کنار آن بایستند.
صبر یک عنصر مقاومت ساز است
وی تصریح کرد: از سویی مفاهیمی مانند صبر، توکل و انتظار ظهور آخرالزمانی همه مفاهیمی هستند که در کنار مفهوم مقاومت معنادار می‌شوند و به مفاهیم زنده مبدل می‌شوند.
از این منظر مفهوم صبر به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن نمی‌شود بلکه صبر به معنای صبر در مقاومت و صبر در معیت مقاومت است.
وقتی قرآن می‌فرماید: «ان مع العسر یسرا»، عسر به معنای مقاومت و سختی‌های مقاومت است که منجر به یسر خواهد شد و در مواجهه با عسر باید اتکا به صبر داشت.
پس صبر یک عنصر مقاومت‌ساز است نه یک تخدیر و نه یک مفهومی که انسان را از مقاومت کنار می‌گذارد.
مفهوم توکل نیز در حوزه مقاومت معنا می‌دهد به این معنا که ما بر یک قدرت برتر توکل می‌کنیم.
انتظار وعد و وعید الهی نیز در حوزه مقاومت است یعنی در حین مقاومت انسان انتظار وعده الهی را دارد و انتظار نصرت الهی را می‌کشد.
وی در پایان یادآور شد: پس این مفاهیم اخلاقی که در حوزه قرآن وارد شده همه در پارادایم و چارچوب مقاومت معنادار است.
ضمن اینکه مفاهیم ابتلاء و آزمایش که در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است نیز چنین است.
وقتی قرآن می‌فرماید: «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»، این عمل همان مقاومت است.
پس مفاهیم اخلاقی قرآن و جهان‌بینی قرآن همه در حول مفهوم مقاومت معنادار می‌شود والا اگر مفهوم مقاومت را از آنها بگیریم تفسیر آنها غیر از لفظ و یک نوع تخدیر و افیون چیزی نخواهد بود.
پس مفاهیم اخلاقی قرآن بدون مقاومت تبدیل به افیون خواهد شد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 16 دی 1403 - 23:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0