FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شناخت و تحلیل علائم ظهور و آخرالزمان نیاز به تجربه و تخصص دارد


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 16 دی 1403 - 09:58
حجت الاسلام حامد کاشانی گفت: وقتی درباره آزمون حتمی و بزرگی به نام ظهور صحبت می‌کنیم، مسلماً با پدیده‌ای تکان دهنده مواجه خواهیم بود اما ممکن است فردی بالدفعه با حوادث مواجه شود.
امام،السلام،ظهور،حوادث،وقايع،اشاره،عنوان،اطهار،عليهم،باقر،كا ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد کاشانی در سخنانی با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه و جهان و تطابق آن با علائم ظهور بیان کرد: در این روزها با توجه به حوادثی که در سراسر دنیا در حال وقوع است، افراد مختلف با استفاده از روایات و صحبت‌های در دسترس، نسبت به تحلیل این وقایع همت می‌گمارند.
به عنوان مثال علائم ظهور را در منابع می‌بینند و تلاش می‌کنند این علائم را با آنچه از دنیا می‌بینند و درک می‌کنند منطبق کنند.
وی افزود: داشتن واکنش نسبت به این وقایع دوگونه است، یا افراد در این حوادث فعالانه شرکت دارند؛ و یا همچون اغلب مردم منفعلانه در کنار آنها حضور دارند.
به علت منفعل بودن نسبت به پدید آمدن وقایع، برای شناخت علائم ظهور نیاز به تجربه وجود دارد.
این تجربه طبیعتاً نشأت گرفته از تاریخ و گزارش‌های رسیده است.
حجت الاسلام کاشانی گفت: وقتی درباره آزمون حتمی و بزرگی به نام ظهور صحبت می‌کنیم، مسلماً با پدیده‌ای تکان دهنده مواجه خواهیم بود.
پس تحلیل تجربه‌ها نیز به سادگی رخ نمی‌دهد.
ممکن است فردی بالدفعه با حوادث مواجه شود و یا مانند پرستار فعال در بخش اورژانس بیمارستان، هر روز بارها و بارها با موقعیت‌های بغرنج دست به گریبان باشد.
پس نوع تحلیل‌ها و نحوه برخوردها متفاوت می‌شود.
پس نیاز به متخصص در این امور وجود دارد و کدام متخصص بالاتر از ائمه اطهار علیهم السلام.
لذا باید نزد ایشان زانوی شاگردی زمین زد.
برخی انگ عافیت طلبی به امام باقر و امام صادق علیهماالسلام زدند
این محق تاریخ اسلام در ادامه تصریح کرد: مؤمنین اگر نتوانند در زلزله‌های جامعه درست تشخیص دهند، جزو پازل حوادث حرکت می‌کنند.
حتی ممکن است بر جهت عکس مسیر حق حرکت کنند.
به عنوان نمونه می‌توان به عدم مشارکت امام باقر و امام صادق علیهما السلام، در قیام‌های عصر خود اشاره کرد.
زیرا ایشان حقایق مبین را در مسیر خود دنبال می‌کردند.
این حقایق را به سمت اتفاقات، به سمت خوشایند بقیه و یا به سمت سوار شدن بر امواج متمایل نمی‌کردند.
به همین دلیل است که برخی جسارت را از حد گذرانده و به امام باقر و امام صادق علیهما السلام، اتهام عافیت طلبی می‌زدند!
وی بیان داشت: حال سوال این است که چرا ائمه اطهار علیهم السلام در این قیام‌ها مشارکت نمی‌کردند؟
مگر قیام ضد طاغوت نیست؟
مهمترین پاسخ آن است که در جریان تصمیم سازی ها و هدف گذاری ها، رهبر و پیش برنده الزامی است.
آیا محور قیام‌های مذکور بر مبنای امام بنا شده است یا امام مصادره به مطلوب شده و مسیر قیام در جهتی دیگر است؟
حوادث مذکور برای پیروی از ائمه اطهار علیهم السلام استوار نشده بود.
لذا می‌توان گفتن الزاماً مقابله با طاغوت کافی نیست.
حال توجه به این نکته اهمیت دارد که اگر بناست در مسیر امام به ظهور رسید و در آن نقش آفرینی کرد، لازم است وضعیت خود را نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام معنا کنیم.
پس شاید ارائه عقاید و تثبیت افکار منتظرین با امام اهمیت ویژه‌تری پیدا کند.
تربیت پیش از واقعه
کاشانی اضافه کرد: این عقاید باید پیش از وقوع حادثه بزرگ تنظیم شده باشد.
وگرنه به عملکرد اشتباه در نقطه کلیدی منجر می‌شود.
به عنوان مثال می‌توان به نقش حضرت زینب کبری علیها سلام اشاره کرد.
هر چند مقام ایشان قابل قیاس به هیچکس نیست، اما به این نکته باید توجه کرد که اگر تربیت پیش از واقعه در ایشان رخ نداده بود، نمی‌توانستند پرچم دار کربلای پس از عاشورا باشند.
وی افزود: عده‌ای که فهم درستی نسبت به وقایع نداشتند، به امام باقر علیه السلام خرده می‌گرفتند که در میان حرکت‌های مقابله‌ای با طاغوت زمان، چه وقت تعلیم نماز و حج است؟
پاسخ را می‌توان در این یافت که شناخت محور مقایسه‌ی رفتار و عملکردها، ملاک است.
پس به تبعیت می‌توان گفت به عنوان مقدمه نقش آفرینی روز بزرگ ظهور، خودسازی، شامل استفاده مبنایی و معرفت شناسانه و نه صرف ثواب دار بودن از ادعیه و قرآن باید سرلوحه کار قرار گیرد.
سپس از این مقدمه برای فعال شدن در نقش‌های محوله استفاده کرد.
از ماه رجب به سادگی نباید عبور کرد
کاشانی تصریح کرد: اشاره به این نکته نیز الزامی است که باید مختصات فتنه‌ها و حوادث ظهور را شناخت تا بدانیم دستمان چقدر خالی است.
به عنوان نمونه می‌توان به مکالمه پیامبر عظیم الشأن اسلام صلوات الله و سلامه علیه و امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان بیان حوادث پس از رحلت پیامبر اشاره کرد.
جایی که دانه به دانه وقایع گفته می‌شود و حضرت امیرالمؤمنین در پاسخ نگرانی خود از سلامت دینی و نلغزیدن را بیان می‌کنند.
دیگر مقایسه وضعیت خود و امیرالمؤمنین که عیان است.
وی در ادامه گفت: برای اولیای الهی هر شب، شب قدر است.
حال اگر این وضعیت را متوجه شویم و اگر خود را در آخرالزمان درک کنیم، نمی‌توان از موقعیت‌های فوق العاده ای همچون ماه رجب به سادگی عبور کرد.
اگر ایام پیش رو به طور ویژه در ذهن و عمل ما تغییر کند، یعنی اهمیت موضوع را درک کرده ایم و فعالانه وسط گود ایستاده ایم.
گرچه اگر بنا به رفتار عادلانه الهی باشد، اجازه گفتگو و خلوت کردن خیالی بیش نیست.
اما با کریمی مواجه هستیم که با فضل خود امکان ایجاد این بستر را فراهم و ترغیب می‌کند که أین الرجبیون.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 16 دی 1403 - 23:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0