FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توسعه مکان‌های مذهبی منجر به توسعه فضای مذهبی نمی‌شود؛ باید فضای معنادار امر قدسی ایجاد کرد


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 دی 1403 - 14:41
پژوهشگر حوزه آیین‌های دینی گفت: آن چیزی که در هیئت‌های ثابت عمدتاً موجب معنادار شدن آن مکان و تبدیلش به فضای هیئت و قدسی می‌شود، ذهنیات و پیشینه آن افراد است
مكان،هيئت،گذري،فضاي،فضا،ثابت،عودي،مشاركت،مناسك،مذهبي،معنادار ...

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین پیش‌نشست تخصصی همایش علمی هیئت و آیین‌های مذهبی ۱۴۰۳ با عنوان «هیئت: از مکان تا فضا» به میزبانی اندیشکده هیئت و با حضور سید شهاب‌الدین عودی، پژوهشگر مطالعات مناسک، برگزار شد.
این نشست به بررسی ابعاد جغرافیایی و معنایی هیئت‌های مذهبی پرداخته و به تفکیک هیئت‌ها بر اساس مکان و فضا پرداخت.
عودی در این نشست به تمایز بین مکان و فضا اشاره کرد و گفت: در گونه‌شناسی‌های مختلف، هیئت‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.
این دسته‌بندی‌ها شامل هیئت‌های مدرن، سنتی، مردمی و دولتی است.
باید به ابعاد جغرافیایی و محیطی هیئت‌ها توجه بیشتری شود.
هیئت‌های ثابت و غیر ثابت
وی هیئت‌ها را به دو دسته ثابت و غیر ثابت تقسیم کرد و توضیح داد که هیئت‌های ثابت معمولاً در مکان‌های مشخصی مانند مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شوند، در حالی که هیئت‌های غیر ثابت به دلیل توسعه شهری و تغییرات جغرافیایی به صورت موقتی و گذری برگزار می‌شوند.
عودی به هیئت‌های گذری اشاره کرد و گفت: این هیئت‌ها معمولاً با مشارکت‌کنندگانی روبه‌رو هستند که به صورت عبوری و موقتی در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و عمدتاً خاصیت شهر مدرن است.
هیئت‌های گذری در تهران خیلی گسترده‌تر است.
در پارک‌ها و معابر عبوری.
پس اسمش را هیئت‌هایی با مشارکت کنندگان گذری یا مشارکت کنندگان عبوری می‌گذارم در برابر هیئت‌های ثابت که مشارکت کنندگانشان به نوعی مشتری ثابت آنجا هستند.
مناسک‌گذاری و قداست فضا
دکتر عودی همچنین به نظریه‌های مختلف درباره قداست مکان و فضا اشاره کرد و گفت: مناسک‌گذاری می‌تواند به محیط قداست ببخشد، اما باید آداب و ضوابط خاصی رعایت شود.
که هیئت‌های گذری ممکن است فضای مقدس ایجاد کنند، اما این بستگی به تعلق خاطر مشارکت‌کنندگان دارد.
اما در هیئت‌های گذری این مفهوم ممکن است تغییر کند ولی چون گذری است، این فرد هیچ تعلق خاطری ندارد و می‌آید آن بسته مصرفی خودش را استفاده می‌کند و می‌رود.
این پژوهشگر حوزه مناسک در ادامه افزود: آن چیزی که در هیئت‌های ثابت عمدتاً موجب معنادار شدن آن مکان و تبدیلش به فضای هیئت و قدسی می‌شود، ذهنیات و پیشینه آن افراد است.
آیا این هیئت‌های گذرا با مشارکت کنندگان گذرا هم فضای مقدس می‌سازند یا نمی‌سازند؟
چیزی که من به نتیجه رسیدم، این است که فضاهای مناسکی گذرا که هیئت هم یکی از آنها است، یک نوع مکان فضای هیئتی یا به نوعی کژ فضا ایجاد می‌کند یعنی هم فضا هست و هم نیست.
از یک طرف خنثی نیست و یک مکان عادی نیست و به هرحال یک سری افراد دارند آنجا مناسک برگزار می‌کنند و از یک طرف هم آن مؤلفه‌های جغرافیایی مکان مقدس را ندارد.
عودی در مورد تبدیل مکان به فضای معنادار اظهار داشت: کیفیت ایجاد فضا یعنی تبدیل مکان خنثی به فضای معنادار که اینجا منظور ما فضای هیئت است، یکی مربوط به خود سازه و حتی مصالح به کار رفته در آن است.
یک بعد دیگر هم بعد تفاسیر ذهنی افراد است که وقتی در آن سازه می‌رود، این را با پیشینه ذهنی خودش تطبیق بدهد.
بعد سوم بعد مشترکش است یعنی باید هر دو باشد.
آن موقع می‌توانیم بگوییم این مکان، فضای معنادار هیئت است.
عودی در مورد گسترش هیئات گذری تاکید کرد: با قداست بخشی بیش از حد به فضاهای عمومی و در دسترس پذیر بودن این امر قدسی ممکن است به مرور این امر قدسی عادی و نزد مردم روزمره شود و دیگر آن قداست سابق را نداشته باشد و قدسی زدایی شود.
این یک نظر است.
یک نظر دیگر هم می‌گوید این هیئت‌ها گذاری به هرحال باید باشد چون در رویکردهای بدمند، هم خود شنیدن مداوم و بوییدن بو و حضور و خود لمس یک فضای قدسی، تأثیر می‌گذارد و این ثابت شده است.
هیئت‌های گذری می‌توانند به مناسک زدایی منجر شوند
در ادامه عودی به چالش‌های هیئت‌ها گذری اشاره کرد و گفت: به نظر من در مکان هیئت، تجربه‌های گذشته فرد خیلی مهم است یعنی در مکانی که از قبل بوده ولی در هیئت‌های گذری می‌بینیم، به نوعی نگاه کارکردی به هیئت از طرف برخی از مردم وجود دارد.
یعنی لزوماً مشارکت مردم را در فضای هیئت نمی‌توان نشان دهنده علقه آنها به هیئت دانست.
به نسبت کسی که به یک مکان ثابت می‌رود.
مشارکت‌کنندگان ممکن است به لحاظ جسمی در هیئت حاضر باشند، اما از نظر ذهنی و روحی به آن فضا تعلق نداشته باشند.
این موضوع می‌تواند به تضادهایی بین بدن و ذهن منجر شود که در نهایت بر کیفیت تجربه مذهبی تأثیر می‌گذارد.
عودی افزود: این تضاد می‌تواند به مناسک‌زدایی منجر شود، زیرا افراد ممکن است صرفاً به عنوان یک تماشاچی در این مراسم‌ها حاضر شوند.
این پژوهشگر در ادامه به سایر چالش‌هایی هیئت‌های گذری اشاره کرد و گفت: این هیئت‌ها ممکن است با مشکلاتی مانند عدم رعایت آداب و رسوم مواجه شوند این موضوع می‌تواند به مناسک‌زدایی منجر شود و کیفیت تجربه مذهبی را کاهش دهد.
خود مناسکی بودن یا نبودن این افراد بسته به آن فضا است یعنی موقعی که شما یک کنشگر عبوری هستی، مناسک گذار حساب نمی‌شود هرچند در مکان هیئت هستید.
اینجا می‌شود گفت به نوعی مشارکت کننده هستید.
مانند خیلی از رویدادهای دیگر مثل جشن نیکوکاری و… که در فضای عمومی انجام می‌شود؛، یک مشارکت کننده می‌شوید یعنی از مناسک گذار به مشارکت کننده اجتماعی تبدیل می‌شوید.
سازه‌های موقت هیئت‌ها باید با توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی منطقه طراحی شوند
وی در ادامه به تأثیرات اجتماعی هیئت‌ها بر برنامه‌ریزی شهری پرداخت و بیان کرد: باید توجه داشت توسعه مکان‌های مذهبی منجر به توسعه فضای مذهبی نمی‌شود.
این را باید برنامه‌ریزان شهری در نظر داشته باشند سازه‌های موقت هیئت‌ها باید با توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی منطقه طراحی شوند تا بتوانند فضایی معنادار ایجاد کنند..
به نظر من با بررسی نقشه ذهنی ساکنان و عبور کنندگان هر منطقه می‌شود به منطق مناسکی آن منطقه هم پی برد.
عودی در پایان سخنان خود افزود: البته دسته‌های عزاداری فرق دارد و آنجا آن معبر معنا دارد.
اگر معناسازی شود حتی می‌تواند سازه هم نداشته باشد و اصلاً سقف هم نداشته باشد و باز هیئت باشد.
معنای فضا ورای مکان است.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 15 دی 1403 - 22:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0