FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نیما ترا چشم به راه است»؛ راز « لادبن» و «ری را» در شعر نیمایی


 

مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | شنبه، 15 دی 1403 - 10:12
ساری- دی ماه سرد و زمستان ۱۳۳۸ بود که آفتاب نیما یوشیج غروب کرد و همچنان چشم به راه نیماپژوهانی است تا گره از رازهای اشعارش بازکنند.
نيما،شعر،ري،مازندران،جنگل،نو،فارسي،زندگي،ادامه،شراگيم،يوشيج، ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دی ماه زمستان ۱۳۳۸ یادبود غروب پدر شعر نو ایران است و با گذشت سال‌ها از آن غروب غم انگیز همچنان نیما همانند شعرهایش رازگون باقی مانده است.
نگاهی به شعرها و دست نوشته‌های نیما نشان می‌دهد که وی عاشق و شیدای دیارش مازندران و لاویج بود.
اهل حزب بازی نبود و در شعرهایش حامی طبقه ضعیف و فقرا بوده است.
از این رو بود که از زندگی بورژوازی مادری اش فاصله می‌گیرد و سال‌ها در خانه‌ای کوچک در یکی از خیابان‌های تهران زندگی می‌کند و بعدها به یوش می‌آید.
نامش «علی نوری اسفندیاری» و متخلص به نیما بود و بعدها نام پدر شعر نو را بر وی می نهند.
نیما در یک شب سرد زمستانی براثر بیماری ذات الریه جان به جان آفرین تسلیم می‌کند و پسرش شراگیم می‌گوید: «خانه جلال (آل احمد) نزدیک بود و وقتی دم درب خانه‌اش رفتم و حال مرا دید، عبایی که بر دوش داشت بردوشم انداخت.»
وی ادامه می‌دهد: شب پیکر نیما را در مسجدی در خیابان منوچهری گذاشتیم و صبح نیز تعدادی از شاعران نظیر شاملو، فروغ، اخوان و غیره آمده بودند.
نیما عاشق وطن بود
شراگیم می‌گوید: گاه وقتی شعرهای نیما را می‌خوانم بغض می‌کنم چون نیما را خوب حس می‌کنم و دقیقاً می‌فهمم چه می‌گوید.
نیما دوازده ساله بود که از زندگی مرفه مادرش دور می‌شود و به جنبش جنگل می‌پیوندد و به گفته پسرش، نیما آدمی بود که با عشق و حرارت به میهن زندگی و از طبقه فقیر حمایت می‌کرد و برای رنج خود و دیگران شعر می‌گفت و قافیه و وزن برایش ابزارهایی برای بیان حرف‌ها بودند.
به گفته شراگیم، نیما کشورش را به شدت دوست داشت و آدمی به شدت ملی بود و هیچ وقت به حزب و گروهی پایبند نبود و همواره به من وصیت و نصیحت می‌کرد که فرزندم به هیچ حزبی وارد نشو.
نیما اهل حزب بازی و دارو دسته بازی نبود و فقط عاشق وطنش بود و زمانی شروع به شناختن نیما کرده بودم که دیگر فرصتی نبود.
نیما بار و بنه را بست و با ایران پیما خود را به جاده بلده رساند و از آنجا با عبور از جاده مالرو خود را به زادگاهش یوش رساند.
شراگیم ادامه می‌دهد: چون جاده مالرو بود حدود یک شبانه روز باید مسافت را طی می‌کردیم و از این رو شب را در خانه و یا قهوه خانه‌ای که در مسیر بود اطراق می‌کردیم.
نیما یوشیج از وقتی که با عالیه خانم ازدواج می‌کند، در کوچه پاریس تهران خانه کوچکی داشت و تا سال ۱۳۲۷ از تهران به شمیران کوچ کرد و به گفته پسرش، نیما هرگز اسمش را عوض نکرد و فقط تخلصش نیما بود.
وی با بیان اینکه نام نیما در شناسنامه علی نوری اسفندیاری بود، ادامه می‌دهد: وی نام نیما را در شعر برای خود انتخاب می‌کند و نام لادبن را برای عمویم رضا در نظر می‌گیرد.
لادبن در سال ۱۳۱۰ از دست رضا خان به شوروی فرار می‌کند و دیگر بر نمی‌گردد و شعر «ترا من چشم در راهم» را نیما برای برادرش لادبن می‌سراید و برخی‌ها بر این تصور هستند که نیما آن را برای معشوقه خود سروده است.
«در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام
گرم یادآوری یا نه
من از یادت نمی‌کاهم
تو را من چشم در راهم»
نیما عاشق طبیعت مازندران بود و به زادگاهش عشق می‌ورزید و در جای جای اشعارش می‌توان آن را حس کرد.
محمد یاوری نیما پژوه درباره طبیعت دوستی نیما می‌گوید: مازندرانی‌ها معتقدند سرسبزی جنگل مازندران به خاطر وجود «ری را» است و کلمه ری را در اشعار نیما می‌بینیم.
مازندرانی‌ها معتقدند سرسبزی جنگل مازندران به خاطر وجود «ری را» است و کلمه ری را در اشعار نیما می‌بینیم
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال روستاییان مازندران وقتی گاوهایشان به جنگل می‌رود و اگر گاوی برنگردد، طبق رسمی که دارند شبانگاه به جنگل و دشت می‌روند و صدا می‌زنند «ری را» و اگر گاو وقتی در بند باشد پاسخ می‌دهد و صدا می‌کند.
وی افزود: نیما از ری را در اشعارش می‌آورد و معتقد است این صدای آدمی نیست و یا آنکه از «کاچ» نام می‌برد.
کاچ به معنای شیارها و خرابه‌هایی است که در شالیزار ایجاد می‌کنند.
نیما از کاچ نام می‌برد به معنای خرابه‌های است که در شالیزار ایجاد می‌کند و می‌خواند:
«ری را، صدا می‌آید امشب
از پشت «کاچ» که بندآب
برق سیاه تابش تصویری از خراب
در چشم می‌کشاند.
گویا کسی ست که می‌خواند…
اما صدای آدمی این نیست… ت.»
۲۱ آبان امسال، علی اسفندیاری مشهور به «نیما یوشیج»، شاعر و کسی که با درانداختن طرحی نو در روح و روان شعر فارسی، عنوان بنیانگذار شعر نو فارسی را نصیب بُرد، یکصد و بیست و هفت ساله شد.
او با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که در واقع مانیفست شعر نو فارسی بود، انقلابی در شعر ایران به وجود آورد؛ انقلابی که آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را تا پیش از آن، به چالش کشید.
نیما یوشیج، نخستین شعر خود را در قالب مثنوی بلندی به نام قصه رنگ پریده در ۲۳ سالگی سرود.
او در این منظومه به بیان واقعیت‌های اجتماعی و داستان زندگی خویش پرداخت.
وی با عضویت در نخستین کنگره نویسندگان ایران به صورت رسمی به دنیای شعر و شاعری پیوست.
سبک کهن شعر فارسی انتظار یوشیج را بر آورده نمی‌کرد، بنابراین او راهی دیگر در پیش گرفت و با سرودن شعر ای شب پایه گذار سبکی جدید شد.
این قطعه پس از گذر یک سال در پاییز ۱۳۰۱ هجری خورشیدی در هفته نامه نوبهار به چاپ رسید اما این شعر به دلیل سبک جدیدی که داشت با نقد و کنایه‌برخی از ادیبان روبرو شد.
اما شاعر جوان از هدف خویش دست برنداشت و سرودن شعر به سبک جدید را ادامه داد و سرانجام موفق به سرودن منظومه مشهور افسانه شد.


 
 

 

 

شنبه، 15 دی 1403 - 22:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0