FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای شیعه شدن یک ناصبی توسط امام هادی (ع)


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 دی 1403 - 12:12
امام هادی علیه السلام با درک عمیق از نیازهای روحی و فکری افراد که البته الهام گرفته از علم لدُنی ایشان بود، به گونه ای با مردم برخورد می کرد که دل های بسته و ذهن های مخالف را به سوی حقیقت جذب می کرد.
امام،هادي،ادب،علم،جوان،مدينه،بن،خدا،آموزش،غلام،سوگند،ديدم،نز ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اهل‌بیت وحی علیهم‌السلام تجلی کامل علم، ادب، و اخلاق در میان بشریت بودند.
هر یک از آنان نه تنها در دانش و معرفت، بلکه در رفتار و گفتار، سرآمد زمان خود به شمار می‌رفتند.
برخورداری از علمی الهی که از سرچشمه وحی نشأت گرفته بود، آنان را به منبعی غنی از حکمت و پاسخ‌گویی به نیازهای فکری و معنوی انسان‌ها تبدیل کرده بود.
ادب و تواضع ایشان، حتی در برابر مخالفان، به گونه‌ای بود که بسیاری از معاندان را متأثر کرده و آنان را به تأمل واداشته و در نهایت به سوی حقیقت جذب می‌کرد.
این اخلاق زیبا، همراه با صبر و گذشت در برابر آزارها، نشان از روح بلند و انسانیت برتر ایشان داشت.
ایشان با صبوری، حکمت و مهرورزی حتی سخت‌ترین دل‌ها را نرم کرده و زمینه هدایت بسیاری را فراهم می‌ساختند.
نمونه‌های تاریخی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه معاندان پس از مواجهه با علم، ادب، و رفتار کریمانه اهل‌بیت علیهم‌السلام، دل‌هایشان روشن شد و به حقانیت آنان ایمان آوردند.
نمونه‌ای از این ماجراهای تاریخی را در سیره‌ی امام هادی علیه‌السلام می‌خوانیم.
علی بن حسین مسعودی در کتاب خود به نام «اثبات‌الوصیة» نقل می‌کند حِمیَری از محمد بن سعید، یکی از موالیان فرزندان امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که:
«عمر بن فرج مرخجی زمانی که پس از درگذشت امام جواد علیه‌السلام برای حج به مدینه آمد، گروهی از مردم مدینه که مخالف و دشمن اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند را گرد هم آورد.
او به آنان گفت: برای من مردی از اهل ادب، قرآن، و علم پیدا کنید که به اهل این خاندان (اهل‌بیت علیهم‌السلام) علاقه‌ای نداشته باشد، تا او را به این جوان (احتمالاً امام هادی علیه‌السلام) بسپارم و مسئولیت آموزش او را بر عهده‌اش بگذارم.
همچنین دستور می‌دهم که از ارتباط رافضیانی که به این جوان مراجعه می‌کنند و با او ارتباط برقرار می‌کنند، جلوگیری کند.
آنان فردی را به او معرفی کردند که در ادب شهرت داشت، کنیه‌اش ابوعبدالله بود و به جُنَیدی معروف بود.
او نزد مردم مدینه به‌عنوان فردی اهل ادب و فهم شناخته می‌شد و دشمنی و کینه‌توزی آشکار نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام داشت.
عمر بن فرج، جُنَیدی را فراخوند و مقدار زیادی از مال حکومت را برای او تعیین کرد.
او را از دستورات خود مطلع کرد و به او گفت که سلطان، شخصی مانند او را برای این مسئولیت برگزیده و مأمور کرده است تا مراقب این جوان (امام هادی علیه‌السلام) باشد.
جنیدی موظف شد در قصر بصری به امام هادی علیه‌السلام آموزش دهد.
شب‌ها درب را قفل می‌کرد و کلیدها را نزد خود نگه می‌داشت.
این وضعیت مدتی ادامه یافت و ارتباط شیعیان با امام هادی علیه‌السلام قطع شد؛ آنان نمی‌توانستند از ایشان چیزی بشنوند یا نزد ایشان قرآن و علوم بیاموزند.
سپس روزی، در روز جمعه، جُنَیدی را دیدم و به او سلام کردم و پرسیدم: این غلام هاشمی که به او آموزش می‌دهی، چه می‌گوید؟
او با ناراحتی از این که امام هادی علیه‌السلام را "غلام" خطاب کردم، پاسخ داد: می‌گویی غلام؟
چرا نمی‌گویی شیخ هاشمی؟!
تو را به خدا سوگند می‌دهم، آیا در مدینه کسی را داناتر از من می‌شناسی؟
گفتم: نه.
جُنَیدی ادامه داد: «به خدا سوگند، وقتی بخشی از ادبیات را برای او ذکر می‌کنم و فکر می‌کنم در آن زیاده‌روی کرده‌ام، او بابی از همان موضوع را به من بیان می‌کند که از او می‌آموزم.
مردم گمان می‌کنند من به او آموزش می‌دهم، اما به خدا قسم که من از او یاد می‌گیرم.»
من سخن او را نادیده گرفتم، طوری که انگار چیزی نشنیده‌ام.
مدتی بعد دوباره او را دیدم، به او سلام کردم و از حالش پرسیدم.
سپس گفتم: «حال آن جوان هاشمی چگونه است؟» او گفت: «این حرف‌ها را رها کن.
به خدا سوگند، او بهترین انسان روی زمین و برترین آفریده خداوند است.
گاهی اوقات قصد ورود دارد و من به او می‌گویم: کمی صبر کن تا 10 آیه خود را بخوانی.
او می‌پرسد: کدام سوره را دوست داری که بخوانم؟
من از سوره‌های طولانی چیزی را نام می‌برم که تصور نمی‌کنم به آن مسلط باشد، اما او آن را با قرائتی چنان زیبا و بی‌نظیر می‌خواند که هرگز مشابهش را از کسی نشنیده‌ام.
صدای او چنان دلنشین است که از مزامیر داود پیامبر علیه‌السلام نیز خوش‌تر است و مثال‌زدنی است.» او افزود: «این جوان، پدرش در عراق درگذشت، در حالی که در کودکی در مدینه بین این کنیزهای سیاه بزرگ شد.
پس این دانش را از کجا آموخته است؟» روزها و شب‌ها گذشت تا این که بار دیگر او را دیدم و متوجه شدم که او به امامت این جوان اعتقاد پیدا کرده و حق را شناخته و به آن ایمان آورده است.»
این رفتار کریمانه و علم بی‌پایان امام هادی علیه‌السلام، نه تنها معجزات فیزیکی، بلکه معجزات اخلاقی را نیز در تاریخ رقم زد.
ایشان با درک عمیق از نیازهای روحی و فکری افراد که البته الهام‌گرفته از علم لدُنی ایشان بود، به گونه‌ای با مردم برخورد می‌کرد که دل‌های بسته و ذهن‌های مخالف را به سوی حقیقت جذب می‌کرد.
شیوه‌های تربیتی ایشان، همچون استفاده از علم و ادب برای اصلاح و هدایت افراد، تبدیل به ابزاری برای تغییر باورهای نادرست و هدایت قلب‌های گمراه شد.
این ویژگی‌ها نه تنها در زمان خود، بلکه برای همیشه الگویی ماندگار از اخلاق اسلامی باقی گذاشت که حتی دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام را نیز به سمت حقیقت کشاند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 15 دی 1403 - 21:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0