FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عصر نبوی؛ آغاز منزلت اجتماعی زنان


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 12 دی 1403 - 07:30
پژوهشگرتاریخ اسلام می گوید:دوره نبوی عصرشخصیت دادن به زنان است؛ زنان در بیعت و جنگ ها شرکت می کنند حتی پیامبر(ص) از زنان مشورت هایی می گرفتند امابعد ازرسول خدا(ص)این آموزه ها دستخوش تغییرات تدریجی شدوزنان کم کم ازعرصه سیاسی، اجتماعی وفرهنگی حذف شدند.
زنان،بانوان،دوره،سياسي،پيامبر،عرصه،نقش،خلفا،خدا،حضرت،دوران،ا ...

نجمه صالحی، دکتری تاریخ اسلام و سردبیر تحریریه بانو مجتهده امین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در تبیین نقش اجتماعی زنان در تاریخ اسلام گفت: دوره جاهلیت که عصر پیشا نبوی محسوب می‌شود، حکایت‌گر ذهنیت جامعه عرب به زنان و مردم است که در عموم قبایل معمولاً یکسان نبود.
بیسوادی و دخالت ندادن اغلب زنان در امور سیاسی و اجتماعی و نظیر این، نشان‌دهنده سطح باور و رفتار جامعه جاهلی نسبت به زن بود.
تدابیر پیامبر(ص) در تمام دوران رسالتشان در دو حیطه اندیشه و رفتار مکمل هم بود.
همگام با این دو، پیوسته و در هم تنیده زنان را به عنوان یک بخش تأثیرگذار در تعالی جامعه انسانی قرار می دادند و سعی می‌کردند که خودپنداره زنان را از حقیقت وجودی و نقش خودشان تغییر بدهند.
وی افزود: بعد از رسول خدا(ص)، یعنی دوره پسا نبوی، این آموزه‌ها دستخوش تغییرات تدریجی شد و زنان کم کم از عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کنار زده شدند.
تا جایی که در قرون بعدی این کناره‌گیری زن‌ها، بخشی از اندیشه و فرهنگ جوامع اسلامی شد و در پیکره کشورهای اسلامی باقی ماند و تفکر فمینیست اسلامی را تولید کرد.
کنش‌گری‌های بانوان در برخی از زمان‌ها و نادیدن خانم‌ها در اعصار دیگر و نقش حکومت‌ها در این زمینه، تحقیق درباره چرایی این مطلب را ضروری می کند.
سردبیر تحریریه بانو مجتهده امین با بیان این که خوشبختانه پژوهش‌هایی در کاوش جایگاه زنان در عصر خلفای سه گانه و مقایسه آنها با دوران پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است، ادامه داد: ضروری است که منظومه فکری رسول خدا(ص) درباره تأثیرگذاری بانوان و انگیزه‌های سیاسی و شخصی برخی راویان و گردآورندگان اصلی آنها شناخته شود.
چرا که از آن سودر دوران خلفا افزون بر تعصب و نگاه جنسیتی به زن، کاستن نقش بانوان در عرصه سیاسی پیگیری می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: دوره نبوی عصر شخصیت دادن به زنان است؛ زنان در بیعت و در جنگ‌ها شرکت می‌کنند.
پیامبر(ص) در سراسر زندگی خود، خصوصاً دوره بعثت و دوره هجرت، رویکردی کرامت مدار در ارتباط با زنان داشتند و از زنان مشورت‌هایی می‌گرفتند.
در صلح حدیبیه که قرار بود احرام صورت بگیرد و قرار بود سر تراشیدن اتفاق بیفتد، پیامبر اکرم(ص) از ام سلمه مشورت می‌گیرند.
زنان در اقتصاد هم نقش داشتند.
علاوه بر اینکه حضرت خدیجه(س) رویکرد تجارت داشتند، خانمی به نام حولا هستند که عطر فروش هستند و این بانو نیز تجارت می‌کنند.
صالحی با تأکید بر این که دوره پسانبوی رویکرد خلفا تغییر پیدا کرده و با جریان سقیفه می‌توان گفت دوران دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت فرا رسیده بود، اظهار کرد: بانوان دیگری مانند ام المؤمنین، حضرت ام سلمه، ام ایمن هم هستند.
وقتی که این بانوان از رسالت و از ولایت امیرالمؤمنین(ع) دفاع می‌کنند، خلفا با رویکردهای مختلف سعی می‌کنند که بانوان را از عرصه سیاسی دور کنند.
وی ابراز کرد: یکی از دلایل مهم دور کردن زنان از عرصه عمومی و اجتماعی، همین رویکرد سیاسی آنها بوده است.
می‌خواستند جلوی بانوان را از همان اول بگیرند.
اگر حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت پیروز می‌شدند، رویه پیامبر(ص) ادامه پیدا می‌کرد و اینها با این موضوع مخالف بودند.
یکی از خلفا اعتراف می‌کند و می‌گوید: خداوند برای زنان حقوقی قرار داد؛ اما ما مانند دوران جاهلی زنان را در هیچ امری وارد نمی‌کنیم.
عبدالله بن عمر که یکی از مفتی‌های بعد از دوره پسا نبوی است، می‌گوید: ما تا زمانی که پیامبر(ص) زنده بودند جرأت نداشتیم که در مورد زنان صحبتی کنیم و بعد وفات ایشان به رویکرد خودمان بازگشتیم.
پژوهشگر و مدرس تاریخ اسلام با بیان این که مانع تراشی حضور زنان در عرصه عمومی از سوی خلفا کلید خورده بود، همچنین در این دوره گزاره‌هایی همچون نقصان عقل و ابلیس انگاری زنان را در جامعه رواج می‌دادند، تصریح کرد: یکی از روایات ضعیف السندی که در مورد زنان است با تعبیر «ناقصاتُ عقلٍ و دین» یاد شده است.
روایت ضعیف دیگر اینکه پذیرش نظر بانوان درست نیست و اطاعت از آنان موجب ندامت است.
سند این روایات ضعیف است و می شود گفت که مرسل است و در شمار روایات ضعیف قرار می گیرد.
از نظر اکثر قریب به اتفاق عالمان حدیث و نقل کنندگان در این زمینه قابل احتجاج نیست و نقل عایشه هم به تعبیر ابن عدی و مقدِسی ضعیف است.
این روایتی که عرض شد، زمینه و زمانه صدور آن به زمان عمر می رسد.
صالحی ابراز کرد: اینکه چرا باید گزاره‌های تاریخی در عرصه بانوان را بررسی کنیم، این است که پذیرفتن اخبار یاد شده با داده‌های دانش کلان درباره قدرت خدا ناسازگار است.
خلق موجود ناقص که نیمی از جمعیت انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و در جنبه‌های مختلف دارای کنشگری است، خدشه به ساحت خدا است؛ در حالی که به تصدیق قرآن زن و مرد از نظر ماهیت مساوی هستند و هر گونه تبعیض قابل قبول نیست.
وی اظهار کرد: آیات الهی مبنی بر مشارکت برابر بانوان در امر مشورت با مردان ناسازگاری ندارد.
بدیهی است که میان گفتار نبوی و وحی الهی تناقض نیست.
مشورت با بانوان مختلف و پذیرش نظر آنها در دوران پیامبر(ص) بودهاست.
همانطور که اشاره شد پذیرش نظر ام سلمه، نشان از اتکاء رسول خدا(ص) به عقل آنها می‌دهد.
در صورت نبود چنین اطمینانی، مشورت و پذیرش نظر آنها هم بی معنا است.
سردبیر تحریریه بانو مجتهده امین در مورد آموزه‌های اسلام و اینکه زنان در ماهیت، تکامل معنوی، انتخاب حق و باطل، استقلال اجتماعی، مالکیت اقتصادی و حقوق خانوادگی دارای تساوی بودند، گفت: زنان در عصر پیامبر(ص) در امور مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نقش فعال داشتند.
چنانکه مسأله بیعت، نقش‌آفرینی در جنگ و سایر موارد، شاهدی بر این مدعا است.
در نگاه قرآن و آموزه‌های نبی اکرم(ص)، نه تنها بهره زنان از عقل کامل بود، بلکه در عرض مردان مورد مشورت قرار می‌گرفتند و آن حضرت به نظر زن‌ها عمل می‌کردند.
دکتری تاریخ اسلام با بیان این که در دوره ابوبکر زنانی همچون حضرت زهرا(س) و أم سلمه در عرصه سیاسی وارد شده و حکومت را با چالش مواجه کردند، به همین خاطر به حاشیه رانده شدند و حقشان نادیده گرفته شد، ابراز کرد: به نظر می‌رسد که نقدهای زن‌ستیزانه یادشده محصول تفکر سردمداران حکومت سه گانه پس از رسول خدا(ص) بوده و یکی از خلفا نیز به همین موضوع اعتراف می‌کند که اقدامات او در راستای کاستن نقش بانوان در امور سیاسی است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 12 دی 1403 - 17:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0