FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دل علامه مصباح برای دانشگاه می‌سوخت


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 12 دی 1403 - 16:30
استاد حوزه و دانشگاه می گوید علامه مصباح، زمانی که دیدند جریان های مارکسیستی در دانشگاه ها صاحب کرسی شده اند و اسلام التقاطی مطرح است، در مقابل این جریان ها قد علم کردند، بعد از مدتی هم در مقابل جریان اسلام لیبرالی موضع می گیرند و ورود می کنند.
علامه،ره،اسلام،مصباح،امام،انقلاب،منظومه،روحانيت،مؤسسه،استاد، ...

حجت‌الاسلام دکتر قاسم شبان‌نیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ضرورت تبیین منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) گفت: قبل از آنکه بدانیم انتظار از روحانیت در قِبال الگوگیری از شخصیتی چون علامه‌مصباح (ره) چیست؛ باید ببینیم رهبر انقلاب، وجه امتیاز علامه مصباح را در چه می‌دانند که در مورد ایشان از تعابیری نظیر «حکیم مجاهد» و «استاد فکر» استفاده می‌کنند و در خلأ افرادی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری به آیت‌الله مصباح ارجاع می‌دهند.
مؤلف کتاب فلسفه سیاست افزود: استاد فکر یعنی استاد اندیشیدن، اگر کسی بخواهد راه فکر کردن را یاد بگیرد، علامه‌ مصباح و شیوه این شخصیت برجسته، طریق مناسبی برای یادگیری در حوزه اندیشه است؛ از این رو یکی از کارها و خدماتی که علامه انجام دادند و مورد حمایت رهبر انقلاب نیز واقع شد، بحث طرح ولایت است، شش کتابی که در حوزه اندیشه اسلامی، راه اندیشیدن را به فرد یاد می‌دهد.
وی اظهار کرد: علامه‌ در منظومه فکری‌شان، هم مباحث را ارائه می‌دادند و هم سیره عملیِ ناظر به آن منظومه فکری را در پیش می‌گرفتند.
ایشان در یک منظومه فکری و عملیِ کاملاً منسجم حرکت می‌کنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به تعبیر «حکیم مجاهد» از سوی رهبر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: «مجاهد» مفهومی است که نباید در عالم نظر باقی بماند، علامه همین مباحث را می‌بردند در عرصه عمل، مثل اینکه به تعبیر سید حسن نصرالله، مباحث علامه مصباح، مایه دلگرمی محور مقاومت می‌شود و از آن طرف شخصِ علامه نیز دلگرم به محور مقاومت بودند.
وی با بیان این که مبنای حرکتِ علامه مصباح(ره) توحید بوده است، ابراز کرد: وقتی به ایشان توهینی می‌شود، می‌بینیم که بر ایشان هیچ اثری ندارد و کار خودشان را انجام می‌دهند.
ایشان اواخر عمرشان فرمودند که من فحش‌درمانی می‌شوم، وقتی برخی از دوستان نگران شدند و گفتند اجازه بدهید از شما دفاع کنیم، ایشان فرمودند که لازم نیست، دشمن می‌خواهد ما را در این بحث‌ها نگه دارد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایشان پیش از پیروزی انقلاب دغدغه‌مند بود؛ الان بسیاری از شخصیت‌های علمی و اجرایی، با جزوات مؤسسه «در راه حق» که آن زمان پخش می‌شد، آشنا هستند.
بعد از پیروزی انقلاب هم علامه، زمانی که دیدند جریان‌های مارکسیستی در دانشگاه‌ها صاحب کرسی شده‌اند و اسلام التقاطی مطرح است، در مقابل این جریان‌ها قد علم کردند، بعد از مدتی هم در مقابل جریان اسلام لیبرالی موضع می‌گیرند و ورود می‌کنند.
وی با تأکید بر بازخوانی منشور روحانیت گفت:در منشور روحانیت می‌بینیم که دغدغه‌هایی که امام ‌خمینی(ره) درباره حوزه و روحانیت داشتند، علامه مصباح(ره) نیز در تمام آن موارد ورود پیدا کردند و نسبت به آن‌ها روشنگری کردند.
شبان‌نیا بر این باور است که عده‌ای دنبال این بوده و هستند که تصویری ناقص از اسلام ارائه دهند، از همین‌رو بحث اسلام رحمانی را مطرح کرده و می‌کنند.
در فرمایشات امیر مؤمنان(ع) هم درباره این‌ها آمده؛ ویژگی‌شان این است که بخشی از حق را با باطل ترکیب می‌کنند و آن را به خدا نسبت می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: علامه‌مصباح(ره) می‌فرمودند، اگر به اسلام پایبند هستیم باید به همه چیزش پایبند باشیم نه اینکه بخشی را از لیبرالیسم بگیریم، بخشی را از مارکسیست و بعد با بخشی از اسلام مخلوط کنیم.
محسن کدیور در همین زمینه مقاله‌ای نوشت و ده شاخصه اسلام رحمانی را مطرح کرد، لازمه تحقق آن‌ هم، کنار گذاشتن احکامی همچون ارتداد و حکم قصاص بود.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی افزود: حضرت امام(ره) در همین زمینه درباره ملی مذهبی‌ها که ضروریات دین را منکر شده ‌بودند فرمودند، این‌ها حق فعالیت در جمهوری‌اسلامی را ندارند و آن زمانی بود که اینها بیانیه‌ای دادند و حکم قصاص را ضد انسانی عنوان کردند.
اسلام، قصاص و ارتدادش هم رحمانیت دارد به شرطی که رحمانیت را درست تعریف کنیم.
شبان‌نیا گفت: در دوران دوم خرداد علامه مصباح برای دفاع از ارزش‌ها محکم ایستاد که آن زمان ایشان متهم شد به تئوریسین خشونت؛ این در حالی بود که خودِ اسلام رحمانیِ مورد نظر سکولارها، ترویج کننده خشونت است و نتیجه‌ای جز افزایش خشونت نخواهد داشت.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 12 دی 1403 - 16:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0