FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیت الله جوادی آملی: فجایع غزه نتیجه مثله کردن علم توسط غربی ها است


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 11 دی 1403 - 00:29
قم- مرجع تقلید شیعیان گفت: غربی ها علم را مثله کردند که نتایج آن فجایعی مانند جنگ‌های جهانی و بحران‌های انسانی در غزه و امثال آن است.
علم،اسلامي،معلوم،مبدأ،ابراهيم،زنده،نگاه،عمل،آملي،جوادي،عنصر، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از دانشجویان و مدیران مراکز اسلامی از کشور آلمان با حضور در بیت آیت‌الله جوادی آملی با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار به اهمیت جایگاه علم و نقش محوری آن در پیشرفت بشری تاکید و اظهار کرد: ما علم غیر اسلامی نداریم، راز اسلامی بودن علوم هم به این است که حقیقت علم را معلوم معین می‌کند و اگر معلوم اسلامی بود، علم اسلامی می‌شود، و همچنین اگر معلوم زنده باشد، علم هم زنده است.
وی افزود: آنچه بین آسمان و زمین هست همگی مخلوق خداست و چون هویت همه آن فقر است، پس وابسته به مبدأ فاعلی و آفریدگار هستند و چون هدفمند خلق شده اند پس دارای مبدأ غایی هم هستند، و لذا علم حقیقی علمی است که این سه عنصر یعنی مبدأ فاعلی، نظام داخلی و مبدأ غایی را داشته باشد و اگر کسی تنها یک عنصر از آنها را شناخت پس به حقیقت معلوم پی نبرده است.
این مرجع تقلید با انتقاد از برخی جنبه‌های علم غربی بیان کرد: دانشمندانی که تنها به یک جنبه از حقیقت توجه دارند و از ارتباط علم با مبدأ هستی و هدف هستی غفلت می‌کنند، در واقع علومی سردخانه‌ای تولید می‌کنند، اینها علم را مثله کرده اند، یعنی عنصر هو الاول و عنصر هو الاخر آن را کنار گذاشته اند و این علم مثله شده، معلوم سردخانه‌ای تحویل می‌دهد، این معلوم نه تنها زنده نیست که نتیجه این معلوم سردخانه‌ای فجایعی مانند جنگ‌های جهانی و بحران‌های انسانی در غزه و امثال آن است.
وی با تأکید بر نقش پیامبران در معرفی علم حقیقی ادامه داد: حضرت ابراهیم به عنوان پدر معنوی امت‌ها، نمونه بارزی از نگاه ملکوتی به هستی است، انسان نه آسمانی است و نه زمینی، بلکه ملکوتی است، این ملکوت را ابراهیم خلیل دید، ﴿وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ﴾، بصر غیر از نگاه است، بصر یعنی دیدن و نظر یعنی نگاه کردن، ابراهیم خلیل دید و ما باید نگاه کنیم، شاید ببینیم!
اما باید بدانیم که ما فرزندان ابراهیم خلیل هستیم ﴿مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ ﴾، این ابراهیم که ملکوت را دید، پدر ماست، نباید خود را ارزان بفروشیم!
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت یادگیری علوم پرداخت و گفت: قرآن کریم به ما دستور داده که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین و حتی در اعماق دریاهاست را بشناسیم؛ این شناخت باید با نگاه توحید و فهم دقیق باشد.
وی تأکید کرد: علم زنده، عالِم زنده تربیت می‌کند و این همان رسالتی است که انبیا و اسلام برای بشریت آورده‌اند.
آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به سوالی درباره اولویت کاری جوانان اسلامی برای اداره مراکز دینی بیان کرد: موفقیت در اداره مراکز اسلامی به ارتباط قوی با خدا و عمل به آموزه‌های قرآن و عترت وابسته است، آنچه را که قرآن و عترت فرموده‌اند یاد بگیرید، به آن عمل کنید و آن را به دیگران آموزش دهید.
وی همچنین یاد آور شد: بسیاری از مردم غرب از نظر فطری مسلمان‌اند اما به دلیل عدم دسترسی به معارف الهی، هدایت نشده‌اند؛ با علم و عمل خود آنان را راهنمایی کنید و نجات دهید؛ شما باید هادی و راهنمای آنان باشید.
این مرجع تقلید در بیان وظایف جوانان اسلامی در کشورهای غربی بیان کرد: طبق آیات قرآن، تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است، شما نیز باید به تعهدات عمل کنید.
این نشان‌دهنده عقلانیت و احترام به اصول اسلامی است، شما به عنوان یک جوان مسلمان، باید به قوانین موجود در کشورهای خود احترام بگذارید، مسلمانان در هر کجا که باشند، باید با عقلانیت، تقوا و عمل به آموزه‌های اسلامی در مسیر الهی حرکت کنند و الگویی برای دیگران باشند.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 11 دی 1403 - 00:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0