FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دانشگاه آزاد توانست یخ کرسی‌های آزاداندیشی را باز کند


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 10 دی 1403 - 13:46
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: کرسی های آزاداندیشی در کشور یخ زده بود و دانشگاه آزاد اسلامی توانست یخ آن را باز کند.
كرسي،آزادانديشي،آزاد،دانشگاه،اسلامي،آزادي،فرهنگي،مسئولانه،تأ ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدانشگاه آزاد اسلامی، مراسم رونمایی از پوستر پنجمین رویداد ملی کرسی های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
جهان بین در این مراسم با بیان اینکه شروع بحث کرسی های آزاداندیشی به سال ۱۳۸۱ برمی گردد، گفت: در این سال مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم مطرح کردند که اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعیِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‌که از مواهب خدادادی و در درجه اوّل آزاداندیشی استفاده کنیم.
این پیام مقام معظم رهبری در سال بعد نیز مورد تأکید قرار گرفت و رفته رفته مفهوم آزاداندیشی در شکل کرسی آزاداندیشی متعین شد و نهایتاً در سال ۱۳۸۵ در ۵۹۶ امین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضرورت راه اندازی کرسی های آزاداندیشی مصوب شد.
وی با بیان اینکه کرسی های آزاداندیشی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم حدود ۳۰۰ آیه وجود دارد که افراد را به تعقل، تفکر، تدبر و آزادی اندیشه دعوت می کند و حتی مثالهایی برای تفکر مطرح شده است.
یکی از این نمونه ها آیه ۱۸ سوره زمر است.
«فبشر عبادی الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ».
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید کسانی که به اقوال مختلف گوش می کنند و بهترین راه را انتخاب می کنند، کسانی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و آنها صاحب خرد هستند.
این فرمایش خداوند نیز به خوبی بیانگر اهمیت آزاداندیشی است.
جهان بین با بیان اینکه اهمیت آزاداندیشی در نهج البلاغه نیز آمده است، خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در مفهوم آزادی اندیشه و بیان تأکید دارند و از عموم بیانات نهج البلاغه می توانیم متوجه شویم که اگر آزادی اندیشه و بیان نباشد، کبر حاکمان، افزایش خطای حاکمان و نفاق و دورویی جامعه به بار خواهد آمد.
وی تصریح کرد: براساس فرازهای نهج البلاغه حضرت علی (ع) بر آزادی مسئولانه تأکید می کنند، آزادی مسئولانه یعنی افراد در برابر آزادی خود مسئولیت پذیر بوده و سخن به حق و مشورت به عدل داشته باشند.
ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آزادی مسئولانه هستیم و برای رسیدن به این آزادی مسئولانه باید فرهنگ گفت وگو به جای فرهنگ مجادله نهادینه شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: لازمه آزادی مسئولانه در بیان و قلم، آزادی اندیشه و فکر است.
جهان بین در ادامه با اشاره به موانعی که پیش روی برگزاری کرسی های آزاداندیشی بوده است، گفت: این موانع در ۴ حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ساختاری قابل بررسی است.
از جمله این موانع می توان به ذهنیت عدم وجود آزادی در دانشگاه ها (حوزه سیاسی)، ترس از توهین، مورد قضاوت قرار گرفتن، ضعف دانشجویان در استدلال و انتقاد و احساسی شدن (حوزه فرهنگی)، عدم شناسایی واقعی جایگاه کرسی ها در بین دانشجویان و اساتید و مشارکت پایین (حوزه اجتماعی) و نبود آیین نامه قوی(ساختاری) اشاره کرد.
وی ادامه داد: بحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی توانست در چهار دوره گذشته این موانع را با آگاهی رفع کرده و کرسی های آزاداندیشی را به خوبی برگزار کند، ما در بحث های ساختاری، آیین نامه قوی تبیین کردیم تا کرسی ها با توجه به هر موضوعی جداگانه برگزار شود.
همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی یک متولی خاص برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی در نظر گرفته شد.
در این کرسی ها دانشجویان و اساتید بسیار زیادی همکاری می کنند، یکی دیگر از دلایلی که باعث شد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی موفق شود، رقابتی کردن آن بود.
جهان بین با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع برگزاری کرسی های آزاداندیشی تلاشهای فراوانی صورت گرفته است، افزود: بحمدالله در این کرسی ها فهمیدند اگر حرفی بزنند کسی با آنها برخوردی نخواهد داشت.
این یک نکته بسیار مهم است.
کرسی های آزاداندیشی در کشور یخ زده بود و دانشگاه آزاد اسلامی توانست یخ آن را باز کند.
وی با بیان اینکه برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مورد اقبال دانشجویان قرار گرفته است، گفت: در دوره اول این کرسی ها ۱۵۰۰ تیم در این رویداد شرکت کردند که این عدد در دوره چهارم به ۸ هزار تیم رسید.
همچنین عدد ۶ هزار دانشجو شرکت کننده در اولین رویداد کرسی های آزاداندیشی در چهارمین دوره به ۳۲ هزار نفر رسید.
این نشان دهنده اقبال دانشجویان و موفقیت این رویداد است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این گونه وفاق شکل می گیرد.
وفاق با گفت وگو و با رسمیت شناخت افراد شکل می گیرد.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 11 دی 1403 - 00:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0