FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مخبردزفولی: نقشه جامع علمی کشور باید گره مردم را باز کند


 

تسنیم | سیاسی | یکشنبه، 09 دی 1403 - 17:52
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به چالش های کلیدی کشور گفت: نسخه روزآمد نقشه جامع علمی کشور باید به حل مسائل اساسی مردم کمک کند.
كشور،علمي،نقشه،جامع،فرهنگستان،علوم،رئيس،روزآمدسازي،مگاوات،مش ...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نشستی با حضور محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، اعضای شورای راهبردی و مسئولین دبیرخانه روزآمدسازی نقشه جامع برگزار شد.
در این نشست، چالش‌های کلیدی کشور در زمینه‌های مختلف بررسی و راهکارهای مبتنی بر اسناد بالادست ملی و مستندات علمی و فناوری بین المللی مشتمل بر بیش از سی سند سیاستی داخلی و بین المللی بررسی شد.
هدف‌گذاری برای رفع مشکلات ملموس مردم در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
رئیس فرهنگستان علوم، روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور را موجب حل مشکلات مردم دانست و گفت: اظهار داشت: اگر قرار است روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور مؤثر باشد، باید به چالش‌های اساسی کشور بپردازد.
یکی از این چالش‌ها انرژی و هوای پاک است.
اگر علم و فناوری نتوانند این مشکلات را حل کنند، فایده‌ای ندارد.
حتی اگر 500 اولویت تعیین کنید، اما به چالش‌های اصلی نپردازید، مشکلات حل نخواهند شد.
ابر چالش‌های کشور بیش از 10 مورد نیستند.
اگر 5 الی 6 مشکل اصلی را حل کنید، بقیه مشکلات به صورت دومینووار حل می‌شوند.
بنابراین، اولویت‌ها باید محدود شوند و بر مسائل اساسی تمرکز کنند.
رئیس فرهنگستان علوم افزود: به عنوان مثال، مشکل ناترازی انرژی داریم.
کل ظرفیت اسمی انرژی برق تولیدی کشور حدوداً 90 هزار مگاوات است؛ اما ظرفیت بهره‌برداری از آن کمتر است.
هم‌اکنون چین 600 هزار مگاوات برق خورشیدی تولید می‌کند، در صورتی که ظرفیت تولید پنل خورشیدی ما 1500 مگاوات است.
علم و فناوری باید به صنعت بپیوندد و این ظرفیت 1500 مگاوات در سال را به 10 هزار مگاوات تبدیل کند تا ظرف 5 سال به 50 الی 60 هزار مگاوات برسد.
معادل برق الانتان می‌توانید برق خورشیدی بگیرید.
با برق خورشیدی هم می‌توانید بیابان را سبز کنید و هم می‌توانید با پرورش دام در این مزارع پروتئین تولید کنید.
چینی‌ها همین کار را کردند و بهره‌برداری می‌کنند.
این علم است.
چه کسی می‌گوید این علم نیست؟
وی ادامه داد: آیا واقعاً امنیت غذایی داریم؟
131 میلیون تن تولید می‌کنیم، اما آیا دسترسی به غذا برای همه فراهم است؟
شما چقدر گرسنه در کشور دارید؟
چقدر از آسیب‌های ناشی از سموم داخل مواد غذایی در کشور رنج می‌بریم؟
اصلاً چقدر آب مصرف می‌کنیم؟
گزارش‌ها نشان می‌دهد برای هر کیلو تولید غذا در مزرعه 300 لیتر آب مصرف می‌شود.
علم باید اینجا به کار آید.
در شرایط گلخانه‌ای معمول 60 لیتر آب برای هر کیلو غذا مصرف می‌شود، در حالی که برای گلخانه‌های فوق‌مدرن پیشرفته فناورانه نوآورانه تنها 2.5 لیتر آب مصرف می‌شود.
باید سعی شود که در نقشه جامع علمی کشور گره مردم را باز کنیم
رئیس فرهنگستان علوم، ضمن تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از فرصت‌ها، گفت: می‌خواهیم در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با افق 10 سال، 5 مسئله حل کنیم.
نمی‌خواهیم 50 مسئله حل کنیم.
ان‌شاءالله برای 10 سال دیگر دوباره دور هم جمع می‌شویم و مجدد نقشه را بروز می‌کنیم.
باید سعی شود که در نقشه جامع علمی کشور گره مردم را باز کنیم.
فرصت‌ها از دست می‌رود.
اگر توانستید این کار را در نقشه انجام دهید، می توانیم آن را به مسئولان ارائه کنیم.
وی با استناد به فرمایشات رهبری اظهار داشت: استفاده از تجربیات مثبت جهانی، به معنای وابستگی یا تسلیم در برابر سندهای خارجی نظیر سند 2030 نیست.
بلکه این امر به معنای بهره‌گیری از دانش و راه‌حل‌های موفق جهانی برای حل مشکلات کشور، با در نظر گرفتن اقتضائات داخلی است.
این رویکرد نه تنها اشکالی ندارد، بلکه مطابق با اصول قانون اساسی است و می‌تواند به ارتقای سیاست‌گذاری‌های علمی کشور کمک کند.
رئیس فرهنگستان علوم از معاونت علمی و روسای دانشگاه‌های معتبر کشور، از جمله دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شریف، الزهرا و علامه طباطبایی خواست که با به‌کارگیری ظرفیت‌های دانشی و پژوهشی خود در بازنگری و به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور مشارکت فعال‌تری داشته باشند.
مخبردزفولی همچنین بر اهمیت همکاری فرهنگستان‌های مختلف، از جمله فرهنگستان علوم پزشکی، و دفاتر فناوری تاکید کرد و اظهار داشت: همه این مجموعه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم نقشه‌ای جامع و عملیاتی برای آینده علمی کشور تدوین کنیم.
رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد : افق این بازنگری باید 10 ساله باشد و ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که پس از یک دهه نتیجه‌ای حاصل نشود.
هدف این است که در پایان دوره بتوانیم با افتخار اعلام کنیم که دستاوردهای علمی و دانشی کشور به یک نقطه قابل اتکا و عملیاتی رسیده است.
مخبردزفولی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور، ارزش مستندات ارائه شده از این نهاد را بسیار بالا دانست و اظهار کرد که این تلاش‌ها به‌طور قابل توجهی می‌تواند به تدوین اسنادی مستند و قابل اتکا منجر شود.
وی تاکید کرد: این مستندات قابلیت شناسایی سه نکته اساسی را دارند و آن تعیین نکات برجسته و اصلی در کشور، بررسی انحراف معیار با واقعیت‌ها و تحلیل روندهای جهانی و اهداف تعیین‌شده است.
رئیس فرهنگستان علوم پیشنهاد کرد: برای ایجاد همگرایی بین مسئولان و دستیابی به نتایج مطلوب، باید روی پنج تا هفت محور مشترک تمرکز شود.
وی با اشاره به برخی اقدامات آغازشده در حوزه‌هایی مانند انرژی، آب و امنیت غذایی، خاطرنشان کرد : هرچند حرکت‌هایی آغاز شده، وضعیت موجود به‌عنوان نقطه عزیمت قابل اتکا نیست و نیاز به تفاهم و تبادل نظر بیشتری وجود دارد.
وی ضمن قدردانی از زحمات انجام‌شده، به ضرورت بررسی عمیق‌تر سیاست‌های کشورهای دیگر و انطباق آن با شرایط کشور تاکید کرد و افزود: این حجم از اسناد و مدارک، نشان از تلاش گسترده‌ای دارد، اما برای پیشبرد بهتر امور، باید به نکات کلیدی و محوری توجه بیشتری شود.
در ابتدای این جلسه، منصور کبگانیان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگستان علوم با تشکر از عملکرد شورای راهبردی روزآمدسازی نقشه جامع علمی،گفت: شورای راهبردی روزآمدسازی در این دوره هم گزارش منظم می‌دهند و هم بحث ترویج و گفتمان‌سازی که نقص نقشه جامع قبلی است را برطرف کرده‌اند؛ یک زمانی مقام معظم رهبری یک گلایه‌ای کردند که خیلی از دانشگاه‌ها و مسئولین اصلاً از عمق و محتوای نقشه خبر ندارند و درباره آن چیزی نمی‌دانند.
لذا در این دوره هر دو کاری که در این راستا انجام می‌شود، اقدام درستی است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

یکشنبه، 09 دی 1403 - 22:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0