FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش رئیس‌جمهور در ارتقای مطالعه میان کودکان


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 دی 1403 - 13:12
رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، نقش کلیدی در هدایت و اجرای سیاست های فرهنگی ایفا می کند. اما او چه نقشی در ارتقای مطالعه در بین کودکان می تواند داشته باشد؟
مطالعه،فرهنگي،كتابخواني،نقش،دولت،ديجيتال،تقويت،كودكان،ايفا،ف ...

خبرگزاری تسنیم،‌ محمدمهدی سیدناصری پژوهشگر حقوق بین‌الملل کودکان؛
کتابخوانی و مطالعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌ فرهنگی و اجتماعی، نقش بنیادینی در پیشرفت جوامع ایفا می‌کند.
در عصر هوش‌مصنوعی، که اطلاعات و تکنولوژی با سرعتی بی‌سابقه در حال گسترش است، اهمیت این موضوع دوچندان شده است.
مطالعه نه‌تنها بستری برای رشد فردی و اجتماعی فراهم می‌کند، بلکه به‌عنوان ابزاری کلیدی جهت توانمندسازی فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی عمل می‌کند.
با این‌حال، در ایران سرانه‌ مطالعه همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بوده و نیازمند سیاست‌گذاری‌های دقیق و مؤثر از سوی دولت است.رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، نقش کلیدی در هدایت و اجرای سیاست‌های فرهنگی ایفا می‌کند.
از جمله اقدامات پیشنهادی در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 ـ تدوین و اجرای برنامه‌های ملی ترویج کتابخوانی؛ تأسیس نهادهای جدید و نوین یا تقویت نهادهای موجود همچون کتابخانه‌های عمومی و مراکز فرهنگی.
2 ـ حمایت از ناشران و نویسندگان داخلی؛ کاهش هزینه‌های تولید کتاب و ارائه‌ یارانه‌های دولتی برای چاپ و توزیع آثار باکیفیت.
3 ـ گسترش زیرساخت‌های دیجیتال برای کتابخوانی؛ توسعه‌ پلتفرم‌های آنلاین (برخط) برای دسترسی آسان‌تر به منابع مطالعاتی.
با ظهور فناوری‌های پیشرفته همچون هوش‌مصنوعی، متاورس و ...
تغییرات اساسی در نحوه‌ یادگیری و مطالعه‌ی افراد ایجاد شده است و این فناوری‌ها ازیک‌سو می‌توانند دسترسی به منابع آموزشی را تسهیل کند و از سوی دیگر، با ایجاد وابستگی به ابزارهای دیجیتال، تهدیدی برای کاهش عادت مطالعه سنتی محسوب شوند.
دولت می‌بایست نقش تنظیم‌گر را ایفا کرده و قوانینی برای جلوگیری از تأثیرات منفی این فناوری‌ها وضع کند.
آموزش و پرورش کودکان نسل آینده نقطه‌ آغازین جهت شکل‌گیری فرهنگ مطالعه در یک جامعه است، در همین راستا دولت می‌تواند از طریق موارد زیر به این هدف دست یابد:
1 ـ تدوین برنامه‌های آموزشی مبتنی بر کتابخوانی در مدارس؛ تقویت عادت مطالعه از سنین پایین.
2 ـ حمایت از والدین در توسعه‌ محیط‌های مطالعاتی خانگی؛ ارائه‌ بسته‌های آموزشی و انگیزشی برای خانواده‌ها.
3.
ایجاد بسترهای امن دیجیتال برای کودکان؛ طراحی برنامه‌های کاربردی که مطالعه و یادگیری را با فناوری تلفیق کنند.
از منظر حقوقی، دولت موظف است در راستای اصل30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های آموزش رایگان و عادلانه را فراهم کند.
در این راستا، رئیس‌جمهور می‌تواند با ارائه‌ لوایح فرهنگی به مجلس و اجرای طرح‌های ملی در حوزه‌ کتابخوانی، به وظایف خود عمل کند.
همچنین، توسعه‌ زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه باید در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد و نقش رئیس‌جمهور در افزایش سرانه مطالعه، فراتر از یک مسئولیت اجرایی است؛ این نقش به‌عنوان عاملی بنیادین در حفظ و تقویت هویت فرهنگی جامعه عمل می‌کند.
باتوجه به گسترش فناوری و خطرات ناشی از وابستگی بیش ‌از حد به ابزارهای دیجیتال، دولت باید سیاست‌های منسجم و آینده‌نگرانه‌ای در حوزه‌ کتابخوانی اتخاذ کند، پیوند میان مطالعه و آموزش کودکان نه‌تنها عاملی برای مقابله با چالش‌های فناوری است، بلکه گامی مهم در جهت توسعه‌ پایدار و تقویت بنیان‌های فرهنگی جامعه به‌شمار می‌رود.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 08 دی 1403 - 22:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0