FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات ورهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با حیوانات


حیوانات در احادیث

اهل بیت علیهم السلام
حقوق حيوانات زدن حيوانات ثواب مهربانى با حيوانات
كيفر آزار دادن حيوانات ذبح [حيوانات] به ناحقّ كشتن حيوانات
نهى از به جان هم انداختن حيوانات

حقوق حيوانات :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لَمّا أبْصَرَ ناقَةً مَعْقولَةً و علَيها جِهازُها ـ : أينَ صاحِبُها ؟ مُروهُ فلْيَسْتعِدَّ غَدا للخُصومَةِ
 وقتى ماده شترى را ديد كه زانويش بسته شده و بارش همچنان بر پشت اوست ـ فرمود : صاحب او كجاست ؟ به او بگوييد خودش را براى شكايت [ اين شتر در قيامت ] آماده كند .

( بحار الأنوار: ۷/۲۷۶/۵۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنّ اللّه َ يُحِبُّ الرِّفْقَ و يُعينُ علَيهِ ، فإذا رَكِبْتُمُ الدَّوابَّ العُجْفَ فأنْزِلوها مَنازِلَها ، فإنْ كانتِ الأرضُ مُجْدِبَةً فانْجوا عَنها ، و إنْ كانتْ مُخْصِبةً فأنْزِلُوها مَنازِلَها
خداوند ملايمت و مدارا كردن را دوست دارد و بر انجام آن كمك مى كند . پس ، هرگاه چارپايان لاغر را سوار شديد ، آنها را در منزلهايشان فرود آوريد . اگر زمين خشك و بى گياه بود با شتاب از آن بگذريد و اگر سرسبز و پر علف بود، آنها را در آن جا استراحت دهيد .

( الكافي : ۲/۱۲۰/۱۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 ارْكَبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَةً و اتَّدِعُوها سالِمَةً ، و لا تَتَّخِذوها كَراسِيَّ لأحاديثِكُم في الطُّرُقِ و الأسْواقِ ، فَرُبَّ مَرْكوبَةٍ خَيرٌ مِن راكِبِها و أكْثَرُ ذِكْرا للّه ِ تباركَ و تعالى مِنهُ .
چارپايان سالم را سوار شويد و آنها را سالم نگه داريد و آنها را كرسى خطابه و صحبتهاى خود در كوچه ها و بازارها نكنيد؛ زيرا بسا مركوبى كه از سوارش بهتر و بيشتر از او به ياد خداوند تبارك و تعالى باشد.

( كنز العمّال : ۲۴۹۵۷ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لَو غُفِرَ لَكُم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَكُم كَثيرا
 اگر ستمى كه به حيوانات مى كنيد بر شما بخشيده شود، بسيارى از گناهان شما بخشوده شده است .

( كنز العمّال : ۲۴۹۷۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أ لاَ تَتَّقي اللّه َ في هذهِ البَهيمَةِ الّتي مَلّكَكَ اللّه ُ تعالى إيّاها ؟! فإنّهُ شَكا إلَيّ أنّكَ تُجيعُهُ و تُدْئبُهُ .
آيا درباره اين بى زبانى كه خداوند در اختيار تو گذاشته است، از خدا نمى ترسى؟! او از درد و رنجى كه به وى مى رسانى نزد من شكايت كرد .

( كنز العمّال : ۲۴۹۸۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 لَعنَ اللّه ُ مَن مَثَّلَ بالحَيوانِ .
 لعنت خدا بر كسى كه حيوانى را مُثْله كند

( كنز العمّال : ۲۴۹۷۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الثّالثُ مَلْعونٌ ـ يَعني على الدّابّةِ ـ
 سومين نفر ملعون است. ـ و مراد حضرت راكب سوم بر پشت حيوان است ـ .

( كنز العمّال : ۲۴۹۷۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

للدّابّةِ على صاحِبِها سِتُّ خِصالٍ : يَعْلِفُها إذا نَزلَ ، و يَعْرِضُ علَيها الماءَ إذا مَرَّ بهِ ، و لا يَضْرِبُها إلاّ على حقٍّ ، و لا يُحَمّلُها ما لا تُطيقُ .حديث ، و لا يُكلّفُها مِن السَّيرِ إلاّ طاقَتَها ، و لا يَقِفُ علَيها فُواقا .
حيوان شش حقّ به گردن صاحب خود دارد : هر گاه از آن پياده شد علفش دهد ، هرگاه از آبى گذشت آبش دهد ، به ناحقّ آن را نزند ، بيشتر از قدرتش آن را بار نكند ، بيشتر از توانش آن را راه نبرد و مدت زيادى روى آن درنگ نكند .

( في المصدر : «يطيق»، و التصويب من مستدرك الوسائل - الجعفريّات : ۸۵ ، مستدرك الوسائل : ۸/۲۵۸/۹۳۹۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ الدَّابّةَ تقولُ : اللّهُمَّ ارْزُقني مَلِيكَ صِدْقٍ ؛ يُشْبِعُني ، و يَسْقِيني ، و لا يُحَمِّلُني ما لا اُطيقُ .
 حيوانات مى گويند : خدايا! صاحب خوبى نصيب من كن ؛ كسى كه مرا از آب و غذا سير كند و بيش از توانم بر من بار ننهد .

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۲۸۹/۲۴۷۷ )

امام صادق عليه السلام :

عن رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله أنّه سَمِعَ رجُلاً يَلعَنُ بَعيره ، فقالَ [ صلى الله عليه و آله ] : ارجِعْ ، و لا تَصْحَبْنا على بَعيرٍ مَلْعونٍ ! .
 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيد كه مردى شتر خود را لعنت مى كند ، فرمود : برگرد ، با شتر لعنت شده همراه ما نيا .

( دعائم الإسلام : ۱/۳۴۷ )

بحار الأنوار :

 عن اُمِّ كُلثوم ـ في حديثِ وَفاةِ أبيها أميرِ المؤمنينَ عليه السلام ـ : ··· ثُمّ نَزلَ إلى الدّارِ ، و كانَ في الدّارِ إوَزٌّ قد اُهدِيَ إلى أخي الحسينِ عليه السلام ، فلَمّا نَزَلَ خَرَجْنَ وَراءَهُ و رَفْرَفْنَ وَصِحْنَ في وَجْهِهِ ، و كانَ قَبلَ تلكَ اللّيلَةِ لَم يَصِحْنَ ··· ثُمّ قالَ : يا بُنَيّةُ ، بحَقّي علَيكِ إلاّ ما أطْلَقْتِيهِ ؛ فقد حَبسْتِ ما لَيس لَهُ لسانٌ و لا يَقْدِرُ على الكلامِ إذا جاعَ أو عَطِشَ ، فأطْعِميهِ و اسْقِيهِ و إلاّ خَلِّي سبيلَهُ يأكُل مِن حَشائشِ الأرضِ .
در حديث رحلت امير المؤمنين عليه السلام آمده است ـ : ام كلثوم گفت: ··· آن گاه امام عليه السلام به حياط خانه رفت . در [حياط ]خانه چند غاز بود كه به برادرم حسين عليه السلام هديه شده بود ، غازها دنبال امام عليه السلام به به راه افتادند و پَر و بال مى زدند و رو به روى ايشان فرياد مى كردند. تا آن شب چنين سر و صدايى راه نينداخته بودند ··· سپس امام فرمود : دخترم ! به حقّى كه مرا بر توست سوگند، اين حيوانات را آزاد كن . تو چيزى را نگه داشته اى كه زبان ندارد و نمى تواند بگويد گرسنه است يا تشنه . يا آنها را آب و غذا بده، يا آزادشان كن كه از علفهاى زمين بچرند .

( بحار الأنوار : ۴۲/۲۷۸ )

زدن حيوانات :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها ؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِ اللّه ِ .
 به صورت حيوانات نزنيد؛ زيرا آنها حمد و تسبيح خدا مى گويند.

( الكافي : ۶/۵۳۸/۴ ، الخصال : ۶۱۸/۱۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اضْرِبوها على النِّفارِ ، و لا تَضْربوها على العِثارِ .
حيوان را براى چموشى و سركشى كردن بزنيد، اما به خاطر لغزيدن نزنيد .

( الكافي : ۶/۵۳۹/۱۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ وقتى الاغى را ديد كه صورتش را داغ نهاده اند ـ فرمود :

أ مَا بَلَغَكُم أنّي لَعَنْتُ مَن وَسَمَ البَهيمَةَ في وَجْهِها أو ضَرَبَها في وَجْهِها ؟!
 مگر نشنيده ايد كه من لعنت كرده ام آن كسى را كه صورت حيوان را داغ بنهد، يا بر صورت آن تازيانه زند؟

( التاج الجامع للاُصول : ۴/۳۵۱ )

كتاب من لا يحضره الفقيه :

حَجَّ عليُّ بنُ الحسينِ عليهما السلام على ناقَةٍ لَهُ أربَعينَ حِجّةً ؛ فما قَرَعَها بسَوْطٍ .
على بن حسين عليهما السلام، چهل بار با شترِ خود به حجّ رفت ولى يك تازيانه بر آن نزد.

( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۲۹۳/۲۴۹۴ )

ثواب مهربانى با حيوانات :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

غُفِرَ لامْرأةٍ مُومِسَةٍ مرَّتْ بكلبٍ على رأسِ رَكِيٍّ يَلْهَثُ كادَ يَقْتُلُهُ العَطَشُ ، فنَزَعَتْ خُفَّها فأوْثَقَتْهُ بخِمارِها فنَزَعَتْ لَهُ مِن الماءِ ، فغُفِرَ لَها بذلكَ
زنى بد كاره سگى را ديد كه بر سر چاهى له له مى زند و كم مانده است از تشنگى بميرد . او كفش خود را در آورد و آن را به روسرى خود بست و به وسيله آن از چاه آب كشيد [  و به آن حيوان داد ] ؛ و به سبب اين كار آمرزيده شد.

( كنز العمّال : ۴۳۱۱۶ )

كيفر آزار دادن حيوانات :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

عُذِّبَتِ امْرأةٌ في هِرٍّ رَبَطتْهُ حتّى ماتَ ، و لم تُرْسِلْهُ فيأكُلَ مِن خِشاشِ الأرضِ ، فوجَبَتْ لَها النّارُ بذلكَ .
زنى به سبب آن كه گربه اى را بسته بود و اجازه نمى داد براى غذاى خود شكار كند و بدين سبب مُرد ، مستوجب آتش دوزخ گشت .

( كنز العمّال : ۴۳۶۹۵ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

رأيتُ في النّارِ صاحِبةَ الهِرّةِ تَنْهَشُها مُقْبِلَةً و مُدْبِرَةً ، كانتْ أوثَقَتْها فلَم تكُنْ تُطعِمُها و لَم تُرْسِلْها تأكُلُ مِن خِشاشِ الأرضِ .
 در دوزخ زنى را ديدم كه گربه اش از هر طرف او را گاز مى گرفت ؛ علّتش اين بود كه [ در دنيا ] آن حيوان را بسته بود و نه غذايش مى داد و نه آزادش مى كرد كه خودش حيوانى را شكار كند .

( مستدرك الوسائل : ۸/۳۰۲/۹۵۰۲ )

 

امام صادق عليه السلام :

 إنّ امرأة عُذِّبَتْ في هِرّةٍ رَبَطتْها حتّى ماتَتْ عَطَشا
 زنى به سبب آن كه گربه اى را بسته بود تا از تشنگى مرد ، به عذاب گرفتار آمد .

( مكارم الأخلاق : ۱/۲۸۰/۸۶۴ )

آنچه به هنگام ذبح [حيوانات] شايسته است :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنَّ اللّه َ مُحسِنٌ يُحِبُّ الإحسانَ ، فإذا قَتَلتُم فَأحسِنوا القِتلَةَ ، و إذا ذَبَحتُم فَأحسِنُوا الذِّبحَةَ .
 خداوند نيكو كار است و نيكوكارى را دوست دارد. پس هر گاه [ حيوانى را براى خوردن ] مى كشيد، خوب بكشيد و هرگاه ذبح مى كنيد، خوب ذبح كنيد.

( كنز العمّال : ۱۳۳۸۲ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إذا حَكَمتُم فَاعدِلُوا ، و إذا قَتَلتُم فَأحسِنوا ، فإنّ اللّه َ مُحسِنٌ يُحِبُّ المُحسِنينَ .
چون حكم ( داورى ) كرديد، عادلانه حكم كنيد و چون [ حيوانى را براى خوردن ] كشتيد، نيكو بكشيد؛ زيرا كه خداوند نيكو كار است و نيكوكاران را دوست دارد.

( كنز العمّال : ۱۳۳۸۱ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 إنَّ اللّه َ كَتَبَ الإحسانَ على كُلِّ شيءٍ ، فإذا قَتَلتُم فَأحسِنوا القِتلَةَ ، و إذا ذَبَحتُم فَأحسِنوا الذِّبحَةَ ، و لْيُحِدَّ أحَدُكُم شَفرَتَهُ و لْيُرِحْ ذَبيحَتَهُ .
خداوند، در هر موردى به نيك عمل كردن فرمان داده است. پس، هرگاه مى كشيد، نيكو بكشيد و هرگاه ذبح مى كنيد، نيكو ذبح كنيد و هر كس، بايد كارد خود را خوب تيز كند و ذبيحه خود را راحت كند.

( الترغيب و الترهيب : ۲ / ۱۵۶ / ۱ )

الترغيب و الترهيب ـ به نقل از ابن عبّاس :

 مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله على رَجُلٍ واضِعٍ رِجلَهُ على صَفحَةِ شاةٍ و هُو يُحِدُّ شَفرَتَهُ ، و هي تَلحَظُ إلَيهِ بِبَصَرِها ، قالَ : أ فلا قَبلَ هذا ؟ أ وَ تُريدُ أن تُميتَها مَوتَتَينِ ؟ ! .
رسول خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه پايش را روى سينه گوسفندى گذاشته و مشغول تيز كردن كارد خود است و گوسفند به او خيره شده است. فرمود: نمى توانستى قبلاً كاردت را تيز كنى؟ نكند مى خواهى جان اين حيوان را دوبار بستانى؟!

( الترغيب و الترهيب : ۲ / ۱۵۶ / ۲ )

به ناحقّ كشتن حيوانات :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 ما مِن دابَّةٍ ـ طائرٍ و لا غَيرِهِ ـ يُقتَلُ بغَيرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ يَومَ القِيامَةِ
 هر حيوانى ـ پرنده يا جز آن ـ كه به ناحقّ كشته شود در روز قيامت از قاتل خود شكايت خواهد كرد .

( كنز العمّال : ۳۹۹۶۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 مَن قَتلَ عُصْفورا عَبَثا عَجَّ إلى اللّه ِ يَومَ القِيامَةِ مِنهُ ، يقولُ : يا رَبِّ ، إنّ فُلانا قَتلَني عَبَثا و لَم يَقتُلْني لِمَنفَعَةٍ
 هر كس گنجشكى را بى سبب بكُشد، آن گنجشك در روز قيامت از او به درگاه خدا بنالد و بگويد : پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده كه بى سبب كشت .

( كنز العمّال : ۳۹۹۷۱ )

مسند ابن حنبل ـ به نقل از عبد اللّه بن عمرو بن العاص ـ :

 إنّ رسول اللّه صلى الله عليه و آله قال : مَن قَتلَ عُصْفورا بغَيرِ حقِّهِ سألَهُ اللّه ُ تعالى عنهُ يَومَ القِيامَةِ. قِيلَ: يا رسولَ اللّه و ما حقُّهُ ؟ قالَ : يَذبَحُهُ ذَبْحا و لا يَأخُذُ بعُنُقِهِ فيَقْطَعُهُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر كس گنجشكى را ، بدون رعايت حقّ آن ، بكُشد خداوند متعال در روز قيامت از او بازخواست كند . عرض شد : حقّ گنجشك چيست ؟ فرمود : اين كه او را ذبح كند، نه اين كه گردنش را بكَنَد .

( مسند ابن حنبل : ۲/۵۶۷/۶۵۶۲ )

كنز العمال :

نَهى [ رسول اللّه صلى الله عليه و آله ] عن قَتلِ كُلِّ ذي رُوحٍ إلاّ أنْ يُؤذي
[ رسول اللّه صلى الله عليه و آله ] از كشتن هر جاندارى نهى فرمود، مگر آن كه آزار و آسيب برساند .

( كنز العمّال : ۳۹۹۸۱ )

نهى از به جان هم انداختن حيوانات :

التاج الجامع للأصول ـ به نقل از ابن عباس ـ :

 نهى النَّبيُّ صلى الله عليه و آله عنِ التَّحْريشِ بَينَ البَهائمِ .
 پيامبر صلى الله عليه و آله از به جان هم انداختن حيوانات نهى فرمود .

( التاج الجامع للاُصول : ۴/۳۵۱ )

میزان الحکمه،جلد سوم.

 

حدیث خداشناسی حیوانات حدیث درباره حیوانات حقوق حیوانات روایت حدیث درباره حقوق حیوانات روایات حقوق حیوانات در اسلام احادیث امام علی علیه السلام حدیث درباره زدن حیوانات میزان الحکمه جلد سوم حیوانات اسلام و رفتار با حیوانات ذبح حیوانات آزار رساندن به حیوانات کتک زدن حیوانات
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
طنین وحی
دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مطالب مرتبط
آفرینش و خلقت در نهج البلاغه آفرینش و خلقت در نهج البلاغه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ عدالت در نهج البلاغه عدالت در نهج البلاغه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ قرآن در نهج البلاغه قرآن در نهج البلاغه ۱۴ دی ۱۳۹۵ علم و دانش در نهج البلاغه علم و دانش در نهج البلاغه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ شیعه در احادیث شیعه در احادیث ۲۰ تیر ۱۳۹۴ مرگ در نهج البلاغه مرگ در نهج البلاغه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ قضا و قدر در نهج البلاغه قضا و قدر در نهج البلاغه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ نبوت در نهج البلاغه نبوت در نهج البلاغه ۰۹ فروردین ۱۳۹۴ قیامت در نهج البلاغه قیامت در نهج البلاغه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ مسواک زدن در احادیث مسواک زدن در احادیث ۱۵ تیر ۱۳۹۴
صفحه اصلی درباره ما تماس با ما
هرگونه کپی برداری از مطالب سایت آزاد است.
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه اهل‌البیت می‌باشد.
https://ahlolbait.com/content/3539/%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB

شنبه، 08 دی 1403 - 20:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0