FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انتقال عمل به ملکوت، از راه معرفت نسبت به حقوق اهل بیت(ع) محقق می‌شود


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 08 دی 1403 - 12:52
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: رمز انتقال عمل به ملکوت و انتفاع از آن تنها در سایه کسب معرفت نسبت به حقوق اهل بیت میسر می‌شود.
پيامبر،امام،معجزه،شناخت،نازنين،وحي،امتياز،نبوت،تشريعي،ائمه،ع ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در سخنانی با موضوع «حقوق امام بر شیعیان» به معنا و مفهوم منصب نبوت و شناخت در معرفت امام اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.
یک شناخت وجود دارد که ما ناچار به رسیدن به این مرتبه از شناخت هستیم.
ادله ناچار بودن از این مرتبه از شناخت را هم گفتیم.
اینکه رمز انتقال عمل به ملکوت و انتفاع از آن تنها در سایه کسب معرفت نسبت به حقوق اهل بیت میسر می‌شود.
پس این مرتبه از شناخت حقوق امام.
لابُدّی است و ما ناگزیر هستیم برای رسیدن به این مرتبه از شناخت.
در جلسات گذشته با استناد به فرمایش امام صادق عرض شد که پایین‌ترین مرتبۀ شناخت امام این است که بدانید: اولاً امام همتای پیامبر است مگر در درجه نبوت.
این چیزی است که همه ما باید آن را بدانیم.
یعنی اگر شناخت شما معصومین غیر از این باشد شما هیچ شناختی نسبت به این ذوات مقدسه ندارید.
معنا و مفهوم منصب نبوت
نبوت، سفارت بین خداوند متعال و خلق است.
یعنی پیامبر رابط بین خدا و خلق است؛ به واسطه وَحی.
این وحی تشریعی اختصاص به پیامبر اسلام دارد.
فلذا قرآن خروجی ارتباط وحیانی حضرت حق با حضرت محمد است.
شیعه این مقام را تنها مختص پیامبر می‌داند و برای ائمه حتی امکان این معنا را قائل نمی‌باشد.
پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند: منزلت تو برای من مانند منزلت هارون برای موسی است؛ جز اینکه بعد از من پیامبری نیست.
یعنی تو رسول نیستی؛ اما تمام شئون من را دارا هستی.
پس نه پیامبر و نه هیچ‌کدام از امامان.
منصب نبوت را برای ائمه تصویر نکرده‌اند.
این عقیدۀ شیعه است.
اما اهل سنت برای رهبران خود این شأن پیامبر را قائل هستند!
دلایل شیعیان بر عدم وجود وحی تشریعی برای ائمه
بیان مبارک خداوند در قرآن این است: ما در کتاب هیچ چیزی را فروگذار نکرده‌ایم.(انعام :۳۸) در جای دیگر فرمود: امروز دین شما را به حد کمال رساندم.
(مائده :۳) در کجا مطرح شده؟: ما همه چیز را در امام مبین به شمار آورده‌ایم.
(یس :۱۲) در آیۀ ۴۰ سورۀ احزاب، نیز فرمود نبوت و رسالت به وجود نازنین پیامبر ختم شده است.
پس دیگر نیازی به وحی تشریعی نیست؛ چون همه چیز بیان شده است.
تقسیم‌بندی شئون پیامبر
شئون پیامبر در یک تقسیم‌بندی به پنج سرفصل تقسیم می‌شود:
۱.
امتیازاتی که برای پیامبر وجود دارد.
۲.
ویژگی‌هایی که پیامبر از آن برخوردار است.
۳.
مقاماتی که پیامبر برشمرده شده است.
۴.
آداب معیت با پیامبر.
۵.
احکام مترتب با پیامبر.
امتیازات پیامبر
امتیاز، آن شأن از وجود نازنین پیامبر است که باعث می‌شود ایشان از سایرین متمایز شود.
امتیاز اول: منتخب الهی بودن.
وجود نازنین پیامبر را خداوند متعال انتخاب کرده است.
(جمعه :۲) همین منتخب الهی بودن برای امامان ما نیز وجود دارد.
(بقره :۱۲۴) و (انبیا: ۷۳) پس همان‌طور که وجود نازنین پیامبر منتخب الهی است؛ ائمه هم منتخب الهی هستند.
امتیاز دوم: برخورداری از وحی غیر تشریعی.
امتیاز دوم وجود نازنین پیامبر وحی غیر تشریعی است.
این وجود مبارکی که بر او وحی می‌شود قرآن اینچنین توصیفش می‌کند: گفتار او چیزی به جز وحی نیست.
(نجم :۴) بیان مبارک همین شخصیت عالی‌مقام به امیرالمؤمنین چنین است: هر آنچه را که من می‌شنوم تو نیز می‌شنوی؛ و هر آنچه را که من می‌بینم تو نیز می‌بینی؛ جز اینکه تو پیامبر نیستی.
اما البته وزیر هستی.
این مقام سامع و ناظر وحی بودن تنها درباره یازده فرزند معصوم ایشان هم صدق می‌کند.
امتیاز سوم: عصمت.
سومین امتیازی که وجود نازنین پیامبر از آن برخوردار بوده و ائمه هم از آن برخوردارند مقام عصمت است.
مهم‌ترین دلیل بر این عصمت، آیۀ مبارکۀ تطهیر است.
این مقام عصمت امام است.
امتیاز چهارم: معجزه.
چهارمین امتیاز وجود نازنین پیامبر این است که ایشان صاحب معجزه است.
(حدید :۲۵) پیامبر در عمر خودشان ۸۶ معجزه داشتند.
معجزه یکی از راه‌های شناخت است.
امام صادق فرمودند: معجزه نشانه‌ای از جانب خداوند است که به وسیله آن راست راستگو از دروغ دروغگو شناخته شود.
این معجزه برای امروزی‌ها که به ایشان دسترسی ندارند قرآن کریم است.
اساساً معجزه یک برهان عقلی است.
وجود نازنین امام سجاد وقتی می‌خواهد برای اثبات امامتش دلیل بیاورد معجزه می‌کند.
امام عصر هم اگر می‌فرماید که من امام هستم؛ برای اثبات امامت خود معجزه می‌کند.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 08 دی 1403 - 19:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0