FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دغدغه شهید بهشتی، سامان نظم سیاسی با ایده امت و ‌امامت بود


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 06 دی 1403 - 16:52
حجت الاسلام و المسلمین علوی گفت: تلاش مرحوم شهید بهشتی بر این است که نظم مطلوب سیاسی را با ایده نظام امت_امامت سامان بدهدد.
نظام،امامت،بهشتي،سياسي،امت،نظم،شهيد،حقوقي،حكومت،انديشه،قانون ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احسان علوی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، در کرسی ترویجی «نظام سیاسی اسلام در اندیشه شهید بهشتی» که به همت اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری مؤسسه مطالعات و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار شد، گفت: یک نظام فکر سیاسی باید به دو موضوع بپردازد اول نظم مطلوب حقوقی است.
نظم حقوقی زاییده یک فکر و اندیشه شمولدار سیاسی است.
شهید بهشتی نظم مطلوب حقوقی خود را در قالب نظام سیاسی‌ای مطرح می‌کند؛ نظام حقوقی یک خرده نظام اجتماعی است که تلاش می‌کند روابط اجتماعی را در پناه فکر سیاسی خود سامان دهد.
تلاش مرحوم شهید بهشتی بر این است که آن نظم مطلوب سیاسی را با ایده نظام امت_امامت خودشان سامان بدهند.
مسأله نظام امت_امامت که شهید بهشتی مطرح می‌کنند این است که یک نظم سیاسی حاصل سریان یک نظام معنوی و فکر معنوی است.
وی ادامه داد: ممکن است حتی آن معنویت، معنویت سکولار باشد و بگوید هیچ نظام معنوی‌ای نباید حاکم بر رفتار سیاسی اجتماعی باشد.
این هم خودش یک نوع نظام معنوی است و یک الهیات سکولار و لائیک است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام گفت: شهید بهشتی می‌فرماید نظام سیاسی امت_امامت دو خصوصیت دارد.
اول اینکه یک نظام مکتبی است که بر اساس اصول اسلام و تعالیم دینی بنا شده است و دوم اینکه این نظام، نظامی مردم‌سالاری و اختیاری بودن نظام رهبری است و معتقد است فکر سیاسی شیعه تحمیل و غلبه را رد می‌کند.
حجت الاسلام علوی در ادامه تشریح نظریه امت_امامت شهید بهشتی گفت: بعد از آن شهید بهشتی به این موضوع می‌پردازد که نظام امت و امامت در زمان حضور و در زمان غیبت چگونه است؟
شهید بهشتی اذعان می‌کند که ممکن است این نظام امت و امامت در جهان اندیشه معاصر فهم نشود.
می‌گوید: بین نظام‌های سیاسی موجود و نظام مردم سالاری و دین سالاری و نظام‌های ترکیبی که از بین این نظام‌ها خلق می‌شود معتقد است که نظام امت و امامت نظام معنایی امت و امامت یک نظام دوگانه بین مردم‌سالاری و دین‌سالاری است.
دین‌‌سالاری به معنای پذیرش اصول الهیاتی در روابط مردم است و آن را تبدیل به یک نظام دو مرحله‌ای می‌کند.
در نظام معنایی امت و امامت که حقوق مردم در آن تأمین می‌شود سطح اولش یک نظام فکری مکتبی و سطح دوم آن پذیرش این شکل حکومت توسط مردم است.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: شهید بهشتی بعد از آن به تفاوت‌های نظام امت و امامت با نظام تئوکراسی می‌پردازد و می‌‌گوید: تئوکراسی یک نظام دینی است؛ اما می‌تواند تحمیلی هم باشد.
بعد از آن به تفاوت این نظام با دموکراسی می‌پردازد.
بعد از آن مفهومی را به نام عدل در امامت مطرح می‌کند و بر آن تأکید می‌کند که در کنار یک نظام سیاسی مطلوب که نتیجه آن قرار است نظم حقوقی را خلق بکند مابین اندیشه (نظام معنایی) و ساختار مفهومی (شکل نظام پذیرش شده) تا تحقق عینی در سطح جامعه می‌گوید این نظام برای اینکه در مطلوب‌ترین وضعیت امت و امامت قرار بگیرد و آن نظم حقوقی مطلوب سریان پیدا بکند یک لایه سومی دارد که تعابیر حقوقدانان معاصر از آن حاکمیت قانون است.
علوی در توضیح حکومت قانون گفت: امام خمینی رحمت الله علیه در کتاب حکومت اسلامی مفهومی دارند با نام «حاکمیت قانون در اسلام»، این مفهوم حقوقی، مفهوم جدیدی است؛ اما این فهم حکومت قانون یک فهم اصیل در اندیشه امام بوده است.
امام بر این باور است که اساساً حکومت، حکومت شخص نیست؛ بلکه حکومت قانون است.
البته مفهوم حکومت قانون در اندیشه امام با حکومت قانون نزد حقوقدانان غربی متفاوت است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام درباره برتری نظریه شهید بهشتی بر سایر نظریات سیاسی گفت: عبارت شهید بهشتی که بسیار حرف ممتازی هم هست این است که می‌گوید این نظم مطلوب حقوقی با حرف‌های من در مورد امت و امامت درست نمی‌شود، با اشکال حکومت هم درست نمی‌شود یکی از خصوصیاتی که در اندیشه سیاسی ایشان است این است که ایشان تقریباً معتقدند که نظام جمهوری می‌تواند حاوی ایده نظام امت و امامت باشد و می‌گوید بعید نیست نظام‌های دیگر مثل نظام پارلمانی هم بتواند حاوی این ایده امت و امامت بشوند.
وی در ادامه گفت: از نظر ایشان این نظام‌ها شکلی هستند برای ایده امت و امامت و برای ایده امت و امامت ابتذال است که بخواهد خود را درگیر این مفاهیم شکلی بکند و می‌گویند: اصل حاکمیت قانون در اسلام مثل روح و کالبد هست و این اشکال فرم‌های سیاسی بدن‌ها و کالبدهایی هستند که قرار است روح حکومت اسلام را بپذیرند.
اشکالی هستند و قابی هستند که قلبی و جانی و روحی دارند و عدل، روح نظام امت و امامت است.
علوی گفت: در حکومت توتالیتر و دیکتاتوری هم ممکن است یک نظم حقوقی مطلوبی دیده شود.
در کتاب «بایسته‌های حقوق اساسی» تألیف دکتر سید ابوالفضل قاضی که یکی از کلاسیک‌ترین متن‌های حقوق اساسی ایرانی است.
بحثی مطرح می‌شود با عنوان دیکتاتوری روشن یا دیکتاتوری سپید.
دکتر قاضی می‌گوید؛ دیکتاتورهایی در جهان بشریت بوده‌اند که ما آنها را دیکتاتور روشن می‌نامیم؛ چون در عین دیکتاتور بودن نظم حقوقی که خلق می‌کردند نظم حقوقی بدی نبوده است و کارنامه سیاهی ندارند.
بنابراین آنچه مهم است روح آن نظم حقوقی است که می‌تواند بر فرم‌ها تا حدودی فائق آید و باید بگوییم که نظم حقوقی مطلوب نظریه سیاسی اجتماعی شهید بهشتی یک نظام حکمرانی عادلانه را می‌گوید و عدالت، روح حکمرانی است و این حرف خیلی نویی است.
وی درباره جایگاه عدالت اجتماعی در نظریه امت و امامت شهید بهشتی گفت: ما باید به سمت این ایده برویم که برای نظم مطلوبمان، ایده معنوی داشته باشیم و آن ایده معنوی «عدالت اجتماعی» است، سریان مفهوم در شکل است که به شکل حکمرانی ظهور می‌کند و مکتبی بودن در نظام امت و امامت و اختیاری بودن پذیرش این حکمرانی و عدالت‌محوری آن منجر به حاکمیت قانون متکی بر شریعت می‌شود؛ حتی اعمال شریعت در حکومت اسلامی مطلوب باید همراه با عدالت باشد.
کرسی ترویجی «نظام سیاسی اسلام در اندیشه شهید بهشتی» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیداحسان علوی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتر سعید محجوب، عضو هیأت علمی دانشگاه حقوق دانشگاه قم و با دبیری سید علی سجادی، عضو کارگروه فقه و حقوق مؤسسه اندیشه بهشتی، عصر چهارم دی در قم برگزار شد.
انتهای پیام/


 
 

 

نظام،امامت،بهشتي،سياسي،امت،نظم،شهيد،حقوقي،حكومت،انديشه،قانون ...

جمعه، 07 دی 1403 - 20:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0